Vraag aan sambalkenners

11-05-2020 16:40 70 berichten
Hoi,

Normaal gesproken heb ik altijd verse sambal van mijn favoriete toko en dat is gele madame Jeanettesambal lekker met knoflook en een uitje en nog wat zooi, kortom, heerlijk!
Nu zijn alle restaurants en toko's natuurlijk gesloten en mijn zakjes sambal waren op.
Nu heb ik van Moksi Patoe een rode madame Jeanette sambal, maar da's oelek en dat vind ik echt niet lekker, met al dat zout. :(

Mijn vraag is dus, weet iemand een lekkere, goed hete sambal te vinden die uit meer bestaat als alleen gewreven pepers en zout?
Koffiehagedis schreef:
11-05-2020 16:50
https://www.orientalwebshop.nl/catalogs ... /?q=sambal Hier wel te bestellen. Ik vind de rawit-sambal ook heerlijk.
Dankje!

Ik zie er veel van Koningsvogel staan en die heb ik veel gegeten toen ik nog sambal at op de Hollandse wijze en dan zat ik te zweten en te puffen alsof het een last was. :-D

Staan wel een paar soorten bij die mijn aandacht trekken. :)
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we gek op brandal, wel van de toko... Niet de supermarkt.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Heb je waar jij woont geen Amazing oriëntal? De sambal uit de koeling daar vinden wij erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
11-05-2020 16:59
Sambal Badjak van Koningsvogel
Badjak is een vrij zoete sambal.
Madame Jeanette heeft een beetje een citrus achtige smaak en is veel heter dan badjak.
dolfje schreef:
11-05-2020 17:04
Heb je waar jij woont geen Amazing oriëntal? De sambal uit de koeling daar vinden wij erg lekker.
Jaa, die zit hier op de Kruiskade.
Ik moet toch naar zo'n hut voor dim sum, dus dat komt goed uit.

Dat ga ik doen! :D

Dankje Dolfje! :)
Dankjewel allemaal voor de tips en adviezen en sorry dat ik niet op iedereen heb gereageerd.
Hier is de toko gewoon open, alleen voor afhaal.
Alle reacties Link kopieren
Zoon hier (bijna 18 ) zegt ook roti afhaal of zoiets dergelijks ( en nee die is geen lees fan dus alleen OP gelezen)
romany schreef:
11-05-2020 17:13
Zoon hier (bijna 18 ) zegt ook roti afhaal of zoiets dergelijks ( en nee die is geen lees fan dus alleen OP gelezen)
Die zijn hier echt gesloten vanwege corona. Ik denk dat dat komt door de veelal kleine keukens waar dus geen afstand gehouden kan worden.
Mocht je zelf sambal gaan maken even een tip:

Spoel alles wat je gebruikt hebt even af met koud water voor je het afwast.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:01
toen ik nog sambal at op de Hollandse wijze en dan zat ik te zweten en te puffen alsof het een last was. :-D
Je maakt me nieuwsgierig, wat bedoel je met "op Hollandse wijze"?

(ik hou erg van pittig eten maar heb nul verstand van sambal dus ik wil graag leren :)
Plopper schreef:
11-05-2020 17:17
Mocht je zelf sambal gaan maken even een tip:

Spoel alles wat je gebruikt hebt even af met koud water voor je het afwast.
Dat is een goeie, dank! :-)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:09
Jaa, die zit hier op de Kruiskade.
Ik moet toch naar zo'n hut voor dim sum, dus dat komt goed uit.

Dat ga ik doen! :D

Dankje Dolfje! :)
Als je in rotterdam woont, zijn er toch genoeg mogelijkheden qua toko's die wél open zijn?? Of gewoon de amazing oriental.
Haley schreef:
11-05-2020 17:17
Je maakt me nieuwsgierig, wat bedoel je met "op Hollandse wijze"?

(ik hou erg van pittig eten maar heb nul verstand van sambal dus ik wil graag leren :)
Op Hollandse wijze is maar een beetje voor de smaak.
Destijds nam ik een theelepeltje sambal en nu twee bolle eetlepels, Bij het eerste zat ik te zweten en te puffen en nu eet ik gewoon door. :)
Zanahoria schreef:
11-05-2020 17:26
Als je in rotterdam woont, zijn er toch genoeg mogelijkheden qua toko's die wél open zijn?? Of gewoon de amazing oriental.
Ik heb ze nog niet gevonden en de Amazing daar komt Dolfje net mee.

Ik ken wel gewone toko's als in voedselwinkels die open zijn, maar daar hebben ze geen verse sambal.

Voor zover ik weet zijn de restauranttoko's allemaal dicht.
https://surinaams-eten.blogspot.com/201 ... e.html?m=1

Je kan beter naar de Surinaamse toko.
Tegenover oriental zit er eentje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:26
Op Hollandse wijze is maar een beetje voor de smaak.
Destijds nam ik een theelepeltje sambal en nu twee bolle eetlepels, Bij het eerste zat ik te zweten en te puffen en nu eet ik gewoon door. :)
Zou ik toch eens voor een potje jolokia gaan. Bij de meeste Oriental’s te koop.
Mocht je het te heet vinden, gewoon mixen met een andere sambal. Lekker met bijvoorbeeld sambal ebby
CourtneyLove schreef:
11-05-2020 16:44
Ik heb momenteel roti sambal tomaat. Van Lekker Bekkie. Op basis van madame Jeanette en tomaat. Gekocht bij Jumbo, erg lekker.
Die wou ik net noemen, mijn lievelings
Sambal Manis vind ik 't lekkerst.
safrat schreef:
11-05-2020 17:28
https://surinaams-eten.blogspot.com/201 ... e.html?m=1

Je kan beter naar de Surinaamse toko.
Tegenover oriental zit er eentje.
Dank!

Maar issie ook open?
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:35
Dank!

Maar issie ook open?

Ik weet het niet zeker.

Edit:
Milobi is open. Dan zal de rest ook wel open zijn.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 17:49
18.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:26
Op Hollandse wijze is maar een beetje voor de smaak.
Destijds nam ik een theelepeltje sambal en nu twee bolle eetlepels, Bij het eerste zat ik te zweten en te puffen en nu eet ik gewoon door. :)
Is dat omdat je eraan gewend geraakt bent?
Alle reacties Link kopieren
Hai Cateautje, ik moet even reageren, want terwijl ik dit lees, sta ik met een theelepeltje uit een potje sambal te eten...beetje dippend met worteltjes, maar vooral hapjes nemend ;-)
Ben geen sambal-kenner, maar wel enorme liefhebber! Knaag ook graag een rauwe jalapeno peper weg, als ik de guacamole sta te maken. Dat terzijde..

Heb nu, van Amazing Oriental( en ik varieer graag tussen merken en smaken) ,Sambal badjak traditioneel Indonesisch. Merkloos, staat in de koeling.
Ingredienten: gemalen pepers, uien,knoflook,trassie,ketjap,specerijen.
Mega lekker! Niet zo zeer heet, maar heel goed van smaak. Uitjes zijn er wat grover doorheen.
In ieder geval, potje vorige week donderdag gekocht...en er zit nog een kwart in
:proud:
Come fly with me on a jetplane
Haley schreef:
11-05-2020 17:47
Is dat omdat je eraan gewend geraakt bent?
Ja, dat is gewenning. Als je begint met sambal eten en je neemt veel, dan proef je je eten niet meer, maar langzaam maar zeker kan je steeds wat meer nemen en dan blijf je je eten wel proeven.
Alle reacties Link kopieren
En beetje off topic...want geen sambal..maar de madame Jeanette picallilly...ook to die for.
Come fly with me on a jetplane

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven