Waarvoor gebruik je een braadpan?

25-02-2020 16:40 59 berichten
Le Creuset verdient er grof geld mee en Lidl heeft ze in de aanbieding. Ziet er prachtig uit en ik heb er nog nooit een in mijn keukenkastjes gehad? Wat mis ik?
Wat maak je in een braadpan?

Ik ben veganist dus vlees en vis hoef ik niet aan te braden. Kunnen die dingen ook iets met groente? Iets dat mijn normale kookpan niet kan?
Van Le Creuset is er altijd wel iets in de aanbieding ('Outlet') bij de Bijenkorf.
Bijvoorbeeld voor € 99 een braad-/stoofpan.

https://www.debijenkorf.nl/product-list ... korting_nl

Ja, dat is een smak geld, maar als je er vervolgens 30 jaar mee doet, is het een goede koop.
Alle reacties Link kopieren
Brood bakken! Gaat echt heel goed in die pannen, ze kunnen zo de oven in.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
25-02-2020 21:15
Van Le Creuset is er altijd wel iets in de aanbieding ('Outlet') bij de Bijenkorf.
Bijvoorbeeld voor € 99 een braad-/stoofpan.

https://www.debijenkorf.nl/product-list ... korting_nl

Ja, dat is een smak geld, maar als je er vervolgens 30 jaar mee doet, is het een goede koop.
Precies dat laatste.
Mijn gietijzeren braadpan gaat ook al decennia lang mee, terwijl ik al tig Tefal koekenpannen heb versleten (die ik dus ook echt nooit meer koop).
ClumsyNinja schreef:
25-02-2020 19:16
Nasi, pastasaus en curry: in mijn plaatstalen wok. Zoeen die je bij de Chinese supermarkt koopt en in moet branden.
Soep: in een kookpan.
Vegaburger: eet ik bijna nooit en die doodenkele keer bak ik die in de koekenpan. Maar geen fan, misschien zijn ze niet lekker omdat ik ze niet goed kan bereiden?
Stoofpotje: ik moest googelen wat dat eigenlijk is. Dat eet ik dus nooit.
Dan mis je niets aan een braadpan dus. 😁

Ik heb dan weer geen wok.
Wel gehad, maar ik gooide alles over de rand, dus dat werd een hapjespan.
En dat werd dus een reuze hapjespan waar ik rustig in roerbak.

Je hebt een punt dat anti aanbaklaag vast niet gezond is om op te eten.
Dat proberen we dan ook maar niet te doen door pannen tijdig te vervangen.

Dat zijn bij ons vooral de koekenpannen.
De (inderdaad Creuset) braadpan ziet er na 15 jaar nog als nieuw uit.
De hapjespan gaat gemiddeld 8 jaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op mijn braadpan, waar ik behalve vlees ook vega stoofgerechten in maak. Het fijne is dat hij ook in de oven kan. Ik zweer erbij voor linzenschotels, ratatouille, Indische gesmoorde aubergine etc, etc. Dat je je een hernia tilt als het kreng afgewassen moet worden, neem ik graag op de koop toe.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
25-02-2020 18:15
Nou ja ik heb rotpannen en ik hou van koken. Ik heb nu geëmailleerde pannen maar ze zijn te goedkoop want het emaille chipt er af :(
Dus ik ben op zoek naar: wat dan? Ik woon alleen maar kook wel vaak grotere hoeveelheden, ik maak bijvoorbeeld pastasaus of soep from scratch en dan het liefste genoeg om ook nog de vriezer vol te gooien.
En ik hou van kleurtjes en mooie gebruiksvoorwerpen. Als ik dan nieuwe pannen koop wil ik het liefste geen saaie zilveren.

Dus ik vroeg me af of ik iets mis zo zonder braadpan. Of dat handiger is dan een soeppan of een plaatstalen wok.
Ik schuif eigenlijk nooit een hele pan de oven in.

Verdiep je dan eens in een multicooker, zoals de Crockpot Express, Instant Pot of de Silvercrest Multicooker van Lidl. Ideale pannen! Sinds ik een CPE heb, gebruik ik het fornuis veel minder.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere braadpannen van Le Creuset. Die van 24cm gebruik ik bijna iedere dag. Ik eet hooguit 1 keer per week vlees of vis, dus kook veel vegetarisch. Ik gebruik ‘m voor risotto, pastasaus, curries, vegetarische stoofpotten (bv met linzen), etc.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
25-02-2020 18:04
Hoe maak je dan je (zelfgemaakte) vega dingen? Of gewoon een pan nassi. Ik gebruik die braadpannetjes bijna elke dag? Of bedoelen jullie andere pannen?
Nasi (goreng) zonder vlees bestaat niet in de Indonesische keuken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-02-2020 19:45
Nasi (goreng) zonder vlees bestaat niet in de Indonesische keuken.

Spoedcursus Indonesisch voor jou.
nasi = gekookte rijst
goreng = gebakken

Nasi goreng is gebakken rijst.
Waar ze de restjes eten van de vorige dag doorheen mikken.
Geen vleesrestjes? Dan geen vlees in de nasi goreng.
Wel vaak ei.
Of vis.

Morgen overhoring over de schrijfwijze en betekenis van Orang-oetans of orang-oetangs.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
26-02-2020 19:53
Spoedcursus Indonesisch voor jou.
nasi = gekookte rijst
goreng = gebakken

Nasi goreng is gebakken rijst.
Waar ze de restjes eten van de vorige dag doorheen mikken.
Geen vleesrestjes? Dan geen vlees in de nasi goreng.
Wel vaak ei.
Of vis.

Morgen overhoring over de schrijfwijze en betekenis van Orang-oetans of orang-oetangs.
Nasi goreng is een ontbijtgerecht waarin inderdaad de restjes van de vorige dag worden verwerkt. Maar dat er geen vlees in zit, is eigenlijk nooit. Want altijd zijn er zowel restjes groente als restjes vlees als restjes andere gerechten (telor bijvoorbeeld). In elk geval is een authentieke nasi goreng niet te maken zonder restjes rijsttafel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lieve Pejeka,
Restjes rijsttafel? De rijsttafel is helemaal niet authentiek Indonesisch. De rijsttafel is een uitvinding van de Nederlanders/Europeanen die in de koloniale tijd zoveel mogelijk gerechten op een tafel wilden, terwijl de Indonesiërs die luxe maaltijden niet hadden.

Maar goed, op een of andere manier gaat de helft van alle kooktopics uiteindelijk over de voorkeur van Pjk voor vlees en zijn mening over vega-voedsel.

On topic maar weer.
Ik ga eens googelen op Crockpot Express. Ziet er leuk uit.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
26-02-2020 20:49
Lieve Pejeka,
Restjes rijsttafel? De rijsttafel is helemaal niet authentiek Indonesisch. De rijsttafel is een uitvinding van de Nederlanders/Europeanen die in de koloniale tijd zoveel mogelijk gerechten op een tafel wilden, terwijl de Indonesiërs die luxe maaltijden niet hadden.

Maar goed, op een of andere manier gaat de helft van alle kooktopics uiteindelijk over de voorkeur van Pjk voor vlees en zijn mening over vega-voedsel.

On topic maar weer.
Ik ga eens googelen op Crockpot Express. Ziet er leuk uit.

Ik weet dat de rijsttafel een Nederlands/Europese uitvinding is, maar evenzo is de nasi goreng dat. Die rijsttafel bestaat overigens wel uit authentieke gerechten, maar de Nederlanders wilden graag overdaad tonen en lieten hun kokki daarom tientallen gerechten maken als er gasten waren. Dat werd de rijsttafel. Onvermijdelijk bleef er dan veel vlees, groente, telor, enz. over en dat werd samen met de overgebleven witte rijst de volgende ochtend bij elkaar in een wok gegooid en opgebakken - de nasi goreng.

Vegetarisch nasi goreng bestaat dus alleen als je de dag tevoren allerlei authentieke Indonesische groentegerechten maakt, daar restjes van bewaard en die de volgende dag mengt tot nasi goreng, samen met de overgebleven witte rijst.

Alleen is het in de Indonesische keuken vrijwel ondenkbaar dat er geen vlees aan de maaltijd te pas komt, dus het concept van vegetarische nasi goreng zal dan eerder Westers dan Indonesisch zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
gestoofde groenten, stoofpotjes, saus voor bij deegwaren, ...
Mijn oudste Creusetpan heb ik al meer dan 30 jaar.
not all who wander are lost
pejeka schreef:
26-02-2020 19:45
Nasi (goreng) zonder vlees bestaat niet in de Indonesische keuken.
Gelukkig heb ik een Mokumse keuken en daarin gaat het prima.

Ik heb een multicooker opgezocht maar daar zie ik toch echt voor mij het voordeel niet van: veel vleesgerechten en veel lang van te voren bedenken wat je wil eten zodat het uren op kan staan. Daar ben ik niet zo van. En het is weer een groot apparaat dat ik in diezelfde kleine-want-Mokumse keuken kwijt moet.

Waar het op neerkomt is dat ik graag nieuwe pannen wil. Met een kleurtje want t oog wil ook wat en ik ❤️ Kleur (zal ook wel weer niet mogen, in de Franse keuken ofzo). En geen antiaanbaklaagjes. Maar braadpannen zijn de oplossing niet, ik moet denk ik gewoon op zoek naar een betere kwaliteit emaille.
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic zag ik Riess emaillen pannen voorbij komen, geen idee van de kwaliteit daarvan. Het ziet er mooi uit. Ik heb zelf van die saaie zilverkleurige. En van die zware plaatstalen en gietijzeren gevaartes.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
25-02-2020 21:28
Brood bakken! Gaat echt heel goed in die pannen, ze kunnen zo de oven in.
Ja! Dat doe ik ook, het brood krijgt een mooi knapperig korstje. Pan in de oven op 250 graden voorverwarmen en dan die veelbelovende ‘ssssss’ als ik het deeg er in kieper. Lukt altijd.
Ik vind mijn creuset pan echt top en gebruik hem veel:
Pasta saus
Ratatouille
Risotto
Currys
Soep
Stoofvlees
Hele kip
Gehaktballen

Het is vooral de pan om te gebruiken voor grote hoeveelheden. Ik heb een redelijk groot formaat.
Als je er voor gaat kan ik creuset erg aanraden. Dat is een pan voor het leven, I vind wel een toevoeging in de keuken. Maar je kan natuurlijk prima je leven ook doorkomen zonder braadpan ;)
pejeka schreef:
26-02-2020 21:07
Ik weet dat de rijsttafel een Nederlands/Europese uitvinding is, maar evenzo is de nasi goreng dat. Die rijsttafel bestaat overigens wel uit authentieke gerechten, maar de Nederlanders wilden graag overdaad tonen en lieten hun kokki daarom tientallen gerechten maken als er gasten waren. Dat werd de rijsttafel. Onvermijdelijk bleef er dan veel vlees, groente, telor, enz. over en dat werd samen met de overgebleven witte rijst de volgende ochtend bij elkaar in een wok gegooid en opgebakken - de nasi goreng.

Vegetarisch nasi goreng bestaat dus alleen als je de dag tevoren allerlei authentieke Indonesische groentegerechten maakt, daar restjes van bewaard en die de volgende dag mengt tot nasi goreng, samen met de overgebleven witte rijst.

Alleen is het in de Indonesische keuken vrijwel ondenkbaar dat er geen vlees aan de maaltijd te pas komt, dus het concept van vegetarische nasi goreng zal dan eerder Westers dan Indonesisch zijn.
Bij de chinees krijg ik ook gewoon vegetarisch. Maar als ik het zelf maak gebruik ik die pan ja om de groenten te bakken. Maar volgens jou dus heel raar.
En kijk op wikipedia. Je hebt helemaal geen gelijk.
Mermedina schreef:
27-02-2020 06:18
In een ander topic zag ik Riess emaillen pannen voorbij komen, geen idee van de kwaliteit daarvan. Het ziet er mooi uit. Ik heb zelf van die saaie zilverkleurige. En van die zware plaatstalen en gietijzeren gevaartes.
Oh die zijn prachtig!
Alle reacties Link kopieren
En een snelkookpan dan?

Ik heb ook geen braadpan, maar wel een hapjespan van Tefal (Jamie Oliver) en mijn snelkookpan. Met dikke stevige bodem.

Werkt voor mij prima voor o.a. saus, soep, stoofpotten en het eten is sneller klaar :D
Bij de Ikea hebben ze goede braadpannen wij hebben deze.
Afbeelding
Had er een en gebruikte die niet.
Zwaar, groot, onhandig, neemt veel plaats in beslag in een keukenkast en in de vaat ook niet praktisch.
Al met al raad ik koop af.
Ik vind het niks, heb er zelf geen en mis het ook niet. Ik heb een hele fijne hapjespan met deksel en een wok met deksel en een van beide wordt hier dagelijks gebruikt. Als ik iets wil bakken dan gebruik ik een springvorm, cakeblik of broodblik. Zo'n akelige onhandige pan heb ik niet nodig.

Mijn moeder heeft er 2 en die zweert erbij, zeker voor haar gehaktballen. Ik denk dat het echt per persoon verschilt.
Een braadpan is voor alle gerechten die lang op zacht en gelijkmatige hitte moet staan. Kan dus ook vegetarisch zijn. Aubergine stoof bv, bolognese achtige sausen, risotto lijkt me er ook goed in gaan.
Ik doe er van alles in alhoewel wel meestal stoofvlees :) maar een fijne pan is onmisbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven