Discussie: Contact houden na vreemdgaan, zelfs na 20 jaar

20-05-2024 10:40 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
1e Pinksterdag, mooi meer, met vriendinnen op het terras een interessante discussie:

Kun je, nadat je bent vreemdgegaan, vervolgens terug bent gegaan naar je eigen partner, nog -zelfs 20 jaar lang- contact houden met “de ander”?

Ruim 20 jaar geleden hadden een getrouwde man en ook getrouwde vrouw een “affaire”. Aangezien ze beiden kleine kinderen hadden verbraken ze de affaire na een poosje, echter na weer een tijdje zijn ze toch verder gegaan met hun affaire, omdat ze elkaar niet konden vergeten.
De vrouw in kwestie biechtte het op op een gegeven moment, zette de scheiding in gang, want de “lovers” hadden immers afgesproken toch samen verder te gaan. De man in kwestie biechtte het niet, maar ging een tijdje op zichzelf wonen om -zo vertelde hij zijn vrouw- na te denken wat hij met zijn leven wilde. Iets met een midlifecrisis ;).
Lang verhaal kort: De man ging terug naar zijn vrouw, want hij wilde zijn kinderen geen scheiding aan doen. Zijn vrouw kwam overigens wel te weten, wat er was gebeurd; verbolgen dat haar man 2x een relatie was aangegaan met dezelfde vrouw. En ze leefden nog lang en gelukkig. Althans, dat dacht de laatste vrouw.

Niets is wat het lijkt, want de eerder genoemde “lovers” hebben na 20 jaar nog steeds contact. Het is nooit meer tot een ontmoeting gekomen, want dat wil de gescheiden vrouw niet meer, maar ze houden elkaar continue op de hoogte met van alles wat er gebeurt in hun leven; concreet de diepste zielenroerselen worden gedeeld. Bepaalde kwesties worden eerder tussen de voormalige lovers besproken i.p.v. de huidige partners.

Dat contact is er altijd; weliswaar soms een paar weken niet, maar er schijnen ook dagen te zijn, dat er veel app-verkeer is.

De toen gescheiden vrouw is later hertrouwd, maar weduwe geworden. De toen “loverman” is inmiddels gepensioneerd en reist veel met zijn echtgenote.

Let op: na het verbreken van de affaire toen is er nooit meer een ontmoeting geweest IRL; de man schijnt dat wel te willen, maar de vrouw niet. Het contact speelt zich af via mail en app-verkeer.

3 vrouwen op een terras, 3 flessen wijn, zonneschijn en dit onderwerp. Volop commentaar, wat wel en niet kan.


Omdat het wel een hele interessante discussie was breng ik ‘m hier ook ter sprake.

Enerzijds vind ik het een soort Romeo/Julia verhaal; anderszijds als ik de partner van zou zijn en ik hoorde dat mijn man nog steeds contact had met “die vrouw”: ik zou alsnog een scheiding in gang zetten.


Discussiepunten kunnen zijn:
Is het ethisch verantwoord om na een affaire nog jarenlang contact te houden met "de ander", zelfs als dit slechts digitaal is?

Hoe zou je je voelen als partner van iemand die nog steeds contact heeft met een oude geliefde?

Kan een relatie floreren wanneer er nog een sterke emotionele band bestaat met een voormalige minnaar of minnares?
pompoenbloem wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:42
Reden: spelling
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij is dit niet ethisch verantwoord . En waarschijnlijk voor de echtgenote die ertussen zit ook niet . Want ik ga er vanuit dat zij niets van dit contact weet .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja het kan. Schijnbaar is de relatie van de bedrogen vrouw goed genoeg, ze zijn immers nog steeds samen. Het contact met 'die ander' staat daarin niet in de weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ik vind het verraad naar de vrouw die van niks weet. De man klinkt als een laffe vermijder.
celine wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:48
2.04% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een Romeo en Julia verhaal? Die gingen dood he? En als ze nog twintig jaar hadden geleefd waren ze vast niet meer samen geweest vanwege de milieu verschillen. Maar goed, terug naar het onderwerp. Als je dit ‘vraagstuk’ ontdoet van alle dingen die eromheen verzonnen worden (sterke emotionele band, romeo en julia) dan zie je dat dit weinig te maken heeft met liefde. De man die dubbel spel speelt, eet van twee walletjes. De kinderen waren niet de reden dat hij terug ging anders had hij allang weggekund, want die zijn inmiddels volwassen. Het is voor hem fijn voor de aandacht. De vrouw die van niets weet, weet van niets. Erg voor haar, heel erg. De andere vrouw zal er ook wel iets uithalen in de vorm van aandacht ofzo. Dit verhaal gaat over mensen die zich niet kunnen of willen binden omdat er iets ontbreekt in hun vermogen om innige en oprechte reacties aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit geen romantisch Romeo&Julia verhaal, maar gewoon keihard smerig bedrog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en beide (man en vrouw) halen hun fix (aandacht) ten koste van anderen (de partners die van niets weten). Egoisten dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liever dat er gewoon sprake is van een contact, dan van dat heimelijke smachten naar "die ander" waarbij er 20 jaar later nog een beeld van die ander in het hoofd leeft van hoe hij of zij twintig jaar geleden was. En vooral het verlangen wordt gevoed.

Nee, houd dan maar liever contact. Misschien ebt dat waanzinnige spetterende gevoel van verliefdheid echt wel ooit weg. En anders ben je misschien polyamorisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee natuurlijk houdt je geen contact. Wat een idiote gedachte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de ‘andere’ vrouw ook wel behoorlijk dom en zelfdestructief. Hij zou zijn vrouw verlaten maar deed dat toch niet vanwege de kinderen. Zij was ondertussen wel gescheiden? Hij heeft haar keihard gedumpt. Niks romantiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
20-05-2024 10:52
Liever dat er gewoon sprake is van een contact, dan van dat heimelijke smachten naar "die ander" waarbij er 20 jaar later nog een beeld van die ander in het hoofd leeft van hoe hij of zij twintig jaar geleden was. En vooral het verlangen wordt gevoed.

Nee, houd dan maar liever contact. Misschien ebt dat waanzinnige spetterende gevoel van verliefdheid echt wel ooit weg. En anders ben je misschien polyamorisch.
Of gewoon egoistisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of er sexuele spanning tussen die 2 is weet ik niet.

Persoonlijk zou ik geen 20 jaar contact houden; uit is uit = niet aan.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens, dat ik aan vriendjes of mensen van vroeger denk. Dan google ik ze; bekijk ik hun sociale media profielen -zoek zo nodig contact: eigenlijk nooit-. En ze verdwijnen weer uit mijn gedachtengang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie er weinig kwaad in.
Eerder een vriendschap met een verleden, waarbij de constructie zo is dat het verleden zich niet herhaalt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
20-05-2024 10:46
Ik vind dit geen romantisch Romeo&Julia verhaal, maar gewoon keihard smerig bedrog.

Je slaat de spijker op z'n kop!
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon een heel vies zaakje. Of je dit nu met, of zonder 3 flessen wijn achter de kiezen bespreekt: het deugd gewoon niet.
Wie daar aan twijfeld, mag wat mij betreft zijn eigen morele compas eens laten nakijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Diepste zielsroeren worden gedeeld met dingen die ze met elkaar bespreken maar niet met partner.
Als er geen kwaad in zit, kunnen ze prima hun partners op de hoogte brengen van deze innige vriendschap waarbij de man overigens wel fysiek contact zou willen.
Wie houdt wie voor de gek?
celine wijzigde dit bericht op 20-05-2024 11:33
6.57% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
20-05-2024 11:12
Ik zie er weinig kwaad in.
Eerder een vriendschap met een verleden, waarbij de constructie zo is dat het verleden zich niet herhaalt.
Met alcohol op had ik dat gevoel gisteren ook. Vandaag zonder alcohol ook. Aan de ene kant vind ik de interesse in elkaars leven mooi, maar het contact wel heel veel. Ik had het liever bij een af en toe bijpraatmailtje gehouden. Aan de andere kant: als dit mij was overkomen, en ik zou denken, dat mijn man "dat gedoe" van twintig jaar geleden wel een plekje had gegeven en zich gelukkig met mij waande, en ik kwam er dan achter, dat dit altijd is doorgegaan.

Ik zou de hele puzzel opnieuw moeten inkleuren; ik zou me wederom/alsnog goed belazerd voelen, dat dit nog 20 jaar gespeeld heeft en ik er nooit iets van gemerkt zou hebben. Wie is die man die ik als mijn man beschouw?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is emotioneel vreemdgaan. Ik denk eigenlijk dat ik het erger zou vinden als mijn man dit doet dan als hij een keer buiten de deur neukt. Wat is onze relatie waard als hij alle belangrijke dingen liever met een ander bespreekt? En als het onschuldig was hadden partners er van geweten.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
20-05-2024 11:12
Ik zie er weinig kwaad in.
Eerder een vriendschap met een verleden, waarbij de constructie zo is dat het verleden zich niet herhaalt.
Dat denk ik ook.
je weet niet wat voor band ze hebben. Diepe connectie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
20-05-2024 11:26
Gewoon een heel vies zaakje. Of je dit nu met, of zonder 3 flessen wijn achter de kiezen bespreekt: het deugd gewoon niet.
Wie daar aan twijfeld, mag wat mij betreft zijn eigen morele compas eens laten nakijken.
Ok zal op zoek gaan naar een moreel kompas reparateur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het als de echtgenote in kwestie wel echt verraad vinden. Word je bedrogen door je man, blijkt hij doodleuk al decennia lang contact te hebben gehouden met zijn voormalig minnares. Nee, dat is in mijn ogen heel iets anders dan contact houden met een ex van voor jouw tijd.
Het contact houden met de minnares geeft aan dat er maar halfslachtig gekozen is. Ik zou eisen dat er geen contact meer is, gewoon als statement, als blijk dat er toch nog iets van loyaliteit naar de echtgenote is. Maar dat is er blijkbaar niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
20-05-2024 12:17
Dat denk ik ook.
je weet niet wat voor band ze hebben. Diepe connectie.
Mogelijk. Maar ik zou niet getrouwd willen zijn met een man die een diepe connectie voelt met zijn voormalig minnares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
20-05-2024 12:25
Mogelijk. Maar ik zou niet getrouwd willen zijn met een man die een diepe connectie voelt met zijn voormalig minnares.

Ik kan wel begrijpen dat je bevriend kunt zijn met iemand met wie je niks kan beginnen. Dat het gewoon niet zo is gelopen.
En ik ben er zelf nogal droog in: ik heb een leuke man, kom niks tekort integendeel.
Dus lukt het hem er wat bij te hebben, fysiek of emotioneel, good for him, doe wat je gelukkig maakt, het kost mij niks.
Andersom zou ik het niet doen trouwens. Maar ook niet om morele redenen, ik hou gewoon niet van gedoe en zo'n hele man erbij op dit level lijkt me ten koste gaan van wat anders bij mij
surebaby wijzigde dit bericht op 20-05-2024 12:34
15.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ethisch nee. Zou ik zo willen leven als vrouw van; zeker niet. Ik wil sowieso geen huwelijk, het is een antifeministisch instituut.

Máár na alle verhalen die ik tot op heden al gehoord heb van mensen van 70+ over huwelijken is mijn kijk op de kwestie wel iets veranderd. Het komt erg vaak voor dat een of beide partners een affairepartner hebben, al dan niet actief.

Vaak zijn het de affaires die het huwelijk in stand houden. Dat heeft me er wel een andere kijk op gegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het komt op mij allemaal wat kinderachtig over. Waarom houden deze 2 mensen contact met elkaar als ze elkaar toch niet meer willen zien en ook geen toekomst zien met elkaar? Welke behoefte moet hier worden vervuld?
Het klinkt een beetje als mijn ouders, die weliswaar al jarenlang gescheiden zijn, maar --achter de rug van hun nieuwe partners om-- toch eens in de zoveel tijd periodes hebben waarin ze elkaar veelvuldig bellen en soms ook afspreken om emoties te spuien. Coping die ooit is ontstaan maar in mijn ogen niet echt gezond en volwassen is. Het lijkt alsof hier ook zoiets aan de hand is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven