Zelf (gezonde) saus maken voor wokgerecht

07-10-2019 22:12 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort woon ik weer alleen en dan moet ik er toch echt aan geloven: elke avond voor mezelf koken. Ik ben (helaas) een moeilijke eter, vind veel niet lekker. En ik eet graag gezond. Dus mager vlees, veel groente, weinig verzadigd vet, etc. Vaak gooi ik kip, mijn favo groente, rijst en sambal in de wok, heerlijk. Maar dat kan ook niet elke avond.

Wat ik lekker vind en graag eet: (zilvervlies)rijst, (groente)wraps, bruine bonen, kidneybonen, kip, zalm, garnalen, biefstuk, haricot verts, sugar snaps, peultjes, sperziebonen, rode kool, sla, augurk, tomaat, paprika, broccoli, (gebakken) ui en knoflook. Binnen deze lijst zijn veel lekkere combinaties te vinden, maar waar ik vaak tegenaan loop is de saus. Kant-en-klare saus zit bomvol suiker (en is mij vaak veel te zoet). Wat ik nu vaak maak is een combinatie van boemboe (met water) en verschillende soorten kruiden zoals paprikapoeder, kipkruiden en cayennepeper (en dat is lekker), maar ik ben heel erg benieuwd: hoe doen anderen dat?

Ik heb wel eens geprobeerd sauzen te maken op yoghurt- of kwarkbasis (voor bijv. op mijn wraps), maar dat werd nooit een succes. Bij de wok hebben ze zulke lekkere sauzen (vaak een Szechuan saus, kruidig en pittig), maar hoe wordt dat gemaakt? En vooral: hoe maak ik dat zelf (op een gezonde manier)?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
esther55 schreef:
08-10-2019 19:16
Dus jij denkt dat als er op een potje staat ‘natuurlijk gebrouwen’, dat het op een natuurlijke manier is gebrouwen.

Het kan ook betekenen dat het vanzelfsprekend is dat het gebrouwen is, dan heeft het niets te maken dat het ‘op een natuurlijke manier’ is gebrouwen.

Als er op het potje staat 100% biologisch geloof je dat ook?
Dit mogen ze er ook op zetten als maar 1% van de inhoud biologisch is.

Maar eet jij lekker die chemische reacties op :thumbsup: wat niet te eten is. Tip: Koop een keer sojasaus wat minimaal 24 maanden is gerijpt, dan weet je pas wat sojasaus is ipv dat neppe spul uit de supermarkt.
Joh, hou toch op met je evangelische gedoe, heb je soms aandelen in dan ene sojasausbedrijf waar je over poste?
Jij roept dat alle sojasaus die in Nederland verkrijgbaar is niet goed met als bewijs dat filmpje, maar uit de link die ik plaatste (met de testresultaten uit datzelfde filmpje) bleek al dat dat helemaal niet klopt.
Ik koop mijn sojasaus meestal in de chinese winkel trouwens, niet in de supermarkt, maar kikoman bijvoorbeeld kun je gewoon in de supermarkt krijgen en die is prima, en er zijn er vast meer waar niks mee aan de hand is.
UIt de test van dat filmpje dat jij zelf plaatste bleek bijvoorbeeld ook dat eigen merk van de ah ook gewoon goed is.
Dinges, als je chinese winkel ook een japanse afdeling heeft moet je voor die paar euro echt de japanse eens proberen. Net alsof je altijd huiswijn-van-de-kroeg dronk en dan ineens echt lekkere wijn proeft; wel hetzelfde maar tegelijkertijd oh zo anders.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
08-10-2019 19:16
Dus jij denkt dat als er op een potje staat ‘natuurlijk gebrouwen’, dat het op een natuurlijke manier is gebrouwen.

Het kan ook betekenen dat het vanzelfsprekend is dat het gebrouwen is, dan heeft het niets te maken dat het ‘op een natuurlijke manier’ is gebrouwen.

Als er op het potje staat 100% biologisch geloof je dat ook?
Dit mogen ze er ook op zetten als maar 1% van de inhoud biologisch is.

Maar eet jij lekker die chemische reacties op :thumbsup: wat niet te eten is. Tip: Koop een keer sojasaus wat minimaal 24 maanden is gerijpt, dan weet je pas wat sojasaus is ipv dat neppe spul uit de supermarkt.
Nou, bij mij staat hij zó lang in de kast dat hij die datum van rijping wel haalt! :rofl:

Ik denk idd dat de producent er alles aan zal doen om jou te laten denken dat je een uitzonderlijk goed en gezond product koopt. Dat komt omdat de klant lui en gemakzuchtig denkt. Maak een verpakking bruin of groen, zet er een afbeelding van een plantje op en het woord "natuurlijk" "goed" en vooral "zonder" ... (gevolgd door een modewoord als gluten of E-nummers) en de producten worden grif gekocht en veel te duur betaald.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ClumsyNinja schreef:
08-10-2019 20:54
Dinges, als je chinese winkel ook een japanse afdeling heeft moet je voor die paar euro echt de japanse eens proberen. Net alsof je altijd huiswijn-van-de-kroeg dronk en dan ineens echt lekkere wijn proeft; wel hetzelfde maar tegelijkertijd oh zo anders.
Kikoman is japans toch?
Maar ik zal ook eens een andere (japanse) proberen, ik neem sowieso regelmatig een andere sojasaus, gewoon voor de lol :proud:
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 22:31
15.14% gewijzigd
Ik koop trouwens ook wel eens vegetarische oestersaus of vissaus.
Weet eigenlijk niet of het smaakt zoals het orgineel, maar ik vind het wel lekker, en weer een heel eigen smaak hebben.
En ook zeker wel een goeie toevoeging voor roerbakgerechten.
Deze vind ik lekker: https://webshop.veggie4u.nl/Thai-Taste- ... auce-180ml
Maar er zijn in aziatische winkels ook anderen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met saus.
Voor mij is saus iets wat erg nattig aanwezig is. Een substantie die echt over je vlees heen gegoten kan worden of waar je wokgroente in drijft.
Wokken heb je toch niet echt saus bij, dat maak je op smaak.
Het vocht waar de chinese gerechten in drijven bedoel je zo iets? Dat is vaak op basis van bouillon. Op smaak gebracht met oestersaus of soja.
En bespaar niet op vet, is niet gezond om te mager te eten. Dus een lekkere scheut olie en dan afblussen met wat bouillon en dat maak je op smaak met kerrie of oestersaus of alleen wat sambal, dat ligt er maar net aan hoe je wil dat het die avond smaakt.
aloha Ze bedoelen zo’n saus die je meebakt in de wok, net als een currypasta, maar dan een saus. Dus je bakt je vlees en groenten en dan voeg je de saus aan de wok toe. Dus niets drijvends ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Daarvan zijn er veel kant en klaar te koop en TO wil er zelf een maken. Google maar een video met woksaus.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
08-10-2019 19:16
Als er op het potje staat 100% biologisch geloof je dat ook?
Dit mogen ze er ook op zetten als maar 1% van de inhoud biologisch is.

Ik geloof niet dat ze 100% mogen schrijven als het maar 1% is.
chocolol schreef:
09-10-2019 00:11
Ik geloof niet dat ze 100% mogen schrijven als het maar 1% is.
Is ook niet zo. Je mag het biologisch noemen als het voor 95% uit biologische producten bestaat en de overige 5% een bekende herkomst heeft.

Maar deze persoon heeft in dit topic wel meer klok en klepel onzin gezegd (Kikkoman is bijv niet chemisch gebrouwen, maar natuurlijk gebrouwen). Ze zal wel allerlei verontrustende docu’s gezien hebben.

Je kunt van de EU vinden wat je wil, maar op etiketten en labels zijn ze vrij streng.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:14
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
08-10-2019 22:35
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met saus.
Voor mij is saus iets wat erg nattig aanwezig is. Een substantie die echt over je vlees heen gegoten kan worden of waar je wokgroente in drijft.
Wokken heb je toch niet echt saus bij, dat maak je op smaak.
Het vocht waar de chinese gerechten in drijven bedoel je zo iets? Dat is vaak op basis van bouillon. Op smaak gebracht met oestersaus of soja.
En bespaar niet op vet, is niet gezond om te mager te eten. Dus een lekkere scheut olie en dan afblussen met wat bouillon en dat maak je op smaak met kerrie of oestersaus of alleen wat sambal, dat ligt er maar net aan hoe je wil dat het die avond smaakt.

Ja, ik bedoel inderdaad wat Nitflex beschrijft en laat zien.
Mijn favoriete saus bij de wok (take out) wordt op hun website omschreven als 'pittige sojaboonsaus'. Bij andere wokrestaurants ga ik meestal voor de Szechuan saus. Ik hoopte dat er een relatief makkelijke manier zou zijn om een vergelijkbare saus te maken. Een zoektocht op Google levert me namelijk veel recepten voor dit soort sauzen op, maar allemaal met zo tien of vijftien ingrediënten. Misschien zegt iemand hier wel 'oh, maar als je dit, dit en dit bij elkaar gooit en er wat knoflook doorheen bakt heb je echt die smaak wel te pakken!' :proud:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
09-10-2019 07:24
Ja, ik bedoel inderdaad wat Nitflex beschrijft en laat zien.
Mijn favoriete saus bij de wok (take out) wordt op hun website omschreven als 'pittige sojaboonsaus'. Bij andere wokrestaurants ga ik meestal voor de Szechuan saus. Ik hoopte dat er een relatief makkelijke manier zou zijn om een vergelijkbare saus te maken. Een zoektocht op Google levert me namelijk veel recepten voor dit soort sauzen op, maar allemaal met zo tien of vijftien ingrediënten. Misschien zegt iemand hier wel 'oh, maar als je dit, dit en dit bij elkaar gooit en er wat knoflook doorheen bakt heb je echt die smaak wel te pakken!' :proud:
Zoek eens op het merk Lee Kum Kee in een Aziatische winkel. Die verkopen sojabonen in pittige chili olie/saus in een glazen potje. Een goede toevoeging voor dat soort wokgerechten.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
09-10-2019 07:24
Ja, ik bedoel inderdaad wat Nitflex beschrijft en laat zien.
Mijn favoriete saus bij de wok (take out) wordt op hun website omschreven als 'pittige sojaboonsaus'. Bij andere wokrestaurants ga ik meestal voor de Szechuan saus. Ik hoopte dat er een relatief makkelijke manier zou zijn om een vergelijkbare saus te maken. Een zoektocht op Google levert me namelijk veel recepten voor dit soort sauzen op, maar allemaal met zo tien of vijftien ingrediënten. Misschien zegt iemand hier wel 'oh, maar als je dit, dit en dit bij elkaar gooit en er wat knoflook doorheen bakt heb je echt die smaak wel te pakken!' :proud:
En als je nou die saus in een grote hoeveelheid maakt en steeds een beetje gebruikt? Dan heb je maar 1 keer het werk en toch vaker saus.

Of, ook een oplossing: leer jezelf (goed) koken. Gezonder, goedkoper en lekkerder dan take-out.
Celaena_Aelin schreef:
13-10-2019 13:10
En als je nou die saus in een grote hoeveelheid maakt en steeds een beetje gebruikt? Dan heb je maar 1 keer het werk en toch vaker saus.

Of, ook een oplossing: leer jezelf (goed) koken. Gezonder, goedkoper en lekkerder dan take-out.
Dat is nou precies waarvoor ze dit topic heeft geopend :)
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
13-10-2019 13:10
En als je nou die saus in een grote hoeveelheid maakt en steeds een beetje gebruikt? Dan heb je maar 1 keer het werk en toch vaker saus.

Of, ook een oplossing: leer jezelf (goed) koken. Gezonder, goedkoper en lekkerder dan take-out.

Dat is een heel goed idee! Of iemand vinden die het in een grote hoeveelheid wil maken :)
Hoe lang kun je dat bewaren, denk je? Of moet ik het dan in porties invriezen?

En ja, ik wil graag beter leren koken. Zeker omdat m'n zoontje (1 jaar) straks ook mee gaat eten.
Maar daar maak ik dit natuurlijk niet voor.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
13-10-2019 04:22
Zoek eens op het merk Lee Kum Kee in een Aziatische winkel. Die verkopen sojabonen in pittige chili olie/saus in een glazen potje. Een goede toevoeging voor dat soort wokgerechten.

Ga ik zoeken, dankjewel!
Eens zien of deze saus niet zo veel suiker bevat.
Of wat de ingrediënten zijn, zodat ik het zelf kan maken.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 14-10-2019 11:09
16.27% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:06
Dat is een heel goed idee! Of iemand vinden die het in een grote hoeveelheid wil maken :)
Hoe lang kun je dat bewaren, denk je? Of moet ik het dan in porties invriezen?

ik zou porties doen, dan ontdooi je alleen wat je nodig hebt

(zo hebben wij bijvoorbeeld porties bolognesesaus op voorraad)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het invriezen.
Koken doe ik sowieso heel vaak voor meerdere porties voor in de diepvries, scheelt zoveel werk op drukke lange dagen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
14-10-2019 11:09
Ik zou het invriezen.
Koken doe ik sowieso heel vaak voor meerdere porties voor in de diepvries, scheelt zoveel werk op drukke lange dagen.

Ja, dat wil ik ook gaan doen. Zeker omdat ik 3 avonden per week met m'n zoontje eet, dan wil ik liever niet zo lang in de keuken staan.
Vaak kies ik nu voor 'makkelijke' gerechten, zoals soep, maaltijdsalade, (koude) wraps. Maar als ik eenmaal in m'n nieuwe huis gesetteld ben wil ik weer normaal gaan eten, en dus weer gewoon gaan koken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:11
Ja, dat wil ik ook gaan doen. Zeker omdat ik 3 avonden per week met m'n zoontje eet, dan wil ik liever niet zo lang in de keuken staan.
Vaak kies ik nu voor 'makkelijke' gerechten, zoals soep, maaltijdsalade, (koude) wraps. Maar als ik eenmaal in m'n nieuwe huis gesetteld ben wil ik weer normaal gaan eten, en dus weer gewoon gaan koken.
Investeer dan in een goed basiskookboek en een tv-aanbieder die 24kitchen aanbiedt. Met dat kookboek kun je veel basisdingen leren (soep maken, groenten lekker klaarmaken, verschillende bereidingen van producten) en door het kijken naar 24kitchen kun je leren welke combinaties werken en welke niet.

Goede basiskookboeken zijn bijvoorbeeld De Wannee, het Margriet-kookboek en Het Grote Kookboek Zonder Pakjes en Zakjes.

Enne... af en toe experimenteren helpt ook ;-) ook met ingrediënten. Groenten op verschillende manieren klaarmaken, vaak lust je dan meer dan je nu denkt. Aardappels, vlees en vega idem.
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:08
Ga ik zoeken, dankjewel!
Eens zien of deze saus niet zo veel suiker bevat.
Of wat de ingrediënten zijn, zodat ik het zelf kan maken.

Vind ik wel grappig, én erg omslachtig: je wilt geen recepten voor goede sauzen maar je gaat wel de achterkant van een potje lezen (zonder verhoudingen te weten) om het zelf te kunnen maken? Dat is een stuk ingewikkelder dan wat er meerdere keren geopperd is hier qua mogelijkheden.
Aziatische sauzen hebben nou eenmaal veel ingrediënten. En dingen als sojasaus, oestersaus, vissaus, rijstazijn, tamarindepasta, palmsuiker etc. maken ook een Thai of de Chinees niet zelf. Ook voor bijvoorbeeld Indiase curry’s heb je vrij veel specerijen en kruiden nodig. Maar als je ze eenmaal hebt kun je je eigen mixes maken en kun je een flinke tijd vooruit.

Dus óf je gaat terug naar de basis en roerbakt eenvoudig met wat knoflook en sojasaus, óf je schaft het allemaal aan en maakt de sauzen zelf. Dat is zeker lekkerder en op lange termijn vast ook goedkoper, maar het is even een investering. Je kunt dan wel beter reguleren hoe zout of zoet je dingen wil hebben.

Ik gebruik vaak My Hot Thai Kitchen op YouTube. Maar dat zijn lang niet altijd snelle maaltijden. Wel dingen die je kunt voorbereiden.
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:08
Ga ik zoeken, dankjewel!
Eens zien of deze saus niet zo veel suiker bevat.
Of wat de ingrediënten zijn, zodat ik het zelf kan maken.
TO, het is meer een toevoeging dan een saus. Zoals bijvoorbeeld sambal.
Heb het even voor je opgezocht, en het zijn zwarte bonen en geen sojabonen, al zit er wel sojabonen pasta in. Ook een klein beetje suiker (niet teveel, dat proef ik), en helaas ook MSG, maar dat is vaak zo bij dit soort producten. Het is op oliebasis, dus het vetgehalte is vrij hoog, maar je hebt er maar weinig van nodig. Per portie is een theelepel meestal genoeg omdat het best pittig is.

Hier kan je de ingrediënten bekijken: https://usa.lkk.com/en/products/guizhou ... hili-sauce
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
14-10-2019 17:36
TO, het is meer een toevoeging dan een saus. Zoals bijvoorbeeld sambal.
Heb het even voor je opgezocht, en het zijn zwarte bonen en geen sojabonen, al zit er wel sojabonen pasta in. Ook een klein beetje suiker (niet teveel, dat proef ik), en helaas ook MSG, maar dat is vaak zo bij dit soort producten. Het is op oliebasis, dus het vetgehalte is vrij hoog, maar je hebt er maar weinig van nodig. Per portie is een theelepel meestal genoeg omdat het best pittig is.

Hier kan je de ingrediënten bekijken: https://usa.lkk.com/en/products/guizhou ... hili-sauce

Wauw, dankjewel!
Twee theelepels voor mij dan, hoe pittiger hoe beter :lol:

JonathanStrange schreef:
14-10-2019 11:53
Vind ik wel grappig, én erg omslachtig: je wilt geen recepten voor goede sauzen maar je gaat wel de achterkant van een potje lezen (zonder verhoudingen te weten) om het zelf te kunnen maken? Dat is een stuk ingewikkelder dan wat er meerdere keren geopperd is hier qua mogelijkheden.

Nee, meer om te zien wat voor ingrediënten daar dan inzitten. Zodat ik -als ik deze saus lekker vind- weet welk recept ik het best kan uitproberen. Zou zonde zijn als ik 2 uur in de keuken sta voor een saus die ik uiteindelijk niet echt lekker vind.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-10-2019 14:58
Aziatische sauzen hebben nou eenmaal veel ingrediënten. En dingen als sojasaus, oestersaus, vissaus, rijstazijn, tamarindepasta, palmsuiker etc. maken ook een Thai of de Chinees niet zelf. Ook voor bijvoorbeeld Indiase curry’s heb je vrij veel specerijen en kruiden nodig. Maar als je ze eenmaal hebt kun je je eigen mixes maken en kun je een flinke tijd vooruit.

Dus óf je gaat terug naar de basis en roerbakt eenvoudig met wat knoflook en sojasaus, óf je schaft het allemaal aan en maakt de sauzen zelf. Dat is zeker lekkerder en op lange termijn vast ook goedkoper, maar het is even een investering. Je kunt dan wel beter reguleren hoe zout of zoet je dingen wil hebben.

Ik gebruik vaak My Hot Thai Kitchen op YouTube. Maar dat zijn lang niet altijd snelle maaltijden. Wel dingen die je kunt voorbereiden.

Dan toch optie 2. Ik verkies lekkerder boven makkelijker, en ik ga een uitdaging niet uit de weg.
Ik heb (had) gewoon geen idee waar te beginnen, en dacht: misschien heeft iemand hier een overheerlijk sausrecept zonder vijftien ingrediënten die ik alle vijftien niet bezit en zonder er een uur voor in de keuken te hoeven staan :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven