Vlees rechtstreeks bij de boer

19-04-2018 10:59 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Altijd hebben wij en ons gezin vlees gehaald bij de supermarkt, en zo nu en dan bij de slager. Het vlees van de winkel vond ik altijd maar van wat mindere kwaliteit dan dat van de slager, maar dat van de slager was dan ook vaak een stuk duurder. Nu heb ik gezocht naar alternatieven en ik kwam erachter dat er bedrijven/boeren zijn in Nederland waarbij je rechtstreeks vlees kan afnemen. Dit is vanzelfsprekend ook duurder, maar dit lijkt me sowieso beter voor het dier en het is biologisch vlees.

Iemand ervaringen met het kopen van vlees bij een boer?
Alle reacties Link kopieren
Tsja. Ik proef toch echt verschil tussen plofkip en vrije uitloopkip en ik kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben. Zo'n kip krijgt ander eten, meer beweging, is veel gezonder, en dat vlees wordt niet bewerkt met kleurstoffen of volgepompt met water. Het lijkt me logisch dat daar dus een andere smaak aan zit en dat niet alleen in mijn hoofd zit.

(En al was dat wel zo, dan nog vind ik dat ik ethisch verplicht ben om zo veel mogelijk bio/scharrelvlees te kopen, maar dat is een andere discussie).
maechtje wijzigde dit bericht op 19-04-2018 12:50
1.17% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-04-2018 12:48

Het ander voordeel van rechtstreeks bij de boer kopen, is dat de hele koe wordt gebruikt en verkocht. En niet alleen de stukken vlees die iedereen wilt hebben.
maar er gaan nooit delen van het beest verloren hoor. Alles wordt gebruikt. Ook bij de kiloknaller-slacht
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:49
maar er gaan nooit delen van het beest verloren hoor. Alles wordt gebruikt. Ook bij de kiloknaller-slacht
Dus eigenlijk is het gewoon heel goed voor je karma om frikandellen te eten. Slachtafval gaat niet verloren!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:30
het punt is, dat als je mensen blind laat proeven, ze echt geen verschil proeven
Als ze weten dat ze biologisch eten, proeven ze het wel

(en ja, ik ben pro-biologisch)
Ik eet geen vlees, maar als ras en rantsoen invloed hebben op de structuur (o.a. door verhouding spieren en vet)moet dat nog wel te onderscheiden zijn. Misschien niet bij elk 'deel' van het dier evenveel, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
19-04-2018 13:10
Ik eet geen vlees, maar als ras en rantsoen invloed hebben op de structuur (o.a. door verhouding spieren en vet)moet dat nog wel te onderscheiden zijn. Misschien niet bij elk 'deel' van het dier evenveel, maar toch.
maar ras en rantsoen kun je ook via de gangbare landbouw mee experimenteren, niet voorbehouden aan biologisch

echt hoor, ik wilde dat biologisch overduidelijk veel lekkerder was. Want ik geloof wel, dat het leven van het dier prettiger is (wil zo'n beest nog steeds niet geslacht worden hoor. Jij als vegetariër hebt het gelijk aan je kant).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een koopeenkoe.nl fan, trouwens ook van koopeenvarken en koopeenkip. Eens in de zoveel tijd bestellen, invriezen (wij hebben wel een extra vriezer) en je kunt weer even vooruit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 13:16
maar ras en rantsoen kun je ook via de gangbare landbouw mee experimenteren, niet voorbehouden aan biologisch

echt hoor, ik wilde dat biologisch overduidelijk veel lekkerder was. Want ik geloof wel, dat het leven van het dier prettiger is (wil zo'n beest nog steeds niet geslacht worden hoor. Jij als vegetariër hebt het gelijk aan je kant).
Excuses, ik dacht dat je suggereerde dat de smaakverschillen hoe dan ook minimaal zijn.

Als TO vlees wil kopen met goede leefomstandigheden en een lekkere smaak dan is ergens aan huis kopen wel de beste optie waarschijnlijk. En daar hoeft idd niet altijd het labeltje biologisch aan te zitten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:30
het punt is, dat als je mensen blind laat proeven, ze echt geen verschil proeven
Als ze weten dat ze biologisch eten, proeven ze het wel

(en ja, ik ben pro-biologisch)
Natuurlijk proef je dat wel. I dare you, kom maar met blinddoek en twee entrecotes.
nina1966 schreef:
19-04-2018 13:31
Natuurlijk proef je dat wel. I dare you, kom maar met blinddoek en twee entrecotes.
Dat is al zo vaak gedaan dat.
Je proeft geen verschil tussen bio en gangbaar. Niet bij vlees, niet bij gewassen.
Een dier heeft bij bio hetzelfde leven als bij gangbaar. Ook daarin zit geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-04-2018 13:40
Dat is al zo vaak gedaan dat.
Je proeft geen verschil tussen bio en gangbaar. Niet bij vlees, niet bij gewassen.
Een dier heeft bij bio hetzelfde leven als bij gangbaar. Ook daarin zit geen verschil.
Daarom niet zo geilen op dat keurmerk voor biologisch, maar gewoon kijken per bedrijf.

Onderscheid qua smaak tussen verschillende bedrijven er wel degelijk, maar van meer afhankelijk dan wel/geen keurmerkje.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:49
maar er gaan nooit delen van het beest verloren hoor. Alles wordt gebruikt. Ook bij de kiloknaller-slacht
Of het wordt gedumpt in derde wereld landen, onder kostprijs, zodat de boeren in de landen daar niet tegenop kunnen produceren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Oh ik bedoelde inderdaad smaakverschil tussen supermarktplofkip en vrije uitloopkip van de eco-winkel.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 19-04-2018 22:31
10.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-04-2018 12:42
Probleem is dat biologisch vlees en gangbaar vlees op dezelfde manier tot stand komen. Er is simpelweg geen smaakverschil, het zit gewoon in je hoofd.
Wat maakt het uit of het in je hoofd of mond zit dat wel of geen verschil?
Het gaat erom dat je met je hart en verstand gaat voor een beter leven van een dier. En dat mag best wat kosten. Als mensen vinden dat biologisch lekkerder is zullen wellicht meer mensen overstag gaan.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
19-04-2018 16:47
Wat maakt het uit of het in je hoofd of mond zit dat wel of geen verschil?
Het gaat erom dat je met je hart en verstand gaat voor een beter leven van een dier. En dat mag best wat kosten. Als mensen vinden dat biologisch lekkerder is zullen wellicht meer mensen overstag gaan.
Ik denk dat suggereren, dat je verschil proeft geen goed idee is. Want wat krijg je dan?
Mien probeer een keer biologisch, want haar collega zegt dat het zo lekker is, Mien proeft geen verschil, en blijft gangbaar kopen
Als je het eerlijke verhaal vertelt, dat smaakverschil niet groot is, maar het dier een beter leven heeft... Maakt Mien om de juiste redenen de keuze en blijft biologisch eten
Alle reacties Link kopieren
Wij halen ons vlees altijd rechtstreeks van de boer. Onze boer is biologisch en heeft ook niet zoveel dieren. Eens in de zoveel tijd belt hij ons en dan kunnen we een deel van het dier ophalen, dat vriezen we dan gewoon in.

Wij vinden het echt super! Toen ik het voor het eerst at was ik echt verbaasd over de goede smaak en merkte ik pas echt wat een troep er in de supermarkt ligt. Ik kan het echt enorm aanraden, en als het een biologische boer is, is het ook een stuk diervriendelijker!

Ik zou wel goed uitzoeken of de boer ook daadwerkelijk biologisch vlees verkoopt, als dit is wat je graag wilt.
Ik haal mijn vlees altijd bij een boer die ook zelf slacht. Het is echt veel lekkerder en minder waterig dan supermarktvlees en het is ook niet duurder omdat de tussenhandel weg is.
Alle reacties Link kopieren
Doorgaans haal ik vlees bij de supermarkt vanwege het gemak en omdat ik daar vaak bedenk wat ik wil eten. Maar als ik wel van te voren weet wat ik wil en ik heb zin er echt iets moois van te maken haal ik vlees bij een boer.
Dat is wel zo’n 20 kilometer rijden over landweggetjes, maar het is een mooie rit.

Ook erg favoriet: bij mijn moeder in de buurt zit een van de beste slagers van het land, een van de weinige zelfslachtende slagers die er nog zijn. Die haalt zijn dieren bij een paar geselecteerde boeren in de regio en selecteert altijd zelf de dieren die hij wil hebben.
Als ik daar ben en ik kan daar heen qua openingstijden, doe ik daar inkopen. Op speciaal verzoek van mijn buren haal ik daar voor hen altijd gehakt, dat inderdaad uitstekend is. En de rest ook, trouwens.
Slagerij Ter Weele, ik maak gewoon reclame voor ze.
En réken maar dat ik verschil proef.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Gehakt proef ik wel heel erg verschil tussen supermarkt en slager.
Als je dat in de supermarkt koopt komt veelal uit Afrika, waar het tot 3 jaar eerst is ingevroren.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
03-05-2018 09:55
Gehakt proef ik wel heel erg verschil tussen supermarkt en slager.
Als je dat in de supermarkt koopt komt veelal uit Afrika, waar het tot 3 jaar eerst is ingevroren.
doe daar eens een bewijs van
(serieus bewijs, geen opruiend weblog)
lilalinda schreef:
19-04-2018 11:10
dat mag alleen voor eigen-gebruik door de boer
Niet voor de verkoop.
Dat moet echt via een erkend slachthuis
Hoe kom je daar nu bij?

De boer laat zijn eigen koeien door een erkende slager slachten en verkoopt vervolgens het vlees zelf.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
03-05-2018 10:36
Hoe kom je daar nu bij?

De boer laat zijn eigen koeien door een erkende slager slachten en verkoopt vervolgens het vlees zelf.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0034313/2016-01-01
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is er een lokaal project genaamd Wild Rundvlees van Stichting Taurus. Dat is een Europees project om zo sterk mogelijke runderen voor in de polders voort te brengen. De dieren lopen bij onze woonplaats. Daar bestellen wij ons rundvlees: https://www.wildrundvlees.nl/
Kip oid koop ik of bij de lokale groene slager, of via okvlees.nl.
Als je het vlees van je eigen koeien verkoopt dan is het nog niet zo dat een boer zelf slacht! Ik ken genoeg boeren die het vlees van hun eigen koeien verkopen, maar er is er geen een die zelf slacht. Ik denk dat je “zelf slachten” iets te letterlijk uitlegt. Heel veel varkens- en koeboeren laten een varken of koe slachten voor eigen gebruik. Dat noem je dan “zelf slachten”, alleen gebeurt het wel door een slager. Ieder zijn vak.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
03-05-2018 11:45
Als je het vlees van je eigen koeien verkoopt dan is het nog niet zo dat een boer zelf slacht! Ik ken genoeg boeren die het vlees van hun eigen koeien verkopen, maar er is er geen een die zelf slacht. Ik denk dat je “zelf slachten” iets te letterlijk uitlegt.
dat zeg ik werkelijk helemaal nergens
lilalinda schreef:
03-05-2018 11:58
dat zeg ik werkelijk helemaal nergens
Het was in antwoord op je opmerking dat de boer het vlees van zijn eigen koeien niet mag verkopen, omdat hij niet zelf mag slachten. Daarom schreef ik dat je dat “zelf slachten” waarschijnlijk verkeerd uitlegde. Hij laat het vee zelf slachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven