Wat is je signatuur gerecht?

26-08-2019 18:19 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het hoe heb je leren koken topic:

Welk gerecht maak jij het lekkerst klaar? Naar welk gerecht wordt regelmatig gevraagd door gezin, familie of vrienden?

Dus wat is jouw signature dish?

En graag met recept (als je wilt) ;-)
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 18:25
2.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gekaramelliseerde knoflooktaart van Yotam Ottolenghi. Is het 'signature' als ik het recept kopieer? Hoe dan ook, dit recept vinden mijn eters altijd lekker en de meesten hebben niet door dat er knoflook in zit. 😁 https://www.keukenliefde.nl/gekaramelis ... ttolenghi/
Alle reacties Link kopieren
Mijn cheesecake met witte chocolade en frambozen: vrienden en familie zijn altijd blij als ik die weer maak.

Ook zijn mensen vaak enthousiast over mijn minestronesoep, maar die is stiekem heel snel gemaakt met, jawel, bouillonblokjes, bonen uit glas en voorgesneden soepgroenten. :-D Niet heel ambachtelijk dus.

Man maakt een geweldige chili sin carne waar ik nooit genoeg van krijg.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Slanke Frambozenkwark:

Per persoon: een eetlepeltje diepvries frambozen, 150 gr magere kwark, 50 gr volle kwark.

Kook de frambozen of bessen in een bodempje water tot er nog maar weinig water over is (plm 3 minuten), laat afkoelen en voeg toe alle kwark plus een eetlepel zoetstofpoeder. Doorroeren en eventueel laten koelen. Twee verschillende soorten zoetstofpoeder maken het lekkerder dan één soort.

Kan ook minder natuurlijk: 200 gr is een flinke schaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ringaroundtherosie schreef:
26-08-2019 20:53
Loempia taart, oogt heel leuk, is gezond en niet teveel calorieën.. En echt heel lekker!
Hoe moet ik dit voor me zien? Heb je een linkje naar een recept?
Ik maak op aanvraag van bezoek vaak Tom Kha Kai/Gai, en dan afhankelijk van het publiek vegetarisch/vegan of met kip. Heerlijk pittig, maar ook zacht zoetig en romig. Ik maak soms een enorme pan, die de hele dag staat te trekken. Goddelijke geur en smaak, al zeg ik het zelf. Sinds ik zwanger ben, ben ik zelf ook weer aan verslaafd.

Recept: even gekopieerd van internet, ik maak het redelijk hetzelfde, maar ik proef vooral veel tussendoor om te checken of de smaak zich goed ontwikkelt. Ik stoof de soep dus niet maar 20 minuten, maar de hele dag in de slowcooker als ik weg ben of in de pan op een warmhoudplaatje als ik thuis ben.

http://www.roysrecepten.nl/contents/nl/ ... a_Gai.html

Ingrediënten: (4 pers.)
500 ml. kippenbouillon
500 ml kokosmelk
3 kipdijfilets
1 limoen
3 eetl vissaus
8 cm laos
4 cm gemberwortel of een half theel. gemperpoeder/djahe
4 citroenbladeren
2 stengels sereh
2 kleine bosuitjes
2 groene lomboks
250 gr. oesterzwammen of 250 gr gesneden champignons
1/2 theel palmsuiker/gula djawa

Bereiding:
Snijd de kip in stukjes en marineer deze voor een half uurtje in de vissaus.
Snijd de lomboks in ringetjes (de zaadjes erin laten) en de sereh in kleine stukjes snijden en pletten. Verhit nu de bouillon en doe daar de kokosmelk bij. Eventjes daarna de limoensap, beetje vissaus, gember en de laos er aan toevoegen. Ook kan je nu de sereh, de stukjes kip (laten garen in de soep), de zwammen (in stukjes) en de citroenbladeren er bij doen. Op het laatst kan je de in kleine ringetjes gesneden bosuitjes, toevoegen.

Stoof dit geheel ongeveer 20 minuten en roer dan pas de lomboks er door.

Af en toe kan er wat water bij want het mag zeker niet te dik worden. De soep wordt niet gezeefd bij het opdienen. Gewoon er alles in laten althans…dat is gebruikelijk en ziet lekker uit. Gebruik voor de garnering wat korianderblaadjes.
Runderragout, Belgisch stoofvlees, scones en quiche met paddenstoelen, tijm en spekjes.
Alle reacties Link kopieren
Pompoensoep, maar ik maak het altijd net anders, het is nooit dezelfde soep. 😁
julius schreef:
26-08-2019 18:30
Pasta Carbonara. De simpelste pasta ooit.

Spaghetti koken, tegelijk pancetta (of gewoon spekblokjes) uitbakken in grote hapjespan.

2 eieren en 1 eigeel mengen in een kom met een goede hoeveelheid parmazaamse kaas en zwarte peper.

Als de spaghetti al dente is, afgieten en in de hapjespan kieperen. Vuur uit en een klein beetje af laten koelen. Hier het mengsel van ei, kaas en peper overheen gieten. Even snel doorroeren en meteen serveren met extra parmazaam en peper naar smaak.

Het is zo simpel, maar iedereen denk t dat ik echt kan koken.

Zo "hoort" spaghetti Carbonara ook te zijn, zonder room. :thumbsup:
Cog au vin of Boeuf bourguignon. Ik krijg die meestal als verzoekjes en mensen smullen er altijd van. En ik hou van de Franse keuken.

Of mijn american style fried chicken als mijn kinderen mogen kiezen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
26-08-2019 21:10
Hoe moet ik dit voor me zien? Heb je een linkje naar een recept?
https://www.okokorecepten.nl/recept/tor ... empiataart
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-08-2019 18:33
Ananas in warme gerechten, met uitzondering van desserts, zou verboden moeten worden.

Geen signature dish per se, wel wordt er vaak om stoofpotten, pies en chili gevraagd.

Het zit dus ook in de zuurkool stamppot van man. Ik vind het in desserts dus niet lekker. :)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. Lijkt me niet al te moeilijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschillende gerechten lomen er voorbij, wat leuk. Ik ben zelf geen visliefhebber, dus dat eten we eigenlijk nooit.

Maar de bitterballen, die loempiataart! Klinkt lekker. Mijn man houd van stoofvlees, ik kan wel een keer boeuf bourguinon maken.

En ik weet zelf ook wel dat een Italiaan waarschijnlijk een rolberoerte van mijn lasagne zou krijgen, maar hier valt hij goed in de smaak.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-08-2019 18:58
Signature dish vernederlandsen tot signatuur gerecht en dan ananas in de lasagne smijten. Brrrr ik krijg kippenvel van dit topic!

(ik maak een heel goede pad see ew overigens)

Haha. Ik zat er al mee te stoeien. Ik wil het niet allemaal verengelsen en ik dacht bij ‘Heel Holland bakt’ hebben ze het ook over een signatuur opdracht: dan kan dit vast wel. :)
JonathanStrange schreef:
26-08-2019 21:11
Ik maak op aanvraag van bezoek vaak Tom Kha Kai/Gai, en dan afhankelijk van het publiek vegetarisch/vegan of met kip. Heerlijk pittig, maar ook zacht zoetig en romig. Ik maak soms een enorme pan, die de hele dag staat te trekken. Goddelijke geur en smaak, al zeg ik het zelf. Sinds ik zwanger ben, ben ik zelf ook weer aan verslaafd.
Oh dat is zó lekker en dat heb ik toevallig vandaag gegeten! Ik doe er meestal ook nog courgette in. Soms van die bolcourgettes als ik ze betaalbaar kan vinden maar anders gewone courgette in blokjes (niet te klein) gesneden. Ik laat het alleen helemaal niet lang trekken, ik vind het juist zo lekker dat het in een minuutje of 20 wel gemaakt is.
Waarom laat je het lang trekken? Want volgens mij versterkt dat de smaak in dit geval niet eens echt.
Geen.

Ik doe mijn vrienden (en eerlijk is eerlijk: mezelf ook) vooral een groot plezier als ik gewoon niet voor ze kook. Ik heb achteraf gewoon respect voor degenen die mijn brouwsels binnen konden krijgen, en houden.

Zie veel lekkere dingen voorbij komen in dit topic. Maar zelf maken is echt niet mijn ding. En ook echt beter voor iedereen.
Eurus schreef:
26-08-2019 18:33
Ananas in warme gerechten, met uitzondering van desserts, zou verboden moeten worden.
Sowieso fruit in warm eten. Getver.
Jamies vega paddenstoelenrisotto maak ik heel vaak, telt dat als signature?
https://kookpraatjes.nl/recepten/recept ... n-risotto/

Maar er heeft nog nooit iemand gevraagd of ik iets nogmaals wil maken dus ik begin te twijfelen of ik wel echt lekker kan koken. Ze zeggen van wel.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 22:50
14.67% gewijzigd
Koude pasta salade met tonijn. Dat is hier altijd binnen no time op.

Pasta soort maakt niet uit, ik neem meestal penne of vlinder pasta
2 blikjes tonijn op water of olie basis (maar net wat je lekker vindt)
Kleine augurken klein snijden
Zilvervliesuitjes
Cocktail saus

Pasta koken, af laten koelen. Alle overige ingrediënten toevoegen naar smaak.

Ook lekker bij de bbq. Ik maak dit ook vaak met een verjaardag of wanneer een van de kinderen wat mee moet nemen voor school.

Tonijn kun je ook vervangen door ham of (gerookte) kip
Geroosterde hele kip met een vulling van chorizo en tuinbonen of witte bonen en citroen. Dat ga ik dit weekend maken met witte rijst ernaast
Alle reacties Link kopieren
hen70 schreef:
26-08-2019 19:27
Als ik eters krijg, wordt vaak gevraagd of ik Hongaarse goulash maak. Man en ik eten de goulash het liefst bij rijst en een salade.
Ben benieuwd naar het recept
ClumsyNinja schreef:
26-08-2019 22:15
Oh dat is zó lekker en dat heb ik toevallig vandaag gegeten! Ik doe er meestal ook nog courgette in. Soms van die bolcourgettes als ik ze betaalbaar kan vinden maar anders gewone courgette in blokjes (niet te klein) gesneden. Ik laat het alleen helemaal niet lang trekken, ik vind het juist zo lekker dat het in een minuutje of 20 wel gemaakt is.
Waarom laat je het lang trekken? Want volgens mij versterkt dat de smaak in dit geval niet eens echt.


Ik vind dat de smaken van het citroengras en de kruiden veel beter tot hun recht komen na langer trekken, ook gaat de smaak beter in de paddenstoelen zitten. Het is niet beter an sich, maar gewoon wat dieper van smaak. Kort koken om snel te eten is ook heerlijk, het is gewoon een superlekkere soep :love:
Alle reacties Link kopieren
Deze wilde ik ook vragen. Die ga ik binnenkort maken :-)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-08-2019 19:24
Ik maak m vegan maar origineel hoort er ei, kip en vissaus doorheen. De vissaus vervang ik voor een paddestoelensaus van de aziatische supermarkt die een beetje dezelfde smaak heeft en het ei laat ik gewoon weg. In plaats van kip gebruik ik tofu. Een goeie aziatische winkel is bij dit recept wel handig want pad see ew maak je met brede noodles (sen yai) en die heb ik bij de appie nog niet gezien. Als je een goeie winkel te pakken hebt koop dan ook kailan, anders kan je ook paksoi gebruiken.
Ook heb je een hete wok nodig en zodra je dingen in de wok gaat gooien gaat het snel dus zorg dat je van te voren alles klaar hebt staan. Een wokbrander zou ideaal zijn helaas heb ik die niet dus ik heb een hele dunne plaatstalen wok (zo een die je in moet branden).
Saus: meng lichte en donkere soja saus met paddestoelensaus (of vissaus), azijn, water en suiker.
Olie in de wok en knoflook aanbakken, blokjes tofu/kip erbij en die bakken, dan de groene groente erbij en alles een beetje bakken. Als je er een ei door wil doe je dat nu op de thaise manier: groente en vlees aan de kant schuiven in de wok en het ei er in breken en dan roerei maken. Ondertussen moet je de noodles koken. Omdat mijn wok niet heet genoeg wordt als ik alles in één keer bij elkaar gooi haal ik nu de groente en tofu even uit de wok. Wok goed heet (beetje nieuwe olie) en de noodles en saus erin. Nu moet je die snel en als het allemaal goed heet is goed door elkaar gooien, dan carameliseren de noodles. Dit moet vooral niet te lang want dan gaan de noodles stuk. Dan tofu en groenten er weer bij en nog een handje tauge erbij. Beetje lenteui in ringetjes en gehakte pinda's en een knijpje limoen erover en voila!
Klinkt heerlijk, dank je. En Aziatische supermarkten zat hier, ik ga het maken!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
26-08-2019 19:07
Heb je deze wel eens geprobeerd?
https://www.trouw.nl/nieuws/burrata-met ... gle.com%2F

Die had ik ooit in zijn restaurant gegeten en een tijdje geleden zelf geprobeerd, was echt heel lekker. Was wel even zoeken naar lavendel.
Oooh ik ben verliefd op dit recept, wat prachtig! Waar had jij de lavendel gescoord?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven