Wat serveer jij op een tuinfeest?
zondag 4 juli 2010 om 22:57
Altijd leuk om ideeën te jatten op te doen. Ik geef binnenkort een klein feestje voor een man of 20. Alleen vrienden en heb dus zin om gezellig te kletsen en niet om de hele avond te bbq-en/in de keuken te staan dus ik hoop van jullie wat tips te krijgen (en hoeveel drank/drinken haal je dan?). En hoeveel eten per persoon haal je dan of houd je daar geen rekening mee?

maandag 5 juli 2010 om 08:27
Ik heb ook pas een feest gegeven en heb gewoon bij de chinees allerlei bakjes met gerechten besteld en laten bezorgen. Dit alles heb ik als een soort buffet op een grote tafel gezet en nog een andere tafel heb ik de drank gezet. Zo kan iedereen zichzelf bedienen. Als de chinees te duur is kan je altijd nog zelf wat maken, bv soep met stokbrood en salades ofzo.

maandag 5 juli 2010 om 08:44
Gaatje in een watermeloen maken en heel langzaam een fles wodka in laten verdwijnen.
Die in schijven op een schaal leggen (en ja dat wordt rommel en nee, daar geef ik niks om, als het maar gezellig is).
Lekker brood halen.
Lekkere kruiden botermaken en aoli.
Een schaal met rauwe ham, salami, lekkere kaas.
Bakjes met olijven.
Of te wel anti-pasti.
Lekker, makkelijk en zomers.
Die in schijven op een schaal leggen (en ja dat wordt rommel en nee, daar geef ik niks om, als het maar gezellig is).
Lekker brood halen.
Lekkere kruiden botermaken en aoli.
Een schaal met rauwe ham, salami, lekkere kaas.
Bakjes met olijven.
Of te wel anti-pasti.
Lekker, makkelijk en zomers.
maandag 5 juli 2010 om 08:45
Ik heb van het weekend een tuinfeest gehad voor ongeveer 60 man. Was echt heel erg leuk! Maar ik had het ook zo gedaan dat ik alleen maar alles nog op een schaal hoefde te leggen. Daarbij heb ik ook iedereen het drinken zelf laten pakken omdat ik anders zo aan het rennen was... en het was tenslotte mijn feestje...
Ik heb drie verschillende 'rondes gedaan' maar ik had wel zoveel dat ik daar wel 2 of 3x mee kon rondgaan. Ik had ´s middags al blokjes kaas en worst: jong belegen kaas, geitenkaas en kruidenkaas. En grilworst en fuetworst.
Daarna had ik 4 hapjes: wrap met kruidenkaas en rucola, wrap met kip-kerrie salade en rucola (echt heel makkelijk te maken, insmeren en oprollen, wel klein beetje warm maken van tevoren anders breekt ie)
Ook had ik een omelet met wat kruiden, opgerold met zalm uit blik aangemaakt met yoghurt mayo.
En ham met monchou: monchou beetje zacht laten worden, prei heel erg fijn snijden en na smaak toevoegen. Prutje op een plakje ham doen en een rolletje van maken, ook op laten stijven in de koelkast. (ook hier had ik zoveel van dat ik er 3x meer kon doen)
Met zn tweeen is het een uurtje werk, maar het was een groot succes! Ik had alle 4 de hapjes bij elkaar op een schaal gedaan en iedereen vond het lekker.
De laatste ronde waren gewoon frituurhapjes, niet spannend maar iedereen vind dat wel erg lekker. (ook 3x gedaan)
Verder had ik op iedere statafel 2 bakjes met verschillende soorten borrelmis, beetje aanvullen heel de tijd.
En tussen ronde 1 en 2 had ik nog manden met turks brood met een soort kruidencreme van de turk op de markt hier. Het lijkt een soort kruidenboter met verschillende smaken. Was ook een succes!
Veel succes en plezier met je feest!
Ik heb drie verschillende 'rondes gedaan' maar ik had wel zoveel dat ik daar wel 2 of 3x mee kon rondgaan. Ik had ´s middags al blokjes kaas en worst: jong belegen kaas, geitenkaas en kruidenkaas. En grilworst en fuetworst.
Daarna had ik 4 hapjes: wrap met kruidenkaas en rucola, wrap met kip-kerrie salade en rucola (echt heel makkelijk te maken, insmeren en oprollen, wel klein beetje warm maken van tevoren anders breekt ie)
Ook had ik een omelet met wat kruiden, opgerold met zalm uit blik aangemaakt met yoghurt mayo.
En ham met monchou: monchou beetje zacht laten worden, prei heel erg fijn snijden en na smaak toevoegen. Prutje op een plakje ham doen en een rolletje van maken, ook op laten stijven in de koelkast. (ook hier had ik zoveel van dat ik er 3x meer kon doen)
Met zn tweeen is het een uurtje werk, maar het was een groot succes! Ik had alle 4 de hapjes bij elkaar op een schaal gedaan en iedereen vond het lekker.
De laatste ronde waren gewoon frituurhapjes, niet spannend maar iedereen vind dat wel erg lekker. (ook 3x gedaan)
Verder had ik op iedere statafel 2 bakjes met verschillende soorten borrelmis, beetje aanvullen heel de tijd.
En tussen ronde 1 en 2 had ik nog manden met turks brood met een soort kruidencreme van de turk op de markt hier. Het lijkt een soort kruidenboter met verschillende smaken. Was ook een succes!
Veel succes en plezier met je feest!
maandag 5 juli 2010 om 09:32
Ik vierde afgelopen weekeind mijn verjaardag. 30 gasten, en dan ons 'gezin' van 6 man. Had ook weinig zin om op mijn verjaardag de hele dag in de keuken te staan. Heb bij de lidl afbakbroodjes gekocht, zalmsalade, tonijnsalade, aardappelsalade gemaakt en rundvleessalade gekocht (die laatste lust ik zelf niet en ik heb daar dus ook geen recept van) salades op schalen, beetje mayo erover heen (de aardappelsalade niet) en dan garneren met vis of augurken en zure uitjes. koude kippenvleugels erbij en sateetjes van de bbq. Alles op tafel wat zelfgemaakte sausjes erbij en plastic bordjes en bestek. Was 's ochtends een uurtje/anderhalf uur werk. Voor 's avonds had ik wat rauwkost met een dipsaus en franse kaasjes met toastjes. Bij binnenkomst kregen ze een keer wat te drinken, en daarna was het zelfservice. Ik heb geen zin om de hele avond drinken in te schenken (en mensen drinken dan minder scheelt een hoop geld)
Erger u niet, verwonder u slechts!
maandag 5 juli 2010 om 10:08
Afgelopen zaterdag hebben we de 28ste verjaardag van mijn vriend en onze housewarming gevierd met een tuinfeest met BBQ, 40 personen
We hebben er voor gekozen om niet heel veel verschillend eten tegelijk aan te bieden, dan is de kans dat je veel dingen over houd die half op zijn veel kleiner.
- Turksbrood
- ongesneden bruin brood
- Tapenade, kruideboter, brie
- Salade , komkommer, tomaat, sla met wat kruiden en olie.
- Fruitsalade, heel veel versfruit. Meloenen, perzik, mango,
druiven, aardbeien, kiwi, ananas.
- en natuurlijk vlees.
Het fruit hebben we twee dagen van te voren al gekocht zo dat het nog lekker rijp en zoet kan worden . van te voren hebben we niks gesneden , dat hebben we pas gedaan toen de gasten er waren.
Het vlees hebben we bij een vlees groothandel gehaald , pakketen voor de bbq. dit vlees was al gemarineerd en sommige voorgegaard en dunnen dan de standaad stukken dus alles is lekker snel gaar op de BBQ.
Tip... 1 soort vlees tegelijk aan bieden dat voorkomt dat je vlees op tafel hebt liggen wat niet word gegeten.
Voor op de BBQ heb je wokpannen met gaatjes er in.
heel simpel en snel.
Van te voren wat groenten snijden en op tafel zetten zodat je er snel bij kan en ff snel wat groenten kan wokken.
wij hadden champignon, ui, paprika , courgette.
dit was echt een hit en het was ook erg snel op.
verder hebben we veel aandacht aan een thema en aankleding gegeven.
We hebben een goede uitnodiging gemaakt met een flyer en als extra in de mail een goede route beschrijving met parkeer tips (je kan een persoonlijke kaart maken op google)
Ons kleur thema was wit met een beedje paars.
als je creatief bent en de moeite neemt om een dagje te shoppen kan je dit heel goedkoop houden.
wij hebben van legen flessen vaasjes gemaakt, etiketten er af en een tegelsticker er op en een lintje er om.
Wijnkoelers, ook met de tegelsticker en een lintje er om.
ballonnen blazen en leuk bij elkaar knopen, als een bloem bijvoorbeeld.
bestek alvast netjes in servetjes rollen met een lintje er omheen.
leuke bordjes inplaats van de standaard witte plastic borden.
er zijn genoeg dingen om het goedkoop net ff een extra uitstraling te geven.
wij hebben geshopt bij ,
Hema, V&D, Xenos, Blokker, AH, turkse winkel en de vlees groothandel.
succes en groetjes
We hebben er voor gekozen om niet heel veel verschillend eten tegelijk aan te bieden, dan is de kans dat je veel dingen over houd die half op zijn veel kleiner.
- Turksbrood
- ongesneden bruin brood
- Tapenade, kruideboter, brie
- Salade , komkommer, tomaat, sla met wat kruiden en olie.
- Fruitsalade, heel veel versfruit. Meloenen, perzik, mango,
druiven, aardbeien, kiwi, ananas.
- en natuurlijk vlees.
Het fruit hebben we twee dagen van te voren al gekocht zo dat het nog lekker rijp en zoet kan worden . van te voren hebben we niks gesneden , dat hebben we pas gedaan toen de gasten er waren.
Het vlees hebben we bij een vlees groothandel gehaald , pakketen voor de bbq. dit vlees was al gemarineerd en sommige voorgegaard en dunnen dan de standaad stukken dus alles is lekker snel gaar op de BBQ.
Tip... 1 soort vlees tegelijk aan bieden dat voorkomt dat je vlees op tafel hebt liggen wat niet word gegeten.
Voor op de BBQ heb je wokpannen met gaatjes er in.
heel simpel en snel.
Van te voren wat groenten snijden en op tafel zetten zodat je er snel bij kan en ff snel wat groenten kan wokken.
wij hadden champignon, ui, paprika , courgette.
dit was echt een hit en het was ook erg snel op.
verder hebben we veel aandacht aan een thema en aankleding gegeven.
We hebben een goede uitnodiging gemaakt met een flyer en als extra in de mail een goede route beschrijving met parkeer tips (je kan een persoonlijke kaart maken op google)
Ons kleur thema was wit met een beedje paars.
als je creatief bent en de moeite neemt om een dagje te shoppen kan je dit heel goedkoop houden.
wij hebben van legen flessen vaasjes gemaakt, etiketten er af en een tegelsticker er op en een lintje er om.
Wijnkoelers, ook met de tegelsticker en een lintje er om.
ballonnen blazen en leuk bij elkaar knopen, als een bloem bijvoorbeeld.
bestek alvast netjes in servetjes rollen met een lintje er omheen.
leuke bordjes inplaats van de standaard witte plastic borden.
er zijn genoeg dingen om het goedkoop net ff een extra uitstraling te geven.
wij hebben geshopt bij ,
Hema, V&D, Xenos, Blokker, AH, turkse winkel en de vlees groothandel.
succes en groetjes

maandag 5 juli 2010 om 10:09
Misschien mosterd, maar geen zin om alle reacties door te lezen
Wat ik zou doen: een grote tafel neerzetten waar je opzet:
- stokbrood met verschillende smeersels: kaasjes, tapenade etc.
- couscous
- pastasalade
- gehaktballetjes (van te voren klaarmaken, zijn lauw ook nog goed te eten)
- aardappelsalade / tonijnsalade / zalmsalade oid
- schaal rauwkost met dip: komkommer, worteltjes, cherrytomaatjes, bleekselderij, paprika, etc.
- grote schaal vruchtenbowl (wel vers fruit ajb, geen blikmeuk)
- één of twee verschillende quiches
Kan je allemaal van tevoren klaarmaken. Alleen nog neerzetten je laat iedereen gewoon zelf van het buffet pakken, zodat je er geen werk meer van hebt.
Drinken:
Ik weet van mijn vrienden redelijk wie wat drinkt (bier / wijn / fris) en tsja, ik koop altijd ruim in... komt wel op uiteindelijk. Of je verkoopt het door aan de buurman / vriendin die een maand later jarig is ofzo. Extra koelkastje voor al het drinken is wel handig trouwens!
Wat ik zou doen: een grote tafel neerzetten waar je opzet:
- stokbrood met verschillende smeersels: kaasjes, tapenade etc.
- couscous
- pastasalade
- gehaktballetjes (van te voren klaarmaken, zijn lauw ook nog goed te eten)
- aardappelsalade / tonijnsalade / zalmsalade oid
- schaal rauwkost met dip: komkommer, worteltjes, cherrytomaatjes, bleekselderij, paprika, etc.
- grote schaal vruchtenbowl (wel vers fruit ajb, geen blikmeuk)
- één of twee verschillende quiches
Kan je allemaal van tevoren klaarmaken. Alleen nog neerzetten je laat iedereen gewoon zelf van het buffet pakken, zodat je er geen werk meer van hebt.
Drinken:
Ik weet van mijn vrienden redelijk wie wat drinkt (bier / wijn / fris) en tsja, ik koop altijd ruim in... komt wel op uiteindelijk. Of je verkoopt het door aan de buurman / vriendin die een maand later jarig is ofzo. Extra koelkastje voor al het drinken is wel handig trouwens!
maandag 5 juli 2010 om 11:00
Leuk topic!
Hou zelf ook binnenkort een tuin/cocktail feestje, daar komen een man of 25 (en dan nog een zwik kinderen). Ben van plan om het volgende te maken:
Voor bij de borrel doe ik gewoon simpel tacochips met salsa (of guacamole, maar geen zin om dat zelf te maken). En ik heb van die indiase hapjes gekocht bij de lidl, die hoeven alleen even in de oven, zijn écht lekker.
Dan vlees met salades: patties (bladerdeegflapjes gevuld met vlees) en jerk chicken (jerk marinade uiteraard zelf gemaakt, kippepootjes nachtje in laten marineren en dan in de oven bakken, kan allemaal van te voren)
Salades: pikante bonensalade, tabouleh, pastasalade en pittige komkommersalade. Kun je ook allemaal van tevoren maken (ik heb alleen geen idee hoeveel ik precies moet maken, iemand daar een handig rekending voor?)
Als nagerecht wil ik dan een tropische fruitsalade maken.
Zou het teveel zijn dit?
Oh, doe er natuurlijk ook brood bij....
Hou zelf ook binnenkort een tuin/cocktail feestje, daar komen een man of 25 (en dan nog een zwik kinderen). Ben van plan om het volgende te maken:
Voor bij de borrel doe ik gewoon simpel tacochips met salsa (of guacamole, maar geen zin om dat zelf te maken). En ik heb van die indiase hapjes gekocht bij de lidl, die hoeven alleen even in de oven, zijn écht lekker.
Dan vlees met salades: patties (bladerdeegflapjes gevuld met vlees) en jerk chicken (jerk marinade uiteraard zelf gemaakt, kippepootjes nachtje in laten marineren en dan in de oven bakken, kan allemaal van te voren)
Salades: pikante bonensalade, tabouleh, pastasalade en pittige komkommersalade. Kun je ook allemaal van tevoren maken (ik heb alleen geen idee hoeveel ik precies moet maken, iemand daar een handig rekending voor?)
Als nagerecht wil ik dan een tropische fruitsalade maken.
Zou het teveel zijn dit?
Oh, doe er natuurlijk ook brood bij....

maandag 19 juli 2010 om 13:02
Tila ik ben helemaal om voor jouw gehaktballetje/eieren/tortilla en daarbij dan turks brood met guacemole (van hiltje volgens mij ) en aioli.
Het is voor de verjaardag van mijn dochter, wordt 1 en we vieren het `s middags. Die hoeveelheden die jij aangaf, dat is toch ook gewoon voor een borrel/feestje. Niet als maaltijd toch?
Ik maak voor de kinderen een bak met zakjes chips en pakjes drinken, verder een rondje ijsjes op zijn tijd.
Het feestje start om 13u. dan starten we met koffie/thee/whatever en taart en dan vanaf een uur of 3 de borrelhappen.
Bedankt voor de tips, ik ben er helemaal blij mee!
Het is voor de verjaardag van mijn dochter, wordt 1 en we vieren het `s middags. Die hoeveelheden die jij aangaf, dat is toch ook gewoon voor een borrel/feestje. Niet als maaltijd toch?
Ik maak voor de kinderen een bak met zakjes chips en pakjes drinken, verder een rondje ijsjes op zijn tijd.
Het feestje start om 13u. dan starten we met koffie/thee/whatever en taart en dan vanaf een uur of 3 de borrelhappen.
Bedankt voor de tips, ik ben er helemaal blij mee!

maandag 19 juli 2010 om 23:20
Thanks voor de reactie en extra tip! Nog weinig ervaring met chipskinders, die van ons snoept graag mee (veels te graag, heeft ze van mij ) maar krijgt nog geen eigen zakje (nog lang niet denk ik nu, maar ik had ook nooit verwacht dat ze nu al af en toe chippie zou mee eten )
Ik verheug me gewoon op het maken van de happen zaterdag!
Ik verheug me gewoon op het maken van de happen zaterdag!