Welke airfryer? 2026 editie

09-01-2026 19:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal

Wij willen een airfryer aanschaffen, maar welke? Door het enorme aanbod zie ik inmiddels het bos door de airfryers niet meer 😅
Ik heb allerlei reviews gelezen, maar die spreken elkaar behoorlijk tegen: van heerlijk knapperige friet tot juist slappe hap. En de meest enthousiaste reviews lijken vaak van mensen die de airfryer gratis mochten testen én daarna houden…

Welke airfryer hebben jullie recent aangeschaft? En wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van jullie airfryer?

Ik ben op zoek naar een airfryer die:
- makkelijk schoon te maken is
- geschikt is voor een gezin van 4 personen
- en waarin je ook kleine taartjes of een cake kunt bakken

Ik hoor graag jullie ervaringen! 😊
Gebruna schreef:
10-01-2026 00:47
Ik lees en schrijf even mee, want ik wil er ook een kopen. Bekenden die al een airfryer hebben, gaven het advies om vooral een redelijk grote te nemen van minimaal 6 liter. Ik ben alleen, maar dat zou toch makkelijker zijn.

Waar ik van schrok is alleen de maat van zo'n apparaat. Ik heb de maten afgetekend op een krant en als ik dat knipsel op mijn aanrecht leg dan ben ik wel een heel stuk werkblad kwijt op mijn aanrecht.
Eigenlijk zit ik daar wel een beetje tegen aan te hikken. Zeker omdat ik nog niet weet hoe vaak ik de airfryeer zal gaan gebruiken.

Hoe doen jullie dat? Apart kastje/tafeltje neergezet, of werkblad 'opgeofferd'?
Ik ben ook alleen en heb deze: Ninja-airfryer AF100EU.
Qua grootte prima, de bak is keramisch gecoat en hij bakt gewoon goed. Ik doe er ook weleens kroketten in die niet speciaal voor de airfryer bestemd zijn, die worden dan niet bruin maar smaken even lekker.
Ik heb de Philips XXL 3000. Geweldig ding. Lampje erin, venster, opwarmen hoeft niet.
MevrouwJack schreef:
10-01-2026 08:11
Ik heb de afgelopen tijd veel reviews e.d. gelezen, en veel reviews uit het buitenland vonden de airfryers van Philips juist minder doorontwikkeld omdat ze zich eigenlijk nog steeds in de basis aan dezelfde technologie houden als 15 jaar geleden. Andere merken kunnen dat niet, want mogen die technologie uiteraard niet gebruiken. Wet van de remmende voorsprong zeg maar. Ik zelf nooit een Philips gehad, dus ik kan het niet vergelijken. Nu niet voor gekozen omdat ik bij de kleinere modellen vond dat er veel ruimte verloren gaat in die 'bak in bak' constructie en omdat de bodem van de mand me niet fijn leek met afwassen.
Minder doorontwikkeld vind ik juist goed, want die oude was echt super fijn. Dus ik zie niet in waarom iets verder door ontwikkeld moet worden, als het gewoon heel goed werkt :)
Pupsel schreef:
10-01-2026 08:34
Ik heb een Philips xl. Vind de maat wel heel fijn, kan er het meeste wel in kwijt (op pizza’s na haha)

Waar ik ook op gelet heb bij aanschaf is of je het mandje er los uit trekt of dat het op een rails staat zeg maar. Heb er nu eentje op rails en het bevalt mij wel dat ik hem gewoon open kan trekken en dat die alsnog stevig staat / niet ergens anders hoef neer te zetten.

Het mandje + bak waar die in staat zet ik gewoon in de vaatwasser.
Helaas is dus die railsconstructie weg. Dat vond ik ook top, maar heeft volgens mij geen enkele Philips meer.
Gebruna schreef:
Ik lees en schrijf even mee, want ik wil er ook een kopen. Bekenden die al een airfryer hebben, gaven het advies om vooral een redelijk grote te nemen van minimaal 6 liter. Ik ben alleen, maar dat zou toch makkelijker zijn.

Waar ik van schrok is alleen de maat van zo'n apparaat. Ik heb de maten afgetekend op een krant en als ik dat knipsel op mijn aanrecht leg dan ben ik wel een heel stuk werkblad kwijt op mijn aanrecht.
Eigenlijk zit ik daar wel een beetje tegen aan te hikken. Zeker omdat ik nog niet weet hoe vaak ik de airfryeer zal gaan gebruiken.

Ik heb een kleine keuken met al niet zo veel werkblad, toch staat die op mijn aanrecht. Omdat ik 'm relatief vaak gebruik, vind ik dit het makkelijkste. Maar ik vind het apparaat zelf ook niet lelijk ofzo dus vind ook het verder geen probleem om er tegenaan te kijken.
Een dubbele van Ninja. Blij mee.

https://ninjakitchen.nl/product/ninja-f ... dAF500EUWH
brutaimmaculata wijzigde dit bericht op 10-01-2026 10:57
61.68% gewijzigd
Erla schreef:
09-01-2026 22:04
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik neig minder snel naar twee bakken omdat ik er ook iets groters in wil kunnen bakken. (Niet mega groot natuurlijk...blijft een airfryer)

Pas vrij gaat zeker op mijn lijstje. Vind ik belangrijk maar gek genoeg nog niet gelijk aan gedacht. Helpt ook gelijk een schifting te maken want zo valt er aardig wat af.
Bij de Ninja die ik heb kan het tussenstuk er tussenuit zodat je 1 grote lade hebt.
patchouli_ schreef:
10-01-2026 01:27
Wij hebben een airfryer omdat man dat wilde, maar alles wat je daarin kan maken, kan ik ook gewoon met de oven doen. De airfryer is sneller warm, dat wel.

Frites voor de airfryer bevat meer vet dan frites voor de frituur. Vet is nu eenmaal nodig om het knapperig te maken. Zelfde geldt voor de snacks. Dus zoveel gezonder zal het ook niet zijn. Beperken van frites en snacks eten levert je meer op.

Zelf vind ik snacks en frites uit de ouderwetse frituur veel lekkerder. En dat doen we dus met mate. Liever 1 x per maand echt goeie frites, dan vaker matige.

Man hecht aan dat ding, maar wat mij betreft is hij overbodig en mag hij de deur uit.
Zelf snijden of gewoon normale friet erin. Helemaal niet nodig om per se airfryer friet te kopen.
Ugli schreef:
10-01-2026 00:10
Tot zover ben ik alleen Greenpan, BK, Montana en de Blue Home Airfryer tegen gekomen van de Appie die PFAS vrij zouden moeten zijn, maar ik richt me dan ook alleen op bekendere merken.
Ik ben er al wel uit dat het in ieder geval pfasvrij moet zijn. Dus er valt een hoop af. Aan je lijstje kan ik dan nog toe voegen Inventum, Wartmann, Brabantia, tomado en BK. (Bij niet alle merken zijn alle modellen pfass vrij, dus dat is soms even zoeken) Die van Inventum is ook eens beste koop geweest volgens consumentenbond. Wellicht zit hier nog wat tussen. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Gebruna schreef:

Is zo'n gestapelde dan niet beter voor jou?

Afbeelding
Erla schreef:
10-01-2026 11:19
Ik ben er al wel uit dat het in ieder geval pfasvrij moet zijn. Dus er valt een hoop af. Aan je lijstje kan ik dan nog toe voegen Inventum, Wartmann, Brabantia, tomado en BK. (Bij niet alle merken zijn alle modellen pfass vrij, dus dat is soms even zoeken) Die van Inventum is ook eens beste koop geweest volgens consumentenbond. Wellicht zit hier nog wat tussen. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Nogevendit postte net deze van Ninja, die zou ook PFAs vrij zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/ninja-foodi ... 118237129/

Edit: Oh, nee heeft toch alsnog ook PFAS: https://www.bakkenzonderpfas.com/ninja-zonder-pfas/
NellieVermicelli schreef:
10-01-2026 11:20
Is zo'n gestapelde dan niet beter voor jou?

Afbeelding
Deze werken minder goed dan de dubbele mandjes naast elkaar, iets om rekening mee te houden.
Ugli schreef:
10-01-2026 12:11
Nogevendit postte net deze van Ninja, die zou ook PFAs vrij zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/ninja-foodi ... 118237129/

Edit: Oh, nee heeft toch alsnog ook PFAS: https://www.bakkenzonderpfas.com/ninja-zonder-pfas/
Ik zie de AF100EU niet bij de PFAS houdende airfryers staan? (Ze hebben m wel getest) De AF180EU blijkt wel PFAS te bevatten.
nogevendit wijzigde dit bericht op 10-01-2026 13:55
0.31% gewijzigd
BrutaImmaculata schreef:
10-01-2026 10:52
Bij de Ninja die ik heb kan het tussenstuk er tussenuit zodat je 1 grote lade hebt.
Maar dat is dan een bak met een scheidingswandje toch? Niet 1 met echt 2 aparte bakken die je ook qua temperatuur en tijd anders kan instellen?
Irregular_Choice schreef:
10-01-2026 13:34
Maar dat is dan een bak met een scheidingswandje toch? Niet 1 met echt 2 aparte bakken die je ook qua temperatuur en tijd anders kan instellen?
Jawel.
BrutaImmaculata schreef:
10-01-2026 13:40
Jawel.
Maar hoe werkt dat dan met alleen een scheidingswandje ertussen? Dan zit toch die hele bak in dezelfde ruimte die verwarmd wordt? Anders heb je toch ook 2 ruimtes die verwarmd moeten worden als dat wandje er tussenuit is? Ik snap het niet 😂 welk type is het? Misschien wordt ik daar wijzer van.
10-01-2026 13:44
Maar hoe werkt dat dan met alleen een scheidingswandje ertussen? Dan zit toch die hele bak in dezelfde ruimte die verwarmd wordt? Anders heb je toch ook 2 ruimtes die verwarmd moeten worden als dat wandje er tussenuit is? Ik snap het niet 😂 welk type is het? Misschien wordt ik daar wijzer van.
https://ninjakitchen.nl/product/ninja-f ... dAF500EUWH
Nogevendit schreef:
10-01-2026 13:29
Ik zie de AF100EU niet bij de PFAS houdende airfryers staan? (Ze hebben m wel getest) De AF180EU blijkt wel PFAS te bevatten.
Gequoot uit de link:
AF160EU en AF100EU (single drawer modellen)

Beide hebben keramische coatings die als PTFE-vrij worden gemarkeerd. Uit technische documenten blijkt echter dat ook deze modellen PFAS-chemicaliën bevatten.

Het keramische coating dilemma

Veel consumenten gaan er vanuit dat “keramische coating” automatisch veiliger is. Dit is niet altijd het geval. Moderne keramische coatings voor kookgerei zijn vaak composietmaterialen.

Deze composieten kunnen naast keramische componenten ook bindmiddelen, verhardingsmiddelen en oppervlakte-actieve stoffen bevatten. Sommige hiervan behoren tot de PFAS-familie.

Het resultaat: een coating die er keramisch uitziet en keramische eigenschappen heeft, maar alsnog PFAS-chemicaliën bevat.
Ugli schreef:
10-01-2026 14:01
Gequoot uit de link:
O oeps, daar had ik overheen gelezen. Dank voor het delen!
liza schreef:
10-01-2026 00:58
Wij hebben de airfryer weer de deur uitgedaan om de afmetingen. Ik had een mid-size gekocht omdat ik dacht dat dat wel zou voldoen voor twee personen. Niet dus. Een normale hoeveelheid friet voor twee personen moest in 2 porties en dan was portie 1 dus weer koud.
En ik vond dit ding al een sta-in-de-weg, dus we hebben het idee airfryer maar opgegeven.
Dit hebben wij ook, het is niet genoeg friet voor het hele gezin, maar je moet ook niet gaan wachten tot alles klaar is! Gewoon gaan eten als de eerste lichting klaar is en dan heb je halverwege de maaltijd extra verse nieuwe friet!
Thanks! Snap nu inderdaad hoe hij werkt, deze heeft geen mandje in een losse bak zoals die van Philips. Maar om je eten er uit te krijgen, moet je die hele bak omkiepen? Of met een tang alles er uit halen? Ik kieper nu bij die van ons alles zo uit het mandje op de borden 😁 maar daar is deze denk ik wat te groot/onhandig voor als ik het zo zie.
Wij hebben gisteren een Philips NA332/00 Airfryer 3000-Serie gekocht. ‘s Avonds kaaskroketjes erin gemaakt, die waren erg lekker en goed krokant. Man en zoon zijn er nu tosti’s in aan het maken :-)
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Tosti’s zijn echt zo lekker uit de airfryer! Nooit meer zo’n platgedrukte tosti uit een apparaat, maar heerlijk knapperig brood met perfect gesmolten kaas.
11-01-2026 17:29
Tosti’s zijn echt zo lekker uit de airfryer! Nooit meer zo’n platgedrukte tosti uit een apparaat, maar heerlijk knapperig brood met perfect gesmolten kaas.
Ga ik proberen, man en zoon waren er erg over te spreken in ieder geval.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven