Zijn vleesvervangers gezond?

16-06-2018 22:17 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (12 jaar) gaat sinds een paar maanden steeds meer op de vegetarische toer. De afgelopen weken is ze eigenlijk helemaal gestopt met vlees eten. Ik vind het op zich prima. Ze is wel een kind dat nog voor de groeispurt zit, de kleinste van de klas. Nu vervang ik bij bepaalde maaltijden vlees voor zo'n vleesvervanger, vind ze lekker. Maar op mij komt het gewoon een beetje over als 'nepvoedsel'. Ik ben nogal van het koken 'from scratch'. Dan weet je wat je je kind voorschoteld. Nu geef ik haar zo'n grauw grijze geperste burger en denk ik: is dit nou oké ?
Ik probeerde laatst wat zelf met tofu te fabriceren maar dat was echt :sick:
Wie weet wat gewoon betrouwbaar, gezond én smakelijk is als vleesvervanger bij een 'hollandse' maaltijd.
In het weekend kook ik vaak iets uit Plenty van Ottolenghi maar voor zulke fratsen heb ik door de wereld geen tijd helaas.
Iemand een echt goed recept voor iets met tofu ? Of een Bonenburger oid?
Ik maak trouwens wel supergoeie falafel dus dat staat hier nu vaak op tafel, maar is ook zonde als dat sleur wordt...
Alle reacties Link kopieren
https://leukegeit.nl/lekkere-vegaburgers/

Ik vind vooral de linzen-champignonburger en de zwartebonenburger erg lekker!

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar zou je er niet een paar op voorraad kunnen maken en deze kunnen invriezen?
In het weekend even wat werk, maar op een drukke werkdag ben je dan zo klaar.
Alle reacties Link kopieren
En geen vleesvervanger, maar wel erg lekker. Als ik haast heb gebruik ik gewoon kant-en-klare curry.
Ook lekker met naanbrood ipv couscous.

Ingrediënten
Handje (±5 g) verse korianderblaadjes + extra voor decoratie
2 teentjes knoflook
2 centimeter verse gemberwortel, geschild
1 eetlepel kurkuma
1 eetlepel koriander
¼ eetlepel komijn
¼ eetlepel kaneel
½ theelepel cayennepeper
2 eetlepel water
3 eetlepel olie
1 ui
1 rode paprika
400 g zoete aardappels, geschild (of gewone aardappels)
1 blik (400 gram) kikkererwten
1 klein blikje tomatenpuree
250 gram couscous

Bereiding
Meng de koriander, knoflook, gember, specerijen, water en 2 eetlepels van de olie in een keukenmachine of met een staafmixer. Hiermee maak je zelf een currypasta. Je kan ook een kant en klare pasta gebruiken voor een snelle curry.

Snijd de ui, paprika en aardappels in blokjes. Verhit de olie en fruit de ui en paprika. Voeg de currypasta toe en bak even mee. Voeg de aardappel en uitgelekte kikkererwten toe, samen met de tomaten puree en ±500 ml water. Laat dit 25 minuten zachtjes doorkoken. Bereid intussen de couscous volgens de verpakking. Voeg op het bord de verse koriander toe.
Alle reacties Link kopieren
1 of 2 x per week kan op zich wel maar ik zou het niet elke dag voorzetten. Meestal is het gemaakt van soja en daar zitten stofjes in die lijken op oestrogenen. Het is beter om daar niet te veel van te eten want kan hormoonhuishouding verstoren.

Tofu is gefermenteerde soja en is daardoor iets gezonder toch zou ik voor een tiener niet kiezen om meer dan 2x per week een soja product voor te zetten.
Zelf vind ik Tofu lekker met pindsaus: https://www.simplyvegan.nl/makkelijke-r ... pindasaus/. Je kan het ook met roerbakgroente maken.

Daarnaast vind ik mbt vega recepten de website van Pauline erg handig. https://uitpaulineskeuken.nl/tag/vegetarische-gerechten
https://uitpaulineskeuken.nl/category/hoofdgerecht/vega
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
chocolol schreef:
16-06-2018 23:40
Wat een slecht bericht. Ze vergelijken kipfilet, een van de minst calorierijke vleessoorten, met een gepaneerde vega nugget. Gepaneerd is altijd meer calorieën. Daarnaast eten een hele boel mensen spek, worst, karbonade e.d. en die zijn ook allemaal hoog in kcal.
Dit. Belachelijk stuk dat kant noch wal raakt.

Ik eet 2/3x per week een vervanger, en verder veel noten, peulvruchten etc.
Mijn favoriet is de spinazie-kaas-burger vd AH. Maak ik klaar in de oven.
Ben benieuwd naar de vegetarische visburger waar ik hier over lees!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-06-2018 07:34
1 of 2 x per week kan op zich wel maar ik zou het niet elke dag voorzetten. Meestal is het gemaakt van soja

Er zijn ook vleesvervangers gemaakt van lupine, zuivel, mycoproteïne, granen, groenten, enzovoort. Soja is echt niet meer het enige dat gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog een aantal tips gevonden voor vleesvervanger zonder soja:

1. Albert Heijn eigen merk

Biologische broccoli burger
Biologische groenteballetjes (aanrader door soep)
Biologische groenteburger
Biologisch pompoen tijmburger
Biologische spinazieschnitzel
AH mais wortel burger

2. Valess
Valess is gemaakt van magere melk en algen.

rookworst-valess
Camembert
Champignon
Filetstukjes
Milner
Nuggets
Rookworst
Sauzijcenbroodje
Schnitzels
Tomaat Mozarella

3. Vegetarische slager
biefstuckreepjes
Bio lupine Shoarma (geen melk) -
Biefstukreepjes (geen melk)
Vegetarische bacon (geen melk)
Visvrije gamba’s (met melk)
Pe­tit pa­té (geen melk)

4. Goodbite
Goodbite is soms gemaakt van tarwe- en erwteneiwit.’ Deze producten zijn zonder melk:

Bonenburger: ook geschikt voor veganisten
Falafel
Nuggets
Zadenburger

5. Van haver tot..
Javaans met sate, stukjes pinda en kokos
Mexicaans met paprika en chipotle
Thais met sweet chili

6. &Samhoud
Aspergeburger (geen melk)aspergeburger
Bloemkool-kaassouflé (bevat melk)
Bloemkool-kaassouflé Eurest (bevat melk)
Broccoliburger (bevat melk)
Brocolliburger Balinese stijl (bevat melk)
Groente baba ganoush (bevat melk)
Groentekebab (bevat melk)
Pasta bolognese met groente (bevat melk)

7. Damhert Nutrition
Veggie groenteballetjes (geen melk)
Veggie groenteschnitzel (geen melk)
Veggie hot chili burger (geen melk)
vleesvervangers-deesVeggie peterselieworst (geen melk)
Veggie spirulina, Algenburger (geen melk)

8. Dee’s
Dee’s 2 Omega Burgers
Dee’s 6 Vegan Knoflook en Porcini worstjes
Dee’s 6 Klassieke Ierse Vegan worstjes

9. Ma vie sans gluten
Champignonburger
Rijstburger
Tomaatburger
Quinoaburger

10. Ikea
Groenteballetjes (aanrader door soep)

Het blijven natuurlijk wel fabrieksproducten zoals jijzelf ook aangeeft maar wanneer je varieert en het niet elke dag voorzet kan het natuurlijk prima.

Ik heb ook nog een lekker vega pasta recept met: Pasta (liefst 3 colore), peren (evt blik), champignons, pistachenoten, oude gerapste kaas en kerriesaus. Kook pasta beet gaar, laat peren uitlekken en snij in plakjes, snij ook champignon in plakjes, pel pistachenoten, maak kerriesaus. Warm oven voor op 180C. Pasta in schaal, plakjes peer erop, plakjes champignon erop, pistache erover strooien, giet de hete kerriesaus erover en doe dan de geraspte kaas erop. 30 min in de oven en klaar.

Deze variant op vega pasta heb ik laatst gemaakt en is super lekker. Je mist geen vlees: https://uitpaulineskeuken.nl/2016/06/co ... -oven.html.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je dochter uit haarzelf al zo bewust nadenkt al op die leeftijd.

Allereerst: Wees niet bang voor een tekort aan voedingsstoffen. Van normale natuurlijke voeding kun je geen tekorten krijgen. 95% van alle soja en 80% van alle graan wereldwijd wordt ieder jaar gebruikt om ieder jaar 65 miljard vleesdieren te fokken en doden (alleen maar voor een stukje vlees te “produceren”wat helemaal niet nodig is). Daarnaast krijgen de dieren wegens de keiharde massaproductie talloze antibiotica en groeihormonen ingespoten EN ijzertabletten omdat zij wegens het jarenlang doorfokken zelf geen ijzer meer bevatten. Het is dus echt veel gezonder voor je dochter (en iedereen) om die soja-eiwitten en granen-eiwitten rechtstreeks te eten, zonder de tussenkomst van het dier.

Bovendien, de productie van alleen al 1 dieren-hamburger kost een paar kilo soja en graan, 4000 liter water en een heleboel CO2 uitstoot om het te ‘produceren’. Een kilo steak 25 kilo soja en graan.. Een ei kost 200 liter water..zomaar een paar voorbeelden. Dus ook daarom is rechtstreeks de soja en graan-eiwit eten al zoveel beteren gezonder, dan krijg je niet de productieziektes en hormonen van de dieren mee maar alle voedingsstoffen direct binnen, en veroorzaakt het maar geringe gezondheidsschade (daarom hoor je dat ook steeds meer op het nieuws, over vlees-en melkproducten wat letterlijk de grootste milieuvervuiler is en waarom meer plantaardig eten gezonder is en minder kanker veroorzaakt). Het is even een omschakeling, dat begrijp ik, en wennen. Maar wennen gaat heel snel wanner men alle mogelijkheden en lekkere smaken leert kennen, echt waar.

Wat fijn dat je al zulke goede falafel kunt maken!
Grauwe vegetarische burger? Weet eerlijk gezegd echt niet wat je bedoelt. Ken je misschien al de producten van de Vegetarische Slager? Die zijn zo goed. Probeer de hamburger maar eens. Evenals de Albert Heijn, die heeft de meeste variatie en goede vleesvervangers. Tuurlijk niet alles is lekker, net zoals vlees van dieren zonder genoeg zout en peper en kruiden ook niet allemaal lekker is, maar als je blijft zoeken en alle vele nieuwe producten op de markt in de gaten houdt is er genoeg te vinden! Ook de eigen merk AH en Vegetarische Slager paté en filet American voor op brood en hun bapao broodjes zijn echt heerlijk.
En hun saucijzebroodjes en alle andere, er is zoveel goede keus. En het wordt gelukkig alleen maar meer dus het zal alleen maar makkelijker voor je worden om te kuezen.

Succes!! Groetjes.
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:27
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De vleesvervangers waar ik naar heb gekeken in de super bevatten meer calorieën dan mager vlees dus moet je daar rekening mee houden in de keuze van je andere voedsel.

Overigens is magere kwark ook een prima vleesvervanger, hoewel je als je geen vlees eet je altijd meer aandacht aan de samenstelling van je menu moet besteden wil je niets tekort komen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld vlees bevat meestal veel ijzer dus om zeker te zijn dat je geen tekort oploopt (wat al snel het geval is als je een jonge vrouw bent) dan moet je meer volkorenbrood en meer groenten zoals broccoli eten. Als je wel vlees eet dan krijg je al gauw voldoende van de nodige voedingsstoffen binnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-06-2018 09:25
Bijvoorbeeld vlees bevat meestal veel ijzer dus om zeker te zijn dat je geen tekort oploopt (wat al snel het geval is als je een jonge vrouw bent) dan moet je meer volkorenbrood en meer groenten zoals broccoli eten. Als je wel vlees eet dan krijg je al gauw voldoende van de nodige voedingsstoffen binnen.
Mensen weten niet dat Vlees(dieren) krijgen ijzer en andere middelen toegediend in hun voer omdat hun lichamen zelf onvoldoende ijzer bevatten wegens het doorfokken. Ze bevatten dus niet veel ijzer. In groene groente zit meer ijzer. Als ls je je echt verdiept kom je achter veel meer dingen. Groetjes!
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:33
13.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eieren, vis en magere kwark en eventueel weipoeder zijn de topleveranciers van hoogwaardige eiwitten als je geen vlees wil eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
To er is nu al meerdere keren gevraagd of ze wel vis eet??
retrostar schreef:
17-06-2018 09:19
De vleesvervangers waar ik naar heb gekeken in de super bevatten meer calorieën dan mager vlees dus moet je daar rekening mee houden in de keuze van je andere voedsel.

Overigens is magere kwark ook een prima vleesvervanger, hoewel je als je geen vlees eet je altijd meer aandacht aan de samenstelling van je menu moet besteden wil je niets tekort komen.
Het is een kind in de groei hè. Niet een vrouw van middelbare leeftijd van wie de verbranding niet zo snel meer gaat. Er is geen enkele reden waarom de dochter van TO heel erg op de calorieën moet letten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.degroenemeisjes.nl/food/recept/
Ik kook vaak recepten van deze website, erg lekker en veel snelle recepten. Wellicht kan je hier iets mee?
viva-amber schreef:
17-06-2018 07:34
1 of 2 x per week kan op zich wel maar ik zou het niet elke dag voorzetten. Meestal is het gemaakt van soja en daar zitten stofjes in die lijken op oestrogenen. Het is beter om daar niet te veel van te eten want kan hormoonhuishouding verstoren.
[...]
Dat sojaproducten (of peulvruchten, noten en zaden, want die bevatten ook allemaal isoflavonen!) de hormoonhuishouding beïnvloeden is op dit moment niet wetenschappelijk bewezen (bron: het 'Eet als een expert'-boek, geschreven door 4 voedingswetenschappers).

En dat breng mij weer op mijn stokpaardje, TO, geloof niet alles wat je van wazige bronnen en goedbedoelende viva-forummers leest. Als je goed onderzochte en onderbouwde informatie over vegetarisch eten wil krijgen, bezoek dan de website van het voedingscentrum. (En ja, die worden door de overheid betaald en dus onafhankelijk van de grote bedrijven: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/over-ons.aspx).

Hier een lijstje met vervangende producten en hun verhouding tot vlees qua voedingsstoffen:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... isch-.aspx

En hier waar je op moet letten bij vleesvervangers:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ngers.aspx
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb hier heel veel aan.
Ja vis eet ze (nog) wel. Maar daar wil ze uiteindelijk ook vanaf .
Soja wordt wel afgeraden ivm hormoongevoelige kanker, dus ik zou dat zeker niet zomaar gaan eten. Geef meer eieren, vis, zuivel als die vegahype van haar lang duurt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2018 09:50
Soja wordt wel afgeraden ivm hormoongevoelige kanker, dus ik zou dat zeker niet zomaar gaan eten. Geef meer eieren, vis, zuivel als die vegahype van haar lang duurt.
Tjonge..begrijpt dan niemand wat die productiedieren hun hele leven dagelijks te eten krijgen en waaruit die dieren dus zijn opgebouwd??! Dierproducten is #N01 kankerveroorzaker en hart- en vaatziekten. Dieren en melkkoeien in de industrie krijgen ALEEN MAAR soja en granen (80-95% van de soja en granenproductie wereldwijd wordt gebruikt voor de vlees en melkindustrie!!!!). En het is ook nog eens GENTECH dus DAT is wat super kankerverwekkend is samen met alle middelen, groeihormonen antibiotics en dierziektes wegens productie en doorfokken. 1 op de 3 krijgt in hun leven kanker!!
Dus je kunt veel beter de NIET gentech-soja (bijv. van het merk Alpro) rechtstreeks eten. Zonder dus eerst de tussenkomst van de koe.
Maar als je het nooit hebt geweten of gehoord kun je het ook niet weten natuurlijk.
De vraag is niet zijn vleesvervangers gezond, maar is vlees en melk wat uit de Brazilliaanse gentech soja- en ander graan voortkomt gezond. Nee. Er is nog nooit zoveel kanker geweest.

* Kijk de docu’s What The Health en Cowspiracy.
redbulletje schreef:
17-06-2018 09:50
Soja wordt wel afgeraden ivm hormoongevoelige kanker, dus ik zou dat zeker niet zomaar gaan eten. Geef meer eieren, vis, zuivel als die vegahype van haar lang duurt.
Dit is dus je reinste onzin. Op basis van het huidige wetenschappelijke onderzoek is er helemaal geen bewijs voor een relatie tussen kanker en sojaproducten (en, nogmaals, peulvruchten, noten en zaden, want die bevatten ook isoflavonen). [1]

Sterker nog, meta-studies (studies waar ze alle publicaties op 1 hoop gooien, beoordelen op de kwaliteit van het onderzoek en vervolgens de uitkomsten vergelijken) concluderen zelfs voorzichtig dat:
- Het consumeren van sojaproducten de kans op (terugkerende) borstkanker verkleint [2, 3]
- Het consumeren van sojaproducten de kans op prostaatkanker verkleint [4]

Nogmaals: verdiep je in betrouwbare bronnen voordat je dit soort onzin aanneemt of deelt.

[1] Berkenpas M, Herweijer G, Klamer J, Smit L. Is soja 'superfood' of gevaarlijk? In: Eet als een expert. Kosmos Uitgevers, Utrecht. 2017, 36-37
[2] Fritz H, Seely D, Flower G, Skidmore B, Fernandes R, Vadeboncoeur S, et al. Soy, red clover, and isoflavones and breast cancer: a systematic review. PLoS One 2013;8:e81968.
[3] Anderson JW, Bush HM. Soy protein effects on serum lipoproteins: a quality assessment and meta-analysis of randomized, controlled studies. J. Am. Coll. Nutr. 2011;30:79–91.
[4] Yan L, Spitznagel EL. Soy consumption and prostate cancer risk in men: a revisit of a meta-analysis. Am. J. Clin. Nutr. 2009;89:1155–63.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2018 09:50
Geef meer eieren, vis, zuivel als die vegahype van haar lang duurt

Lekker denigrerend weer. Ik had op mijn 11e ook zo'n 'vegahype'. Het is inmiddels bijna veertig jaar later en ik heb nooit meer een hap vlees of vis gegeten. Veertig jaar geleden bestonden al die vleesvervangers nog niet, en ik ben toch prima groot en gezond geworden. Dat is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Volg inderdaad gewoon de richtlijnen van het Voedingscentrim, zoals iemand hier al schreef, want er wordt hier zoals gewoonlijk weer een hoop onzin geschreven door mensen die totaal geen benul hebben van wat een gezond voedingspatroon inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
16-06-2018 22:28
Check ook ff de hoeveelheid zout en vet.
Nu eet ik al zo’n 20 jaar geen vlees meer en die ene keer dat ik wel vlees maak voor een ander schrik ik altijd van het vet dat er uit komt. Of als ik per ongeluk een vleesjus hap, verschrikkelijk zout. Enorm.

Check dus ook ff de hoeveelheid zout en vet van elk vleesproduct.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf net uit de puberteit en eet ook al een tijdje vegetarisch. Ik hou alles bij op de site van het Voedingscentrum (vooral de eiwitten, ijzer en B12 zijn heikele punten). Toch is het wel te doen hoor. Ik eet vaker ei, elke dag noten, magere kwark etc etc. Zo'n twee keer per week een vleesvervanger.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Variatie kan sowieso geen kwaad. Niemand eet elke dag hetzelfde. Men geeft aan dat er nu nog onvoldoende bewijs is dat soja kanker veroorzaakt. Maar goed er was ook een tijd dat niet was bewezen dat sigaretten schadelijk zijn. De vergelijk is mank ....maar wat ik wil zeggen is dat het feit dat het nog niet bewezen is niet betekent dat het 100% zeker is dat het niet zo is. Bij muizen had soja wel een negatieve invloed. Daarbij kan eenzijdig eten sowieso een negatief effect hebben op je gezondheid....alles waar te voor staat...

Daarnaast wordt het voedingscentrum wel degelijk beïnvloed en gesponsord door de voedingsindustrie. Soja is ook nog eens een heel eenzijdig landbouw product waarvoor veel gekapt wordt en dat milieubelastend is.

Sponsors van het 'Leerstoelenfonds' van het Voedingscentrum zijn onder meer:
Ahold (Albert Heijn)
H.J. Heinz B.V.
Kellogs Benelux.
LU General Biscuits.
Sara Lee / Douwe Egberts Research.
Smiths Food Group BV.
Unilever Health Institute (Unox e.a.)

Ik zeg niet dat de info perse slecht is maar onafhankelijk is het zeker niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat dit geen hype is. Ze is een enorme dierenliefhebber en is al zeker vanaf dat ze 8 is ermee bezig dat ze eigenlijk geen vlees meer wil eten. Vanaf toen wel vaker vleesloze gerechten gaan maken. Ik vind het goed van haar, ben zelf te verknocht aan bepaalde gerechten om afscheid te nemen van vlees dus ik eet het nog wel, maar minder.
Alle reacties Link kopieren
Helaas reageert mijn huid allergisch op soja, erg jammer want ik zou graag minder vlees eten (en veel soja burgers van jumbo en ah vond ik lekker)

Kweekvis lijkt mij wel ideaal, mits betaalbaar

De gewone visserij plundert er op los, gesteund door onze corrupte politici

Hele eco systemen worden kapot gemaakt, veel dieren (zeehonden, bruinvissen, ondermaatse vis of andere soorten vis) ook onnodig gedood

Zou fijn en verstandig zijn als de politiek die oude verrotte visserij sector eens zou aanpakken en het kweken van vis in Nederland zou bevorderen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven