Zwangere tomaten en prei met bloemen

19-06-2020 21:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook wel eens tomaten gekocht waarin de zaadjes al bleken te ontkiemen? Ik zag het een paar jaar geleden voor het eerst. Alsof er taugé in zit. Nooit eerder gezien. En deze maand had ik ook ineens twee keer een prei die al in de knop bleek te zitten (eentje weggegooid, de ander staat rond en paars te pronken in een vaas).

Iemand een idee hoe dat kan? Hebben die groentes een nieuw soort kunstmest gehad waardoor ze idioot vroeg rijp zijn?

En kan het kwaad? Tomaat komt uit de nachtschadefamilie. Die moet je eigenlijk alleen ècht rijp eten. Hoe zit het dan met die zwangere tomaten waarvan de zaden zelfs al worteltjes en mini-blaadjes hebben?

Vaag topic, maar da's precies wat het is.
Alle reacties Link kopieren
@ Bupsie, gemberwortel groeit horizontaal, deels onder de aarde. Als je een flink stuk verse gember met zoveel mogelijk frisse groene uitlopers nèt onder de aarde stopt, gaat het bijna vanzelf. Dagelijks of om de dag een beetje water geven. De grond moet niet uitdrogen, maar ook zeker niet te nat zijn. Er komen uiteindelijk lange sprieten met blaadjes aan. Soms wel een meter hoog. Niet heel decoratief, maar met veel mazzel (heb het één keer gehad de afgelopen +/- 5 jaar) komt er een rare bloem in. Hier staat hij 's winters binnen, op het noorden en 's zomers buiten - ook niet in direct zonlicht. Ik oogst trouwens geen hele gemberwortel, maar snijdt gewoon steeds aan dezelfde kant net zoveel af als ik nodig heb.
Sabeltandcavia schreef:
20-06-2020 09:23
Bloeiende preien zijn prachtig :heart:

Afbeelding

Afbeelding
Mooi :) In de tuin bij mijn vorige huis had ik bloeiende uien staan, maar ik wist niet dat preien op dezelfde manier bloeiden. Op mijn balkon heb ik nu bieslook in een pot staan, niet alleen voor in de salade maar ook voor het mooi.
Sabeltandcavia schreef:
20-06-2020 10:19
Yette, je kunt het afgesneden kontje van de prei ook nog in een glas met een laagje water zetten. Dan zou er een nieuwe prei uit moeten groeien. Ik heb het gezien op Pinterest en ben het nu aan het uitproberen.
Dat ga ik ook proberen!
Alle reacties Link kopieren
Nokie schreef:
20-06-2020 10:59
Dieven doe ik inderdaad wel, bedoel jij dat ook Dahlia74?
Want snoeien doe ik niet, is mijn eerste keer dat ik zelf groenten probeer te kweken :)
Beiden. Als je de plant boven de 2e vruchtaanzet snoeit houdt je de plant goed in bedwang, stevig en heb je een smaakvollere opbrengst. De plant loopt bij de snoeisnede verder uit.
Alle reacties Link kopieren
Toen we nog op een flatje woonden stonden onze knoflookplantjes bij mijn schoonouders in de tuin.

Mijn schoonmoeder heeft toen de hele rij "prei" gesneden...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh jee Snoesje :O wat heeft ze ervan gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-06-2020 13:00
Beiden. Als je de plant boven de 2e vruchtaanzet snoeit houdt je de plant goed in bedwang, stevig en heb je een smaakvollere opbrengst. De plant loopt bij de snoeisnede verder uit.
Wat bedoel je met boven de 2e vruchtaanzet? :-?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-06-2020 18:40
Oh jee Snoesje :O wat heeft ze ervan gemaakt?
Gestoofde "prei" met suiker...

Het viel waarschijnlijk niet op, ze is een belabberde kok.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Behalve paprika nooit zwangere vruchten gehad.

Blijkt deze week mijn flespompoen (die al een maand in de schuur lag) zwanger te zijn. Hopelijk heb ik niet alles doodgesneden bij het halveren.

Uit gelepeld en in een bakje met aarde gedaan, benieuwd of het zal doorgroeien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Project Prei reanimeren is mislukt. Hij begon te rotten in het glas en vreselijk te stinken. Ik denk dat het kontje te kort was.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de kleintjes Snoesje! Heftig hoor, zo'n keizersnede :P

Je weet dat het idioot grote planten worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven