Wat is jouw 'signature dish?'

07-04-2018 18:13 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik was mijn weekmenu aan het samenstellen en bedacht me dat ik een aantal gerechten heb waar ik graag op terugval. Omdat ik het zo lekker vind, omdat anderen het zo lekker vinden en er om vragen, of omdat ik het erg leuk vind om het gerecht te bereiden (koken is een van mijn grootste hobbies).

Het lijkt me leuk om hier inspiratie op te doen door de favoriete gerechten om te koken van anderen te lezen :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
- Linzencurry met sperziebonen en rijst;
- Pompoencurry met kikkererwten en speculaaskruiden;
- Boerenkool met mango en falafel;
- Pasta met aubergine en paprika met 'gehakt'saus (met vegagehakt voor mij)
- Hete kip/tofu. Kip/tofu aanbakken en dan uit de pan halen. Dan 250 gr. rode ui p.p. in halve ringen snijden en die lekker zacht bakken. Daarna sojasaus, een flinke lepel sambalsaus en een beetje agave bij de ui doe en dan de kip er weer bij. Serveren met gebakken rijst met boontjes of broccoli.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
14-04-2018 19:41
- Linzencurry met sperziebonen en rijst;
- Pompoencurry met kikkererwten en speculaaskruiden;
- Boerenkool met mango en falafel;
- Pasta met aubergine en paprika met 'gehakt'saus (met vegagehakt voor mij)
- Hete kip/tofu. Kip/tofu aanbakken en dan uit de pan halen. Dan 250 gr. rode ui p.p. in halve ringen snijden en die lekker zacht bakken. Daarna sojasaus, een flinke lepel sambalsaus en een beetje agave bij de ui doe en dan de kip er weer bij. Serveren met gebakken rijst met boontjes of broccoli.
Wat is sambalsaus? Gewoon sambal of die sambal(achtige)saus die je bij Vietnamese loempia’s eet?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
10-04-2018 21:15
volgens mij heb ik ooit van jou hier het recept gekregen, echt heerlijk
Klopt, dat kan ik me herinneren! Van mijn moeder zo geleerd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
14-04-2018 19:55
Wat is sambalsaus? Gewoon sambal of die sambal(achtige)saus die je bij Vietnamese loempia’s eet?
Oeps, dat moet dus sambal zijn, waar de saus vandaan komt weet ik even niet. Laatste keer heb ik er een gebruikt die Mn moeder mee heeft genomen uit Rome, daar zat nog extra knoflook in. Maar normaal gesproken gebruik ik Samal Badjak oid., dan wel een flinke theelepel p.p.. Naja, eerder een kleine eetlepel.
Die saus van de loempia’s is toch zoet?
v1k1ng wijzigde dit bericht op 14-04-2018 20:51
3.46% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
konijn82 schreef:
08-04-2018 22:11
Oeoeoeoeh!!! Mag ik je recept van tepsi kebab en manti?
Manti is eenvoudig maar aardig wat werk:

Kneed een vers pasta deeg van 500gr bloem, 2 eieren en 1,5 waterglas lauwwarm water. Hoeveelheden bij benadering, je voelt wel of het goed is en indien te plakkerig gooi je er nog wat bloem bij.
Dan gehakt (je hebt niet veel nodig, iets van 200gr denk ik) mengen met een superfijn gesneden (ik rasp meestal) uitje, zout, peper, komijnpoeder en wat pul biber (chilipeper vlokken).

Helft van de deegbol uitrollen tot een grote lap. Wel handig als je een stenen aanrecht hebt en goed bestrooien. Dan met een pizzasnijder vierkantjes snijden (officieel horen ze vrij klein, ik maak ze iets groter dan heb je wat meer vulling en ben je sneller klaar), ongeveer 1,5cmx1,5cm. Beetje vulling op elk vierkantje en dan dichtvouwen. De buideltjes leg je vervolgens op een grote schaal. Bestooi ook met een beetje bloem want het gaat snel aan elkaar plakken. Dan repeat.
Daarna heb je pijn in je rug en zet je een pan op het vuur. Ik doe er meestal een bouillonblokje in een een scheut olijfolie.

Als sausjes kiezen mensen volgens mij verschillende dingen.
Mijn kinderen eten het of met alleen salca saus (Tomatenpuree aanbakken met wat olie en dan water erbij)
Officieel hoort er aangemaakte Turkse yoghurt bij (beetje water erbij en evt knoflook) en wat gesmolten roomboter geloof ik, maar dat laatste eten we hier allemaal niet.
Over de sausjes gaan dan nog pul biber en gedroogde munt.
tatlitatli wijzigde dit bericht op 14-04-2018 21:38
0.39% gewijzigd
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
En de tepsi kebab hou ik me ook voor aanbevolen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ook regelmatig Turks, vooral mijn biber dolmasi vind ik zelf erg geslaagd. Gaar koken dan nog even in de oven...super simpel maar zo lekker. Ik maak ook goede lahmacun en gozleme al zeg ik het zelf. Sowieso vind ik brood bakken een rustgevende bezigheid. Als ik even tijd heb dan bak ik zelf witte broodjes voor een weekend ontbijtje, poagaca, een soort kruising tussen stokbrood en turks brood (supersnel recept van een blog van een Amerikaanse mennoniete vrouw) en pita's. En dat terwijl ik zelf eigenlijk bijna geen brood eet :)

Oja en de al geposte roti van Ramon maak ik ook zo, lekker!
if we all light up, we can scare away the dark...
Mijn signature dish zijn zelfgemaakte ovenloempia's.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
14-04-2018 20:34
Oeps, dat moet dus sambal zijn, waar de saus vandaan komt weet ik even niet. Laatste keer heb ik er een gebruikt die Mn moeder mee heeft genomen uit Rome, daar zat nog extra knoflook in. Maar normaal gesproken gebruik ik Samal Badjak oid., dan wel een flinke theelepel p.p.. Naja, eerder een kleine eetlepel.
Die saus van de loempia’s is toch zoet?
Mwah, zoet/pittig. Niet zo zoet als chilisaus
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
14-04-2018 22:18
Mwah, zoet/pittig. Niet zo zoet als chilisaus
Ik vind het zoet, chillisaus vind ik helemaal mierzoet.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Chilisaus is ook mierenzoet. Bij ‘mijn’ Vietnamees krijg ik een saus die tussen sambal en chilisaus inzit.
Leuk topic!!

Ik maak mijn brood zelf, krijg er vaak complimenten over. Daarnaast kook ik de volgende dingen graag (en goed als ik de man en anderen mag geloven)
- Quiches (met zelfgemaakt deeg)
- Eggs Benedict
- Pasta l’arabiata
- Pasta Vongole
- Brownies
- Risotto
- Uiensoep
- Gehaktbrood
- Aardappeltjes uit de oven in eendenvet
Alle reacties Link kopieren
Waar ik het meest voor gevraagd word bij feestjes en etentjes zijn:

- quiche (deeg ook zelfgemaakt)
- Sambal goreng telor
- Indisch stoofvlees
- Duitse aardappelsalade van mijn oma
- pasta alla nonna (recept Jamie Oliver)
- auberginecréme (middenoosters, maar eigen invulling en niet echt een recept)
- Tsaziki
- Kisir
- Tiramisu. Beetje van de peettante van mijn moeder en een beetje van een Italiaans restaurant waar ik ooit gewerkt heb. Geheim: naast Tia Maria ook echt sterke drank toevoegen als rum o.i.d. en de langevingers niet te lang onderdompelen zodat er nog een bite in zit.

Verder kan ik over het algemeen wel aardig koken. Ik heb er alleen door de weeks nooit veel zin in, hoewel het voor mij juist rustgevend werkt. Maar na een lange werkdag heb ik vooral trek en wil ik snel eten. Gelukkig is mijn vriend vaak vroeger thuis en heeft hij iets gekookt. Hij is geen topchef, maar kan prima basisdingen koken en kiest vaak gezonde dingen. In het weekend wil ik nog weleens experimenteren en uitgebreid koken.

Wat ik niet kan zijn:
- appeltaart. Bodem wordt altijd keihard. Ik koop altijd een Dudok appeltaart bij de Appie. Die vind ik toch het allerlekkerst :-D
- Gehaktbrood. Wordt een soort droge worst die krimpt in het bakblik en die drijft in een vetsoep.
Alle reacties Link kopieren
Volgens manlief kan mijn lasagne nergens aan tippen!
Tevens is als ik mensen moet geloven mijn zelfgemaakte foe yong hai heel lekker =)

Oh wat hou ik van koken! (en opeten, al vindt de weegschaal dat dan weer minder hihi)
Clandestinee schreef:
26-04-2018 14:06
Volgens manlief kan mijn lasagne nergens aan tippen!
Tevens is als ik mensen moet geloven mijn zelfgemaakte foe yong hai heel lekker =)

Oh wat hou ik van koken! (en opeten, al vindt de weegschaal dat dan weer minder hihi)
:rofl: Lekker dan!
Alle reacties Link kopieren
Oh whaha ik lees nu pas hoe het er staan :facepalm: Ik bedoelde het dus andersom haha hij vindt het juist heel lekker :hyper:
badmeester schreef:
07-04-2018 20:23
Kan er ook iemand pindasoep maken?
Present! Gisteren nog gemaakt :D
fashionvictim schreef:
14-04-2018 20:21
Klopt, dat kan ik me herinneren! Van mijn moeder zo geleerd.
Wil je het nog een keer delen of een linkje plaatsen ? Mocht je dit nog zien ;)
-Bladora- schreef:
09-04-2018 15:49
Lekkere gerechten koken jullie allemaal!

@Susan dat klinkt heel lekker maar is eigenlijk geen Caesarsalade toch? Ja ik ben een Caesarsalade fanaat en heb half Amsterdam en London afgestruind om de beste Caesar te vinden :). Vooral de dressing en het gebruik van de juiste sla zijn voor mij doorslaggevend.

Vanavond kook ik ook iets wat ik eigenlijk redelijk vaak kook en iedereen heerlijk vindt: Krieltjes in de schil met worstjes, venkel en paprika uit de oven. Super simpel maar echt heerlijk.
Niks zo lekker als een echte Caesar salade met weinig opsmuk idd , goddelijk !
Alle reacties Link kopieren
Quiche met zalm en cherrytomaten. Haalde het wel eens bij de visboer maar toen het een keer op was en ik er trek in had heb ik het zelf gemaakt. Nog stteds een grote hit.
"Nee", zei ons Diedeltje, "laat mij maar lopen. Buiten is 't goed en de hemel staat open".
Alle reacties Link kopieren
Rendang volgens een recept van Elle Koken:
https://www.elleeten.nl//Recepten/Rendang

En kip ketjap volgens onderstaand recept:
http://www.kokkieslomo.nl/ayam-kecap-slomo
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
26-04-2018 16:51
Niks zo lekker als een echte Caesar salade met weinig opsmuk idd , goddelijk !
Ja echt he! Soms heb ik daar zo'n zin in. En dan krijg ik ineens rode ui, tomaat, ijsbergsla, komkommer of wat dan ook in mijn Caesarsalade. Dan ben ik oprecht teleurgesteld ;-D
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
29-04-2018 17:59
Ja echt he! Soms heb ik daar zo'n zin in. En dan krijg ik ineens rode ui, tomaat, ijsbergsla, komkommer of wat dan ook in mijn Caesarsalade. Dan ben ik oprecht teleurgesteld ;-D
:high5:

Amen.

Romaine sla, goddelijke dressing, croutons en extra parmazaanse kaas.

Verder niks.

Nou koud glas pinot grigio misschien.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Vegetarische spinazielasagne.

Niet echt mijn signature dish.
Recept kwam van een vrouw met wie ik vijftien jaar geleden op cursus zat.

Wel vrij bewerkelijk.
Het aanrecht stond vol afwas, en ik had in die tijd geen vaatwasser.
- Shakshuka met gebakken pita
- Eigenlijk tomatensaus in z'n algemeen (geheim recept van oma doorgekregen)
- Vruchtencake
- Ijsthee
- Vlees braden, vooral rollades en alle soorten rood vlees, heb ik blijkbaar talent voor :)
- Platbrood


Ik ben jaloers op mensen die goed vis kunnen klaarmaken of een taart kunnen bakken, dat gaat bij mij altijd mis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven