Wie heeft het nieuwe kookboek Flavour van Ottolenghi?

13-09-2020 12:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
En? Is het wat? Lekkere recepten? Zijn het recepten die goed te maken zijn?

Ik ben groot fan van Ottolenghi, maar vind sommige dingen best ingewikkeld. Bijvoorbeeld een te lange lijst met ingrediënten of ingrediënten die niet te halen zijn in de buurt.

Snelle blik in de boekhandel kunnen werpen op het kookboek. Was nog niet overtuigd, maar lees graag ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even...
Alle reacties Link kopieren
Op Bol.com kun je toch een aantal pagina’s van een boek inzien?

En wat bij jou aan ingrediënten niet te verkrijgen is, kan iemand anders wel ‘om de hoek’ kopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bij bol helaas geen ingrediëntenlijst van de pagina’s die je kunt inzien.

Of het in de buurt te koop is bedoelde ik niet zo letterlijk. Meer of ingrediënten in de supermarkt te koop zijn.
Alle reacties Link kopieren
De meeste grote supermarkten hebben tegenwoordig toch wel tahin, sumac, za'atar, harissa, etc in huis?

Geconfijte citroenen heb ik bij AH bijvoorbeeld nog niet gezien, maar die zijn dan weer makkelijk zelf te maken.

Sommigen onbekende ingrediënten zijn zelfs in grote steden in de Randstad lastig te vinden, dus die moet je gewoon zien te vervangen door iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat je bedoelt. Een paar jaar terug voor alle grote supermarkten rozenharissa gingen verkopen, heb ik het zelf geprobeerd te maken. Toen heb ik 5 groentenwinkels afgemoeten voor ik rozenblaadjes had gevonden. Gelukkig is het meeste nu wat makkelijker te vinden. En we hebben hier inmiddels een vrij goede turkse supermarkt dat helpt ook.

Ik ben benieuwd naar het boek! Ik las er al over in de Delicious. Ottolenghi was daar deze maand hoofdredacteur van.
stippensokken schreef:
13-09-2020 13:47
De meeste grote supermarkten hebben tegenwoordig toch wel tahin, sumac, za'atar, harissa, etc in huis?

Geconfijte citroenen heb ik bij AH bijvoorbeeld nog niet gezien, maar die zijn dan weer makkelijk zelf te maken.

Sommigen onbekende ingrediënten zijn zelfs in grote steden in de Randstad lastig te vinden, dus die moet je gewoon zien te vervangen door iets anders.
Maar bij dit soort recepten moet je die kruiden/specerijen toch vaak eerst zelf nog maken, niet zo’n kant en klare mix?

Ik heb toevallig laatst geconfijte citroenen gekocht voor een recept van Alison Roman. Bij Ekoplaza toch ook wel een winkel die in veel plaatsen zit.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
13-09-2020 14:39
Ik weet wat je bedoelt. Een paar jaar terug voor alle grote supermarkten rozenharissa gingen verkopen, heb ik het zelf geprobeerd te maken. Toen heb ik 5 groentenwinkels afgemoeten voor ik rozenblaadjes had gevonden.
Zijn dat andere rozenblaadjes dan uit de gemiddelde tuin?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik! Gisteren gekocht!

Het is wel weer een ‘des Ottolenghi’ kookboek met recepten met veel ingrediënten, maar ik vind het weer een mooi boek met leuke recepten. Genoeg inspiratie om hiermee aan de slag te gaan

Alleen de zoetigheden vallen me wat tegen in dit boek.
smulrol schreef:
13-09-2020 16:06
Zijn dat andere rozenblaadjes dan uit de gemiddelde tuin?
Ja, tuinbloemen worden meer op kleur en vorm gekweekt, dan op smaak. Bovendien heb je er nogal wat nodig om in gedroogde vorm een fatsoenlijke hoeveelheid te hebben.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-09-2020 16:17
Ja, tuinbloemen worden meer op kleur en vorm gekweekt, dan op smaak. Bovendien heb je er nogal wat nodig om in gedroogde vorm een fatsoenlijke hoeveelheid te hebben.

Plus dat ze vaak vol bestrijdingsmiddelen zitten die je liever niet in je eten moet willen.
Er is een leuke facebook groep die over ottolenghis recepten gaat.
The yotam ottolenghi inspired cooking housewifes
Trotter schreef:
13-09-2020 16:23
Plus dat ze vaak vol bestrijdingsmiddelen zitten die je liever niet in je eten moet willen.
Dat is met snijbloemen. In je tuin ben je er zelf bij qua bestrijdingsmiddelen. Wellicht alleen bij de eerste kweek niet.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
13-09-2020 16:06
Zijn dat andere rozenblaadjes dan uit de gemiddelde tuin?
Ik heb geen rozen in mijn tuin dus dat had niet geholpen ;-) en rozen van de bloemist kun je idd niet eten.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen Turkse/Marokkaanse/Middenoosterse toko in de buurt hebt kun je ingemaakte citroen ook bij de Ekoplaza halen. Rozenblaadjes heb ik wel eens online besteld.

Ik heb het boek nog niet maar ga het wel aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
De rozenharissa van de AH is maar half zo lekker als de Belize. Je kan het ingrediënt op zich soms wel vinden in de supermarkt maar dat is niet altijd hetzelfde.
Ik bestel mijn Otto - ingrediënten online als ik ze niet bij de Marokkaan hier in de buurt kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-09-2020 16:30
Dat is met snijbloemen.

Nee hoor, ook bij tuinplanten. https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... n-veel-gif
Trotter schreef:
13-09-2020 17:49
Nee hoor, ook bij tuinplanten. https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... n-veel-gif
Ja, dat bedoelde ik, bij de eerste kweek. Maar daarna in je tuin toch niet meer.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
13-09-2020 17:24
De rozenharissa van de AH is maar half zo lekker als de Belize. Je kan het ingrediënt op zich soms wel vinden in de supermarkt maar dat is niet altijd hetzelfde.
Ik bestel mijn Otto - ingrediënten online als ik ze niet bij de Marokkaan hier in de buurt kan vinden.
Wat bedoel je met de belize?
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
13-09-2020 17:59
Wat bedoel je met de belize?
Oh schreef ik Belize? O_o Ik bedoel dus Belazu, het merk.
Overigens had AH jaren terug, ik heb het over rond 2008 ofzo, twee andere (lekkerdere) merken harissa, maar nu hebben ze blijkbaar een contract ofzo, en nu is het alleen het huidige merk. Jammer. Ik weet nog dat ik dat toen leerde kennen bij een collega en het toen zelf ben gaan gebruiken. Dus op zich is het niet nieuw in AH.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-09-2020 17:52
Ja, dat bedoelde ik, bij de eerste kweek. Maar daarna in je tuin toch niet meer.
Nee dat lijkt mij ook niet dat een roos die je al jaren in de tuin hebt staan nog last heeft van bestrijdingsmiddelen die er op zaten bij aankoop
Alle reacties Link kopieren
Helaas laat het assortiment van de AH en de Jumbo hier nog wel eens te wensen over. We wonen in het Noorden. Op het gebied van assortiment in de supermarkten laat het wel te wensen over. We hadden bijvoorbeeld wakame, maar omdat het denk ik te weinig gekocht werd, is het weer uit het assortiment gehaald. Ook geen rozenwater. Ik zal online eens neuzen!

Nog geen echte inhoudelijke reacties op het kookboek zelf. Iemand hier al mee bekend?
Alle reacties Link kopieren
TO: als je wel Ottolenghi wil, maar niet de eindeloze rij ingrediënten, dan is zijn boek Simpel misschien wat voor je.
Daarin staan eenvoudiger recepten met maximaal rond de 10 ingrediënten.
Kijk anders even op Amazon voor wat reviews. De klacht van veel ingrediënten komt wel weer naar voren...
I was really looking forwards to the new Ottolenghi book as I particularly enjoyed Jerusalem, Plenty and Ottolenghi.

I am however disappointed with this book as I haven’t been excited by the recipes. There are very few recipes I want to cook. Also there are some very unappetising recipes like one with a soya-cured yolk and the potato and butter bean stew which looks like potatoes in a bowl of mud.

The book starts of listing 20 essential ingredients:
1) Aleppo chilli
2) Ancho chilli
3) Anchovies
4) Black garlic
5) Black lime
6) Cascabel chillies
7) Chipotle chilli
8) Fish sauce
9) Gochujang chilli paste
10) Ground cardamom
11) Hibiscus flowers
12) Jarred butter beans
13) Mango pickle
14) Masa harina
15) Miso
16) Red bell pepper flakes
17) Rice vinegar
18) Rose harissa
19) Shaoxing
20) Tamarind paste

The book is then divided into three sections:
1) Process
2) Pairing
3) Produce

Which are then broken down further:

Process:
-Charring
-Browning
-Infusing
-Aging

Pairing:
-Sweetness
-Fat
-Acidity
-Chilli heat

Produce:
-Mushrooms
-Alliums
-Nuts and seeds
-Sugar, fruit and booze

I’m sure there will be some die-hard Ottolenghi fans out there who will like it, though this one is not for me (and I have all his other books)

I am so disappointed with this book. I have 5 other Ottolenghi cookbooks which LOVE. This book requires you to fill your pantry with complex ingredients and is not at all what I was expecting based on what I read. I was promised big flavour and easy midweek meals; If you are expecting mushroom ketchup, ginger cream and numbing oil, chamoy, black lime tofu and soy cured yolk- then this is for you. If I didn’t live out of the UK I would return it. So disappointing, Yotam. :(
https://www.amazon.co.uk/Ottolenghi-FLA ... 1785038931

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven