Zelf (gezonde) saus maken voor wokgerecht

07-10-2019 22:12 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort woon ik weer alleen en dan moet ik er toch echt aan geloven: elke avond voor mezelf koken. Ik ben (helaas) een moeilijke eter, vind veel niet lekker. En ik eet graag gezond. Dus mager vlees, veel groente, weinig verzadigd vet, etc. Vaak gooi ik kip, mijn favo groente, rijst en sambal in de wok, heerlijk. Maar dat kan ook niet elke avond.

Wat ik lekker vind en graag eet: (zilvervlies)rijst, (groente)wraps, bruine bonen, kidneybonen, kip, zalm, garnalen, biefstuk, haricot verts, sugar snaps, peultjes, sperziebonen, rode kool, sla, augurk, tomaat, paprika, broccoli, (gebakken) ui en knoflook. Binnen deze lijst zijn veel lekkere combinaties te vinden, maar waar ik vaak tegenaan loop is de saus. Kant-en-klare saus zit bomvol suiker (en is mij vaak veel te zoet). Wat ik nu vaak maak is een combinatie van boemboe (met water) en verschillende soorten kruiden zoals paprikapoeder, kipkruiden en cayennepeper (en dat is lekker), maar ik ben heel erg benieuwd: hoe doen anderen dat?

Ik heb wel eens geprobeerd sauzen te maken op yoghurt- of kwarkbasis (voor bijv. op mijn wraps), maar dat werd nooit een succes. Bij de wok hebben ze zulke lekkere sauzen (vaak een Szechuan saus, kruidig en pittig), maar hoe wordt dat gemaakt? En vooral: hoe maak ik dat zelf (op een gezonde manier)?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-10-2019 23:47
Je geeft nu al twee keer het advies om een pakje te gebruiken, terwijl TO stelt dat hij dat iet wil en juist op zoek is naar alternatieven. Dat is toch niet logisch?
Enthousiasme om het gemak tegenwoordig, terwijl je dat vroeger allemaal zelf moest doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-10-2019 00:02
Enthousiasme om het gemak tegenwoordig, terwijl je dat vroeger allemaal zelf moest doen.
TO zal zijn redenen hebben om het juist zelf te willen maken. Ik ben trouwens nog steeds enthousiast over het zelf maken, alleen dan kan je de smaken precies zo krijgen als je wil. Dat betekent trouwens niet dat ik van de anti-pakjes maffia ben :), snap heel goed dat men ze gebruikt, ik prefereer gewoon alleen m'n eigen mixen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Hier hetzelfde, als je in de supermarkt kijkt op het etiket van sambal, sojasaus, vissaus of oestersaus wordt je niet blij van. Terwijl als je zelf een woksaus wil maken deze ingrediënten wel nodig zijn, zie ook de linkjes die hier in dit topic zijn gegeven. Check de woksauzen (of alleen de sambal, vissaus en oestersaus) van 0n0ff Sp!ces. Dan kan je de woksaus zelf maken. Of je maakt de sambal ook zelf, niet heel moeilijk.

De sojasaus heb een keer op tv gezien hoe dat werd gemaakt, dat is in een paar seconden een chemische reactie, alles wat je in de supermarkt koopt is dat. Niks is meer authentiek gebrouwen. Paar jaar geleden in Rotterdam, ja ja op nl bodem, wel en deze sojasaus smaakt heel anders dan die in de winkel. Duur maar doordat je maar weinig eetlepels in een wokgerecht gebruikt doe je toch best lang met een flesje van 200ml is mijn ervaring. Google op T0m@su.
esther55 schreef:
08-10-2019 01:47
Leuk topic.

Hier hetzelfde, als je in de supermarkt kijkt op het etiket van sambal, sojasaus, vissaus of oestersaus wordt je niet blij van. Terwijl als je zelf een woksaus wil maken deze ingrediënten wel nodig zijn, zie ook de linkjes die hier in dit topic zijn gegeven. Check de woksauzen (of alleen de sambal, vissaus en oestersaus) van 0n0ff Sp!ces. Dan kan je de woksaus zelf maken. Of je maakt de sambal ook zelf, niet heel moeilijk.

De sojasaus heb een keer op tv gezien hoe dat werd gemaakt, dat is in een paar seconden een chemische reactie, alles wat je in de supermarkt koopt is dat. Niks is meer authentiek gebrouwen. Paar jaar geleden in Rotterdam, ja ja op nl bodem, wel en deze sojasaus smaakt heel anders dan die in de winkel. Duur maar doordat je maar weinig eetlepels in een wokgerecht gebruikt doe je toch best lang met een flesje van 200ml is mijn ervaring. Google op T0m@su.
Dat valt best mee hoor, dat ligt dan echt aan de super goedkope merken die jij bekijkt denk ik (eigen merk van de supermarkt zou ik inderdaad niet doen met sojasaus) ik heb bijvoorbeeld op dit moment sojasaus van kikoman in huis, bevat sojabonen, water en zout, verder niks, en een sojasaus van pearl river bridge, die bevat water, sojabonen, tarwe, suiker, en zout.
Heb toevallig ook sojasaus van lee kum kee, die heeft ook smaakversterkers E631(natriumguanylaat) en E627 (natriuminosinaat) allebei wel van vegetarische oorsprong, naast water, sojabonen (non-gm) tarwe en suiker, maar alles bij elkaar krijg je daar verder niks van.

En natuurlijk mag je dat soort dingen ontwijken als je wilt, maar het is in elk geval niet waar dat elke sojasaus lijsten aan chemische troep bevat (dit zijn gewoon de drie willekeurige sojasauzen die ik in mijn kast heb)
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 02:28
2.18% gewijzigd
Woksauzen zijn niet echt nodig, je bakt de ingrediënten met smaakmakers (bijvoorbeeld gember, pepers, knoflook) en dan voeg je eventueel nog wat sojasaus, oestersaus oid toe, of wat water of bouillon, of rijstwijn, en dan krijg je vanzelf een soort saus (moet geen hele plas worden trouwens, gewoon een beetje)
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 02:22
0.97% gewijzigd
esther55 schreef:
08-10-2019 01:47
Google op T0m@su.
Gedaan, krijg filmpjes van Tom&Jerry, geen sojasaus.
Wel leuk :proud:
Ik maak dit af en toe. Het recept vraagt om 1/4 cup honing, maar dat vind ik zelf te zoet, dus ik doe maar een eetlepel honing. Ik gooi er ook nog dungesneden reepjes ui in, en ben vrij royaal met de hoeveelheid groenten.

https://www.momontimeout.com/easy-chick ... ry-recipe/
Dit zijn een paar leuke websites met chinese recepten, krijg je een beeld van hoe dingen op smaak gebracht worden, en daarmee kun je ook weer je eigen gerechten maken.
https://www.chinasichuanfood.com/
https://omnivorescookbook.com/
https://thewoksoflife.com/
Dit is ook lekker in wraps. Ik laat de munt altijd weg. Wel de komkommer schillen want erg bespoten. En de geraspte komkommer goed uitknijpen (doe ik met schone handen boven de vergiet in de gootsteen), anders heb je teveel vocht.

https://www.google.com/amp/s/www.grieki ... tziki/amp/
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
08-10-2019 02:06
Dat valt best mee hoor, dat ligt dan echt aan de super goedkope merken die jij bekijkt denk ik (eigen merk van de supermarkt zou ik inderdaad niet doen met sojasaus) ik heb bijvoorbeeld op dit moment sojasaus van kikoman in huis, bevat sojabonen, water en zout, verder niks, en een sojasaus van pearl river bridge, die bevat water, sojabonen, tarwe, suiker, en zout.
Heb toevallig ook sojasaus van lee kum kee, die heeft ook smaakversterkers E631(natriumguanylaat) en E627 (natriuminosinaat) allebei wel van vegetarische oorsprong, naast water, sojabonen (non-gm) tarwe en suiker, maar alles bij elkaar krijg je daar verder niks van.

En natuurlijk mag je dat soort dingen ontwijken als je wilt, maar het is in elk geval niet waar dat elke sojasaus lijsten aan chemische troep bevat (dit zijn gewoon de drie willekeurige sojasauzen die ik in mijn kast heb)
Waar blijkt uit dat ik alleen naar supergoedkoop kijk.... sorry maar wat een reactie zeg.

Ik zeg niet dat er chemische troep in zit, het wordt gemaakt middels een chemische reactie. En niet meer authentiek gebrouwen wat 24 maanden duurt. Voor als je niks te doen heb:
https://m.youtube.com/watch?v=VeixP1Sbrx4
esther55 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 02:40
3.79% gewijzigd
esther55 schreef:
08-10-2019 02:36
Ik kijk niet alleen naar supergoedkoop hoor....

Ik zeg niet dat er chemische troep in zit, het wordt gemaakt middels een chemische reactie. En niet meer authentiek gebrouwen wat 24 maanden duurt. Voor als je niks te doen heb:
https://m.youtube.com/watch?v=VeixP1Sbrx4
Jij zegt zelf heel dramatisch dat je van de etiketten niet blij word, nou, dat valt dus wel mee, dus die chemische reacties van jou zullen ook wel meevallen ;)

De drie merken die ik noemde hebben trouwens op de fles staan dat het natuurlijk gebrouwen is.

Even gegoogeld, hier nog een lijstje welke sojasauzen uit dat filmpje niet goed waren, en welke wel (het resultaat was ongeveer half om half, en maar 1 boven de norm, dus niet zo erg als jij stelde)
De sojasauzen waarin 3-MCPD is aangetroffen:

Blue Elephant sojasaus
Amoy dark soy sauce
Jumbo sojasaus
Datu Puti sojasaus
*
Alleen Datu Puti sojasaus zat boven de norm. De producent heeft ons laten weten dit product uit de schappen te halen.

Onderstaande sojasauzen hebben we ook getest, hier is géén 3-MCPD in aangetroffen:

Albert Heijn sojasaus
Yellow label sojasaus
Yellow label black soy nr. 1
Haiyin bridge sojasaus
Sempio sojasaus

https://www.npo3.nl/in-deze-sojasauzen- ... ngetroffen
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 03:15
44.48% gewijzigd
Ik wok met kruiden en specerijen ipv sauzen. En natuurlijk, ui, knoflook en gember.
Bij sojasaus maakt het echt een groot verschil hoe die gemaakt is. Het moet gebrouwen worden maar dat duurt lang en is dus duur, en je kan het ook (na)maken (sojasaus is geen beschermde term) middels een chemische reactie, maar dat is minder lekker en in sommige gevallen ronduit ongezond.
Als ik hier naar de toko ga is er een chinese en een japanse afdeling, de japanse sojasaus is ongeveer 3x zo duur als de chinese. Waarom? Omdat de japanse nog wél gebrouwen is!
Je kan het dus wel kopen maar je moet even op zoek naar japanse en zeker niet zomaar die uit de supermarkt nemen.
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp voor de linkjes. Heb vaak ook weinig inspiratie voor sausjes en mag zelf geen smaakvertsterkers, dus veel pakjes zijn geen optie.
Van yoghurt kun je 1000 sausjes maken, maar niet als je magere gebruikt.
retrostar schreef:
07-10-2019 23:01
Bij bruine bonen past piccalilly. Ik neem altijd die van Kühne.

Bruine bonen warm maken, op het bord doen, fijn gehakte rauwe ui erop, en dan in een hoek enkele eetlepels piccalilly op kamertemperatuur. Voor mij erg lekker eten en niet veel calorieën.

Wij eten vaak bruine bonen met geroerbakte prei, gebakken appel of zelfgemaakte appelmoes, en daarbij inderdaad een flinke klodder piccalily en een toefje mosterd. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
08-10-2019 02:15
Gedaan, krijg filmpjes van Tom&Jerry, geen sojasaus.
Wel leuk :proud:
Als je van de nul een O maakt en de @ een a, dan moet het wel lukken :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een volstrekt beduimeld Indisch kookboek, vol kookvlekken
Maar maak echt de lekkerste babi ketjaps etc.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
08-10-2019 00:33
TO zal zijn redenen hebben om het juist zelf te willen maken. Ik ben trouwens nog steeds enthousiast over het zelf maken, alleen dan kan je de smaken precies zo krijgen als je wil. Dat betekent trouwens niet dat ik van de anti-pakjes maffia ben :), snap heel goed dat men ze gebruikt, ik prefereer gewoon alleen m'n eigen mixen.
Om de inhoud van een pakje zelf te maken heb je tal van andere pakjes, zakjes, potjes, en flesjes en blikjes nodig. :) Wel 5 tot 20.

Het argument dat het teveel zout bevat kan ik begrijpen, hoewel één portie gemaakt met zo'n pakje zeker niet te zout zal zijn als je er verder geen zout meer bijvoegt. Maar hoe dan ook je kan het er niet uithalen.

Ik doe momenteel een proef om eten te maken met 1 gram zout per portie. Dan kan je maar een gedeelte van het pakje gebruiken en de rest moet je zelf bijmaken wat ik ontzettend veel gedoe vind.

Als jij de smaak zo kan maken als je zelf wil ben je een gezegend mens. Misschien ben ik te lamlendig daarvoor. Gisteren is beslist het potje komijn uitgeschoten en er zat teveel sereh in. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-10-2019 07:33
Wij eten vaak bruine bonen met geroerbakte prei, gebakken appel of zelfgemaakte appelmoes, en daarbij inderdaad een flinke klodder piccalily en een toefje mosterd. Lekker!
Oh die lijkt me ook wel lekker en met appel wordt het totaal anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Pakjes hebben vaak smaakversterkers en dat wil niet iedereen. Daarbij zijn ze relatief duur. Als je los de specerijen koopt ben je verhoudingsgewijs veel goedkoper uit. En zo’n diepte-investering is dat ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-10-2019 08:16
Pakjes hebben vaak smaakversterkers en dat wil niet iedereen. Daarbij zijn ze relatief duur. Als je los de specerijen koopt ben je verhoudingsgewijs veel goedkoper uit. En zo’n diepte-investering is dat ook weer niet.
Ze zijn veel te duur. Kort geleden heb ik echter een pot steranijs gekocht die ik persé nodig had om een pakje na te maken en dat was geloof ik 2,50. En later had ik geen zin meer om kruidnagel zelf te malen (en alles gaat daar dan naar stinken) dus hup een potje voorgemalen kruidnagel gekocht; kassa 2,29. En hoe vaak gebruik je dat.

Maar inderdaad; de pakjesliefhebbers worden uitgekleed omdat het kan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne reacties! Ik ben elke keer weer verbaasd dat reacties op de Eten-pijler zo anders zijn dan reacties op de Relatie-pijler :lol:

Dank voor alle behulpzame posts, ik ga er vanavond eens goed voor zitten en de benodigdheden op mijn boodschappenlijst zetten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
08-10-2019 02:39
Jij zegt zelf heel dramatisch dat je van de etiketten niet blij word, nou, dat valt dus wel mee, dus die chemische reacties van jou zullen ook wel meevallen ;)

De drie merken die ik noemde hebben trouwens op de fles staan dat het natuurlijk gebrouwen is.

Even gegoogeld, hier nog een lijstje welke sojasauzen uit dat filmpje niet goed waren, en welke wel (het resultaat was ongeveer half om half, en maar 1 boven de norm, dus niet zo erg als jij stelde)
De sojasauzen waarin 3-MCPD is aangetroffen:

Blue Elephant sojasaus
Amoy dark soy sauce
Jumbo sojasaus
Datu Puti sojasaus
*
Alleen Datu Puti sojasaus zat boven de norm. De producent heeft ons laten weten dit product uit de schappen te halen.

Onderstaande sojasauzen hebben we ook getest, hier is géén 3-MCPD in aangetroffen:

Albert Heijn sojasaus
Yellow label sojasaus
Yellow label black soy nr. 1
Haiyin bridge sojasaus
Sempio sojasaus

https://www.npo3.nl/in-deze-sojasauzen- ... ngetroffen

Dus jij denkt dat als er op een potje staat ‘natuurlijk gebrouwen’, dat het op een natuurlijke manier is gebrouwen.

Het kan ook betekenen dat het vanzelfsprekend is dat het gebrouwen is, dan heeft het niets te maken dat het ‘op een natuurlijke manier’ is gebrouwen.

Als er op het potje staat 100% biologisch geloof je dat ook?
Dit mogen ze er ook op zetten als maar 1% van de inhoud biologisch is.

Maar eet jij lekker die chemische reacties op :thumbsup: wat niet te eten is. Tip: Koop een keer sojasaus wat minimaal 24 maanden is gerijpt, dan weet je pas wat sojasaus is ipv dat neppe spul uit de supermarkt.
beetje ketjap
beetje knoflook
beetje chilisaus

klaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven