Wat eten we vandaag vegetarisch

06-10-2019 15:18 3024 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben sinds ongeveer een jaar overgegaan op een vegetarisch eetpatroon. Inmiddels heb ik al een hoop leuke gerechten verzameld, want vegetarisch eten is echt niet zo moeilijk als het lijkt! Maar soms mis ik toch wat inspiratie. Daarom zou ik graag gerechten uitwisselen met anderen die ook (vaker) vegetarisch of veganistisch willen eten. Ik trap af met een van mijn favoriete pasta recepten:

https://recepten.lidl.nl/Recept/Pasta-m ... it-de-oven
Do you want to be right? Or happy?
Vandaag eten we gnocchi met champignons, erwtjes, kookroom en parmezaanse kaas.
Morgen ga ik de vega moussaka van Bladora maken :)
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
11-10-2019 13:18
Vandaag eten we gnocchi met champignons, erwtjes, kookroom en parmezaanse kaas.
Morgen ga ik de vega moussaka van Bladora maken :)
Wat leuk Rosalind! Ben benieuwd hoe je het vindt! Ik had gisteren wat geraspte kaas door de bechamel geroerd. Was een erg lekkere toevoeging!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Vandaag hadden we macaroni met vega gehakt, tomaat-basilicum-saus, paprika champignons en wat Parmezaanse kaas er overheen. Was smullen!
-Bladora- schreef:
11-10-2019 13:30
Wat leuk Rosalind! Ben benieuwd hoe je het vindt! Ik had gisteren wat geraspte kaas door de bechamel geroerd. Was een erg lekkere toevoeging!
Ik beloof morgen verslag te doen!
Alle reacties Link kopieren
Vega gourmette. Had zelf falafel gemaakt en aubergine in plakjes, zout erop strooien en in laten trekken om het droog te maken.
Even door bloem, ei en paneermeel.
Lekker bakken en dan (griekse) yoghurt met granaatappel pitjes. Was me lekker! Die houden we erin.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Vandaag eten wij vegan rodelinzencurry met kokos/koriander en witte rijst.
-Bladora- schreef:
11-10-2019 13:30
Wat leuk Rosalind! Ben benieuwd hoe je het vindt! Ik had gisteren wat geraspte kaas door de bechamel geroerd. Was een erg lekkere toevoeging!
Het was erg goed gelukt en heerlijk! Ook man en de kinderen vonden het een succes.
Alle reacties Link kopieren
Wij vandaag wraps met nep kipstuckjes van de AH:
https://recepten.lidl.nl/Recept/Tortill ... en-avocado
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-10-2019 19:00
Het was erg goed gelukt en heerlijk! Ook man en de kinderen vonden het een succes.
Wat leuk om te lezen! Fijn dat de rest van je gezin het ook lekker vonden :). Ik heb geen kinderen maar kan me voorstellen dat de zachte smaken door kinderen gewaardeerd worden.

Ik at vandaag knolselderijsteak met paddenstoelen jus. Waterkers salade erbij.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
12-10-2019 19:45
Wat leuk om te lezen! Fijn dat de rest van je gezin het ook lekker vonden :). Ik heb geen kinderen maar kan me voorstellen dat de zachte smaken door kinderen gewaardeerd worden.

Ik at vandaag knolselderijsteak met paddenstoelen jus. Waterkers salade erbij.
Grappig genoeg zei zoon toen hij de saus zag: ha, bolognesesaus!
Terwijl hij weet dat ik ik eigenlijk nooit vlees kook omdat zijn vader dat niet eet.
Maar ik heb inderdaad ook wel eens een echte bolognesesaus met linzen ipv gehakt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wij aten friet :|
We zouden een curry eten, vorig jaar uit Engeland een potje curry meegenomen en nu eindelijk klaargemaakt. Het stonk, het was bitter en VIES. Hele inhoud van de pan weggegooid, zo zonde.
De soep vooraf was wel heerlijk, tom ka kai (zonder kip dus).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer van het eten streepjessokken! Ik ben gek op curry, maar ik vind de potjes ook vaak bitter. Ik maak de pasta tegenwoordig altijd zelf, dan kan je de smaak ook nog aanpassen indien nodig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Vega Franse uiensoep met stokboord met vega kaas. Daarnaast nog een salade met de laatste dingen uit de kas (tomaten, bieslook, komkommer, etc)
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
12-10-2019 20:21
Wat jammer van het eten streepjessokken! Ik ben gek op curry, maar ik vind de potjes ook vaak bitter. Ik maak de pasta tegenwoordig altijd zelf, dan kan je de smaak ook nog aanpassen indien nodig.
Vers is lekkerder dan uit potje, maar dat vind ik vaak ook niet verkeerd. En je zou denken dat de Britten de Aziatische keuken wel beheersen (al was dit Thais, niet Indiaas). We hebben nog een ander potje (andere smaak) van dit merk. Ben benieuwd :sarcastic: (eerst proeven, daarna pas klaarmaken iig)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotel van Bladora klinkt kindvriendelijk. Ik ga hem ook een keer maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanavond iets met pompoen maken en het mag nu eens niet soep zijn.
Mevrouw75 schreef:
14-10-2019 13:29
Ik ga vanavond iets met pompoen maken en het mag nu eens niet soep zijn.
Wat is het geworden? :)

Wij hadden paddenstoelenrisotto (alweer, voorlopig even klaar met risotto!) met mini quiches met paprika, prei en Kastanjechampignon, sla en een omelet van het eimengsel dat niet meer in de quiches paste :P
Hier vanavond gebakken aardappelen met ui + spinazieburger + broccoli/bloemkool.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
14-10-2019 18:15
Wat is het geworden? :)

Wij hadden paddenstoelenrisotto (alweer, voorlopig even klaar met risotto!) met mini quiches met paprika, prei en Kastanjechampignon, sla en een omelet van het eimengsel dat niet meer in de quiches paste :P
Hoe maak jij je paddenstoelenrisotto? Ik ga het morgen voor het eerst maken.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
14-10-2019 20:41
Hoe maak jij je paddenstoelenrisotto? Ik ga het morgen voor het eerst maken.
Je reageerde niet op mij, maar ik wil wel het recept dat ik graag deel!

Ingredienten:
- 1,5 liter vega bouillon
- handje gedroogde Porcini
- 1 kleine ui of 2 sjalotjes, gesnipperd
- 2 stengels bleekselderij, fijngesneden
- 400 gr risotto rijst
- glas witte wijn
- gemengde paddenstoelen (zo’n vier handen vol)
- paar sprieten platte peterselie, fijngehakt
- sap van 1 citroen
- goede eetlepel roomboter
- vers geraspte parmezaanse kaas, een goede hand vol
- olijfolie

- bouillon verwarmen
- porcini in een kommetje doen en overgieten zodat ze net onderstaan
- als ze zacht zijn porcini afgieten en fijnsnijden, vocht bewaren

- In een pan met dikke bodem ui en bleekselderij 10 min aanfruiten in wat olijfolie, totdat het zacht is maar niet verkleurd.
- vuur omhoog en rijst toevoegen, roeren tot glazig
- wijn toevoegen en wachten tot verdampt, vuur omlaag
- porcini boullion, porcini en 1 soeplepel bouillon toevoegen
- als het vocht geabsorbeerd is weer een soeplepel vocht toevoegen en dit herhalen totdat alle bouillon opgenomen is, of todat de rijst gekookt is maar nog wel een beetje bite heeft. Af en toe roeren.

- ondertussen op hoog vuur de paddenstoelen bakken, eventueel in een paar keer zodat t niet te nat wordt.
- mengen met de groene kruiden, citroensap, peper en zout.

- wanneer de risotto klaar is van de warmtebron halen.
- de boter en parmezaan door de risotto roeren, het mag best nog een beetje nat zijn, dus eventueel nog wat bouillon.
- deksel op de pan en een paar minuten laten staan.
- dan proeven en op smaak brengen met peper en eventueel zout.

- op borden scheppen en de paddenstoelen eurover verdelen
- aan tafel nog versgeraspte kaas eroverheen. Eventueel versgemalen peper en olijfolie.

Heerlijk met een rucolasalade.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vandaag stamppot boerenkool met halloumi. Lekkerrr.
Lekker, bladora!
Ik doe het iets simpeler.

Liter water koken met 1 of 2 Paddestoelenbouillon blokjes erbij. klaarzetten.
Risotto paddestoelen van AH fijn snijden. Rozemarijn en tijm (zit erbij) apart fijn snijden.
Sjalot of ui snijden en fruiten in pan. Paddenstoelen erbij. Fijngesneden Kruiden erbij.
Dan de risotto in de pan, even mee aanbakken.
Beetje bouillon erbij, goed roeren tot t is opgenomen. En dit herhalen tot het water er allemaal in zit en risotto gaat is. Duurt zo’n 20-25 min en je moet erbij blijven. Steeds goed roeren dat ie niet aanbakt.
Zo maakte ik m vandaag.

Je kan er ook naar smaak andere groenten zoals prei in gooien en paprika en courgette en alles. Of zoals bladora bleekselderij.
Maar de andere groenten hadden wij vandaag on the side.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heerlijke Vega Moussaka van de AH. Ik had hem alleen niet veganistisch gemaakt, want ik heb er geraspte kaas over gedaan in plaats van veganistische bechamelsaus.

Ik eet vandaag: Vegan moussaka #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1193091
Do you want to be right? Or happy?
Gatinmijnsok schreef:
14-10-2019 20:41
Hoe maak jij je paddenstoelenrisotto? Ik ga het morgen voor het eerst maken.
Hoe was de risotto?

Vandaag hadden we bami speciaal met vegetarische gekruide wokstukjes en een gebakken ei. Morgen ook. Grote pan gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
15-10-2019 22:43
Hoe was de risotto?

Vandaag hadden we bami speciaal met vegetarische gekruide wokstukjes en een gebakken ei. Morgen ook. Grote pan gemaakt.
Er kwam iets tussen. Vandaag ga ik ermee aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven