Wat eten we vandaag vegetarisch

06-10-2019 15:18 3024 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben sinds ongeveer een jaar overgegaan op een vegetarisch eetpatroon. Inmiddels heb ik al een hoop leuke gerechten verzameld, want vegetarisch eten is echt niet zo moeilijk als het lijkt! Maar soms mis ik toch wat inspiratie. Daarom zou ik graag gerechten uitwisselen met anderen die ook (vaker) vegetarisch of veganistisch willen eten. Ik trap af met een van mijn favoriete pasta recepten:

https://recepten.lidl.nl/Recept/Pasta-m ... it-de-oven
Do you want to be right? Or happy?
Rosalind schreef:
05-12-2019 22:35
Jaloers!

Wij aten kaasfondue met brood, avocado (uit eigen tuin) en rode wijn :)
Hier is het een samenwerking tussen scholen, gemeente en bibliotheek. Misschien zit er een soortgelijk initiatief in jouw buurt! Het gaat om een nieuwkomersgezin helpen met het Nederlands (huiswerkbegeleiding bijv., voorlezen, enz.), ik denk dat Vluchtelingenwerk zich in Nederland hiermee bezig houdt. Enorm leuk en verrassend hoe gastvrij, hartelijk en vriendelijk die mensen zijn terwijl ze het zelf ook niet breed hebben.
PiNuts14 schreef:
05-12-2019 22:48
Hier is het een samenwerking tussen scholen, gemeente en bibliotheek. Misschien zit er een soortgelijk initiatief in jouw buurt! Het gaat om een nieuwkomersgezin helpen met het Nederlands (huiswerkbegeleiding bijv., voorlezen, enz.), ik denk dat Vluchtelingenwerk zich in Nederland hiermee bezig houdt. Enorm leuk en verrassend hoe gastvrij, hartelijk en vriendelijk die mensen zijn terwijl ze het zelf ook niet breed hebben.
Wat een goed initiatief!
Ik woon alleen niet in Nederland...
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
05-12-2019 22:48
Hier is het een samenwerking tussen scholen, gemeente en bibliotheek. Misschien zit er een soortgelijk initiatief in jouw buurt! Het gaat om een nieuwkomersgezin helpen met het Nederlands (huiswerkbegeleiding bijv., voorlezen, enz.), ik denk dat Vluchtelingenwerk zich in Nederland hiermee bezig houdt. Enorm leuk en verrassend hoe gastvrij, hartelijk en vriendelijk die mensen zijn terwijl ze het zelf ook niet breed hebben.

Wat goed zeg! Kun je je daar voor opgeven? Misschien ook iets voor mij als ik terug ben in NL of taalmaatje. Ik ben geen vluchteling maar weet heel goed hoe het voelt om ergens te wonen waar je niks verstaat of snapt.
beleza wijzigde dit bericht op 06-12-2019 06:43
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Happy Friday vegan hamburgers en vegan hotdogs hier vanavond :D
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
05-12-2019 09:54
Turks brood recept:
https://kookmutsjes.com/recept/turks-brood-uit-de-oven/

Smakelijk!

Ziet er niet moeilijk uit, dank je!
Rosalind schreef:
05-12-2019 22:56
Wat een goed initiatief!
Ik woon alleen niet in Nederland...
Ik denk dat de meeste (ontvangst)landen dit wel hebben. Weet natuurlijk niet welk land jij bedoelt, maar als je interesse hebt dan kunnen misschien de sociaal medewerkers in een gemeente je verder helpen :-)
Beleza schreef:
06-12-2019 06:39
Wat goed zeg! Kun je je daar voor opgeven? Misschien ook iets voor mij als ik terug ben in NL of taalmaatje. Ik ben geen vluchteling maar weet heel goed hoe het voelt om ergens te wonen waar je niks verstaat of snapt.
Ik denk het wel, heb het al eens opgezocht voor Nederlandse vrienden die helemaal enthousiast waren nadat ze eens met mij en ‘mijn’ gezin zijn opgetrokken! Dat was wel nog een kleine uitdaging, zij zijn een Vlaams accent (of neutraal, zoals ik probeer) gewend en ineens hoorden ze alleen maar Hollands :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
De bedoeling was pasta met tomaat-mascarpone saus met wokgroenten en groentenballetjes.
Alleen zag ik zojuist dat vanaf maandag mascarpone 1 plus 1 gratis is bij de ah. Aangezien ik dat verschil wel wat groot is verschuif ik dat naar later deze week.
Ff bedenken wat vandaag te eten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
06-12-2019 07:49
Ik denk het wel, heb het al eens opgezocht voor Nederlandse vrienden die helemaal enthousiast waren nadat ze eens met mij en ‘mijn’ gezin zijn opgetrokken! Dat was wel nog een kleine uitdaging, zij zijn een Vlaams accent (of neutraal, zoals ik probeer) gewend en ineens hoorden ze alleen maar Hollands :biggrin:

Daar ga ik me dan tegen de tijd dat we terug zijn en op orde zijn meer in verdiepen, wil nml wel iets van vrijwilligers werk gaan doen en dat lijkt me door mijn eigen ervaring heel erg leuk. Ook taalmaatje lijkt mij leuk (dat deed jij toch Bladora?).
Primeur!

Voor het eerst pulled oats gegeten.

Nog nooit eerder gehad.
En ik loop toch al geruime tijd mee in vegetariër-land.
Odense2 schreef:
06-12-2019 20:40
Primeur!

Voor het eerst pulled oats gegeten.

Nog nooit eerder gehad.
En ik loop toch al geruime tijd mee in vegetariër-land.
Wat is dat? Ook nooit van gehoord.

Wij aten vandaag bij de Italiaans. Geen vega voor mij maar tagliatelle met champignons, garnalen en room.
Alle reacties Link kopieren
Veel te weinig vega /teveel vleesgerechten gegeten deze week. Kip, ontbijtspek, rookworst, braadworst en een haring. Die laatste was wel erg lekker, lang geleden! ;-D
Komende week weer nieuwe kansen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Beleza schreef:
06-12-2019 10:13
Daar ga ik me dan tegen de tijd dat we terug zijn en op orde zijn meer in verdiepen, wil nml wel iets van vrijwilligers werk gaan doen en dat lijkt me door mijn eigen ervaring heel erg leuk. Ook taalmaatje lijkt mij leuk (dat deed jij toch Bladora?).
Ja! Heel erg leuk om te doen!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Hier vanavond lui comfortfood zoals m’n moeder het maakte: Italiaanse roerbakgroente, gehackt, tomatenpuree en macaroni.
Vega lasagne :heart:
Alle reacties Link kopieren
Dikke preisoep.

Waar de column van Sylvia Witteman verder over ging, weet ik niet meer, maar ze had het over dikke preisoep, waardoor ik dacht: "He ja, lekker!"
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Pompoen - wortel soep,
En een
Quiche met linzen, vega kruimgehakt, prei en paprika.

Beiden vandaag al gegeten en de rest verdwijnt in porties in de vriezer, perfect vriezer voedsel dit.
Vanavond bak ik ook nog pannenkoeken!
Mijn taalmaatjegezin heeft verblijfstechnisch heel goed nieuws gekregen, dus ik wil ze morgenochtend verrassen met pannenkoeken (weten ze) en enkele koffiekoeken van de bakker (extraatje, weten ze nog niet).
Het worden er ook enkele voor mijn vriend voor morgenochtend, ik ben immers toch bezig. En hij heeft een pakje vegan pannenkoeken mee voor me, dus met twee eten is wel zo gezellig. Ben heel benieuwd, wist niet dat dit bestond en ben dus erg wantrouwend of het echt vegan is :-D
tonkje schreef:
07-12-2019 17:49
Dikke preisoep.

Waar de column van Sylvia Witteman verder over ging, weet ik niet meer, maar ze had het over dikke preisoep, waardoor ik dacht: "He ja, lekker!"
Die column ging erover dat je een vrouwelijke kok geen kokkin moet noemen.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bbfa048b/

"Een andere collega wilde het woord ‘kokkin’ niet gebruiken. Bij een kok denkt ze aan ‘mooie grote handen die soepeltjes een kabeljauw fileren met een Japans mes’. Bij een kokkin denkt ze aan ‘dikke preisoep’. Nu is dikke preisoep zowat het lekkerste eten dat er bestaat, maar ik begrijp wel wat ze bedoelt."

En toen had ik ook zin in preisoep.

Sylvia Witteman heeft overigens een fantastisch kookboekje met studenteneten (goedkoop eten) geschreven. Leuk cadeautje voor als je nichtje/ buurjongen op kamers gaat. Voor een tientje te koop.
https://www.bol.com/nl/p/armeluiseten/9 ... ction=main

Natuurlijk gaat het niet alleen om de recepten. Ze schrijft er zulk heerlijk commentaar bij. Alleen al daarom zou je het kopen.
Rosalind schreef:
06-12-2019 20:43
Wat is dat? Ook nooit van gehoord.
Pulled oats.

Te koop bij Appie.
Naturel of tomatensmaak
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... ts-naturel
https://www.bidfood.nl/webshop/product/ ... d-098507DS

Alles waarin je veggie gehakt of veggie kipstuckjes gebruikt, kan je ook met pulled oats maken.

Bijvoorbeeld burrito's, ovenschotels of wokgerechten.

Het is neutraal van smaak, dus goed kruiden.

Ik vind het lekker spul. Ben van plan om het vaker te eten.
Nog even wat het is. Pulled oats uit Finland

(Gestolen van het internet)
Pulled oats is een mix van haver, tuinbonen en erwten. Die worden vermalen, gekneed en gebakken. Verder gaat er alleen wat koolzaadolie en zout in. Een volledig plantaardige vleesvervanger dus en voor de verandering eens niet op basis van soja of tarwe. Bovendien is haver – het hoofdbestanddeel van pulled oats – ook nog eens een milieuvriendelijk gewas: in het Scandinavische klimaat tiert het welig.

Met 30 gram eiwit per 100 gram product scoort Pulled Oats hoog in voedingswaarde. Ook bevat het product negen essentiële aminozuren die de mens alleen via voeding kan opnemen. Het is vrij van soja, tarwe, GGO en kunstmatige toevoegingen. Pulled oats werd verkozen tot 'Finnish Food Product of the Year' georganiseerd door de Finse voedsel- en drankindustrie.
Alle reacties Link kopieren
Cubaanse rijst met bonen van Bosh. Met paprika en boerenkool.

Of het authenthiek Cubaans is, geen idee, maar het is altijd lekker.

https://www.bosh.tv/recipes/cuban-rice- ... ary-week-4
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Odense2 schreef:
07-12-2019 19:36
Nog even wat het is. Pulled oats uit Finland

(Gestolen van het internet)
Pulled oats is een mix van haver, tuinbonen en erwten. Die worden vermalen, gekneed en gebakken. Verder gaat er alleen wat koolzaadolie en zout in. Een volledig plantaardige vleesvervanger dus en voor de verandering eens niet op basis van soja of tarwe. Bovendien is haver – het hoofdbestanddeel van pulled oats – ook nog eens een milieuvriendelijk gewas: in het Scandinavische klimaat tiert het welig.

Met 30 gram eiwit per 100 gram product scoort Pulled Oats hoog in voedingswaarde. Ook bevat het product negen essentiële aminozuren die de mens alleen via voeding kan opnemen. Het is vrij van soja, tarwe, GGO en kunstmatige toevoegingen. Pulled oats werd verkozen tot 'Finnish Food Product of the Year' georganiseerd door de Finse voedsel- en drankindustrie.
Klinkt goed! Helaas hier niet te krijgen (ik woon niet in NL). Het aanbod aan vleesvervangers is sowieso erg klein helaas.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-12-2019 12:56
Ja! Heel erg leuk om te doen!

Dan ga ik me daar zeker in verdiepen als we terug in NL zijn!
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
08-12-2019 00:15
Klinkt goed! Helaas hier niet te krijgen (ik woon niet in NL). Het aanbod aan vleesvervangers is sowieso erg klein helaas.


Ik ken het gevoel, hier ook buitenland en zeer beperkt aanbod. Je wordt
wel handig met dingen zelf maken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven