Wat zijn jouw succes gerechten met kerst?

18-10-2021 16:48 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje vroeg, maar ik ben graag goed voorbereid.
Dit jaar wil ik af van de gourmet/bakplaat en meer van die invulling en een keer weer eens echt gaan koken.
Het is al weer een flinke tijd geleden dat ik dat heb gedaan want gourmetten was met de kids gewoon makkelijk, maar nu ze beide de puberleeftijd hebben mag het wel eens wat meer aangekleed.

Ik heb zelf (nog) geen succesnummers maar ik verneem graag die van jullie en als je een recept er van hebt vind ik het helemaal geweldig.
Alles is welkom van voorgerechten, bijgerechten, tot dessert of lekkere kerst taarten.
Ik heb nu al zin om de keuken in te duiken dus kom maar door en alvast dankjewel :)
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Sperziebonen in ontbijtspek.

Ik had vorig jaar een hele lekkere avocado tompouche met zalm gemaakt.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ookte-zalm

Ik had hem de helft kleiner als voorgerecht. Alles kan je van te voren maken en dan op het moment dat het nodig is in elkaar zetten.

Garnalen cocktail (alles vers) blijft lekker.
Pavlova als nagerecht.
Stoofperen als bijgerecht.
Alle reacties Link kopieren
zalm garnelen bommen ;-) Heel simpel en staat leuk>

Bekleed ronde kommetjes of kopjes of wat je wil met huishoudolie, dan met plakjes gerookte zalm (laat beetje overhangen), vul met garnalen (wel even aanmaken met bijv. cocktailsaus) , overhangende zalm erover heen klappen. In de koelkast bewaren. Kommetje omdraaien op een bord en uitstorten, . Klaar.

Dan krijg je dus zoeits

https://www.88food.nl/recept/zalmbonbon ... -garnalen/

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hier gewoon soep uit blik met een toastje. :hihi:

Nee, flauw, maar ik ben geen kok. Voor een kerstdiner maak ik hoogstens de koekjes bij de koffie/thee.

Guppekop, wow dat ziet er goed uit!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
een klassiek garnalencocktail, met een flinke schep whiskey door de cocktailsaus
Alle reacties Link kopieren
Een stuk vlees aan het stuk, bijvoorbeeld entrecote.
Of voor vegetariërs een grote bloemkool of knolselderij uit de oven.

Na tiramisu of Pavlova, is allemaal kleine toetjes, de Lidl had er vorig jaar.
Misschien kunnen de pubers de borrel aankleden of een gerecht maken?
Alle reacties Link kopieren
wat willen de pubers zelf?
ik denk dat we opstand krijgen, als er niet ergens gegourmet wordt, tijdens kerst, mijn pubers houden wel van traditie
Bospaddenstoelensoep! En de klassieke garnalencocktail.
Alle reacties Link kopieren
Beenham doet het hier altijd goed.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... inaasappel

En wow, die avocado tompouche en zalm garnalen bommen ga ik zeker proberen!

Verder: gegrilde groenten. Voorgekookte bieten en wortels in een ovenschaal met tijm en knoflook. Lekker makkelijk, ziet er mooi uit en je hebt ruimte over voor je pannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf de voorgerechtjes meestal lekkerder dan het hoofdgerecht (ordinaire TVP)
Alle reacties Link kopieren
Salade met eendenborst of vijgen met geitenkaas honing en walnoten uit de oven als voorgerecht.

Beef wellington als ultiem hoofdgerecht

Pavlova en/of creme brulee als nagerecht

Dit is toch wel mijn favo kerstmenu maar ik ben bang dat het dit jaar anders moet want dit hadden we vorig jaar al
daenerys79 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 17:35
15.52% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-10-2021 16:57
zalm garnelen bommen ;-) Heel simpel en staat leuk>

Bekleed ronde kommetjes of kopjes of wat je wil met huishoudolie, dan met plakjes gerookte zalm (laat beetje overhangen), vul met garnalen (wel even aanmaken met bijv. cocktailsaus) , overhangende zalm erover heen klappen. In de koelkast bewaren. Kommetje omdraaien op een bord en uitstorten, . Klaar.

Dan krijg je dus zoeits

https://www.88food.nl/recept/zalmbonbon ... -garnalen/

Afbeelding
Die ziet er heel lekker uit! Dat is zeker kans maker voor een voorgerecht voor de visliefhebbers.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-10-2021 16:57
zalm garnelen bommen ;-) Heel simpel en staat leuk>

Bekleed ronde kommetjes of kopjes of wat je wil met huishoudolie, dan met plakjes gerookte zalm (laat beetje overhangen), vul met garnalen (wel even aanmaken met bijv. cocktailsaus) , overhangende zalm erover heen klappen. In de koelkast bewaren. Kommetje omdraaien op een bord en uitstorten, . Klaar.

Dan krijg je dus zoeits

https://www.88food.nl/recept/zalmbonbon ... -garnalen/

Afbeelding
dit heb ik een keer gedaan met carpaccio. Met vulling van pijnboompitjes en rucola
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2021 17:20
wat willen de pubers zelf?
ik denk dat we opstand krijgen, als er niet ergens gegourmet wordt, tijdens kerst, mijn pubers houden wel van traditie
De pubers willen graag meekoken. Maakten de laatste jaren al van alles in hun pannetjes met gourmetten en willen dat nu wel in het groot doen voor meerdere personen dus dat zit tot nu toe wel goed.

Ik snap wat je aangeeft ik denk dat we kerstavond gewoon met ons gezin wel het gourmetstel uit de kast trekken kunnen ze alvast oefenen :-D
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
18-10-2021 16:52


Ik had vorig jaar een hele lekkere avocado tompouche met zalm gemaakt.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ookte-zalm

Ik had hem de helft kleiner als voorgerecht. Alles kan je van te voren maken en dan op het moment dat het nodig is in elkaar zetten.
Ook een hele goede voor de vis mensen in de familie en dat zijn er best wel wat, misschien keuze uit 2 voorgerechten doen. Ik sta graag in de keuken.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
lilalinda schreef:
18-10-2021 17:20
wat willen de pubers zelf?
ik denk dat we opstand krijgen, als er niet ergens gegourmet wordt, tijdens kerst, mijn pubers houden wel van traditie
Hier ook door de volwassenen :hihi:
Hollandse garnalen met zelfgemaakte cocktailsaus, mmmm.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd fan van gerechten die je de dag van tevoren kunt maken en op de dag zelf alleen nog hoeft op te warmen/in de oven hoeft te schuiven.

Hier is altijd een hit:
- Gevulde kalkoen (Jamie Oliver heeft een paar goede recepten)
- Stoofperen
- Als voorafje lekkere paté (van de slager) met zelfgemaakte Cumberlandsaus
- pomme duchesse
- gegrilde spruitjes met cranberry’s en pecannoten
Alle reacties Link kopieren
Warme peertjes met aardappelkroketjes en warme rollade met jus. Als toetje Vienneta met slagroom. Simpel en lekker.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Geen voorgerecht want dan krijg je het diner niet meer goed naar binnen.

Varkensrollade of haas zoveel men wil, samoeraisaus zelfgemaakt, gebakken champignons met roomsaus, aardappelroosjes uit de frituur en verse sperziebonen.

En dan zit je wel ontzettend vol hoor.

's Avonds tiramisù.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
18-10-2021 18:09
Geen voorgerecht want dan krijg je het diner niet meer goed naar binnen.

Varkensrollade of haas zoveel men wil, samoeraisaus zelfgemaakt, gebakken champignons met roomsaus, aardappelroosjes uit de frituur en verse sperziebonen.

En dan zit je wel ontzettend vol hoor.

's Avonds tiramisù.
Ligt er toch helemaal aan hoeveel je eet en in welk tijdsbestek?
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
18-10-2021 18:10
Ligt er toch helemaal aan hoeveel je eet en in welk tijdsbestek?
Hoewel een hors d'oeuvre en/of soep bedoeld is om eetlust op te wekken krijg ik haast niets meer naar binnen daarna. In ieder geval smaakt het hoofdgerecht dan niet meer zo lekker dus is dat zonde, vind ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier meestal ofwel stifado met groene boontjes en kritaraki of aardappelkroketten.
Ofwel coq-au-vin.

Standaard eerst hapjes vooraf en een scampi-cocktail.

Als dessert meestal ijstaart.
Wel eens wat anders geprobeerd, maar daar wordt dan geen hap van gegeten wegens "geen honger meer". Tot de ijstaart bovenkomt :-).

Gelukkig geen vegetariërs in de familie :-).


De kinderen eten hier standaard niet of maximaal 3 happen van 't hoofdgerecht.
Die hun buik zit al vol met hapjes en scampi.
(Ze mogen én ik voorzie eten, maar in praktijk komt het erop neer dat ze niet willen of maximaal 3 happen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
retrostar schreef:
18-10-2021 18:09
Geen voorgerecht want dan krijg je het diner niet meer goed naar binnen.

Varkensrollade of haas zoveel men wil, samoeraisaus zelfgemaakt, gebakken champignons met roomsaus, aardappelroosjes uit de frituur en verse sperziebonen.

En dan zit je wel ontzettend vol hoor.

's Avonds tiramisù.


Hahahahaha jij hebt duidelijk mijn pubers nooit zien eten.

Hier wordt het kerstmenu; spare-ribs, beenham van de slager, aardappelgratinee, patat, brocccoli met kaassaus, sperziebonen in spek gerold, tiramisu en waarschijnlijk rocky road (die heb ik nog nooit gemaakt dus dat ik ga ik voor die tijd nog een keer doen) en anders crème brulee.
En reken maar dat er flink van gegeten wordt, ook door man en mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven