Wat eten we vandaag vegetarisch

06-10-2019 15:18 3024 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben sinds ongeveer een jaar overgegaan op een vegetarisch eetpatroon. Inmiddels heb ik al een hoop leuke gerechten verzameld, want vegetarisch eten is echt niet zo moeilijk als het lijkt! Maar soms mis ik toch wat inspiratie. Daarom zou ik graag gerechten uitwisselen met anderen die ook (vaker) vegetarisch of veganistisch willen eten. Ik trap af met een van mijn favoriete pasta recepten:

https://recepten.lidl.nl/Recept/Pasta-m ... it-de-oven
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gevulde punt paprika's met gebakken ui, champignons, courgette, pijnboompitten en geraspte kaas en bulgur met humous. (los erbij)
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Hier vandaag speltspaghetti gegeten met een soort van pesto (zo noemden ze het in het kookboek, veganistisch) gemaakt van spinazie, zonnebloempitten, rode ui, knoflook, basilicum, citroensap etc. en erdoor nog slierten courgette. Het was op zich wel lekker, maar door de grote hoeveelheid rode ui en het feit dat die zo goed als rauw was en ook nog rode peper erdoor, was het niet eetbaar zonder erge traanogen. Mijn dochter kon zelfs niet verder eten, zat er echt tranen met tuiten door te “huilen”, terwijl ze de smaak wel oké vond.
Niet voor herhaling vatbaar dus, ik ga de volgende keer wel voor echte pesto.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 22-10-2019 22:05
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden spruitjesstamppot met een kaasburger en piccadilly.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
pamelacourson schreef:
22-10-2019 19:39
Hier vandaag speltspaghetti gegeten met een soort van pesto (zo noemden ze het in het kookboek, veganistisch) gemaakt van spinazie, zonnebloempitten, rode ui, knoflook, badilicum, citroensap etc. en erdoor nog slierten courgette. Het was op zich wel lekker, maar door de grote hoeveelheid rode ui en het feit dat die zo goed als rauw was en ook nog rode peper erdoor, was het niet eetbaar zonder erge traanogen. Mijn dochter kon zelfs niet verder eten, zat er echt tranen met tuiten door te “huilen”, terwijl ze de smaak wel oké vond.
Niet voor herhaling vatbaar dus, ik ga de volgende keer wel voor echte pesto.
Jammer! Moest je - of andere meelezers - toch vegan pesto willen gebruiken, de rode pesto van het Jumbo huismerk is vegan, en de groene pesto van ‘Bio +’ (oa bij Dirk vd Broek, Vomar, Deka) en een variant van ‘Costa Ligure’ (AH) ook.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
22-10-2019 21:16
Jammer! Moest je - of andere meelezers - toch vegan pesto willen gebruiken, de rode pesto van het Jumbo huismerk is vegan, en de groene pesto van ‘Bio +’ (oa bij Dirk vd Broek, Vomar, Deka) en een variant van ‘Costa Ligure’ (AH) ook.
Bedankt voor de tip!
Ach! Je dochter, Pamela. Ik kan het me helemaal voorstellen, zelf ook erg gevoelig voor dit soort eten. :cry:
Toevallig gisteren zelf heerlijke (niet-vegan) pesto gemaakt met basilicum uit de tuin, waarschijnlijk de laatste van dit jaar. Volgende keer maar weer met een nieuw plantje uit de supermarkt.


Vandaag hadden we salade caprese met pesto en brood met roomboter, plus gemengde groenten uit de oven.

Weekend niet vega gegeten dus niet gepost.
Vandaag een linzensoep en pastasaus gemaakt voor in te vriezen. We gaan binnenkort verbouwen en dan heb ik wat op voorraad.
Morgen wordt het zuurkoolstamppot. De kinderen eten worst erbij. Wij slaan dat over.
Nadeel is dat s dat de stamppot zo droog wordt zonder vlees en jus.
Lisbeth: geen idee of het lekker is, maar de AH heeft plantaardige ‘krachtige light jus’ waar je alleen water laan moet toevoegen. Geen idee of het eetbaar is, ik ben niet zo’n jusmens. Ze hebben sinds kort ook plantaardige rookworsten, zowel houdbaar als vers. Of die lekker zijn, weet ik ook nog niet.

Van de Vegetarische Slager vond ik trouwens de Little Willies of de braadworsten ook lekker. Helaas zijn ze nog niet vegan, maar natuurlijk wel vegetarisch.
lisbeth schreef:
22-10-2019 12:25
Hier vanavond vegetarische enchilladas.
Gisteren hadden we vis uit de oven. Officieel niet vegetarisch maar het maakt het af en toe wat makkelijker
De combi glutenvrij, lactosevrij en vegetarisch is af en toe wel een uitdaging
Pfoe, inderdaad! Dan zou je misschien ook naar recepten die vegan en glutenvrij zijn kunnen kijken, als je dat niet al deed?

Hier trouwens een simpele tomatensoep uit de diepvries deze avond. Morgen hebben we pastasaus van een restaurant dat ook afhaal verzorgt, dat aten we vaak als studenten en is vooral lekker nostalgisch :)
Alle reacties Link kopieren
Vanavond broodjes falafel met sla en paprika en van die groene pepers uit een pot. Ik moet meteen na het eten weg en ben ervoor ook druk, dus even iets makkelijks.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
22-10-2019 22:34
Vandaag een linzensoep en pastasaus gemaakt voor in te vriezen. We gaan binnenkort verbouwen en dan heb ik wat op voorraad.
Morgen wordt het zuurkoolstamppot. De kinderen eten worst erbij. Wij slaan dat over.
Nadeel is dat s dat de stamppot zo droog wordt zonder vlees en jus.
Het past niet zo goed bij zuurkool, maar alle andere stamppot vind ik lekker met piccalilly erbij.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
23-10-2019 09:28
Het past niet zo goed bij zuurkool, maar alle andere stamppot vind ik lekker met piccalilly erbij.
veel varianten van piccalily bevatten gluten omdat het ingelegd wordt in bloem. maar ik kan eens op zoek gaan naar een glutenvrije variant
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
22-10-2019 22:34
Vandaag een linzensoep en pastasaus gemaakt voor in te vriezen. We gaan binnenkort verbouwen en dan heb ik wat op voorraad.
Morgen wordt het zuurkoolstamppot. De kinderen eten worst erbij. Wij slaan dat over.
Nadeel is dat s dat de stamppot zo droog wordt zonder vlees en jus.
Sinds kort eet ik stamppot met de worst van de Vegetarische Slager. Nog steeds geen echte rookworst, maar ik vind hem wel lekker. In plaats van worst vind ik ook vegetarische spekjes goed te eten. En in plaats van jus doe ik er altijd een beetje slasaus door :-D
Alle reacties Link kopieren
Gepofte of gekookte aardappel met aardappelcreme of tzaziki.

Gebakken aardappeltjes met ui en een spiegelei.

Schackschucka (hoe je het ook schrijft) is met en zonder vlees lekker.

Een doodnormale groentesoep zonder iets is ook erg lekker.
Of je maakt er een romige groenesoep van.

Zelf Foe Yong Hai maken. Omelet met een zoetzure saus, groente en eventueel rijst erbij.

Pasta met een pestoroomsaus uit de oven met kaas erover.

Zoete aardappeltjes uit de oven/airfryer met ijsberg sla, uitjes, tomaat, mayo en bbq saus

Eet je als vegetarier wel vis?
Neem dan (bruine) pasta met roomkaas, pakchoi en tonijn uit blik.
pamelacourson schreef:
23-10-2019 12:11
Sinds kort eet ik stamppot met de worst van de Vegetarische Slager. Nog steeds geen echte rookworst, maar ik vind hem wel lekker. In plaats van worst vind ik ook vegetarische spekjes goed te eten. En in plaats van jus doe ik er altijd een beetje slasaus door :-D
ook die bevat gluten :-$ die van unox niet maar ik kan niet zeggen dat ik die superlekker vind.
spekjes mag wel van bepaalde merken geloof ik.
veel vegetarische produkten zijn op basis van tarwe en dat mag dus niet.
lisbeth schreef:
22-10-2019 12:25
De combi glutenvrij, lactosevrij en vegetarisch is af en toe wel een uitdaging

Ik kan me dat goed voorstellen. Een van mijn kinderen lust echt geen (gesmolten) kaas, en ik vind het wel een leuke uitdaging om vegetarisch te koken zonder kaas. Daarnaast ben ik de laatste jaren uit milieuoverwegingen minder dierlijke producten gaan eten.

Maar om compleet lactosevrij en dan ook nog glutenvrij te moeten koken, lijkt mij inderdaad een uitdaging en dan geen leuke.
lactose zijn we wat soepeler in, dat kan ook geen enorme schade aanrichten. alleen heel vervelend vanwege eventuele buikkrampen. Maar de gluten is echt een heel strikt verhaal. jammere is gewoon dat het de keuze in vleesvervangers beperkt. Dochter zou graga meer vegetarisch willen eten maar de vegetarische varianten mogen dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, ik had even gemist dat het zonder gluten moet zijn. Die worst van de Unox heb ik meteen weggegooid, zo smerig vond ik hem.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-10-2019 12:07
veel varianten van piccalily bevatten gluten omdat het ingelegd wordt in bloem. maar ik kan eens op zoek gaan naar een glutenvrije variant
Zelf maken is niet moeilijk (kost wel best even tijd). En dan kun je de bloem vervangen door iets wat je wel eet.

Wij eten vanavond pasta met een caponata-achtige ovenschotel. Als ik zin heb mik ik er nog een bolletje mozzarella in stukjes overheen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Voor de jus, ik weet niet of ik heb al in dit topic had gepost maar hier mijn recept (wij zijn geen vegetariërs maar hebben nooit vleesjus, dus dan maar zo):
In een beetje boter /margarine (zeg 2 eetlepels) een theelepel bouillonpoeder (tuinkruiden) bakken tot het een beetje bruin wordt, afblussen met water (iets minder dan 2 eetlepels) zoals 'echte' jus. Beter dan alle pakjes en zakjes. En snel klaar.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Zuurkoolstamppot met appel en rozijnen en speckjes van de Vegetarische Slager.
Hotdogs van de Ikea :heart:
may_ka schreef:
16-10-2019 13:34
Hier gisteren ook paddenstoelenrisotto (vertel het niet aan puristen, maar je mag best alle bouillon er in één keer bijgooien).
Ik ben ook een luie risotto maker. Ik gooi alle bouillon er in één keer door.
Paddenstoelenrisotto is yummy. (Een Italiaan heeft een keer paddestoelbouillontabletten voor me meegenomen uit Italië.)
Risotto met groene asperges: ook lekker.

Risotto = comfort food

Voor de vegetariërs: kaas erover
Voor de veganisten: gehakte noten erover

Voor degenen die maaltijden in de vriezer willen hebben: je kan risotto prima invriezen.
Vegan kaas kan ook lekker zijn hoor Odense! :-)

Hier vanavond bruine bonensoep van de veganchallenge. Ben benieuwd!
Odense goeie tip risotto in de vriezer!


Vandaag (en gisteren) Chili sin carne met sperzieboontjes en allerlei andere soorten boon, paprika, vega balletjes en rijst gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven