Vraag aan sambalkenners

11-05-2020 16:40 70 berichten
Hoi,

Normaal gesproken heb ik altijd verse sambal van mijn favoriete toko en dat is gele madame Jeanettesambal lekker met knoflook en een uitje en nog wat zooi, kortom, heerlijk!
Nu zijn alle restaurants en toko's natuurlijk gesloten en mijn zakjes sambal waren op.
Nu heb ik van Moksi Patoe een rode madame Jeanette sambal, maar da's oelek en dat vind ik echt niet lekker, met al dat zout. :(

Mijn vraag is dus, weet iemand een lekkere, goed hete sambal te vinden die uit meer bestaat als alleen gewreven pepers en zout?
pino4 schreef:
11-05-2020 17:49
Hai Cateautje, ik moet even reageren, want terwijl ik dit lees, sta ik met een theelepeltje uit een potje sambal te eten...beetje dippend met worteltjes, maar vooral hapjes nemend ;-)
Ben geen sambal-kenner, maar wel enorme liefhebber! Knaag ook graag een rauwe jalapeno peper weg, als ik de guacamole sta te maken. Dat terzijde..

Heb nu, van Amazing Oriental( en ik varieer graag tussen merken en smaken) ,Sambal badjak traditioneel Indonesisch. Merkloos, staat in de koeling.
Ingredienten: gemalen pepers, uien,knoflook,trassie,ketjap,specerijen.
Mega lekker! Niet zo zeer heet, maar heel goed van smaak. Uitjes zijn er wat grover doorheen.
In ieder geval, potje vorige week donderdag gekocht...en er zit nog een kwart in
:proud:
Dankje voor de tip.
Ik eet al heel lang geen badjak meer omdat ik het te zoet vind en het zoveel heb gegeten dat het me tegen is gaan staan, maar ik zie dat hier geen suiker inzit, dus misschien wel de moeite waard om te proberen.

Lekker hè, een hete melis? :-D Had vanmiddag een boterham pindakaas met een berg, heerlijk hoor. :D
pino4 schreef:
11-05-2020 17:53
En beetje off topic...want geen sambal..maar de madame Jeanette picallilly...ook to die for.
Zeker lekker. :D
Alle reacties Link kopieren
Sambal badjak of brandal is gebakken sambal, die ook andere ingredienten bevat als pepers. Denk dat dat in de buurt komt van wat je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 17:54
Dankje voor de tip.
Ik eet al heel lang geen badjak meer omdat ik het te zoet vind en het zoveel heb gegeten dat het me tegen is gaan staan, maar ik zie dat hier geen suiker inzit, dus misschien wel de moeite waard om te proberen.

Lekker hè, een hete melis? :-D Had vanmiddag een boterham pindakaas met een berg, heerlijk hoor. :D
Ja! Met pindakaas inderdaad, of met komkommer, of met kaas, of met kipfilet, door de hummus, of gewoon een lepel :proud:
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
Zou je niet even bij Warung Mini langs kunnen, aan de Witte de With?
Misschien verkopen ze het daar ook in potjes.

Ik heb van Sambalkraam.nl de Madame Jeanette staan.
Die vind ik ook lekker.
auditor wijzigde dit bericht op 11-05-2020 18:01
Reden: Typo
0.78% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-05-2020 16:43
Dat gaat hem niet worden. Weet wel van knoflook en het uitje, maar niet van alle andere zooi.
Je kunt op google veel recepten vinden en ingrediënten online bestellen. Misschien is het de investering waard als je sambal zo lekker vindt? Mijn broer is dol op sambal en die zweert erbij (het kan hem ook niet pittig genoeg zijn... Hij maakt het soms met Carolina Reapers en als dat potje alleen al open gaat zet ik vast een gasmasker op).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
pino4 schreef:
11-05-2020 17:56
Ja! Met pindakaas inderdaad, of met komkommer, of met kaas, of met kipfilet, door de hummus, of gewoon een lepel :proud:
Ik lust het niet met vlees, vreemd genoeg en is lang de reden geweest dat ik geen sambal lustte omdat iedereen het altijd daarop smeert. Nu dus gooi ik altijd een berg door de groente, dat vind ik het lekkerst en de zeldzame keren dat ik rijst eet, vind ik oelek lekker erdoorheen.
Met kaas heb ik nooit geprobeerd.
Auditor schreef:
11-05-2020 17:59
Zou je niet even bij Warung Mini langs kunnen, aan de Witte de With?
Misschien verkopen ze het daar ook in potjes.

Ik heb van Sambalkraam.nl de Madame Jeanette staan.
Die vind ik ook lekker.
Ik kan eventjes bellen. :)
Maechtje schreef:
11-05-2020 18:02
Je kunt op google veel recepten vinden en ingrediënten online bestellen. Misschien is het de investering waard als je sambal zo lekker vindt? Mijn broer is dol op sambal en die zweert erbij (het kan hem ook niet pittig genoeg zijn... Hij maakt het soms met Carolina Reapers en als dat potje alleen al open gaat zet ik vast een gasmasker op).
In deze periode ben ik een luie kok. Heb ook al een hele tijd niets ontworpen en dat is niks voor mij, maar als ik de jazz weer krijg, ga ik het zeker doen. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde je de sambal van de Kade op de kruiskade aanraden, maar zie dat die gesloten is. Wel een goede als toko's weer open gaan om te proberen!
pino4 schreef:
11-05-2020 17:56
Ja! Met pindakaas inderdaad, of met komkommer, of met kaas, of met kipfilet, door de hummus, of gewoon een lepel :proud:
Dat deed mijn opa altijd. Boterham met kaas en sambal.
Alle reacties Link kopieren
Sambal Peteh... op een broodje met (achter)ham...


Mjam.
Alle reacties Link kopieren
Potje mme Jeanette van Asha op de Bergweg! Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij gooien ook altijd een lepel sambal door de soep. In je kom dan hè , niet een theelepeltje op een volle pan soep.

Wij hebben nu in de koelkast chutney “roti” en brandal en manis en badjak.
Ik koop ook altijd de Zoet-zuur die vind ik ook lekker in de soep.
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
11-05-2020 16:54
Ik heb vorige week een pot gemaakt, paar minuutjes werk.

https://www.francescakookt.nl/surinaamse-sambal
Ja, deze! Mmmmm....
Het dragen van handschoenen bij de bereiding is overigens niet optioneel :A:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-05-2020 17:33
Sambal Manis vind ik 't lekkerst.
Dat noemen wij hier jam. Echtgenoot vindt het heerlijk op een boterham met belegen kaas.

Ik maak sambal oelek als ik mijn wadjang weer eens echt schoon wil hebben. Echtgenoot klimt dan een middagje op de motor, die stikt bijna van de damp die er af komt. Tja, dat is de prijs die je betaalt als je trouwt met een indo :proud:

Gewoon voor de lekker: sambal trassi! Met extra trassi...
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
11-05-2020 19:27
Wij gooien ook altijd een lepel sambal door de soep. In je kom dan hè , niet een theelepeltje op een volle pan soep.

Wij hebben nu in de koelkast chutney “roti” en brandal en manis en badjak.
Ik koop ook altijd de Zoet-zuur die vind ik ook lekker in de soep.
Oh, lekker: erwtensoep met sambal! Mijn collega's keken of ik niet goed wijs was :rofl:
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, welke sambal heb je weten te scoren en vind je hem lekker 😋
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
11-05-2020 23:49
Oh, lekker: erwtensoep met sambal! Mijn collega's keken of ik niet goed wijs was :rofl:
Hahaha!
Mijn toko gaat morgen weer open, dus ik kan me weer ongans smullen. :-D

Dankjewel allemaal, voor de tips. Ik ga er zeker meerdere proberen. :D

Doei!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven