vis leren eten

15-10-2018 12:44 113 berichten
Hallo

Ik ben al een tijdje bezig met het verbeteren van mijn leefstijl.
Met kleine stapjes gaat het steeds beter. Dat is natuurlijk heel fijn.
Ik eet alleen helemaal geen vis. Ik lees op zoveel plekken dat het toch heel gezond is en ik wil graag mijn voeding zo compleet mogelijk hebben
Vroeg thuis werd het nooit gegeten, daarom ben ik niet gewend aan de smaak. Ik durf niet te zeggen dat ik het vies vind, maar ik ben ook wat huiverig of zo.
Hebben jullie voor mij tips met welke vis te beginnen met proberen qua smaak. Of andere manieren om die voedingstoffen toch binnen te krijgen?

alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Haal eens een portie vers gebakken kibbeling of een lekkerbekje bij de visboer (niet uit de supermarkt). Dat lust iedereen volgens mij.
Maar je hoeft niet perse vis te eten he. Zo gezond is het nou ook weer niet altijd. Er is een hoop vuile zee en vuile kweekvijvers.
impala wijzigde dit bericht op 15-10-2018 13:10
9.79% gewijzigd
.
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 13:00
omega 3\6\9 en gezonde vetten zeg maar

Kijk eens op de site van het Voedingscentrum. Omega 3 zit bijvoorbeeld ook in lijnzaad, je hoeft geen vis te eten als je dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-10-2018 13:10
Kijk eens op de site van het Voedingscentrum. Omega 3 zit bijvoorbeeld ook in lijnzaad, je hoeft geen vis te eten als je dat niet wil.
Of neem een goed (zuiver) supplement.
.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook van die blokjes kabeljauwfilet in het vriesvak van de supermarkt. Deze kun je prima in wat olie met bijvoorbeeld kerrie en een uitje. Lekker met wortels en aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook groene curry pasta samen met een blikje cocosmelk aan de kook brengen en daarna paksoi en kabeljauwblokjes eraan toevoegen. En dat een paar minuutjes laten sudderen. Dat is erg lekker met rijst.
Alle reacties Link kopieren
Sprotjes, dat zijn maar kleine visjes. Om mee te beginnen.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
het is mij inderdaad vooral te doen om zo goed mogelijk alle voedingstoffen binnen te krijgen. door het gebrek aan vis mis ik iets voor mijn gevoel

kibbeling heb ik wel eens gegeten. dat was best wel lekker. Zoals de meeste frituur happen haha
Alle reacties Link kopieren
gyda schreef:
15-10-2018 13:16
Sprotjes, dat zijn maar kleine visjes. Om mee te beginnen.
Nah. Niet iets voor een beginner want klein maar wel vrij sterk van smaak.

De curry met kabeljauw vind ik wel een goeie.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een (klein) lekkerbekje, speciaaltje, portie kibbeling van de viskraam/-visboer. Maar zonder saus want anders wen je nooit aan de smaak.
Als ik soms zie hoe sommige klanten bij mijn (heel goede) visboer de heerlijkheden verzuipen in de vette saus :mad:

Je kunt ook eens een wrap of sandwich met tonijn of zalm proberen. AH heeft heeft lekker sandwiches met tonijn.
amarna wijzigde dit bericht op 15-10-2018 13:23
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 13:19
het is mij inderdaad vooral te doen om zo goed mogelijk alle voedingstoffen binnen te krijgen. door het gebrek aan vis mis ik iets voor mijn gevoel

kibbeling heb ik wel eens gegeten. dat was best wel lekker. Zoals de meeste frituur happen haha
Volgens mij gaat het om vette vis, als het gaat om de voedingsstoffen die je anders zou missen. Dus zalm, haring, makreel. En zetten kabeljauw en andere witvissen geen zoden aan de dijk.
.
impala schreef:
15-10-2018 13:09
Haal eens een portie vers gebakken kibbeling of een lekkerbekje bij de visboer (niet uit de supermarkt). Dat lust iedereen volgens mij.
Maar je hoeft niet perse vis te eten he. Zo gezond is het nou ook weer niet altijd. Er is een hoop vuile zee en vuile kweekvijvers.
Ik verbaas me er altijd over als ik zeg dat ik geen vis lust dat mij dan vaak wordt gevraagd of ik ook geen lekkerbek, kibbeling of vissticks eet. Nee dus want ook dat smaakt naar vis.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-10-2018 13:23
Ik verbaas me er altijd over als ik zeg dat ik geen vis lust dat mij dan vaak wordt gevraagd of ik ook geen lekkerbek, kibbeling of vissticks eet. Nee dus want ook dat smaakt naar vis.
Volgens mij zit dat tussen je oren want smaakt vooral naar paneermeel of beslag en frituur. Bij een goede, niet-stinkende visboer dan.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-10-2018 13:19
Nah. Niet iets voor een beginner want klein maar wel vrij sterk van smaak.

De curry met kabeljauw vind ik wel een goeie.
To is huiverig, daarom dacht ik dat lichte exposure een betere benadering zou zijn. Curry met kabeljauw is ook erg lekker, daar heb je gelijk in.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
15-10-2018 13:08
Geen vis eten kan deel zijn van een goede levenstijl! dat hoef je niet te 'verbeteren'. Er zijn heel veel mensen die geen vis eten en er zijn genoeg alternatieven om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen. Als ik je topic zo lees, heb ik het gevoel dat je het vooral wil gaan eten omdat je denkt dat het hoort. Het is misschien leuk om je te verdiepen in voeding, want stiekem is het ook een beetje zonde om dode dieren te eten die je niet eens per se lekker vind.
Dit. Je hoeft echt geen vis te eten voor een gezonde levensstijl.
Ikzelf lust ook geen vis (eet geheel vegetarisch, lust namelijk ook geen vlees), maar eet wel heel gezond.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-10-2018 13:10
Kijk eens op de site van het Voedingscentrum. Omega 3 zit bijvoorbeeld ook in lijnzaad, je hoeft geen vis te eten als je dat niet wil.
+1
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 13:19


kibbeling heb ik wel eens gegeten. dat was best wel lekker. Zoals de meeste frituur happen haha
dan lust je ook wel wit-vis hoor
Kabeljauw (koolvis, de goedkopere variant)
Kun je ook prima door pastasaus eten zoiets: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -kabeljauw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 13:31
dan lust je ook wel wit-vis hoor
Kabeljauw (koolvis, de goedkopere variant)
Kun je ook prima door pastasaus eten zoiets: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -kabeljauw
Blijft de vraag of dat nuttig is qua voedingstoffen. Hoewel ik zelf denk dat veel afwisseling van etenswaar altijd goed is. Ook omdat er wellicht nog voedingsstoffen in zitten die wij niet in kaart hebben febracht.
.
LuckyDucky_001 schreef:
15-10-2018 13:29
Dit. Je hoeft echt geen vis te eten voor een gezonde levensstijl.
Ikzelf lust ook geen vis (eet geheel vegetarisch, lust namelijk ook geen vlees), maar eet wel heel gezond.
behalve lijnzaag voor de omega's
waar haal jij dergelijke voedingstoffen uit?
Alle reacties Link kopieren
Vis hoeft niet hè? Je mist niets, als je weet hoe je de voedingsstoffen via andere kanalen binnen kan krijgen.

Als je er gewoon nieuwsgierig naar bent of het fijn zou vinden meer opties te hebben qua eten kun je natuurlijk gewoon eens beginnen met vissticks. Als die smaak bevalt kun je experimenteren met andere witvissen, die zijn vrij toegankelijk qua smaak. Misschien daarna een gebakken zalm of tonijn... En de Hollandse nieuwe voor het laatst bewaren ;-)
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 13:37
behalve lijnzaag voor de omega's
waar haal jij dergelijke voedingstoffen uit?
Omega 3 zit ook veel in zeewier (algen)
en ook echt wel in magere vis, alleen minder
lilalinda wijzigde dit bericht op 15-10-2018 13:45
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 13:37
behalve lijnzaag voor de omega's
waar haal jij dergelijke voedingstoffen uit?
Ik doe iedere ochtend lijnzaadolie door yoghurt/kwark/oid. Daarnaast bak ik in koolzaadolie. Verder eet ik bijv zeer regelmatig noten.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh als je het nog moet leren zou ik met forel uit de oven beginnen.
Koop je lekkere verse forel op de markt, zij kunnen je ook precies vertellen hoe lang het in de oven moet. Lekker met citroen ( ik doe er soms ook sinaasappel nog bij) en dille, aardappeltjes gekookt in schil erbij en een lekkere groente... My oh my dat is zo smullen.

Gerookte makreel is heel sterk van smaak, maar ook erg lekker. Tonijn is ook erg lekker! Garnalen met knoflook en uien afgeblust met citroen is ook zo een feestje.
...
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 12:54
pangasius en tilapiafilet dat bak je gewoon in een koekenpan toch?
Zou je deze twee iig ook aanraden mee te beginnen.

Ja bakken in de koekepan olijfolie/goeie boter.
nog vergeten te vermelden
schaaldieren kan ik niet zo goed tegen. van krab en garnaal ga ik altijd over mijn nek
Niet door de smaak, maar later.

noten en zaden eet ik ook wel., misschien is lijnzaadolie een goede toevoeging. Kan je dat gewoon bij de supermarkt kopen?
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven