Zijn vleesvervangers gezond?

16-06-2018 22:17 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (12 jaar) gaat sinds een paar maanden steeds meer op de vegetarische toer. De afgelopen weken is ze eigenlijk helemaal gestopt met vlees eten. Ik vind het op zich prima. Ze is wel een kind dat nog voor de groeispurt zit, de kleinste van de klas. Nu vervang ik bij bepaalde maaltijden vlees voor zo'n vleesvervanger, vind ze lekker. Maar op mij komt het gewoon een beetje over als 'nepvoedsel'. Ik ben nogal van het koken 'from scratch'. Dan weet je wat je je kind voorschoteld. Nu geef ik haar zo'n grauw grijze geperste burger en denk ik: is dit nou oké ?
Ik probeerde laatst wat zelf met tofu te fabriceren maar dat was echt :sick:
Wie weet wat gewoon betrouwbaar, gezond én smakelijk is als vleesvervanger bij een 'hollandse' maaltijd.
In het weekend kook ik vaak iets uit Plenty van Ottolenghi maar voor zulke fratsen heb ik door de wereld geen tijd helaas.
Iemand een echt goed recept voor iets met tofu ? Of een Bonenburger oid?
Ik maak trouwens wel supergoeie falafel dus dat staat hier nu vaak op tafel, maar is ook zonde als dat sleur wordt...
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
20-06-2018 10:23
https://www.boodschappen.nl/recept/broc ... auwe-kaas/

Deze gemaakt, erg lekker!
Edit... Het mini proefburgetje vanmorgen was wel lekker dacht ik, maar het bleek toch niet zo smakelijk te zijn als hele maaltijd, dus dat was tosti avond.....
Alle reacties Link kopieren
@lady Voldemort, voor mij is dochter idd ook een stok achter de deur aan het worden . Het is voor alles en iedereen beter om minder vlees te eten denk ik dus ik doe met liefde part time mee
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje erg dol geweest op Quorn saté-stukjes


Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle recepten! Ik pleurt alles op m'n Pinterest board

Sam van hout? Dat is toch een geliquideerde figuur uit de onderwereld?
Hangmat schreef:
20-06-2018 21:31
@lady Voldemort, voor mij is dochter idd ook een stok achter de deur aan het worden . Het is voor alles en iedereen beter om minder vlees te eten denk ik dus ik doe met liefde part time mee
Ja precies :D . Ik doe trouwens steeds vaker mee.

Ooit ben ik ruim tien jaar vegetariër geweest, maar mijn nieuwe vriendje/huidige man was/is ongeneeslijk carnivoor dus toen ben ik maar weer vlees gaan eten. Maar het bleef wel een beetje kriebelig zeg maar, al dat gevleeseet dus ik ben heel blij met deze oplossing. Zoon heeft het ook geprobeerd, maar die is ook te dol op vlees om het helemaal los te laten. Een paar keer in de week zonder vindt hij echter prima. En man kan er ook wel mee leven, die haalt op vleesloze dagen gewoon een harde worst bij wijze van toetje :rofl:
zazamaenade schreef:
20-06-2018 21:33
Ik ben een tijdje erg dol geweest op Quorn saté-stukjes
Ik vind die van Mora lekkerder, maar ik zie dat de verpakking is aangepast. Allicht de smaak ook?
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 20-06-2018 22:34
Reden: Bericht plots weggevallen
29.81% gewijzigd
[quote=zazamaenade post_id=28661568 time=1529521836 user_id=273975]
Bedoel je dit


----
Die vond ik zo vies maar ik houd niet van rode bietjes. Van dat assortiment had ik ook iets anders getest wat wel lekker was maar de AH hier verkoopt het niet meer. Geen idee meer wat het was.

Heb vandaag weer eens wat nieuws getest: Mexicaanse rondo van Veggie Chef (Jumbo). Erg lekker en niet zo droog. Ben normaal helemaal niet van de rondo's, vind die van de AH echt niet te eten.

Voor de niet zo standaard vlees vervangers raad ik aan om eens bij de Ekoplaza te kijken als die in de buurt zit. Die hebben best veel keuze qua vega(n) worstjes, smeersels voor op brood etc.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:46
78.16% gewijzigd
Geen idee waarom mijn text wegviel en ik niet fatsoenlijk kan quoten maar zie reactie hierboven :)
Tip voor vegagehakt:

Een blok tofu kun je heel makkelijk verkruimelen en in wat olie bakken. Sojasaus en alles erdoor. Dat vind ik veel lekkerder dan kant-en-klaar vegagehakt. Dat laatste is veel droger en heeft een vrij flauwe smaak. Ligt ook weer aan merk etc.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
20-06-2018 21:45
Geen idee waarom mijn text wegviel en ik niet fatsoenlijk kan quoten maar zie reactie hierboven :)

Dat is omdat je geen plaatjes kunt plakken (bij loepen zie ik dat je op 174 zit)
Nog 26 te gaan :winkie: De geneugten van nick-wissel.

Dat spul was dus niet lekker ?
Eerlijk gezegd snap ik niet zo het punt van vleesvervangers gemaakt van groente.
Ik eet die dingen juist om de eiwitten (en het gemak, als ik geen zin heb om uitgebreid te koken), groente eet ik toch wel.
Waarschijnlijk zijn dit vleesvervangers voor de koolhydraatmijders ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
20-06-2018 23:30
Tip voor vegagehakt:

Een blok tofu kun je heel makkelijk verkruimelen en in wat olie bakken. Sojasaus en alles erdoor. Dat vind ik veel lekkerder dan kant-en-klaar vegagehakt. Dat laatste is veel droger en heeft een vrij flauwe smaak. Ligt ook weer aan merk etc.

Hoe krijg jij de tofu droog genoeg ?
Ik gebruik al een eeuwigheid tofu, pruts vaak wat met keukenpapier om het te drogen, maar het blijft altijd wat nattig, en niet knapperig (de tofu in blokvorm).
Dat nattige vind ik niet lekker.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Als je tofu eerst invriest ben je al een hoop vocht kwijt. Of je bakt het gewoon lang op hoog vuur, dan wordt het vanzelf knapperig.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
21-06-2018 06:58
Als je tofu eerst invriest ben je al een hoop vocht kwijt. Of je bakt het gewoon lang op hoog vuur, dan wordt het vanzelf knapperig.

Een beetje omslachtig, maar wel een goed idee ! Ik ga het vandaag gelijk eens proberen.
Lang op hoog vuur bakken doe ik ook weleens maar ik vroeg me af of er geen andere manieren waren dan dat of deppen, deppen, deppen :P
nounou
Nav dit topic ben ik mij eens gaan verdiepen in hetgeen onze favo supermarkt allemaal aanbied op dit vlak. Ik ben zelf enorme fan van groenten en fruit.
Ik las dat iemand zich afvraagt of het om calorieën en koolhydraten gaat bij de keuze voor vleesvervangers door middel van diverse groentesoorten. Ik zie dat deze vervangers overall echter vrij calorisch zijn. Dus in mijn optiek is er beslist geen sprake van light wanneer je hiervoor kiest.
In een ander topic vrij recent las ik dat de Lidl ook veel vega verkoopt, dat die echter nog veel meer calorieën bevatten. Dan kun je dus beter echt enkel groentes bereiden en die eten.

Dus voor de mensen die daarop letten...check dat van te voren.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
21-06-2018 10:53
Een beetje omslachtig, maar wel een goed idee ! Ik ga het vandaag gelijk eens proberen.
Lang op hoog vuur bakken doe ik ook weleens maar ik vroeg me af of er geen andere manieren waren dan dat of deppen, deppen, deppen :P

Je kunt het nog in een vergiet laten uitlekken met iets zwaars erop. Ik knijp de tofu tegenwoordig alleen nog een beetje uit, dan dep ik het droog en vervolgens bak ik het op hoog vuur tot het knapperig is. Dat werkt voor mij toch het best (/makkelijkst/snelst).
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
21-06-2018 11:03
Nav dit topic ben ik mij eens gaan verdiepen in hetgeen onze favo supermarkt allemaal aanbied op dit vlak. Ik ben zelf enorme fan van groenten en fruit.
Ik las dat iemand zich afvraagt of het om calorieën en koolhydraten gaat bij de keuze voor vleesvervangers door middel van diverse groentesoorten. Ik zie dat deze vervangers overall echter vrij calorisch zijn. Dus in mijn optiek is er beslist geen sprake van light wanneer je hiervoor kiest.
In een ander topic vrij recent las ik dat de Lidl ook veel vega verkoopt, dat die echter nog veel meer calorieën bevatten. Dan kun je dus beter echt enkel groentes bereiden en die eten.

Dus voor de mensen die daarop letten...check dat van te voren.

Nou, inderdaad ! Ik let ook erg op de etiketten, en wat me van sommige 'vleesvervangers' opvalt is dat het met de voedingswaarde qua eiwitten erg tegenvalt, en dat het vooral veel vet, koolhydraten en zout is, met wat 'excuusgroente'. In feite zijn het meer snacks dan een volwaardig deel van de maaltijd.
Niks tegen een snack, 'voor de lekker', maar wel als voorgespiegeld wordt dat je reuze goed bezig bent, 'vegetarisch en gezond' wanneer je het eet. Ik vrees dat er nogal wat mensen zijn die het veel te druk hebben om uitgebreid de etiketten te bestuderen en denken "het zal wel goed zijn".
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
21-06-2018 11:03
Nav dit topic ben ik mij eens gaan verdiepen in hetgeen onze favo supermarkt allemaal aanbied op dit vlak. Ik ben zelf enorme fan van groenten en fruit.
Ik las dat iemand zich afvraagt of het om calorieën en koolhydraten gaat bij de keuze voor vleesvervangers door middel van diverse groentesoorten. Ik zie dat deze vervangers overall echter vrij calorisch zijn. Dus in mijn optiek is er beslist geen sprake van light wanneer je hiervoor kiest.
In een ander topic vrij recent las ik dat de Lidl ook veel vega verkoopt, dat die echter nog veel meer calorieën bevatten. Dan kun je dus beter echt enkel groentes bereiden en die eten.

ik vergelijk het product met hetgeen er het meest op lijkt:
een vegetarische schnitzel met een kipschnitzel. Qua calorien en 'gezondheid' vergelijkbaar.
Vegetarisch gehakt heeft beduidend minder calorien dan rundergehakt

welke producten vergelijk jij dan?
Trotter schreef:
21-06-2018 11:15
Je kunt het nog in een vergiet laten uitlekken met iets zwaars erop. Ik knijp de tofu tegenwoordig alleen nog een beetje uit, dan dep ik het droog en vervolgens bak ik het op hoog vuur tot het knapperig is. Dat werkt voor mij toch het best (/makkelijkst/snelst).
Hier ook, al bak ik het daarna in de oven. Hoef je niet meer om te scheppen, dus lekker makkelijk!
Als je geen tijd/zin hebt om je tofu te marineren, vind ik die voorgekruide tofublokjes van de AH trouwens ook echt een uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
20-06-2018 23:39
Hoe krijg jij de tofu droog genoeg ?
Ik gebruik al een eeuwigheid tofu, pruts vaak wat met keukenpapier om het te drogen, maar het blijft altijd wat nattig, en niet knapperig (de tofu in blokvorm).
Dat nattige vind ik niet lekker.

Je kunt ook een tofupers kopen om het water eruit te krijgen. Hoewel wat boeken ook werken. ;)
Die tip van invriezen heb ik ook al eerder gehoord, maar zelf nog niet geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
21-06-2018 12:02
Hier ook, al bak ik het daarna in de oven. Hoef je niet meer om te scheppen, dus lekker makkelijk!
Als je geen tijd/zin hebt om je tofu te marineren, vind ik die voorgekruide tofublokjes van de AH trouwens ook echt een uitkomst.

Ja, die koop ik ook regelmatig, het liefst de pittige (valt erg mee/tegen) Ik vind ze wel erg zout, en dat terwijl ik toch niet vies ben van de zoutpot.
Er is iets met die tofureepjes gedaan waardoor de structuur en het mondgevoel van die tofu anders is. Weet iemand hoe dit zit ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-06-2018 12:14
Je kunt ook een tofupers kopen om het water eruit te krijgen. Hoewel wat boeken ook werken. ;)
Die tip van invriezen heb ik ook al eerder gehoord, maar zelf nog niet geprobeerd.

Even gegoogeld, wat een ingenieus, simpel systeem, zeg ! Erg handig voor mensen die veel tofu eten.

Hoe lang bewaren jullie eigenlijk een ongeopende verpakking tofu naturel in de koelkast ? Ik had laatst een vergeten pakje, 2 maanden over de datum, maar dat was nog prima.
Geopend gaat het bij mij na een dag of vijf ruiken, ook al zet ik het onder water. Zonder water sneller.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het water dagelijks verversen helpt om het langer goed te houden. Bij voorverpakte tofu (en ook bij vleesvervangers) let ik nooit op de datum, dat spul blijft maanden goed. Alleen tempé wordt ranzig na een tijdje, maar dat merk je vanzelf.
lilalinda schreef:
21-06-2018 11:34
ik vergelijk het product met hetgeen er het meest op lijkt:
een vegetarische schnitzel met een kipschnitzel. Qua calorien en 'gezondheid' vergelijkbaar.
Vegetarisch gehakt heeft beduidend minder calorien dan rundergehakt

welke producten vergelijk jij dan?
Vergelijk met groenten bereiden en eten. :-)

Iemand hier vroeg zich af of dat de reden is waarom een bietenburger inplaats van een hamburger gegeten zal worden. In dat geval is bieten koken uiteraard anders.

Maar je hebt misschien gelijk....schnitzel vergelijken met schnitzel. Etc. Ben er verder niet bekend mee, met al die vega vleesvervangers.
Ik eet kip, kabeljauw, ham, rookvlees, rosbief dat soort zaken.
Wat ik altijd doe om zoveel mogelijk vocht uit tofu te halen is er iets zwaars op leggen. Ik spoel mijn tofu nadat ik het uit de verpakking heb gehaald eerst even af. Vervolgens leg ik het op een bord met keuken papier, daar overheen weer keuken papier en een bord en vervolgens een paar boeken, pan of iets anders zwaars. Soms doe ik het een uurtje voor ik ga koken en soms doe ik dit 's middags al en ververs soms het keukenpapier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang niet alle comments gelezen dus misschien kom ik met een al veelgenoemde suggestie, maar: Is het een idee zelf vegaburgers te maken op een moment dat je daar de tijd voor hebt en die vervolgens in te vriezen voor de momenten dat je haar een vleesvervanger wilt geven? Er zijn heel veel lekkere recepten te vinden! En zo weet je precies wat je dochter op haar bord heeft liggen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven