Zelf pizza maken/bakken

26-11-2020 15:27 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Wij willen komend weekend samen pizza bakken. Alleen heb ik dit nog nooit gedaan. Het recept heb ik in huis, maar ik weet niet precies welke benodigdheden noodzakelijk zijn. Op internet zag ik deegrollers staan, maar moet ik dan een grote hebben of een kleine? Voorbeeld: https://www.fonq.nl/product/houten-pizz ... ai/414266/ of zo'n brede? En is een pizzasteen noodzakelijk voor in de combi oven of kan de pizza ook op de plaat die in de oven zit?

Ik hoor graag tips :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de action een grote deegroller kopen. Maar als je echte pizza's wil bakken dan moet je het deeg natuurlijk wel door de kamer slingeren. ;-)

Een pizzasteen is niet nodig. Kan je gewoon op bakpapier op de plaat doen.



Overigens kan je bij de AH een kant en klaar pakket kopen met het deeg en de saus verpakt. https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... omatensaus

Je hebt dat een vierkante flap deeg die je kan beleggen. Of je deelt het in tweeën en maakt er even een bol van en rolt dat uit tot een ronde pizza.

Je moet daar wel nog het beleg voor op de pizza kopen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een oven die echt heet kan en eventueel met onderwarmte? Dat + steen geeft de lekkerste pizza. Zonder steen kan overigens wel maar dan wordt de bodem minder knapperig.

Verder, less is more, dus beleg je pizza niet te vol. Kies een paar goede ingrediënten en laat het daar bij.

Deegroller is handig maar vroeger deden we het ook wel eens met de hand/een wijnfles. Het gaat erop dat je de bodem dun krijgt, de professionals doen dit zelfs alleen met hun handen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen deegroller en ook geen pizza steen. Krijg altijd perfecte pizza. Houd er wel rekening mee dat goed pizza deeg eigenlijk een dag of meer van te voren gemaakt moet worden. Als je op YouTube stretching pizza dough filmpjes opzoekt krijg je een goed idee van hoe het werkt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het recept van rutgerbakt.nl en een standaard deegroller. Dun uitrollen, niet te nat/vol beleggen en vergeet de tomatensaus niet. Zelf maak ik hem altijd op de BBQ met een oizzasteen, maar met een voorverwarmde bakplaat en een flink hele oven (liever 250 dan 180) lukt het vast ook. Eet smakelijk alvast!
Alle reacties Link kopieren
De bodem dient echt heel dun te zijn. Ik bak ze in mijn oven (geen combi) op de pizza stand, dat is een combinatie van hete lucht en onderwarmte. Deze zet ik op 250-280 graden en iets lager als de pizza een paar minuten in de oven zit. Hitte is wel belangrijk.

Ik heb een pizzavorm, maar bak ook gewoon op het rooster op bakpapier. Pizzasteen heb je niet nodig.

Verder, less is more. Niet teveel beleg.

Die meeste kant en klaar bodems, die je alleen nog uit hoeft te rollen, zijn lang niet zo lekker als zelf maken.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 16:07
4.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-11-2020 15:39


Overigens kan je bij de AH een kant en klaar pakket kopen met het deeg en de saus verpakt. https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... omatensaus

Je hebt dat een vierkante flap deeg die je kan beleggen. Of je deelt het in tweeën en maakt er even een bol van en rolt dat uit tot een ronde pizza.

Je moet daar wel nog het beleg voor op de pizza kopen.

Zonde. Het is in principe zo gemaakt en zelfgemaakt véél lekkerder.
Een echte combi oven of een magnetron met een soort oven functie?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
26-11-2020 16:05
Een echte combi oven of een magnetron met een soort oven functie?
Een echte combi oven.
Alle reacties Link kopieren
Pizza moet inderdaad heel heet een het liefste op een steen. Ben wel bang dat je combi oven dat niet gaat redden. Onder 250 graden heeft al een stuk minder goed resultaat.
Deegroller gewoon een redelijk grote, geen kleintje. En qua vorm heel belangrijk dat je de juiste bloem gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Of is een pizzarette dan een betere optie?
Schatkaart schreef:
26-11-2020 17:14
Of is een pizzarette dan een betere optie?
Nee.
TinyTiny schreef:
26-11-2020 17:08
Pizza moet inderdaad heel heet een het liefste op een steen. Ben wel bang dat je combi oven dat niet gaat redden. Onder 250 graden heeft al een stuk minder goed resultaat.
Deegroller gewoon een redelijk grote, geen kleintje. En qua vorm heel belangrijk dat je de juiste bloem gebruikt.
Ze kan ook een kant en klare bodem kopen ( AH) en die garneren. Of een kant en klaar deeg, uitrollen en bekleden en in de overn.
Beiden moeten op 200 graden meestal.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
26-11-2020 16:04
Zonde. Het is in principe zo gemaakt en zelfgemaakt véél lekkerder.
Het is ook lekkerder zelfgemaakt. Maar als je je niet helemaal vertrouwd voelt komt dit aardig dicht in de buurt.

En als het mislukt om wat voor reden dan ook heb je wat achter de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik alleen voor het eerste uitrollen een deegroller. Je kunt, als je geen deegroller hebt trouwens gewoon een wijnfles gevuld met wat water gebruiken. Ik heb het jaren zo gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-11-2020 17:24
Het is ook lekkerder zelfgemaakt. Maar als je je niet helemaal vertrouwd voelt komt dit aardig dicht in de buurt.

En als het mislukt om wat voor reden dan ook heb je wat achter de hand.
Ik vind het verre van aardig in de buurt komen. Kan je beter een pak pizzameel kopen.
Alle reacties Link kopieren
Na het wegvallen van de enige lekkere lokale pizzeria in de pizzasteen echt DE winnaar zoveel beter nu thuis. Dan zijn je pizza's ook in enkele minuten klaar.

Heb een deegroller maar dat is geen vereiste een fles kan ook inderdaad.

Deeg maak ik al vroeg in de middag kan het mooi rijzen
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
26-11-2020 17:50
Ik vind het verre van aardig in de buurt komen. Kan je beter een pak pizzameel kopen.
Deel je dan ook even je recept voor die fantastische bodem? 😃

Ik rol niet uit, ik pak de bal deeg, duw hem plat en laat hem al rondgaand uithangen. Steeds de rand pakken en het gewicht van het deeg zijn werk laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
26-11-2020 17:16
Ze kan ook een kant en klare bodem kopen ( AH) en die garneren. Of een kant en klaar deeg, uitrollen en bekleden en in de overn.
Beiden moeten op 200 graden meestal.
Sorry, maar ik vind dat geen pizza. Smaak komt niet in de buurt van een goede pizza.
TinyTiny schreef:
26-11-2020 18:32
Sorry, maar ik vind dat geen pizza. Smaak komt niet in de buurt van een goede pizza.
Tuurlijk.

Maar TO heeft geen echte oven dus een echte pizza is misschien een beetje moeilijk he? ;-)
Wij zij grote fan van Tante Fanny deeg!
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
26-11-2020 18:41
Wij zij grote fan van Tante Fanny deeg!
Tante Fanny deeg is niet verkeerd, maar zelf deeg maken en bewerken is echt wel een verschil.

Wij maken meestal zelf deeg omdat we dat het lekkerst vinden, maar als ik daar geen tijd voor heb koop ik ook wel eens kant en klaar en dat voldoet.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
26-11-2020 18:41
Wij zij grote fan van Tante Fanny deeg!
Ik ook! Wel de versie zonder saus.

Ik maak ook wel eens het deeg zelf in de broodbakmachine.
Pizzadeeg is een van de makkelijkste (brood)degen om te maken. En echt de moeite waard om het zelf te maken. Dus als je er toch al tijd voor uitgetrokken hebt zou ik dat gewoon doen. Ik heb zelf een klein deegrollertje en dat werkt prima, maar maak ook niet zulke grote pizza's.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oven gaat tot 250 graden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven