Zelf volkorenbrood bakken?

30-10-2020 00:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.
Heb eerder wel brood gebakken in broodbakmachine, meel gehaald bij de molen. Allemaal verantwoord. :P Maar als ik 100% tarwemeel (=volkoren) gebruik, wordt het brood niet zo lekker. Te stevig en compact. Mixen met tarwebloem helpt wel, maar dan is het minder volkoren.
Heeft iemand een truc of goede tip?
Ik wil het brood dus zo volkoren mogelijk houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen langer kneden.

Bak je het nu in een machine? Of op een plaat? Of in een pan (Dutch Oven idee)?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Als het compact is moet je langer kneden of je gebruikt teveel water. Ben ik zelf ook aan het ontdekken.
Volgens mij moet je deeg minimaal 15 minuten kneden, en daarnaast is het belangrijk om het echt goed te laten rusten op een warme plek. Misschien gebruik je te koud water, of een te koude plek om het te laten rijzen. Allemaal factoren die van je brood een baksteen kunnen maken.

Ik bak zelf witte broden en tot nu toe zijn ze heerlijk luchtig. Mijn truc is netflix aanzetten want anders hou ik dat lange kneden niet vol. Ik kneed met de hand omdat dit het brood nog luchtiger maakt en je precies voelt hoever het deeg is. Bij het beste gelukte brood kon ik voorspellen dat deze heerlijk zou zijn, door hoe ik het verschil van deeg voelde in mijn handen.
anoniem_400504 wijzigde dit bericht op 30-10-2020 01:06
1.88% gewijzigd
Ik heb mijn broodmachine verkocht, want dat mislukte bij mij ook steeds. Ook met meel van de molen. Ik bak alleen nog in de oven. En hetzelfde meel werkt nu ineens wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Kneden, kneden, kneden. Je moet echt die gluten lekker wakker maken en los kneden. Ik kneed meestal zo'n 15 minuten en zet dan altijd een film aan of zo zodat ik wat afleiding heb.
Volkorenbrood heb ik nog nooit lekker luchtig gekregen. Met half volkorenmeel, half wit meel lukt het wel. Dan krijg je wel een mooi luchtig brood.
Alecta schreef:
30-10-2020 05:58
Volkorenbrood heb ik nog nooit lekker luchtig gekregen. Met half volkorenmeel, half wit meel lukt het wel. Dan krijg je wel een mooi luchtig brood.
Dit heet gebuild meel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er 2 eetlepels olie bij.
Kan met olijfolie, kan met zonnebloemolie.
Zacht van binnen, knapperig van buiten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komt het meestal wel goed met lang kneden, lang rijzen, liefst verse gist gebruiken en een bakje water erbij in de oven (voor wat vochtiger hete lucht). Misschien een pietsie compacter brood dan uit de winkel maar het scheelt niet veel, ik vind het wel lekker :)
Dit is overigens met de hand, niet met machine
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Wij bakken 2x per week volkoren brood van 100% volkoren meel, water, gist, zout en een beetje aardappel. Kneden, laten reizen en 40min in de oven. Zonder machine trouwens. De eerste 2 dagen eten we het zo, de 3e/4e dag even in de broodrooster voordat we het eten. Prima.

Ik denk dat ik het niet het meest lekkere brood vind wat ik ooit gegeten heb maar het is wel gezond.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik vind zelf het compacte volkorenbrood wel te eten, maar mijn huisgenoten zijn niet heel enthousiast. Tegenwoordig ben ik te lui/druk om zelf te bakken, dus we eten nu gewoon het goedkoopste supermarktbrood (dat heeft relatief weinig toevoegingen).
Alle reacties Link kopieren
Ik bak heel veel brood, toevallig vorige week ook nog een volkorenbrood. Ik doe altijd een mix van verschillende soorten bloem en meel, en lekker veel water.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties.
Moet lachen, want dat zou betekenen dat ik de broodbakmachine weg moet doen en zelf gaan kneden, en ehm, daar ben ik mentaal nog niet op voorbereid. Maar ik begrijp wel dat je daarmee het beste scoort. Ik ga eens kijken of ik op de machine een standje 'extra kneden' heb. :P
Ik deed altijd wel warm water en qua rijzen moet de temperatuur ook goed zijn de BBM. Maar iets minder water dus, verse gist en olie: ga ik proberen.

Voor degenen die een mix doen van meel en bloem: ja, dat verschil had ik dus ook gemerkt, maar dat wil ik juist niet meer.

Op termijn denk ik dat ik wel wil leren hoe het zonder BBM doet, maar nu nog even niet.
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
30-10-2020 01:06
Ik heb mijn broodmachine verkocht, want dat mislukte bij mij ook steeds. Ook met meel van de molen. Ik bak alleen nog in de oven. En hetzelfde meel werkt nu ineens wel mee.

Hier ga ik rekening mee houden hoor.
Ik denk als ik ontevreden blijf, dat ik sneller ga leren hoe het met de hand te doen dan ik van plan was.
Alle reacties Link kopieren
Brood wordt juist luchtiger van meer water, maar ik weet niet in hoeverre een broodbakmachine met nattere dagen om kan gaan. Ik zou voor minimaal 65% water gaan (van het meelvolume, dus 1 kilo meel, 650 gr water)
Maar inderdaad, de echte oplossingen wil je niet (wat je goed recht is natuurlijk ;-) ) : een betere kneder (broodbakmachines kneden echt heel slecht) of een deel bloem toevoegen. Wat je nog zou kunnen proberen is pure gluten toevoegen (heeft de molen waarschijnlijk wel, anders te bestellen bij de Zuidmolen) of een klein deel durum tarwebloem.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Moosey; een betere BBM gaat 'm niet worden.
Als het me nu inderdaad niet lukt met deze, dan ga ik het inderdaad met de hand doen. Dan hou ik op met eigenwijs zijn. :P
Alle reacties Link kopieren
Met de hand echt goed kneden is ook nog een uitdaging hoor, het beste werkt een KitchenAid-achtige mixer. Maar kan me voorstellen dat je dat er niet aan uit wilt geven.
Verder zijn er ook ‘no-knead’ broden, meestal recepten met een heel hoog vochtgehalte, bijna meer een beslag dan een deeg. Die bak je dan in een braadpan in de oven. Niet kneden en wel luchtig brood. Alleen worden die in mijn beleving wel snel oud (en het wordt ook niet echt een boterhammen-vorm)
Alle reacties Link kopieren
Deze ziet er wel goed uit, in de no-knead categorie https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/

Ik zou zeker de eerste keer het vormen van het deeg tot een bal overslaan, het wordt superplakkerig deeg, daar moet je mee leren werken. En zonder vormen (dus uit de beslagkom zo de pan in) kan ook, wordt-ie iets minder mooi en hoog van, maar goed zat om uit te proberen of je m lekker vindt
Moosey schreef:
30-10-2020 09:46
Met de hand echt goed kneden is ook nog een uitdaging hoor, het beste werkt een KitchenAid-achtige mixer. Maar kan me voorstellen dat je dat er niet aan uit wilt geven.
Verder zijn er ook ‘no-knead’ broden, meestal recepten met een heel hoog vochtgehalte, bijna meer een beslag dan een deeg. Die bak je dan in een braadpan in de oven. Niet kneden en wel luchtig brood. Alleen worden die in mijn beleving wel snel oud (en het wordt ook niet echt een boterhammen-vorm)
Deze moet je inderdaad meteen opeten of standaard toasten (wat mij dan weer een beetje tegenstaat).

Ik ben een tijd wat fanatieker geweest, maar bak nu alleen nog maar zelf brood voor de lekker (met de hand). En dan gebruik ik maar weinig volkorenmeel. Volkorenbrood laat ik voor mij bakken ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een bbm gehad. Juist meer water zou ik zeggen, en meer kneden. Kun je dat stuk in je bbm nog een keer extra aanzetten? Ik gebruik vaak recepten uit dit boek:

Flower, water, salt, yeast van Ken Forkish

Super simpel. Kan (bijna) niet mislukken. Ik bak dus in een Dutch Oven. Heerlijk.

Oh als je een kitchenaid hebt, ik weet een goeie plek waar je een echte deeghaak kunt kopen. Die ECHT kneed. Niet dat flut ding wat je bij je kitchenaid krijgt.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
30-10-2020 09:48
Deze ziet er wel goed uit, in de no-knead categorie https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/

Ik zou zeker de eerste keer het vormen van het deeg tot een bal overslaan, het wordt superplakkerig deeg, daar moet je mee leren werken. En zonder vormen (dus uit de beslagkom zo de pan in) kan ook, wordt-ie iets minder mooi en hoog van, maar goed zat om uit te proberen of je m lekker vindt

Oh, dit wil ik wel eens proberen!

Geen kitchenaid hier - en inderdaad, wilde om te beginnen kijken of mij BBM 'extra kneden' heeft. Ik geloof dat er een 'alleen kneden' is, dus ik kan ook kijken of ik die eerst doe en dan het normale programma waar ook weer kneden in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of dat veel scheelt, Courage, in het resultaat. Dat haakje van een BBM is eigenlijk per definitie al niet geschikt om mee te kneden, meer dan mengen doet-ie eigenlijk niet. Maar kwaad kan het sowieso niet, dus zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
:lightbulb:
Moosey schreef:
30-10-2020 13:06
Ik ben benieuwd of dat veel scheelt, Courage, in het resultaat. Dat haakje van een BBM is eigenlijk per definitie al niet geschikt om mee te kneden, meer dan mengen doet-ie eigenlijk niet. Maar kwaad kan het sowieso niet, dus zeker proberen.

Ah, je hebt gelijk. Zo heb ik het niet eerder bekeken. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
30-10-2020 10:35

Oh als je een kitchenaid hebt, ik weet een goeie plek waar je een echte deeghaak kunt kopen. Die ECHT kneed. Niet dat flut ding wat je bij je kitchenaid krijgt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :-D
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
30-10-2020 13:54
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :-D

Ik heb er hier 1 gekocht:

https://www.superdoughhook.com/

Die maken ze zelf, ik heb de roestvrijstalen genomen, ja is prijzig, maar dan heb je ook wat. Ze bieden altijd vaak een goedkoper alternatief. Ze maken ze zo ongeveer voor alle machines, gewoon je machine en product nummer opzoeken. Ik vind het ideaal. :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven