Worden kiwi's ooit rijp?

07-12-2018 20:46 28 berichten
Twee weken geleden heb ik een kilo kiwi's gekocht, er zaten er circa twaalf in. In de tussentijd is er één rijp geworden en de overige 11 nog steeds keihard. Heb al een harde geprobeerd om te kijken of hij niet toch stiekem rijp was maar nee.. Mijn vraag is: zouden ze ooit nog rijp worden?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Stop ze anders in een zak met een banaan, dan rijpen ze sneller.
Alle reacties Link kopieren
Op kamertemperatuur bewaren dan denk ik dat ze wel rijp worden.
Naast appel, peren of bananen leggen. Dan rijpen ze sneller. Desnoods in een afgesloten plastic zak met deze fruitsoorten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou gek, of hoort fruit gewoon te rijpen aan de boom/struik en dán pas verkocht te worden? Wat is dat tegenwoordig voor onzin, om onrijpe dingen te verkopen. Erger me er ook aan als ik tomaten koop bijv. en ze zijn dan keihard en nog half groen... niks mee te beginnen als je smakelijke tomaten wilt hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2018 20:53
Ben ik nou gek, of hoort fruit gewoon te rijpen aan de boom/struik en dán pas verkocht te worden? Wat is dat tegenwoordig voor onzin, om onrijpe dingen te verkopen. Erger me er ook aan als ik tomaten koop bijv. en ze zijn dan keihard en nog half groen... niks mee te beginnen als je smakelijke tomaten wilt hebben.

Ja joh. Vroeger was dat wel anders hoor.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2018 20:53
Ben ik nou gek, of hoort fruit gewoon te rijpen aan de boom/struik en dán pas verkocht te worden? Wat is dat tegenwoordig voor onzin, om onrijpe dingen te verkopen. Erger me er ook aan als ik tomaten koop bijv. en ze zijn dan keihard en nog half groen... niks mee te beginnen als je smakelijke tomaten wilt hebben.
Ja, dat hoort ook te rijpen aan de boom. Maar we willen er ook zo weinig mogeljik voor betalen. En dat kan alleen door het (te) vroeg te plukken. Tijd is immers geld.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2018 20:53
Ben ik nou gek, of hoort fruit gewoon te rijpen aan de boom/struik en dán pas verkocht te worden? Wat is dat tegenwoordig voor onzin, om onrijpe dingen te verkopen. Erger me er ook aan als ik tomaten koop bijv. en ze zijn dan keihard en nog half groen... niks mee te beginnen als je smakelijke tomaten wilt hebben.
Mensen willen geen groente en fruit met plekjes erop hebben. En die komen erop als je het eerst laat rijpen en dan naar de supermarkt brengt. Dus dan maar iets te vroeg van de boom af.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig koop ik alleen de gele nog. De groene blijven soms keihard en vreselijk zuur.
Ik koop nooit meer kiwi’s bij de supermarkt. Ze worden niet rijp, wel rot. En als er dan per ongeluk toch een rijp lijkt te zijn, is ie alsnog niet te eten.

Tegenwoordig betaal ik een fortuin bij de groenteboer maar het is me het geld dubbel en dwars waard. Rijpe, smaakvolle kiwi’s die ik gelijk kan eten na aankoop.
Die worden wel rijp, alle elf tegelijk....

Eet smakelijk!
In Nieuw Zeeland worden van april tot augustus kiwi’s geplukt. De kiwi’s die nu in de winkel liggen, liggen dus al een tijdje in het pakhuis niet-rijp te zijn. Ik koop ze niet meer buiten het seizoen want het valt elke keer weer tegen.
Ik koop alleen kiwi gold, die zijn rijp in de winkel, die groene zijn veel te wrang en hard.
Goed om jullie ervaringen te lezen.. ik ben dus niet de enige. Ik koop idd ook vaak die gouden ja, die vind ik ook lekkerder eigenlijk maar zijn ook zo duur. Ik ga dus nog maar eens naar de groentewinkel of ik houd het maar bij ander fruit.

Als ze alle 11 tegelijk rijp worden horen jullie het!
Beter een paar dure die goed zijn dan 'n kilo goedkope rommel die uiteindelijk in de kliko belandt.
Alle reacties Link kopieren
Meestal is het zo, dat je aan het wachten en wachten bent, kijkt elke dag en elke dag even voelen, dan denk je, nu is het bijna zover.... dan kijk je weer en zijn ze allemaal te rijp en pulp geworden. Timing is cruciaal :rrr:
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Firedragon schreef:
07-12-2018 22:33
Meestal is het zo, dat je aan het wachten en wachten bent, kijkt elke dag en elke dag even voelen, dan denk je, nu is het bijna zover.... dan kijk je weer en zijn ze allemaal te rijp en pulp geworden. Timing is cruciaal :rrr:
Ja haha. Dat heb ik ook wel eens met peren, die dan ineens bruin zijn van binnen. Maar bij deze harde kiwi's heb ik eerder het idee dat ze straks van binnen gewoon versteend zijn ofzo haha
Leg er een banaan naast. Door het gas wat een banaan produceert, wordt het overige fruit naast de banaan ook gerijpt.
Bananen er bij leggen, zijn ze zo rijp.
Alle reacties Link kopieren
Firedragon schreef:
07-12-2018 22:33
Meestal is het zo, dat je aan het wachten en wachten bent, kijkt elke dag en elke dag even voelen, dan denk je, nu is het bijna zover.... dan kijk je weer en zijn ze allemaal te rijp en pulp geworden. Timing is cruciaal :rrr:
Dat heb ik altijd met avocado's! :nope:
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb eigenlijk altijd bananen ook in huis dus er hebben al twee weken bananen op gelegen zonder resultaat :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik baal altijd van onrijpe tomaten. Heb je tomaten nodig voor een salade of ander gerecht, liggen er in de supermarkt alleen maar lichtoranje onrijpe tomaten waar je niks mee kan. Ik wil gewoon sappige, donkerrode rijpe tomaten kunnen kopen, zodat ze ook smaken als ik ze gebruik, en geen half rijpe dingen die hard zijn, naar niks smaken en gewoon nergens voor deugen. Gelukkig hier een goede ouderwetse groenteman, waar je nog wél goede waar kunt kopen. OK kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, in Australië heb ik heel veel mooie rijpe Kiwi's gezien.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
08-12-2018 09:52
Ja hoor, in Australië heb ik heel veel mooie rijpe Kiwi's gezien.
Nieuw Zeeland bedoel je? :-P
pejeka schreef:
08-12-2018 09:23
Ik baal altijd van onrijpe tomaten. Heb je tomaten nodig voor een salade of ander gerecht, liggen er in de supermarkt alleen maar lichtoranje onrijpe tomaten waar je niks mee kan. Ik wil gewoon sappige, donkerrode rijpe tomaten kunnen kopen, zodat ze ook smaken als ik ze gebruik, en geen half rijpe dingen die hard zijn, naar niks smaken en gewoon nergens voor deugen. Gelukkig hier een goede ouderwetse groenteman, waar je nog wél goede waar kunt kopen. OK kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Precies. Ik vind over het algemeen het fruit in de supermarkt van matige kwaliteit. Dan belandt het in de prullenbak en is het alsnog duurder dan de groenteboer. En je helpt de lokale middenstand er ook nog mee. Beetje jammer is het wel dat ik in de toch behoorlijk grote stad waar ik woon maar twee groenteboeren weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven