Weekmenu: inspiratie- en deeltopic

26-03-2024 15:19 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik bezig met het maken van een weekmenu, maar ik vind het soms lastig om af te wisselen. Alle weekmenu's schrijf ik op een maaltijdplanner en stop ik in een map, maar ik kan zeker nog meer inspiratie gebruiken dus vandaar dit topic zodat we elkaar kunnen inspireren en recepten kunnen delen. Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week staat hier op de planning:

Maandag: Gekookte aardappelen, brocoli en bloemkool, verse worst en jus
Dinsdag;: Aardappelgratin, kip in spek, snijboontjes.
Woensdag: Pasta Alfredo
Donderdag: Stamppot Spitskool met gehaktsaus.
Vrijdag: Wraps met kip, mais, champignons, avocado en tomatensalsa.
Zaterdag: Gebakken aardappelen, cordon bleu, doperwtjes en salada.
Zondag: Uiensoep met brood (weinig vanwege de paasactiviteiten)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, leuk :) Ik vind het het leven echt een stukje makkelijk maken om dat goed te plannen in een weekmenu! Heb het deze week niet gedaan en het loopt echt een beetje in de soep, haha. Ook op zoek naar inspiratie, dus lees en schrijf graag mee.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
26-03-2024 15:24
Ja, leuk :) Ik vind het het leven echt een stukje makkelijk maken om dat goed te plannen in een weekmenu! Heb het deze week niet gedaan en het loopt echt een beetje in de soep, haha. Ook op zoek naar inspiratie, dus lees en schrijf graag mee.
Heel herkenbaar dat het makkelijker is. Toen ik nog alleen woonde deed ik het ook wel deels, maar keek ik vooral in de reclamefolders en bedacht iets. Daarnaast at ik ook vaak ergens anders dus dat was toch een stuk makkelijker. Bovendien woonde ik toen op kruipafstand van alle supermarkten, nu moeten we toch echt boodschappen doen met de auto en dat samen met drukke banen vergt toch een stukje extra planning.

Nu kijk ik meestal op zondagavond/maandagochtend de folders door en bedenk dan wat er de komende week op het menu komt te staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Emily welke gehaktsaus doe je bij de spitskool stamppot?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal m'n weekmenu van vorige week delen :) Hier trouwens een éénpersoonshuishouden, dus alleen rekening te houden met mijn eigen smaak haha.

Maandag: Citroenrisotto met asperges
Dinsdag: Broodje vegetarische burger met zoete aardappelfriet
Woensdag: Gnocchi uit de oven, pesto
Donderdag: Traybake met krieltjes, groentes, vegan chorizo
Vrijdag: Miso aubergine met rijst
Zaterdag: Uit eten
Zondag: Restjes
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Noorke schreef:
26-03-2024 15:33
Emily welke gehaktsaus doe je bij de spitskool stamppot?
Het is niet heel ingewikkeld. Gehakt braden met kruiden naar smaak, uit snijden en toevoegen. Klein beetje azijn en een klein beetje water erbij en dan binden met bloem (maizena kan ook). Soms doe ik er nog wat ketchup bij, meestal kijk ik een beetje naar hoe het eruit zie en proef ik.

Ik eet het ook nog wel eens bij hutspot, ben niet heel dol op hachee.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
26-03-2024 15:39
Ik zal m'n weekmenu van vorige week delen :) Hier trouwens een éénpersoonshuishouden, dus alleen rekening te houden met mijn eigen smaak haha.

Maandag: Citroenrisotto met asperges
Dat klinkt lekker 😋
Leuk topic trouwens

On topic
Maandag aardappelen met bloemkool en worstjes /vega kaassnitzels
Dinsdag maaltijdsoep met volkoren tosti’s
Woensdag pasta met rode saus (maak eens in de zoveel tijd een mega grote pan saus en doe dan een paar bakjes in de vriezer, morgen mag ik weer aan de slag 😬
Donderdag bonenschotel met nacho’s
Vr t/m zo kookt mijn man
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic. Ben al jaaaaren een meelezer, maar nu toch een account aangemaakt om hier te kunnen meeschrijven.

Ik heb 2 dochters en een man en werk altijd met een weekmenu. Niet per dag, maar wel plan ik 6 avonden per week. De laatste dag eten we vaak restjes. En oja, ik kook vaak, zeker doordeweeks, met recepten van de AH site.

Deze week:
1: Wraps, merguez worstjes, sperziebonen en aardappeltjes gekruid in kerrie (soort 'roti' idee).
2. Tortellinischotel met broccoli, courgette, tomaat, kipreepjes en mozzarella
3. Klassieke lasagne
4. Pad thai
5. Kaasschnitzel, witlofsalade en aardappeltjes uit de oven
6. Restjes tortellinischotel en lasagna
7. Restjes tomatensoep en pad thai
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn weekmenu:

Maandag: ribeye steak met paddestoelen, avocado en home-made fruitmoes.
Dinsdag: risotto gemaakt met home made kippen bouillon, feta, munt, ui en paddestoelen.
Woensdag: pasta met runderlever bolognesesaus
Donderdag: runder cheeseburgers met rauwmelkse kaas, ui, paddestoelen en avocado
Vrijdag: Traybake vergeten groente met runderwang (stoofvlees).
Zaterdag:Home made ossenstaartsoep met zuurdesembrood en beenmergboter.
Zondag: Spinazie met Indisch gemarineerde kippenlevertjes.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent wel erg hevig van het vlees, zo te zien. Ik probeer altijd minstens een dag vis en een dag vega te eten, of daar iig in af te wisselen.

Verder is mijn weekmenu niet zo interessant denk ik, want meestal eet ik twee keer achter elkaar hetzelfde (ik woon alleen).

Maar stel dat we twee weken zouden consolideren, dan zou ik het volgende eten:

Maandag: biefstuk, krieltjes uit airfryer, groente uit de bonus
Dinsdag: vega risotto
Woensdag: pasta met kipbraadworst en broccoli
Donderdag: Thaise Curry met kip / garnalen / tofu (of of of)
Vrijdag: wrap-pizza met tonijn, paprika en olijven

Zaterdag en zondag ben ik vaak bij vrienden of uit eten, of ik haal een frietje of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
leuk! ik heb echt het meest saaie weekmenu ever. Ik woon alleen. Deze week:

maandag: tosti caprese (ik moest sportles geven, wil dan niet iets zwaars)
dinsdag: tosti caprese (weer sportles geven)
woensdag: soep en tosti (....sportles :))
donderdag: wrap
vrijdag: wrap
zaterdag: weet ik nog niet. Misschien naan met vega shoarma, tzatziki en groente
zondag: eet ik hetzelfde als zaterdag :))
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
26-03-2024 16:43
Je bent wel erg hevig van het vlees, zo te zien. Ik probeer altijd minstens een dag vis en een dag vega te eten, of daar iig in af te wisselen.

Ik weet niet of deze opmerking gericht is aan TO of aan mij, maar wat jij doet, hoeft niet voor anderen te gelden he. Prima dat jij afwisselt, maar mag TO zonder belerend vingertje misschien gewoon haar menu plaatsen. Vind het nogal een bijzondere opmerking. Met een moraliserende ondertoon van afkeuring (wel erg hevig van het vlees/ik wissel af).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
26-03-2024 16:43
Je bent wel erg hevig van het vlees, zo te zien. Ik probeer altijd minstens een dag vis en een dag vega te eten, of daar iig in af te wisselen.
Dat wisselt een beetje. Als ik zo kijk staat er deze week twee keer geen vlees op het menu. Van mezelf uit ben ik niet perse van het vlees, maar vriend is echt wel een vleeseter en zoek af en toe ook wel afwisseling. Vis is hier niet echt een succes al kook ik af en toe wel vis voor mij en maak ik vlees voor hem. Het is ook nog een beetje de draai vinden, vandaar ook dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic, ik maak nooit voor de hele week een menu, maar voor een paar dagen.
- zondag, champions oeps en een schnitsel
- maandag, macaroni met meer groente dan pasta
- hamburger, broccoli en aardappelgratin
- snelle rendang met rijst en boontjes
- donderdag, hachee met aardappel en rode kool
- vrijdag, nog geen idee
- zaterdag, patatdag
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, ik woon alleen dus dat maakt een weekmenu misschien wel weer anders dan dat van een gezin (als ik een zak spinazie koop, eet ik dus 3x in die week iets met spinazie :-D).

Zondag: quiche lorraine
Maandag: flatbread met falafel, tzaziki, gegrilde aubergine, alfafa en salade van feta/tomaat/komkommer
Dinsdag: buddah bowl met zoete aardappel, pompoen, boerenkool, linzen, alfafa, feta en restje falafel
Woensdag: traybake aubergine, boerenkool en pompoen met chipolata worstjes
Donderdag: pasta met zelfgemaakte tomatensaus uit de vriezer, wat ik dan aanvul met leftover groentes en wrs 2 leftover chipolataworstjes ;-)
Vrijdag: uit eten
Zaterdag: bij vrienden
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic! Ik maak ook altijd een weekmenu. Het is niet mega inspirerend wat wij eten en vaak enigszins aangepast aan mijn kinderen.

Weekmenu van afgelopen week:
Maandag:
Volkoren wraps met gebakken kipfilet, tomaat, komkommer, geraspte kaas, mozzarella en sla.

Dinsdag:
Aardappels, spinazie en een gekookt ei. De kinderen aten vissticks.

Woensdag:
Krieltjes, haricots verts en kiphaasjes. De kinderen aten een kipburger.

Donderdag:
Volkoren spaghetti met een bolognese saus (zelfgemaakt). Geraspte kaas en komkommer er bij.

Vrijdag:
Krieltjes, doperwten en een varkenshaasje.

Zaterdag:
Lasagne (verspakket AH) met een rauwkost salade.

Zondag:
Flatbread met vegaballetjes, zelfgemaakte fetaspread, tomaat, komkommer en rode ui.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
26-03-2024 16:52
Ik weet niet of deze opmerking gericht is aan TO of aan mij, maar wat jij doet, hoeft niet voor anderen te gelden he. Prima dat jij afwisselt, maar mag TO zonder belerend vingertje misschien gewoon haar menu plaatsen. Vind het nogal een bijzondere opmerking. Met een moraliserende ondertoon van afkeuring (wel erg hevig van het vlees/ik wissel af).

Ik zie nergens heel veel vlees staan, bij TO staan er ook twee vega-gerechten op het menu. Ik heb weleens ergens gelezen dat de meeste mensen ongeveer 15-20 gerechten hebben die ze steeds afwisselen. Bij ons klopt dat wel ongeveer. Soms probeer ik eens wat anders, maar dan is het toch niet zo lekker als de rest of lijkt het teveel op iets wat al in het assortiment zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
HendrikaJ schreef:
26-03-2024 17:02
Leuk topic, ik maak nooit voor de hele week een menu, maar voor een paar dagen.
- zondag, champions oeps en een schnitsel

Nieuwsgierig. Wat is dat?
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
26-03-2024 17:09
Ik zie nergens heel veel vlees staan, bij TO staan er ook twee vega-gerechten op het menu. Ik heb weleens ergens gelezen dat de meeste mensen ongeveer 15-20 gerechten hebben die ze steeds afwisselen. Bij ons klopt dat wel ongeveer. Soms probeer ik eens wat anders, maar dan is het toch niet zo lekker als de rest of lijkt het teveel op iets wat al in het assortiment zit.

Ik zag dat ook. Maar blijkbaar is dat "wel erg van het vlees". Nou dat van mij dan helemaal.
Maar dit lijkt me nou precies een topic waarin je niet belerend/suggestief hoeft te doen.

Ik zie de heerlijkste dingen langs komen. Zowel met als zonder vlees. En ik ga een deel daarvan zeker als inspiratie gebruiken om zelf aan te passen. Hopelijk heeft TO er in die zin ook wat aan.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Honolulu schreef:
26-03-2024 16:52
Ik weet niet of deze opmerking gericht is aan TO of aan mij, maar wat jij doet, hoeft niet voor anderen te gelden he. Prima dat jij afwisselt, maar mag TO zonder belerend vingertje misschien gewoon haar menu plaatsen. Vind het nogal een bijzondere opmerking. Met een moraliserende ondertoon van afkeuring (wel erg hevig van het vlees/ik wissel af).
Ik denk dat het op jou gericht is aangezien er elke dag vlees bij jou op het menu staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
26-03-2024 17:18
Ik denk dat het op jou gericht is aangezien er elke dag vlees bij jou op het menu staat.

Vandaar dat ik het ook vroeg? Maar ook omdat TO vrij vaak vlees op het menu heeft staan. In beide gevallen is een belerend toontje nergens voor nodig.
Ik zie hier genoeg vegetarisch/veganistisch langskomen. Schrijf ik ook niet bij: zo, jij bent wel heel erg van de groenten, zou je niet net als ik een beetje afwisselen en er eens wat vlees tussendoor gooien.
Nee, ik vind het juist leuk om die menu's ook te zien langskomen. En het inspireert me. Als ik het goed heb, eet LaFolie vegetarisch/vegan. Maar ze heeft me wel geinspireerd. Dat vind ik leuk aan zo'n topic.

Het gaat om menu's delen om inspiratie op te doen. Lijkt me dat de hele vega/vlees discussie wel elders op het forum kan.

En ja, bij mij staat inderdaad elke dag vlees op het menu. Ik eet animal-based. Niet carnivoor, maar mijn maaltijden bevatten altijd dierlijke producten. Kan men heel wat van vinden. Maar dan gewoon in een ander topic lijkt me zo.

Dan heeft TO haar inspiratietopic.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Maandag: pompoensoep (leftover), aardappelgratin, tomaat en komkommer, griekse yoghurt met munt, vega balletjes
Dinsdag: börek (spinazie/feta), als kebab gemarineerde kipvleugels uit de oven, tomaat en komkommer met misschien nog wat yoghurt munt dip
Woensdag: bami met vega kipstukjes, groenten gewokt, zelf kruidenmix van recept internet, daarnaast pindasaus, atjar en wat overgebleven komkommer
Donderdag: pasta met tomatensaus (inclusief soffrito van bleekselderij, wortel en ui), vegetarisch (met champignons+gehakte walnoten of vega balletjes)

Vrijdag zien we dan wel weer.
Ik heb kaas, noten, ui en nog wat groenten, dus het kan een vegetarische risotto worden. Kan ook met wat geroosterde cashewnoten een rijst met een curry worden. Er is yoghurt (zoals je in weekmenu ziet) dus tandoori achtige curry is goed te doen.

Zaterdag weer boodschappen doen.


Vorige week:

Maandag: Pasta tomatensaus
Dinsdag: Vietnamese pittige salade met munt, met gemarineerde gebakken steakstukjes, dunne noodles, pinda's.
Woensdag: Andere Vietnamese salade met nepkipstukjes, groenteloempia ernaast
Donderdag: gebakken aardappelen, vivera chicken tenders, salade.
Vrijdag: eh vergeten
Zaterdag: currygehakt (qeema?) (incl paprika, ui) met rijst, naan en komkommer
Zondag: gehaktballen, rode kool met appels, gekookte aardappele
it-is-joysjuhhh wijzigde dit bericht op 26-03-2024 17:33
38.91% gewijzigd
Honolulu schreef:
26-03-2024 17:26
Vandaar dat ik het ook vroeg? Maar ook omdat TO vrij vaak vlees op het menu heeft staan. In beide gevallen is een belerend toontje nergens voor nodig.
Ik zie hier genoeg vegetarisch/veganistisch langskomen. Schrijf ik ook niet bij: zo, jij bent wel heel erg van de groenten, zou je niet net als ik een beetje afwisselen en er eens wat vlees tussendoor gooien.
Nee, ik vind het juist leuk om die menu's ook te zien langskomen. En het inspireert me. Als ik het goed heb, eet LaFolie vegetarisch/vegan. Maar ze heeft me wel geinspireerd. Dat vind ik leuk aan zo'n topic.

Het gaat om menu's delen om inspiratie op te doen. Lijkt me dat de hele vega/vlees discussie wel elders op het forum kan.

En ja, bij mij staat inderdaad elke dag vlees op het menu. Ik eet animal-based. Niet carnivoor, maar mijn maaltijden bevatten altijd dierlijke producten. Kan men heel wat van vinden. Maar dan gewoon in een ander topic lijkt me zo.

Dan heeft TO haar inspiratietopic.
Nou, ik ben het met je eens dat het belerend is, ik ben wel vegetarier maar zou niets zeggen van iemands vlees-eetgedrag. Maar ik vind het echter niet hetzelfde als jouw voorbeeld, want het is natuurlijk niets mis mee om geen vlees te eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha ik heb altijd een lijstje met -inderdaad, zoals iemand al noemde- 15 a 20 gerechten die we regelmatig eten, als ik even snel mijn weekmenu in elkaar wil zetten. Dit vul ik dan aan met een keer een recept uit een kookboek, van Pinterest of iets wat we al lang niet hebben gegeten.
Maar… ik ga voortaan hier even kijken! Goed voor de inspiratie :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven