Welke eet herinneringen heb jij aan vroeger?

06-07-2009 19:15 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over onweer en eten kwamen bij mij ineens allemaal herinneringen van vroeger bovendrijven. Daar schreef ik:

"Grinnik, ik ben 24 maar mijn vader hield nogal vast aan doordeweeks aardappels/groente/vlees, in het weekend 's middags warm eten. Op zaterdag iets van macaroni/nasi/etc, op zondag soep, eten met luxer vlees en bij voorkeur ook nog zelfgemaakte griesmeel oid. En dan op maandag geen vlees bij het eten, maar wel de soep van zondag."

"Het is inderdaad heel fijn om aan terug te denken, hoewel ik nog steeds niets moest hebben van alles wat we toen aten, incl de macaroni van toen. Hoewel, niet waar. De nasi en bami waren altijd heerlijk en het lukt me zelf niet om dat ook zo te krijgen.

Maar die zondagen... Op zondagochtend mochten wij, als enige dag in de week, een glas frisdrank en een schaaltje chips. Om half 11, niet eerder. Waarom zondagochtend en niet zaterdagavond begrijp ik nog steeds niet, maar vaste prik: zondagochtend, stipt half 11, chips en cola. En om half 1 zo'n uitgebreide maaltijd, vaak ook bloemkool mét een papje. Soep en hoofdmaaltijd trok ik nog wel, maar het toetje was meestal echt teveel

Mijn moeder kon ook wel goed koken maar mijn vader stond ook regelmatig in de keuken. En die is dus nog steeds van de gekookte aardappels met erg gare groente en een homp vlees. En toch, zo af en toe...

Wat hij wel heel goed kon maken was "snidderkip". Flinters kip, geen filet, echt kip-kip zeg maar. En dat bakken. Daar heb ik jaren later nog wel eens om gevraagd en ondanks dat ik nu geen vlees meer eet zou ik daar mijn principes nog wel eens voor opzij willen zetten."

Door een opmerking van HpL herinner ik me ook weer dat wij, meestal mijn vader en ik, vroeger altijd melk haalden bij "de boer" in plaats van in de supermarkt. Mijn vader naar het winkeltje, ik de stallen in om koeien te aaien of te kijken bij het melken. Flessen van een liter waren het, volle melk. Als je ze een tijdje liet staan kwam er room bovenop die ik er met een lepel altijd afschepte en zo opat.

Welke herinneringen heb jij aan het eten van vroeger? Waren jullie ouders erg vooruitstrevend, of ook nogal van de aardappels/groente/vlees?
Wij reden altijd langs een snackbar voor een softijsje na het tandartsbezoek
ik at bijna alles met tomatenketchup
Wij hadden vroeger nooit chips maar op zaterdagavond een koek oid of een kitkat(niet ieder 1 maar 1 hele voor 4 pers...)

Als we een traktatie hadden kregen we geen chips maar pofte mijn moeder zelf popcorn,heb dat dus echt jaren en jaren niet gegeten omdat ik dat echt kostbeu was....net als eierkoeken die eet ik nog steeds niet.
quote:Prima69 schreef op 06 juli 2009 @ 19:40:

Zwieber, ik kom ook uit een intercultureel(mooi woord) huwelijk en we aten alleen Nederlands als mijn moeder kookte. Mijn vader was bij ons thuis de kok. Eigenlijk vond ik het heel leuk om ook eens iets Nederlands te eten. Hutspot en dat soort maaltijden at ik voor het eerst toen ik volwassen was.

Ik was ook verbaasd toen ik voor het eerst bij iemand thuiskwam waar eten geprakt werd, dat had ik nooit niet eerder gezien.

Ik vond het een drama om bij vriendinnen te eten en vermeed het ook zoveel mogelijk. Want de kans dat ik het niet lustte was immens en dat vond ik weer beledigend. Dus dan maar spelen tussen 2-4 op woensdagmiddag Mijn moeder kookte mediterrane dingen. Een hoop heeft ze van mijn oma (vader's moeder dus) geleerd en van mijn vader natuurlijk. Heel soms kwam er een zuurpotstampot (mmmmmmmmm) of erwtensoep (let wel SOEP dus geen brei waar de lepel rechtop staat) maar in principe was het geen hollands eten thuis.

Mijn vader kookt wel nóg beter dan mijn moeder en ze wisselden elkaar ook best redelijk wat af. Of dan kookte mijn moeder onder supervisie van mijn vader die de instructies gaf. Was altijd een erg gezellig boel thuis.
quote:Zwieber schreef op 06 juli 2009 @ 19:32:

Jeetje wat aten jullie allemaal superhollands. Misschien handig te zeggen uit welk jaar je stamt? Ik uit 83.'71

Ja wij aten puur hollands. Toen ik een jaar of 14 was, waagde mijn moeder zich aan de indische keuken, geïnspireerd door haar indische collega. Lekker! Gado gado, ritja ritja en smoor daging zijn de dingen die ik me daar nog van herinner.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Bij een vriendinnetje thuis aten we op haar verjaardag taart waar in de slagroom geen suiker zat en het glazuur was mierzoet. Haar ouders waren Iers-Engels.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Oh, dat prakken... ik at mijn eten altijd geprakt maar gescheiden, behalve met andijvie. Andijvie, aardappels, een gehaktbal in stukjes, jus en een klodder mayonaise. Allemaal door elkaar, lekker!

Poez, de snidderkip: volgens mij inderdaad stukjes scheuren van een gekookte kip. Bakken in (zonnebloem)olie tot de stukjes krokant worden. Vooral erg vet, maar ook erg lekker.
wij aten vooral hollands, ik vond pasta en rijst toen al niet lekker, dus was blij dat we dat niet al te vaak aten
quote:Yoels schreef op 06 juli 2009 @ 19:36:

Rozigst, mijn oma maakte ook zelf bramenjam, van de braamstruik uit hun tuin. Inderdaad super lekker, wel onhandig qua pitjes.

Grinnik Zwieber, mijn vader komt van het platteland in Noord-Drenthe. De invloeden zijn merkbaar. Zelfgemaakte bramenjam, heeeeerlijk. Dikke jam voor op brood en er werd dunne jam gemaakt voor de pudding. mmm
quote:Marriss schreef op 06 juli 2009 @ 19:38:

Dan kom ik uit dezelfde 'buurt' als jouw vader Yoels!

Ook zo grappig, mn moeder maakte een paar keer per jaar zelf appelmoes met 'moesappels'. Dan hadden we ook altijd strijd om wie het meeste had, en voorál: 'ik slik de lepel af!!!' 'Neeeeeeeheee ikkeee!!!'Een van de 'larens? Of eigenlijk officieel uit T-B geloof ik
Laatst had ik in centerparcs voor het eerst in jaren weer punica ontdekt!
doperwtjes at ik trouwens graag met mayonaise
quote:Zwieber schreef op 06 juli 2009 @ 19:25:

California tomatensoep was vroeger heel lekker. Of van die soep met lettertjes erin. Ook had je trouwens honing, choco en vanilleberen voor in de melk 's ochtends maar ik en anderen namen die beren gewoon naar school mee als koekjes, waren heerlijk. Op het pak stond een grote panda maar je hebt ze helaas niet meer.

Jááááááá, die waren zó lekker. Mijn broer en ik denken er met weemoed aan terug, haha.

Verder het suddervlees van mijn oma; op woensdagmiddag gingen we daar altijd eten; lekker patatjes met suddervlees. Júmm. Ik kan op zich wel smakelijk suddervlees maken, maar zo lekker als toen..... (ook oma zelf lukt het niet meer; het vlees is niet goed meer zo zegt ze)

Vroeger als klein ukkepukkie werd ik blijkbaar op zondagochtend door mijn vader, met een boterham smeerworst gedoopt in de melk, voor Tiktak geparkeerd. Brood in melk gesopt klinkt nu niet echt appetijtelijk moet ik zeggen..

Oja, ik ben ook uit '83
quote:Yoels schreef op 06 juli 2009 @ 19:45:

Oh, dat prakken... ik at mijn eten altijd geprakt maar gescheiden, behalve met andijvie. Andijvie, aardappels, een gehaktbal in stukjes, jus en een klodder mayonaise. Allemaal door elkaar, lekker!

Poez, de snidderkip: volgens mij inderdaad stukjes scheuren van een gekookte kip. Bakken in (zonnebloem)olie tot de stukjes krokant worden. Vooral erg vet, maar ook erg lekker.

Oohw, SniDDerkip..

Dan ga ik het misschien eens proberen!

Kan niet iets eten wat SniTTerkip heet
Dat aflikken van de lepel deden wij als mijn moeder een cake ging bakken. Het beslag was bijna nog lekkerder dan de gebakken cake. Héééééérlijk was dat!
quote:mika65 schreef op 06 juli 2009 @ 19:46:

[...]

Zelfgemaakte bramenjam, heeeeerlijk. Dikke jam voor op brood en er werd dunne jam gemaakt voor de pudding. mmmik maakte als kind ook zelf bramenjam! vond het heerlijk om in de zomervakantie nadat we op vakantie waren geweest lekker in m'n uppie in bos en heide rond te hangen en eind augustus plukte ik dan ook altijd emmers vol bramen waar we allerlei heerlijks van maakten zoals jam en ijs
quote:dolfje schreef op 06 juli 2009 @ 19:43:

Wij hadden vroeger nooit chips maar op zaterdagavond een koek oid of een kitkat(niet ieder 1 maar 1 hele voor 4 pers...)

Als we een traktatie hadden kregen we geen chips maar pofte mijn moeder zelf popcorn,heb dat dus echt jaren en jaren niet gegeten omdat ik dat echt kostbeu was....net als eierkoeken die eet ik nog steeds niet.

Ik blijf met nieuwe herinneringen komen, maar iets dat wij een beetje te vaak gegeten hebben...

Vlees is duur. Vlees in de aanbieding is leuk. Kinderen vinden slavinken lekker.

Maar na 20 slavinken uit de vriezer heeft het lang, heel lang geduurd voordat wij ze weer een keer wilden eten
quote:Rozigst schreef op 06 juli 2009 @ 19:47:

[...]

Oohw, SniDDerkip..

Dan ga ik het misschien eens proberen!

Kan niet iets eten wat SniTTerkip heet
Wij aten heel vaak met ontbijt krentenbollen (wel weer lekker hollands) maar ik HAAT ze inmiddels, zo overvoerd was ik met die krengen!
geroosterd krentenbrood met dik roomboter en hagelslag: jammie!
quote:shining schreef op 06 juli 2009 @ 19:39:

Ik word altijd zo weemoedig van dit soort topics. Verlang dan terug naar mijn jeugd.........Ja, ik ook. En naar mijn moeder. Die is er nog hoor, maar op nu vakantie. Ik ben al 20 jaar het huis uit, maar ik mis haar dan toch een beetje.....

Als ik haar tegenwoordig bezig zie met mijn dochter, dan krijg ik tranen in mijn ogen. Wát een mamma!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
In het begin van hun relatie scheen mijn moeder ook gekookt te hebben, maar mijn vader miste zijn pasta's en vond dat hij beter kon koken, dus mijn moeder hield er maar mee op, alleen als mijn vader er niet was, kookte mijn moeder.

Ik eet in principe alles, als het maar eetbaar is. Er zijn wel dingen waar ik niet zo van houd, maar als ik bij iemand ben die me zoiets aanbiedt, zal ik niets zeggen en er een beetje van eten. Zo ben ik wel opgevoed.

In de straat waar ik vroeger woonde, waren een hoop Indische mensen die wat van hun prakkies naar ons toe brachten, lekker, hoor en zij kregen wat mediterraan eten van mijn vader en zij vonden dat weer heel lekker.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Op zaterdagavond met een bakje Nibbits en een glaasje cola kijken naar Oppassen! Dan mocht ik een heel uur langer opblijven dan door de week.

De Koetjesrepen die ik kreeg van Oma. Laatst heb ik er weer eens een gegeten. In mijn herinnering was het lekkerder, maar wel leuk om te zien dat er weer heel nieuwe generaties opgroeien met de Koetjesreep.

De soep van Opa met heel fijn rundvleespoulet erin en lekker zout. En zijn stoofperen, rabarber en tutti frutti. En draadjesvlees!

En heel soms poffertjes met poedersuiker!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Tegenwoordig moet je weer oppassen met het aflikken van het cakebeslag als je rauwe eieren hebt gebruikt. Vroeger in de jaren 70-80 kon dat weer geen kwaad, we hadden nog niet van salmonella gehoord.
quote:Prima69 schreef op 06 juli 2009 @ 19:51:

In het begin van hun relatie scheen mijn moeder ook gekookt te hebben, maar mijn vader miste zijn pasta's en vond dat hij beter kon koken, dus mijn moeder hield er maar mee op, alleen als mijn vader er niet was, kookte mijn moeder.

Ik eet in principe alles, als het maar eetbaar is. Er zijn wel dingen waar ik niet zo van houd, maar als ik bij iemand ben die me zoiets aanbiedt, zal ik niets zeggen en er een beetje van eten. Zo ben ik wel opgevoed.

In de straat waar ik vroeger woonde, waren een hoop Indische mensen die wat van hun prakkies naar ons toe brachten, lekker, hoor en zij kregen wat mediterraan eten van mijn vader en zij vonden dat weer heel lekker.Ik dus ook daarom ging ook nooit 's middags bij iemand eten en spelen op niet eettijdstippen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven