Geld & Recht alle pijlers

kinderopvangtoeslag en geen baan meer

18-05-2010 21:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik heb even een vraagje over de kinderopvangtoeslag.



Ik heb sinds deze maand geen baan meer, contract niet verlengd en zit nu in de WW.

Mijn zoontje van 3 gaat elke woensdag naar de chreche, en ik wil hem daarheen laten gaan ookal zit ik momenteel thuis, beter voor zijn ritme e.d

Mijn man werkt uiteraard wel gewoon.

Nu is mijn vraag krijg ik hier geen problemen mee met een eventuele narekening van de belastingdienst? Dit omdat ik een vergoeding krijg maandelijks maar nu dus thuis zit....??



De belastingdienst zou het namelijk ook zo kunnen zien van je zit nu thuis dus kun je zelf voor je kind zorgen en heb je geen recht op de kinderopvangtoeslag.



Ik hoor graag jullie adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft het recht op kinderopvangtoeslag niets te maken met of je wel of niet in staat bent zélf voor je kinderen te zorgen.



Jullie inkomen is echter wel van belang, jullie zouden nu recht kunnen hebben op meer toeslag.



Online op www.toeslagen.nl kun je wijzigingen doorgeven.
1e resultaat met googlen op 'kinderopvangtoeslag werkloos': klik.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je allebei in het kalenderjaar wel werken, maar maakt het weer niet uit hoeveel. 1 uur in heel 2010 zou bij wijze van spreken voldoende zijn.

Dus dan zit je voorlopig nog goed.



Dacht ik.

Maar ik zou zeggen: bel ze eens.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Hm, dan had ik het mis dus
Alle reacties Link kopieren
Ja maargoed dan zou het lekker makkelijk zijn....

dan zou ik dus nooit meer hoeven te werken en wel lekker de 260 euro krijgen van de belasting.........(maandelijks)

ik ga verder googlen...
Alle reacties Link kopieren
Zo makkelijk is het, zolang je solliciteert en WW ontvangt krijg je kinderopvangtoeslag.

Lulliger is het als je wel een baan hebt maar geen toeslag krijgt zoals in mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
Als je 1 uur werkt in een kalender jaar, heb je (afhankelijk van je inkomsten) recht voor kinderopvangtoeslag voor de uren die je afneemt bij de kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Broedkippetje heeft gelijk. Uitleg pik ik even van toeslagen.nl;



Geen werk meer, nog wel kinderopvangtoeslag



Bent u in 2010 werkloos geworden? Blijft u gebruikmaken van opvang en ontvangt u daarvoor kinderopvangtoeslag? Dan hebt u het hele jaar nog recht op kinderopvangtoeslag. Dit geldt ook als u uw bedrijf hebt beëindigd of als u geen meewerkaftrek meer ontvangt.



Let op!



Als u werkloos wordt, hoeft u de kinderopvangtoeslag dus niet direct stop te zetten. Dit moet u pas doen per 1 januari 2011, als u werkloos blijft. U kunt de toeslag dan stopzetten met het nieuwe Aanvraag- en wijzigingsprogramma kinderopvangtoeslag voor 2011.



Wat Bengal zegt klopt niet.... het gaat alleen op zolang je gewerkt hebt in dit specifieke kalenderjaar, solliciteren is niet voldoende. Er is bij de kinderopvangtoeslag niet zoiets als een sollicitatieplicht zoals waar bij een uitkering wel sprake van is. En als je geen toeslag krijgt verdien je (te ) veel.... (volgens de overheid is dat het geval bij een verzamelinkomen van rond de 130.000,00 per jaar en hoger)



En inderdaad is je verzamelinkomen over 2010 anders als jij (tijdelijk) geen inkomen meer hebt, dus heb je hoogstwaarschijnlijk recht op meer toeslag. Dus even wijzing doorgeven, wat Jorina zegt.

Bel anders eens met BOinK, belangenvereniging van ouders in de kinderopvang. Zij zijn elke dag bereikbaar (zie website) tijdens hun spreekuur en kunnen je hierover zeker adviseren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de WW moet je beschikbaar zijn voor werk, toeslagen lopen dan gewoon door. Zou erg onhandig zijn als je al je opvang op moet zeggen en als je na een maand weer aan het werk kan je eerst weer een jaar op de wachtlijst komt te staan.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
@Vishnu, maar dan nog geldt: toeslagen lopen tijdens WW alleen door als je in het betreffende kalenderjaar gewerkt hebt (ook al is het maar 1 uurtje). Als je bijvoorbeeld op 31 dec. 2009 ontslagen bent en je zit heel 2010 in de WW zonder nieuw werk, heb je geen recht op toeslag. Dan hangt het dus van jezelf af of je de beslissing neemt de kinderopvang stop te zetten (en je plek kwijt te zijn) of dat je het door laat lopen en volledig zelf gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals Kersje en anderen zeggen.

Geldt alleen voor dat kalenderjaar waarin je werkeloos bent geworden. Dus ben je, bij wijze van spreken, op 5 januari werkeloos geworden, maar heb je gewerkt t/m 4 januari, dan krijg je heel dat jaar nog kinderopvangtoeslag. Daarna niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kersje79 schreef op 18 mei 2010 @ 22:41:

@Vishnu, maar dan nog geldt: toeslagen lopen tijdens WW alleen door als je in het betreffende kalenderjaar gewerkt hebt (ook al is het maar 1 uurtje). Als je bijvoorbeeld op 31 dec. 2009 ontslagen bent en je zit heel 2010 in de WW zonder nieuw werk, heb je geen recht op toeslag. Dan hangt het dus van jezelf af of je de beslissing neemt de kinderopvang stop te zetten (en je plek kwijt te zijn) of dat je het door laat lopen en volledig zelf gaat betalen.TO heeft toch net pas haar baan verloren? Dus tot einde van jaar zit ze goed. En daarna kun je de toeslag via het UWV krijgen als je in een re-integratietraject zit.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met hetzelfde dilemma, ik zit momenteel thuis ivm een arbeidsconflict en mijn werkgever wil me nu gaan ontslaan. Ik zit dus over een aantal maanden ook zonder werk. Ik ga natuurlijk op zoek naar een andere baan, maar in deze tijd is dat niet zo makkelijk. Als ik per 1 januari geen baan heb krijg ik dus geen kinderopvangtoeslag meer. Stel dat ik nou bijv. via een uitzendburo een paar dagen zou werken, zou ik dan wel recht hebben op kinder opvangtoeslag? Ik heb 2 kinderen op de opvang en de wachtlijst is 9 maanden, als ik op zou zeggen (moet sowieso 2 maanden van te voren) wordt het lastig om een baan te vinden als je niet verzekert bent van opvang.
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd dien je in een kalenderjaar beide te hebben gewerkt. Word je zoals to werkloos in mei dan heeft ze het hele jaar 2010 recht op toeslag. Gaat ze echter in maart '11 weer aan het werk ( of voor mij part pas in september,..) dan heeft ze ook in 2011 een inkomen uit werk en ontvang je ook voor 2011 toeslag.



Mits ze deze regel niet gaan aanpassen want zeg nou eerlijk,...je zou dus echt aar 1 week ergens in dienst hoeven zijn om de gehele toeslag te ontvangen. Voor to niet van toepassing hoor maar ik weet wel van mensen die hun kinderen naar de chreche brengen en eigenlijk zich voor 1 week ergens op een loonlijst zetten. Niet fraai,...
Alle reacties Link kopieren
@ Layla: dit jaar mag jij dus nog de kinderopvangtoeslag door laten lopen èn kan je dus nog gebruikmaken van de kinderopvang. De tegemoetkoming stopt in principe voor jou op 31 december '10. Als jij in januari zou werken, via bijv. een uitzendbureau krijg je ook voor dat jaar weer kinderopvangtoeslag. Werk jij niet in 2011, dan ook geen kinderopvangtoeslag.

En dan is het aan jou of je de kinderen gewoon nog naar de kinderopvang laat gaan voor eigen kosten of dat je ze er (tijdelijk) afhaalt.



Helaas ... 't is niet anders. Wij hebben 't hier thuis ook aan de hand gehad. Gelukkig waren er bij onze BSO geen wachtlijsten en konden de kinderen gewoon weer terug naar de opvang, zodra we ze nodig hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:buffy schreef op 18 mei 2010 @ 21:58:

Ja maargoed dan zou het lekker makkelijk zijn....

dan zou ik dus nooit meer hoeven te werken en wel lekker de 260 euro krijgen van de belasting.........(maandelijks)

ik ga verder googlen...



Maar daarmee betaal je toch de plek voor kind op de opvang?

Dat blijft gewoon doorlopen.
quote:La India schreef op 18 mei 2010 @ 22:59: Voor to niet van toepassing hoor maar ik weet wel van mensen die hun kinderen naar de chreche brengen en eigenlijk zich voor 1 week ergens op een loonlijst zetten. Niet fraai,...Tja.Het is ook zo makkelijk solliciteren als je kind niet naar een creche gaat, en het is zo lastig de creche betalen als je geen toeslag krijgt, en geen of weinig inkomen hebt.
In jouw ogen wordt er dan misbruik gemaakt van belastinggeld ofzo, La India?.. Nou, gooi daar tegenover mijn situatie maar, misschien maakt dat het weer een beetje goed: Meewerkend partner in eigen bedrijf, winst is te hoog om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Prima. Totdat je ernstig ziek wordt en dus niet meer kunt werken, geen recht hebt op WAO en tegelijkertijd te ziek bent om voor je kids te zorgen. Thuiszorg idem dito, te hoog inkomen. Ook prima. Het hele grapje aan zorg voor mij en mijn kinderen heeft ons 2 jaar lang ruim 2000 euro per maand gekost. Enne, dat was slechts voor 1 kind die 2 dagen naar KDV ging plus 2 kinderen die max. 3 keer per week naar de overblijf gingen. Da's niet teveel, lijkt me. Nou weet ik wel dat we het dus ook op konden hoesten maar het zijn nogal wat centen.



Mij dunkt dat dat de kosten voor 'al die mensen die hun kind naar de creche brengen terwijl ze maar een beetje op de bank hangen ofzo' weer een beetje recht trekt. Dus no worries, schat, jij zult er geen boterham minder om eten.
Alle reacties Link kopieren
En bovendien, hoe wil je solliciteren met jonge kinderen om je heen? Ik vind het niet zo onlogisch hoor. Soms moet je gewoon een gesprek met iemand plannen en dat gaat heel lastig als je geen opvang hebt (geen ouders in de buurt die even op kunnen passen). Toen ik werkloos was, heb ik de opvang gewoon door laten lopen, ook om mijn kind in haar ritme te laten zitten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Kersje79 schreef op 18 mei 2010 @ 22:22:

*knip*



En als je geen toeslag krijgt verdien je (te ) veel.... (volgens de overheid is dat het geval bij een verzamelinkomen van rond de 130.000,00 per jaar en hoger)



*knip*je krijgt ook geen toeslag als je getrouwd bent met iemand die in het buitenland werkt of als je getrouwd bent met iemand die in de WAO zit en niet reintegreert omdat deze persoon te ziek is om ooit nog aan het werk te komen (en wel wordt geacht voor kinderen te kunnen zorgen)... dan zou je willen dat je voor 1 uurtje voor het uitzendbureau kunt werken zonder je WAO-uitkering kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
He allemaal!

Super bedankt hoor voor jullie reacties!

Het is me allemaal duidelijk geworden al is het natuurlijk van de zotte dat je inderdaad maar 1 week in het hele jaar ergens op de loonlijst moet staan om vervolgens het hele jaar de toeslag te krijgen!!!! ?.........



Erg bedankt voor de reacties..
Alle reacties Link kopieren
true Bengal...... sorry..... hoop dat 1 van de geschetste situaties niet op jouw van toepassing is....
Alle reacties Link kopieren
helaas spreek ik wel uit eigen ervaring...
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,



Ik las dit berichtje en zit ook in zo'n vervelende situatie.

Weten jullie hoe het bij mij dan zit?



Ik ben dit jaar voor 100% arbeidsongeschikt bevonden. Daarvoor 28 uur gewerkt. Ben nu nog bezig om toch voor 8 uur te reintegreren bij mijn oude werkgever. Die geeft me nog 3 maanden (een ingewikkeld verhaal), wanneer dit niet lukt (mijn werkgever zoekt nu elke keer naar mogelijkheden zodat het niet lukt) dan beland ik in de IVA en dus volledig arbeidsongeschikt.

Nu zitten mijn kinderen voor 3 dagen op de creche (2 kinderen, 3 volle dagen).

Nu lees ik dat er dus de mogelijkheid is dat ik die vergoeding niet meer krijg? Terwijl ik door mijn lichamelijke beperkingen, de kinderen die drie dagen niet kan verzorgen. 1 dag per week zonder hulp redt ik nog net.

Mijn inkomen gaat nu al zo achteruit. Kan iemand mij helpen?

Want bij de belasting gaat alles over reintegreren en niet over arbeidsongeschiktheid zonder werk.



liefs

tulip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven