Wat eten we vandaag vegetarisch

06-10-2019 15:18 3024 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben sinds ongeveer een jaar overgegaan op een vegetarisch eetpatroon. Inmiddels heb ik al een hoop leuke gerechten verzameld, want vegetarisch eten is echt niet zo moeilijk als het lijkt! Maar soms mis ik toch wat inspiratie. Daarom zou ik graag gerechten uitwisselen met anderen die ook (vaker) vegetarisch of veganistisch willen eten. Ik trap af met een van mijn favoriete pasta recepten:

https://recepten.lidl.nl/Recept/Pasta-m ... it-de-oven
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond linzensoep en brood met kaas.

Vanavond diverse groenten (pompoen, broccoli, paprika, ui, champignons), vega kipstukjes en noedels uit de wok.

Iemand nog een tip voor goede, stevige tofu en hoe dit lekker te marineren? Nu paar keer geprobeerd maar de tofu van de AH blijft te zacht.
Alle reacties Link kopieren
Zo, bedankt voor al jullie reacties allemaal! 🙂👍

Ik ga vanavond voor kikkererwtensalade met mango van AH.
https://www.ah.nl/r/1188667
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!! Ik eet wel vis, maar gemiddeld slechts 1 keer per week. Mijn planning voor deze week:

- tonijnburgers met zoete aardappel friet en salade met mango, granaatappel pitjes en cashewnoten
- gebakken aardappels, vega worstjes en geroosterde bimi
- pasta met linzenbolognese saus
- rijst met tofu, boontjes, pindasaus en ei
- wraps met zoete aardappel / bonen mengsel
- noedels met kikkererwten en broccoli in een limoen-kokos-sojasausje
- risotto met paddenstoelen en blauwe kaas
Alle reacties Link kopieren
Ordinaire tvp.
Ik maakte vandaag tofu die ik in reepjes bakte met zout en peper. Daarbij bakte ik champignons.

In een ander pannetje maakte ik sajoer boontjes met paprika. En dat gooide ik toen bij elkaar. Lekker. Als je dieet het toelaat, kun je er nog rijst bij eten. Mmmm....
Leuk topic. Ik probeer mijn vleesconsumptie nog verder terug te brengen. Nu ongeveer 3x per week.
Ik lees graag mee.
Gisteren Magoni bietenpizza funghi met geitenkaas en extra rucola (echt lekker)

Vandaag het AH curry madras verspakket met een blik kikkererwten ipv kip en basmatirijst

Morgen linzensoep
Klaaskater schreef:
07-10-2019 13:53
Iemand nog een tip voor goede, stevige tofu en hoe dit lekker te marineren? Nu paar keer geprobeerd maar de tofu van de AH blijft te zacht.

Dat probleem heb ik niet met de AH-tofu. Ik gebruik eigenlijk alleen tofu als ik Pokebowl maak (recept vorige pagina). Dan marineer ik de tofu in sojasaus en honing en bak die vervolgens knapperig in een koekenpan.

Vandaag spaghetti gegeten met vega tomatensaus.
Alle reacties Link kopieren
Klaaskater schreef:
07-10-2019 13:53
Gisteravond linzensoep en brood met kaas.

Vanavond diverse groenten (pompoen, broccoli, paprika, ui, champignons), vega kipstukjes en noedels uit de wok.

Iemand nog een tip voor goede, stevige tofu en hoe dit lekker te marineren? Nu paar keer geprobeerd maar de tofu van de AH blijft te zacht.


Die stevige tofu van de AH laat ik meestal goed uitlekken en pers ik vervolgens een half uurtje (blokjes tofu tussen theedoeken leggen en dan iets zwaars erop). Daarna marineren met wat sojasaus en ahornsiroop en dan bedek ik de blokjes tofu met een beetje maizena. Vervolgens bak ik ze in de oven. Op die manier wordt de tofu heel knapperig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden gisteren broccolisoep met brood met hummus.

Vandaag kokosrijst met broccoli, aardappel en cashewnoten.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Favorieten hier:

- Vegetarische Moussaka met rode linzen in plaats van gehakt :heart:
- Biryani, met verschillende groenten in curry, amandelen, cashews en rozenwater, kachumbar, raita en naan on the side.
- Shakshuka
- Paddenstoelen risotto
- Kikkererwten curry (eigenlijk alle groenten curry's)
- Heel geroosterde bloemkool
- Halloumi taco's met salsa
- Tikka paneer
- Aardappel rosti's, spinazie en een gekookt eitje
- Griekse Briam
- Ratatouiile
- Pasta met zelfgemaakte pesto en groene groenten
- Spinazie-feta-dille filodeeg taart
- Pad Thai met tofu
- Poolse aardappelpannenkoekjes met paddenstoelengoulash
- Lasagnebladen rolletjes gevuld met spinazie-citroen-ricotta vulling, met zelfgemaakte tomatensaus, parmezaan en pijnboompitjes.

Nou ik kan kan nog wel even doorgaan :) er is zoveel lekkers mogelijk!

En ik ben niet eens vegetariër.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Klaaskater schreef:
07-10-2019 13:53
Iemand nog een tip voor goede, stevige tofu en hoe dit lekker te marineren? Nu paar keer geprobeerd maar de tofu van de AH blijft te zacht.
Hoe marineer je tofu?

Je kunt tofu invriezen. Hiermee verandert de tofu van structuur en kleur. De tofu wordt iets ‘sponziger’ en zal marinade beter opzuigen.

Ik doe het als volgt:
Stuk tofu (gewoon in verpakking) 's avonds in de vriezer leggen. Langer van te voren kan natuurlijk ook. Altijd handig om een blok tofu in de vriezer te hebben.
's Ochtends weer uit de vriezer halen. Ik leg 'm op een bord op het aanrecht.
Als je uit je werk komt, is ie ontdooid.

Nu heb je twee opties.
Optie 1. De luie vegetariër-optie
Tofu in vier blokken snijden.
Je knijpt elk blok boven de gootsteen een beetje uit. Het vocht loopt er op die manier uit.
Optie 2. De elegante, tijdrovende optie
Sommige vegetariërs wikkelen de tofu in een theedoek en leggen er gewichten op om het vocht eruit te laten lopen. Duurt een kwartier.

Daarna in plakken of blokjes snijden.
Lekkere marinade maken. Shoyu, mosterd, honing en beetje azijn vind ik lekker.
Kijk maar eens hoeveel marinade de tofu nu opslurpt.
Bakken.
Smullen.

Laat je weten hoe het je beviel?
Alle reacties Link kopieren
Ik marineer tofu volgens het volgende recept:

- 500 gram tofu
- 4 eetlepels soja saus
- 3 eetlepels rijstazijn
- 1 eetlepel honing of ahorn siroop
- 1 theelepel sesamolie
- 2 uitgeperste teentjes knoflook
- 1 eetlepel geraspte gember

Dit is bij benadering van ik doe het altijd op gevoel.

De tofu inderdaad tussen 2 theedoeken en wat zwaars laten uitlekken, ik doe dit een half uur, nadat ik het blok ontdooid heb uit de vriezer. Tofu in blokjes snijden en alle ingredienten voor de marinade door elkaar roeren.

De tofublokjes door de marinade roeren, en minimaal een uur marineren, maar dit kan ook de hele nacht.

Lekker in eigenlijk alle Aziatische gerechten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Klaaskater schreef:
07-10-2019 13:53
Gisteravond linzensoep en brood met kaas.

Vanavond diverse groenten (pompoen, broccoli, paprika, ui, champignons), vega kipstukjes en noedels uit de wok.

Iemand nog een tip voor goede, stevige tofu en hoe dit lekker te marineren? Nu paar keer geprobeerd maar de tofu van de AH blijft te zacht.
Het ligt ook heel erg aan het soort tofu dat je gebruikt, sommige soorten zijn zompig/zacht en blijven dat ook.
Deze vind ik zelf lekker: https://dunyongfoodservices.com/en/Prep ... -1pcs-6716
Vroeger hadden ze die bij de jumbo, maar die hebben ze vervangen door eigen merk (veel minder lekker)
Bij toko's en chinese winkels hebben ze deze vaak wel, en ook andere soorten die lekker zijn.

Marineren doe ik zelden trouwens, ik vind het lekkerder om tofu eerst in olie te bakken, en dan even in saus te laten sudderen, dan krijg je gelijk meer textuur en smaak.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 07-10-2019 22:47
9.98% gewijzigd
Champignon prei risotto met
Truffelsaus


(Verkapte tvp :cheer: )
Alle reacties Link kopieren
https://www.goodhousekeeping.com/food-r ... s/?slide=1

Hier haal ik trouwens vaak lekkere tofu recepten vandaan! En gelijk 40 vegetarische recept ideeën!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Dankzij dit topic vanavond lekker tabouleh gegeten. Met koriander, eigenlijk moet het met peterselie maar de koriander moest op.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
streepjessokken schreef:
07-10-2019 23:11
Dankzij dit topic vanavond lekker tabouleh gegeten. Met koriander, eigenlijk moet het met peterselie maar de koriander moest op.
Koriander is toevallig ook nog eens veel lekkerder :D

En ja, ik weet dat dat niet voor iedereen geldt.
Maakt iemand hier wel eens seitan?
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-10-2019 22:10
Favorieten hier:

- Vegetarische Moussaka met rode linzen in plaats van gehakt :heart:
- Biryani, met verschillende groenten in curry, amandelen, cashews en rozenwater, kachumbar, raita en naan on the side.
- Shakshuka
- Paddenstoelen risotto
- Kikkererwten curry (eigenlijk alle groenten curry's)
- Heel geroosterde bloemkool
- Halloumi taco's met salsa
- Tikka paneer
- Aardappel rosti's, spinazie en een gekookt eitje
- Griekse Briam
- Ratatouiile
- Pasta met zelfgemaakte pesto en groene groenten
- Spinazie-feta-dille filodeeg taart
- Pad Thai met tofu
- Poolse aardappelpannenkoekjes met paddenstoelengoulash
- Lasagnebladen rolletjes gevuld met spinazie-citroen-ricotta vulling, met zelfgemaakte tomatensaus, parmezaan en pijnboompitjes.

Nou ik kan kan nog wel even doorgaan :) er is zoveel lekkers mogelijk!

En ik ben niet eens vegetariër.
Heb je hier de recepten van?
miekemv schreef:
07-10-2019 23:31
Maakt iemand hier wel eens seitan?
Ja, maar wel van glutenmeel, je kunt het ook maken door meel uit te spoelen (tot je de gluten overhoud) maar dat vond ik persoonlijk niet echt een succes.
Meest traditioneel is om het verkregen deeg in bouillion te laten sudderen, en dan later in stukjes te snijden en dat als vlees te gebruiken, maar ik vind het lekkerder om er bijvoorbeeld een soort worst van te maken (in alufolie) en dat in de oven te bakken.

http://veganfeastkitchen.blogspot.com/2 ... eroni.html

of "spareribs"
https://www.bosh.tv/recipes/bbq-seitan-ribs

Of een soort rollade:
https://www.isachandra.com/2011/11/seit ... and-leeks/
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
07-10-2019 23:43
Heb je hier de recepten van?
Nou, eigenlijk van alles :lol:
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Vegetarische Moussaka met rode linzen (het is een beetje bij benadering, ik maak het altijd op gevoel) en het is niet helemaal authentiek, er horen eigenlijk geen aardappels in.

Ingredienten:
- 2 /3 aubergines, afhankelijk van de grote
-150 gram rode linzen (droog)
- 1 grote ui
- 2 tenen knoflook geperst
- blikje tomatenpuree
- blik gepelde tomaten op sap
- 2 kaneelstokjes
- oregano
- scheut rode wijn
- paar gekookte aardappels in plakken

Bechamel:
- 50 gram roomboter
- 50 gram patent bloem
- 500 ml volle melk
- peper, zout, nootmuskaat

Bereiden:
- Aubergines in dikke plakken snijden, en goudbruin bakken in een koekenpan, of in de oven, uit laten lekken op keukenpapier. Ze moeten echt zacht zijn dus verwacht een goede hoeveelheid olijfolie te gebruiken.

- Voor de saus: ui snipperen en aanfruiten, na 5 minuten knoflook toevoegen en meebakken tot zacht. Tomatenpuree toevoegen en een paar minuten meebakken. Dan de linzen erdoorheen roeren en even mee verwarmen. Vuur omhoog en een goede scheut rode wijn erbij. Dit even laten inkoken en dan het blik gepelde tomaten toevoegen, alsmede een goede snuf oregano en de kaneelstokjes. Als het geheel wat droog is nog wat water. Laten koken tot de linzen bijna gaar zijn. Op smaak brengen met peper en zout en eventueel wat chiliflakes. De kaneelsmaak mag best een beetje aanwezig zijn, dus mocht dit niet het geval zijn kun je wat kaneelpoeder toevoegen.

Voor de bechamel de boter zachtjes laten smelten, en samen met de bloem er een blanke roux van maken. De melk toevoegen en goed roeren. Op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat.

Ovenschotel samenstellen: Gekookte aardappelplakjes op de boden, laag linzensaus, laag aubergines, laag linzensaus en als je nog over hebt meer aubergine plakken daarover wat fijngesneden platte peterselie (staat niet in de ingredientenlijst maar bedenk ik me net). Dan de bechamel. De schaal in de oven zetten op 200 graden en wachten tot de bechamel mooi gekleurd is. zo'n 30 min.

Klinkt heel bewerkelijk maar het is een van de goddelijkste gerechten, en ik maak het vaak. Eet smakelijk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
De Moussaka is soort van mijn eigen recept, maar voor de halloumi taco's hoef ik gelukkig niet zoveel te typen, want daar gebruik ik het volgende recept voor:

https://cookieandkate.com/vegetarian-ha ... os-recipe/

Met pico de gallo in plaats van ananas salsa ook heerlijk trouwens!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
08-10-2019 00:06
Nou, eigenlijk van alles :lol:
Wil ik je best geven hoor, maar dat is wel heel veel getyp :). De meeste recepten kun je terugvinden via google! Als je zoekt in het Engels krijg je vaak betere recepten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven