Wat is je favoriete hartige taartrecept?

06-12-2025 16:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al. Voor de kerstbrunch wil ik een hartige taart maken, vegetarisch en met lactosevrije of plantaardige room. Eieren mogen wel.
Hebben jullie succesrecepten?
Pompoen en blauwe kaas:

https://frankrijk.nl/franse-keuken-rece ... auwe-kaas/

Groentetaart:

https://www.culy.nl/recepten/goed-gevul ... entetaart/

Spruitjes met vegaspekjes, spinazie en feta.
Ik vind dit lekker:

Je kookt kruimige aardappelen waarvan je daarna aardappelpuree maakt. Hier doe je pittige kaas door (geraspt), wat melk, noten (naar smaak) en kruiden (ook naar smaak). Vervolgens bedek je een schaal met bladerdeeg met voldoende ruimte aan de zijkanten. Je doet de puree in de (met bladerdeeg bedekte) schaal en vouwt vervolgens ook het bladerdeeg eroverheen. Je ziet dan dus niets meer van de puree. Uiteindelijk kun je er nog een patroontje in maken en bestrijk je het met een losgeklopt ei.

Vervolgens op 180-200 graden in de oven tussen de 30 en 45 minuten (ik heb echt gemerkt dat dit per oven verschilt dus goed in de gaten houden!).

Ik serveer het met gestoomde groente naar keuze.

Jij zult de zuivelproducten moeten aanpassen, maar ik denk dat het wel te doen is. Je kunt de melk vervangen voor plantaardige room en de kaas zul je even voor moeten vergelijken. Bladerdeeg moet je ook naar kijken, dat je de juiste gebruikt.
Hoe heftig is de last van lactose? Ik ben gek op spinazie/ feta hartige taart met pijnboom pitjes. Als het goed is, is feta laag in lactose, dus even de vraag of dat dan nog kan.
Zelfde met Gruyère en rode ui. Vind ik ook een heerlijke combi.
Spinazietaart deed het altijd goed. Kan zonder kaas.
Geen recept meer, wel een tip: knijp de spinazie uit, zodat je geen kledderbodem krijgt.
Zoek eens een andere hobby
Mijn favo is ook de spinazie/feta combinatie!
Of zoiets.

https://www.degroenemeisjes.nl/hartige- ... more-24099

Eerst een keer maken op proef, om te zien of je 'm zelf lekker vindt.
Ik houd nu eenmaal van broccoli, dus ik word hier wel gelukkig van.
Zoek eens een andere hobby
Kaas kan gewoon en dat vinden we ook lekker.
Zie toevallig net dit op AH, heb het zelf niet gehad dus weet niet of het lekker is;
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... denstoelen
Ik maak vaak andijvietaart met slagroom/plantaardige room, blauwe kaas (ik doe meestal castello creamy bleu, maar maar net wat je voor handen hebt is prima), eieren, olijven en zongedroogde tomaat. Andijvie even aanbakken (gaat het vocht er al een beetje uit) met knoflook en zout peper en dan alles door elkaar in de taart.
Ik heb geen specifiek recept, ligt aan je vorm enzo, maar check altijd even iets vergelijkbaars op allerhande voor de verhoudingen slagroom/eieren/kaas
Uien, champignons, of paddestoelen, zachte geitenkaas zonder korst en walnoten.

De helft van de geitenkaas uitroeren met paar druppels water, daar de eieren doorkloppen. Met wat zout.

Uien eerst carameliseren, champignons roosteren in droge koekenpan. Goed uit laten lekken. Honing erbij.

Andere helft geitenkaas erover verkruimelen. En na het uit de oven halen nog balsamicosiroop erover schenken.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Pompoen, geitenkaas en spinazie. En dan zelf het deeg voor de korst maken, niet uit de diepvries.
Wat eten we vanavond?
Ik eet vandaag: Gehakttaart met nasikruiden #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/357408

Heel verrassend lekker.
Vriendin maakte het voor mij ooit, ik dacht echt 'huh'?. Voor ouders gemaakt, die waren na 1 hap ook om. Ook partner vond het prima, die niet zo van heel erg quiche houdt (want geen ei-fan).
Kan met vegagehakt of zonder gehakt, maar iets van die structuur erbij is wel lekker.

@makreel hoe maak jij deeg voor de korst? Wil ik wel een keer proberen!
Quiche met wortel, appel, curry, geitenkaas.

Wortelschijfjes vooraf gaarstomen, geitenkaas in brokjes.
It-is-joysjuhhh schreef:
06-12-2025 23:16
@makreel hoe maak jij deeg voor de korst? Wil ik wel een keer proberen!
150 bloem, 100 boter, 1 ei, beetje zout. Kort door elkaar werken tot samenhangend deeg, niet langer want dan blijft het niet bros. Dan in de koelkast, half uur ofzo.
makreel wijzigde dit bericht op 07-12-2025 13:01
0.31% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Ook een recept voor een bodem. Iets meer werk, maar zo lekker!

250 gram bloem
100 gram boter
115 ml ijskoud water
Flinke theelepel zout.

Water afmeten komt heel precies. Daar gebruik ik een oud babyfles je voor. Zet het water een uur van te voren in de vriezer of maak koud water met veel ijsklontjes.

Meng het zout door de bloem.
Wrijf de boter in de bloem tussen duim en twee vingers tot een kruimeldeeg.
Voeg daarna in één keer het water toe en kneed snel tot een soepel deeg.

Verdeel het deeg netjes in de vorm en leg er bakpapier op.
Vul met een steunvulling en bak alvast 20 minuten op 180 graden onder in de oven.
Vul de bodem met de vulling en bak het geheel af volgens recept.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Je kan eigenlijk alles erin doen natuurlijk, dus ik doe altijd maar wat ;)
Geslaagde combinaties: witlof (of beter nog roodlof!) met blauwe kaas. Sjalotje/beetje knoflook erbij en eventueel wat walnootjes. Wel heel goed de roodlof roerbakken vooraf, het vocht moet er grotendeels uit, anders wordt het te nat. Ik doe qua “mengsel” zelf 5 eieren met bekertje crème fraiche + zout/peper/kruiden naar keuze, maar die crème fraiche kan je makkelijk voor plantaardig vervangen.

En ui/courgette of aubergine/paprika/kappertjes/olijf is ook lekkere mix. Dan doe ik meestal Parmezaanse kaas of pecorino door het eimengsel.

Geen quiche maar wel in die hoek, wij zijn ook altijd gek op “kip in de hoed” (makkelijk te vinden op google). Ooit van een collega getipt gekregen en iedereen die het leert kennen wordt fan 🙈 zou je dan met vega kip moeten doen, zal vast gaan, maar weet niet of je daar fan van bent.
Ik mag ook geen lactose. Mijn favoriete hartige taart recept is broccoli quiche. De bodem maak ik van bladerdeeg. De vulling is broccoli (in kleine stukjes kort voorkomen), uitje bakken en (vega) spekreepjes opbakken. De broccoli nog even meebakken. De taart ermee vullen en verder opvullen met een mix van 4 a 5 eieren, havermelk cuisine (half pakje van de Appie), kruiden, zout en peper. En lekker belegen kaas (en wat Cherry tomaatjes voor de versiering) eroverheen. Dan 35 minuten bakken in de oven.
Hier ook graag broccoli, maar dan met zachte geitenkaas en pistachenootjes. En ik maak het quichedeeg ook altijd zelf, is echt zo gedaan en 100x lekkerder (vind ik dan).

De favoriet van mijn kinderen is met veel cherry tomaten en kaas, maar dat is wat minder spannend wellicht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven