Zwangere tomaten en prei met bloemen

19-06-2020 21:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook wel eens tomaten gekocht waarin de zaadjes al bleken te ontkiemen? Ik zag het een paar jaar geleden voor het eerst. Alsof er taugé in zit. Nooit eerder gezien. En deze maand had ik ook ineens twee keer een prei die al in de knop bleek te zitten (eentje weggegooid, de ander staat rond en paars te pronken in een vaas).

Iemand een idee hoe dat kan? Hebben die groentes een nieuw soort kunstmest gehad waardoor ze idioot vroeg rijp zijn?

En kan het kwaad? Tomaat komt uit de nachtschadefamilie. Die moet je eigenlijk alleen ècht rijp eten. Hoe zit het dan met die zwangere tomaten waarvan de zaden zelfs al worteltjes en mini-blaadjes hebben?

Vaag topic, maar da's precies wat het is.
Met tomaten heb ik het weleens. Volgens mij iedere keer als ze wat langer lagen al.

Ziet er een beetje viezig uit vind ik.
Geen antwoord op je vraag sorry maar ik lees mee dus.
Met paprika aantal keer gehad, dan groeit er iets aan de binnenkant.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb dit bij tomaten nog nooit gezien. Wel 2 maanden geleden bij appels, de zaadjes waren ook al ontkiemd.
En bij de prei, dat heb ik ook nog nooit gezien, wel bij bosui, maar weet eigenlijk niet meer of dat bij aankoop al was of later :)

Wat Tiana_76 zegt, bij paprika heb ik wel vaker gehad dat er gewoon een soort minipaprika bij in zit, maar ik ben al zover dat ik dat gewoon normaal vind, omdat het zo vaak voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-06-2020 22:09
Met paprika aantal keer gehad, dan groeit er iets aan de binnenkant.
Oh ja dat is heel vaak toch met paprika?
Frizz schreef:
19-06-2020 22:13
Oh ja dat is heel vaak toch met paprika?
Ja, maar dan eet ik het dus niet meer. Vind het erg viezig. Ligt aan mij.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zwangere tomaten zet je in de tuin. Dan heb je daarna biologische, onbespoten tomaten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Tiana_76 schreef:
19-06-2020 22:15
Ja, maar dan eet ik het dus niet meer. Vind het erg viezig. Ligt aan mij.

Afbeelding


Hah. Ik wacht op IBI. Die gruwelt al jaren van zwangere paprika's.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-06-2020 22:24
Zwangere tomaten zet je in de tuin. Dan heb je daarna biologische, onbespoten tomaten.
Bij mij werden ze +/- 5 cm groot en daarna gingen ze dood. Misschien onder glas?

Zwangere paprika's ken ik al mijn hele leven. Die extra stukken vruchtvlees kan je gewoon eten.
Alle reacties Link kopieren
Veel preien (is dat een woord) hebben nu een hard stuk In het midden, groenteboer noemt het een stok. Hier komt op den duur de bloem uit. Ik snij de prei altijd in de lengte doormidden en dan haal ik die stok eruit, want hard. Als je hem laat liggen, zoals ik laatst, komt er een bloem. Is altijd in dit jaargetijde. Geen idee waarom.
Alle reacties Link kopieren
Geweldige topictitel :kneel:

On topic: nog nooit gehad, wist niet eens dat het kon bij tomaten en zou er dan best vreemd van opkijken. Paprika natuurlijk wel, en zaadjes van een appel met al een halve boom eruit.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
19-06-2020 22:55
Veel preien (is dat een woord) hebben nu een hard stuk In het midden, groenteboer noemt het een stok. Hier komt op den duur de bloem uit. Ik snij de prei altijd in de lengte doormidden en dan haal ik die stok eruit, want hard. Als je hem laat liggen, zoals ik laatst, komt er een bloem. Is altijd in dit jaargetijde. Geen idee waarom.
Leuk weetje, dan gaan we morgen prei eten en dat eens proberen! :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Dat van de ontkiemende zaden in de tomaat heb ik me ook wel eens afgevraagd, of dat giftig is. Al het groen van de tomatenplant én de wortels zijn namelijk giftig. (ik vind het ook altijd heel slecht dat ze in restaurants als 'garnering' de blaadjes of zelfs takjes aan tomaten laten zitten)

Maar..ik heb er een aantal gegeten en ik heb er geen last van gehad. Ik heb ook wel eens gehad dat het zó erg was, dat ik de zaden verwijderde.

Ze in de tuin zetten heb ik echt nooit aan gedacht :idee:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gehoord of gezien bij een tomaat. Wel met paprika, zoals hier al wordt gezegd. Maar dat snij ik er dan gewoon uit en vind het dan prima te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ja als ze al een tijd op de schaal liggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Prei kan doorschieten (gaan bloeien) als er veel temperatuurwisselingen zijn geweest tijdens de groei periode. Daar zou het aan kunnen liggen. Ik lees trouwens net op een website dat je dat harde middenstuk dan als een asperge zou kunnen eten, dus stomen tot het zacht is. Geen idee of het lekker is, haha.

Ik heb weleens ontkiemde appelpitjes gehad. Die heb ik maar in een pot gezet. Uiteindelijk is er nu nog maar 1 die dapper een poging doet om daadwerkelijk een boom te worden. Hij is zowaar na een jaar groeien nu een centimeter of 15 hoog :lol:

Geen idee trouwens of je het kan eten bij een tomaat. Maar anders gewoon zaadjes en vocht eruit en dan gewoon het vruchtvlees opeten. Dat moet volgens mij gewoon kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Tomaat die van binnen kiemt kan geen kwaad. De kiemen zijn zo jong dat ze niet schadelijk zijn. Prei die door schiet heeft vooral met de temperatuur te maken, maar ook doorgeschoten prei is niet giftig.

Door geschoten sla, spinazie, ...etc wordt wel bitter maar is ook nog eetbaar.

Oppassen moet je met doorgeschoten rabarber en bepaalde zuring soorten omdat oxaalzuur ontwikkeld. Maar je moet wel een behoorlijke hoeveelheid eten wil het invloed hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, Viva-Amber!
(en goedemorgen :) )

Ik haalde die ontkiemde zaadjes er voor de zekerheid steeds uit, vooral als ik de tomaten rauw wilde eten.
Alle reacties Link kopieren
Peixe schreef:
19-06-2020 22:25
Hah. Ik wacht op IBI. Die gruwelt al jaren van zwangere paprika's.
Getverdemme, je hebt niet lang hoeven te wachten haha.
Gruwel. :'(

Waarom o waarom klik ik dan ook op een dergelijk topic? :facepalm: ;-D
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-06-2020 22:42
Bij mij werden ze +/- 5 cm groot en daarna gingen ze dood. Misschien onder glas?

Zwangere paprika's ken ik al mijn hele leven. Die extra stukken vruchtvlees kan je gewoon eten.
NEEEEEEE! Ow dit is echt de reden dat ik altijd hoop dat er geen paprika in een gerecht zit als ik elders eet. Omdat ik wel eens eerder heb gehoord dat mensen dit gewoon opsnijden. :$
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Maartje2016 schreef:
19-06-2020 22:57
Geweldige topictitel :kneel:
Heel mooi inderdaad. Dat wilde ik ook zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-06-2020 22:15
Ja, maar dan eet ik het dus niet meer. Vind het erg viezig. Ligt aan mij.

Afbeelding

Ik ben een paprika liefhebber en dit tref ik dus regelmatig aan in paprikas.
Wat is er mis mee?
Bij mij gaat het gewoon mee de pan in hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dit verschijnsel blijkt een naam te hebben: viviparie!

Google levert interessante plaatjes op. Deze aardbei vind ik wel mooi - zou die met een beetje liefde kunnen uitgroeien tot tig nieuwe planten?
Afbeelding
IBIopviva schreef:
20-06-2020 07:53
NEEEEEEE! Ow dit is echt de reden dat ik altijd hoop dat er geen paprika in een gerecht zit als ik elders eet. Omdat ik wel eens eerder heb gehoord dat mensen dit gewoon opsnijden. :$
Het is gewoon paprika hoor. Niks meer en niks minder. Niet blootgesteld aan invloeden van buitenaf dus superschoon ook nog.
Een bloeiende prei lijkt me wel gaaf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven