Wanted: groente recepten!

16-01-2021 14:20 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil naar een gezonder voedingspatroon gaan volgen, niet als dieet maar gewoon als levensstijl. Ik ben 2 weken geleden begonnen met rijst vasten om zo cold turkey af te kicken van suiker en andere slechte voeding(patronen).

Ik wil vooral veel meer groenten gaan eten maar ik kan daar maar weinig recepten voor vinden. Er zijn genoeg ontbijt en lunch recepten te vinden maar pure groente recepten vind ik maar weinig. Ik ben vooral op zoek naar ‘losse’ groente recepten. Ik bedoel daarmee dat ik niet op zoek ben naar pasta of rijst recepten maar echt alleen recepten voor groente.

Mochten jullie favoriete groente recepten hebben zouden jullie deze hier dan willen delen?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je maaltijd alleen maar uit groenten bestaat, krijg je toch vrijwel geen calorieën binnen? Het lijkt mij dat je er wel iets bij moet eten. Ik vind dit een heerlijk gerecht (https://marleyspoon.nl/menu/60580-herfs ... pecannoten) met groenten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tip om op YouTube te zoeken naar veganistische recepten. Het wemelt van de groenten recepten.
Alle reacties Link kopieren
Experimenteer met de bereiding.
Geroosterde bloemkool of broccoli bijv.
Of geroerbakte spruitjes.
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af:

Zoete aardappel curry:

1 ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, gehakt
1 rode peper, fijngehakt
Stukje gember van ca. 1,5 cm, geraspt
½ theelepel komijn
½ theelepel kaneel
1 theelepel kurkuma
1 theelepel gedroogde koriander
1 blikje kikkererwten, uitgelekt en afgespoeld
1 blikje tomatenblokjes
500 gram zoete aardappel, geschild en in blokjes van ca. 1x1 cm
Blikje kokosmelk (400 ml)

Bereiden:
Verhit wat olie in een grote hapjespan
Fruit hierin de uit tot hij zacht wordt
Voeg de knoflook en peper toe en bak even mee
Voeg de kruiden toe en laat een minuut of vier zachtjes pruttelen
Voeg de kikkererwten, tomatenblokjes, zoete aardappel en kokosmelk toe
Laat op laag vuur ca. 50 minuten pruttelen tot de zoete aardappel zacht is en de saus wat dikker en donkerder is geworden.
Voeg naar smaak zout en eventueel nog wat van de andere kruiden toe.

Geroosterde bloemkool:


1 hele kleine bloemkool
50 g boter (op kamertemperatuur)
2 eetlepels olijfolie
komijnzaad
currypoeder
chilipeper
mosterdzaad
zoutvlokken

Bereiding:

Verwarm de oven op 170°C.

Verwijder de buitenste bladeren van de bloemkool. Spoel de groente onder stromend water. Vul een kookpot waarin de bloemkool past tot driekwart met gezouten water. Breng het water aan de kook en leg de bloemkool ondersteboven (met de witte kan naar onder) in het water. Breng het water weer tot het kookpunt en laat de kool een 10-tal minuten garen. Neem de groente uit het water en laat uitlekken.
Meng de boter met de olie. Maal de mosterdzaadjes en het komijnzaad fijn in een vijzel. Meng al de kruiden door het mengsel van boter en olie. Leg de bloemkool op een met bakpapier beklede bakplaat en wrijf de groente in met het kruidige boter-oliemengsel. Zet de bakplaat in de oven en laat de bloemkool zachtjes roosteren voor ongeveer 2 uur. Bestrijk de kool tijdens het garen regelmatig met het mengsel.
Alle reacties Link kopieren
Witlofsalade

Witlof rauw
Appel
Mandarijn
Bosui
Walnoten

Dressing
3 el yoghurt
1 el mayo
1 el citroensap
1 tl mosterd
1 tl honing
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar recepten van Ottolenghi en Pascale Naessens.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak graag lauw-warme salades. Sla, komkommer, eventueel nog andere rauwkost of avocado, en dan gekookte groenten erbij zoals courgette, sperziebonen, snijbonen, groene asperges, taugé. Afmaken met een dressing en eventueel toppings als noten of zaden.

Daarnaast ben ik gek op groenten op zijn Indisch. Sambal goreng boontjes kennen de meesten mensen wel, maar is ook verrukkelijk met spruitjes of broccoli.

Spruitjes 1 minuut koken, daarna roerbakkend carameliseren in roomboter met honing en tijm.

Knollen zoals koolrabi, knolvenkel, meiknol in frites snijden en roosteren in de oven met olie en zeezout.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 16-01-2021 14:30
0.98% gewijzigd
Belle73 schreef:
16-01-2021 14:23
Maar als je maaltijd alleen maar uit groenten bestaat, krijg je toch vrijwel geen calorieën binnen?

Waar lees jij dat TO verder niks gaat eten dan?
Wat is rijst vasten?

Gegrilde/geroosterde groenten uit de oven of van de barbecue. Bv paprika, courgette, tomaat en ui en grove stukken. Wat olijfolie, knoflook en italiaanse kruiden of tijm eroverheen sprenkelen.

Ui fruiten in olijfolie in een grillpan, daarna groene asperges erbij. Serveren met wat parmezaanse kaas.

Spinazie met wat uit/knoflook, rozijnen en pijnboompitten.

Geroosterde bloemkool. Bloemkoolroosjes in ovenschaal met wat olijfolie.

Ratatouille.

Sperziebonen kort koken. Af laten koelen en mengen wat gesnipperde ui en een klein beetje mayo.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:23
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Curry

Pastinaak wortel en aardappel allemaal in frietvorm in de oven. Lekker met paprika poeder en als het klaar is met wat witte kaas.

Wij eten sowieso vaak groente uit de oven. Beetje parmezaan erover en alles is lekker 😁
Alle reacties Link kopieren
Stoofpotje met tomaat kikkererwten spinazie ui en knoflook, lekker met geitenkaas
Mii schreef:
16-01-2021 14:26
TO trapt af:

Zoete aardappel curry:
Je vraagt naar recepten voor alleen groenten en komt zelf met een curry?
Alle reacties Link kopieren
Je wil gezonder gaan eten en vervolgens start je heel erg ongezond met rijst vasten. Waardoor je niet alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en dus te korten oploopt. Daarnaast zit in rijst in hele kleine hoeveelheden arsenicum waar je dus te veel van kan binnen krijgen als je veel rijst eet.

En nu wil je weer recepten met alleen maar groente. Niets mis mee als je dat dan als bijgerecht bij wat anders eet.

Maar iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is bij jou en dan loop je dus ook te korten op.

Ga desnoods langs een diëtist om te leren wat een gezond voedingspatroon is als je niet in staat bent om sites of boeken met onzin informatie te onderscheiden van een meer serieuzere site of boek.
Ik hou enorm van Ratatouille.

Afbeelding

Kun je veel van eten voor weinig calorieën.

En dan een beetje rijst of aardappelpuree erbij.
Recepten van Yotam Ottolenghi zijn dan een mooie inspiratiebron:
https://www.culy.nl/tag/ottolenghi/
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je niet helemaal weet wat gezond is, TO.
Rosalind schreef:
16-01-2021 14:31
Je vraagt naar recepten voor alleen groenten en komt zelf met een curry?
Nou ja er zit toch groente in? Ofzo :rofl:
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
16-01-2021 14:29
Waar lees jij dat TO verder niks gaat eten dan?
Omdat ze in de OP zegt dat ze geen gerechten met rijst en pasta zoekt, maar alleen maar met groenten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Rosalind schreef:
16-01-2021 14:30
Wat is rijst vasten?

Gegrilde/geroosterde groenten uit de oven of van de barbecue. Bv paprika, courgette, tomaat en ui en grove stukken. Wat olijfolie, knoflook en italiaanse kruiden of tijm eroverheen sprenkelen.

Ui fruiten in olijfolie in een grillpan, daarna groene asperges erbij. Serveren met wat parmezaanse kaas.

Spinazie met wat uit/knoflook, rozijnen en pijnboompitten.

Geroosterde bloemkool. Bloemkoolroosjes in ovenschaal met wat olijfolie.

Ratatouille.

Sperziebonen kort koken. Af laten koelen en mengen wat gesnipperde ui en een klein beetje mayo.

Gegoogled. Crashen dus:

https://www.smulweb.nl/artikelen/75237/ ... vastenkuur
Belle73 schreef:
16-01-2021 14:42
Omdat ze in de OP zegt dat ze geen gerechten met rijst en pasta zoekt, maar alleen maar met groenten.
Als ik om ontbijtgerechten vraag eet ik ook alleen maar ontbijt? Aha, duidelijk.
Star3 schreef:
16-01-2021 14:41
Nou ja er zit toch groente in? Ofzo :rofl:
Ja maar ze zegt duidelijk niet op zoek te zijn naar recepten voor pasta of rijst gerechten. Een curry eet je meestal toch wel met rijst :P
Star3 schreef:
16-01-2021 14:43
Gegoogled. Crashen dus:

https://www.smulweb.nl/artikelen/75237/ ... vastenkuur
OMG.

De voorbereiding.
Op de dag voordat u aan de kuur begint, neemt u 's ochtends een afgestreken eetlepel magnesiumsulfaat opgelost in een glas lauwwarm water. Door het magnesiumsulfaat wordt u darm geleegd en u kunt dunne ontlasting krijgen, dus zorg dat u inde buurt van een toilet blijft!
......
Stap 1.
U eet uitsluitend rijst. Hoe langer u dit volhoudt, hoe beter.
.......
Rosalind schreef:
16-01-2021 14:44
Ja maar ze zegt duidelijk niet op zoek te zijn naar recepten voor pasta of rijst gerechten. Een curry eet je meestal toch wel met rijst :P
De :rofl: was omdat ik het eens was met je opmerking, niet omdat ik je uitlachte ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven