Werk & Studie alle pijlers

WW en recht op kinderopvangtoeslag

05-11-2010 15:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Wie weet hoe het echt zit?

Ik ben sinds november werkloos en heb 2 kinderen die een creche bezoeken. Nu hoor ik van meerdere mensen dat het recht op vergoeding van de staat komt te vervallen in het nieuwe jaar (dus per 1-1-2-11)wanneer je geen werk hebt. Hoe zit het dan als ik in de loop van 2011 een baan zou krijgen? Ik zie het niet zitten om de creche op te zeggen en vervolgens dus op de wachtlijst te belanden. Als ik dan een baan vind, heb ik geen opvang!

Heb verschillende keren de belastingtelefoon gebeld en ik hoor verschillende versies. Hoe zit het nu echt?



gr marleen
Alle reacties Link kopieren
Zoals het NU is, en naar ik aanneem in 2011 ook nog steeds: als je inkomen uit werk groter is dan 0 (dus: als je maar een dag gewerkt hebt), dan heb je voor het hele jaar recht op kinderopvangtoeslag.
-
Alle reacties Link kopieren
En volgens mij (maar dat weet ik echt niet zeker) is het probleem als je al een creche bezoekt niet zo groot, want in de voorlopige teruggaaf gaan ze ervan uit dat je wel nog een baan hebt.



En idd. Eén keer betaalde arbeid is voor een heel jaar kinderopvangtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Misschien even op de site kijken, daar staat onder het kopje particulier vast ook een stukje over kinderopvangtoeslag.
In de WW heb je gewoon recht op Kinderopvangtoeslag. Dit omdat je, als je een baan aangeboden krijgt, direct aan de slag kan en niet weer op een wachtlijst hoeft of opvang voor je kind hoeft te gaan zoeken.



Ervaringsdeskundige, vandaar.
Niet zonder meer Nastik, volgens mij heb je er recht op als je in dat jaar wel gewerkt hebt maar werkloos bent geworden. Ik kwam in de ww vanuit de ziektewet, had dat jaar niet gewerkt en had geen recht op kinderopvangtoeslag.



Ik zat dus inderdaad met het probleem dat mijn kinderen op een wachtlijst stonden, ik geen opvangplek had, maar wel geacht werd per direct beschikbaar te zijn voor werk als ik zou worden aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet Nastik, dat is juist het kromme ervan. Wij hebben onze kinderen van de opvang moeten halen, als mijn man (in ons geval) maandag een baan zou hebben, hebben wij geen opvang. Ik begrijp wel dat je geen recht hebt op toeslag als je niet werkt maar dit is nou ook niet echt handig.
Alle reacties Link kopieren
Zoals Citronella zegt in het jaar dat je werkloos wordt heb je er nog recht op dan geldt die ene dag oid?
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel:



Als je in 2011 één dag werkt (of meer), dan heb je er recht op. Dus als je erop durft te gokken dat je in 2011 weer een baan krijgt, of desnoods een dagje plees gaat schrobben via het uitzendbureau, dan kun je gewoon weer kinderopvangtoeslag aanvragen (je moet dan een schatting maken van je inkomen, dat is dus een beetje gokken - gok niet te laag, want dan moet je straks weer terugbetalen).
-
quote:anemoon schreef op 05 november 2010 @ 18:21:

Het is heel simpel:



Als je in 2011 één dag werkt (of meer), dan heb je er recht op. Dus als je erop durft te gokken dat je in 2011 weer een baan krijgt, of desnoods een dagje plees gaat schrobben via het uitzendbureau, dan kun je gewoon weer kinderopvangtoeslag aanvragen (je moet dan een schatting maken van je inkomen, dat is dus een beetje gokken - gok niet te laag, want dan moet je straks weer terugbetalen).Niet met terugwerkende kracht toch? Als je op 1 maart een baan hebt krijg je geen vergoeding voor jan en feb.
quote:voornu schreef op 05 november 2010 @ 18:26:

[...]





Niet met terugwerkende kracht toch? Als je op 1 maart een baan hebt krijg je geen vergoeding voor jan en feb.



Jawel hoor.

Alleen achteraf bij jaaropgave als je toeslag stop gezet hebt.
quote:Suze02 schreef op 05 november 2010 @ 18:31:

[...]





Jawel hoor.

Alleen achteraf bij jaaropgave als je toeslag stop gezet hebt.Ik snap deze zin niet. Waarom zou je je toeslag stoppen? Ik ga van de situatie uit waarbij je in jan en feb ook gebruik maakt van opvang.
Alle reacties Link kopieren
Citronella heeft gelijk. Heb in dezelfde situatie gezeten (en zit er weer in). Ww en zwangerschapsverlof over het nieuwe jaar heen. In 2011 dus geen recht op toeslag totdat ik gewerkt heb. En dan krijg je sws de maanden dat je geen toeslag hebt gehad terug.
Ha, ik zie nav andere topics/fora dat ik idd verkeerd ben ingelicht door de belastingdienst (en ik ben niet de enige vrees ik). Zie bv dit topic en dit forum De 1 januarigrens gaat niet op voor kot, wel voor de andere toeslagen.
Ik weet niet zeker of ik je begrijp Voornu, zal de andere topics moeten lezen dan, vrees ik.



Ik begrijp het op zich wel, dat je geen recht hebt op toeslag, maar het is vanuit die situatie bijna onmogelijk om weer aan werk en opvang te komen. Ik had 2 kinderen, kon 4 dagen gaan werken, zie maar eens vanuit het niets ergens voor 2 kinderen 3 dagen opvang te krijgen. Ook al sta je op tig wachtlijsten. Ik had geluk dat mijn huidige werkgever me ook voor 2 dagen per week wilde laten beginnen, en kreeg nog 2 maanden extra om voor de overige dagen opvang te regelen. Het is allemaal gelukt maar vraag niet hoe. Een andere keer was ik in de 2e ronde van een sollicitatie, had wonderbovenwonder de opvang ook rond, ging de baan niet door, kon ik de opvang weer afzeggen. Man, hou op, frustraties (sorry) .
Ik dacht dat je per/op 1 januari werk moest hebben (ook al is het slechts die ene dag) om recht op toeslag voor dat hele jaar te hebben. Ook de belastingdienst doet voorkomend dat het recht op toeslag op/per die datum -1 januari- wordt bepaald.



Maar dat is niet het geval, als je denkt dat je ergens in dat jaar (2011) vast wel een dag inkomen hebt, heb je voor dat hele jaar recht op toeslag, ongeacht het aantal gewerkte uren of per wanneer (ook al is het pas 31 december 2011). Dus opvang/toeslag vooral niet stopzetten als je 1 jan 2011 geen werk hebt maar wel denkt/zeker weet dat je ergens in 2011 gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad is het zo dat de situatie WW en kinderopvangtoeslag echt vreselijk paradoxaal in elkaar zit.



Zelf liep ik er tegen aan dat ik nog geen opvang voor Timanni had (ingeschreven terwijl de test nog zo'n beetje droog moest worden maar pas plek rond de periode dat hij 6 maanden werd).

Op basis van mijn WW en werkloosheidssituatie kregen wij géén toeslag van de Belastingdienst maar wel kreeg ik de wind van voren van mijn Werkcoach dat ik niet zomaar stantepede op haar verzoek naar het UWV kon komen maar dat eerst thuis moest zien te regelen met man of schoonmoeder. Ik moest nl wél gewoon beschikbaar zijn voor werk op ieder moment.

Heb haar liefjes gevraagd hoe dat te doen, mét wachtlijst en zonder toeslag. Had ze geen antwoord op...



Inmiddels ben ik een half jaar zelfstandig ondernemer en ondanks het feit dat ik nog geen cent omzet heb gedraaid dit jaar door de tegenvallende economie en pas sinds vandaag geen WW uitkering meer ontvang, krijg ik nu wél die toeslag.



Wat mij betreft zit die regeling scheef in elkaar, als nog steeds de doelstelling is om zoveel mogelijk werklozen weer aan het werk te helpen en de participatiegraad van vrouwen te verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Nou jaaaaa nu breekt mijn klomp.

Ik was ook op zoek naar informatie hierover en stuitte op dit topic (en meerder fora overigens, allen met even tegenstrijdige informatie).



Zojuist de belastingtelefoon gebeld. Ik heb geen recht op k.o.t. als ik per 1 januari geen werk heb. Maar als ik per maart wel weer werk, heb ik wel weer recht en met terugwerkende kracht ook voor januari en februari. Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik wel weer werk ga vinden maar volgens de belastingtelefoon moet ik dus wel de k.o.t. opzeggen en de kosten voor de opvang tot die tijd volledig zelf moet betalen.



Toen ik voorstelde zelf het risico te nemen om het niet af te zeggen omdat ik denk wel weer werk te vinden, zei de mevrouw aan de telefoon dat ik dat kon doen maar dat dat niet de manier was die 'zij' aanraden.



Pffff ik weet het niet hoor. Wat TD al zegt het is allemaal zo tegenstrijdig. Ik mag geen banen weigeren maar ik kan eigenlijk (als ik de juiste weg bewandel volgens de belastingdienst) de opvang niet meer betalen, de opvang die ik nodig heb om een baan te kunnen accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opvang aanhouden. Heb je geen werk in januari en februari heb je straks nog een meevaller ook, door lager inkomen heb je recht op meer toeslag....
Alle reacties Link kopieren
Door de toeslag gewoon te ontvangen voor de opvang loop je geen enkel risisco. Als je belastbaar inkomen (verzamelinkomen) lager is dan krijg je juist MEER toeslag. Je loopt dus geen risico.
Alle reacties Link kopieren
Beng dankjewel voor je toevoeging. Maar ik ben dan dus wel zo'n muts die het eigenlijk niet door durft te laten lopen omdat dat dus eigenlijk niet mag.

Toen ik voorstelde aan de belastingtelefoon mevrouw om voor 1 januari een krantenwijk te nemen en die 1 dag vol te houden, toen zei ze dat dat ook zou kunnen. Nou jaaaaa!!!!
Alle reacties Link kopieren
om deze topic nog even omhoog te gooien, hierbij nog wat vragen..



per 1 januari loopt mijn contract af, zoon gaat 2,5 dag naar de kdv. Zoals Bengal zegt, niet de toeslag opzeggen, maar kan de belasting niet op een of andere manier erachter komen dat je tijdelijk in de ww zit, en daarom je kinderopvangtoeslag stopzetten? daar ben ik bang voor, weet vrijwel zeker dat ik in de loop van het nieuwe jaar wel weer een baan zal vinden.. maar toch.. aangezien de regels weer veranderen in 2011..
Alle reacties Link kopieren
in het ergste geval betaal je een deel terug.. MAar in principe heb je in de ww geen recht op toeslag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven