Geld & Recht alle pijlers

Chagrijnig na grote aankoop

17-05-2024 10:05 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik een grote aankoop doe - een nieuwe fiets, auto, telefoon, televisie of zelfs een paar laarzen - dan ben ik altijd een paar dagen van slag en een beetje chagrijnig. Een combinatie van angst voor de verkeerde keuze en het heftig vinden om zoveel geld uit te geven… denk ik?

Ik heb het al sinds ik puber ben, een mp3-speler of vakantie kopen van m’n geld van m’n bijbaan en ik was echt dagen van slag. Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen waarom maar ik weet het van mezelf en probeer het maar te accepteren.

Maar… het is natuurlijk niet zo leuk naar anderen toe. Man & ik hebben nu net een nieuwe (tweedehands) auto gekocht en ik kan alleen maar zitten mokken en benoemen wat er stom is aan die auto. Ik vind mezelf nu echt even niet een leuk persoon. :-$

En ohja: ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik over een paar weken dolblij ben met die nieuwe aankoop. Het is altijd die eerste paar dagen, dus net na de aanschaf.

Herkent iemand dit? Waar komt dit toch door? Tips natuurlijk ook welkom ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
waar zit het gevoel? baal je van het leeghalen van je spaarrekening?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het angst is om een verkeerde beslissing te hebben gemaakt of angst is om het geld toch voor iets anders nodig te hebben.
Benoem dat (naar jezelf en je partner) ipv in dit geval de auto te benoemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-05-2024 10:07
waar zit het gevoel? baal je van het leeghalen van je spaarrekening?
Goede vraag, maar dat is het niet. Ik weet dat er een nieuwe auto moet komen, dus daar is dan ook een X bedrag voor gespaard. We hebben het financieel ook niet slecht (maar moeten uiteraard wel gewoon werken & sparen voor dingen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
17-05-2024 10:12
Goede vraag, maar dat is het niet. Ik weet dat er een nieuwe auto moet komen, dus daar is dan ook een X bedrag voor gespaard. We hebben het financieel ook niet slecht (maar moeten uiteraard wel gewoon werken & sparen voor dingen).
ben je bang om (in jouw ogen) grote fouten te maken??
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een auto herken ik het wel. Toch ook een beetje de spanning of het is wat je wilde, of het zo goed is als de verkoper zei etc.

Heb zelf één keer meteen heel veel kosten moeten maken voor een oude auto. Was het achteraf helemaal waard want nog tien jaar in gereden.

Heb zelf ook een keer gehad dat de auto nogal tegenviel in rijcomfort, zitcomfort, en in ruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gingen je ouders om met geld?
Welke normen en waarden omtrent geld en spaargeld en besteding heb jij van huis uit meegekregen en gezien?
Wat deden je ouders (moeder) als er iets nieuws moest worden gekocht?

Heb je ooit eens iets groots gekocht en korte tijd later had je het geld eigenlijk nodig gehad voor iets onverwachts?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je accepteert dat dit nu eenmaal is hoe jij in elkaar zit. Een paar dagen chagrijnig en daarna weer blij, er zijn ergere dingen. Zo hebben we allemaal wel iets eigenaardigs toch.

Als je man je kent dan weet hij ook wel dat je wel weer bijdraait. Dan laat hij je ff in je soppie gaarkoken. No big deal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar hoor TO.

Ik heb van huis uit meegekregen dat je hard voor je geld moet werken en dat je altijd tekort hebt.
Ik denk nog steeds (45 jaar) lang na over grote uitgaves en voel me slecht als ik te weinig geld op mijn rekening heb.
Te weinig is zeer relatief hoor. Ik zet elke maand het bedrag voor vaste lasten op de rekening die daarvoor is, ik reserveer bedragen voor jaarlijkse rekeningen (ANWB, gemeentelijke belasting etc).
Reserveer een maandelijks bedrag voor boodschappen en uitgaves voor in huis (klusspullen bv). Daarnaast spaar ik nog voor vakantie, autokosten, groot onderhoud aan het huis èn overig.
Tenslotte blijft er een bedrag over dat ik gewoon vrij kan uitgeven een kleding, uit eten, cadeautjes voor vrienden en familie etc.

Hiermee heb ik het gevoel redelijk onder controle, maar als ik dan een groot bedrag uit geef voor vakantie dan kriebelt het echt en heb ik gedachtes als: wat nou, als ik straks een extra hoge APK-rekening heb of er gaat iets duurs stuk in huis???
Inmiddels kan ik mezelf echt wel streng toespreken dat ik me niet moet verliezen in dat doemdenken omdat ik voldoende reserves heb en dat ik in het uiterste geval een lening kan nemen, want ik heb genoeg inkomen voor de aflossing.

Maar ja, mijn tip: budgetten aanleggen, maar dat doe je al. En daarbij die angstige stem blijven tegenspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeemeermin84 schreef:
17-05-2024 10:09
Ik denk dat het angst is om een verkeerde beslissing te hebben gemaakt of angst is om het geld toch voor iets anders nodig te hebben.
Benoem dat (naar jezelf en je partner) ipv in dit geval de auto te benoemen.
Dat ja. Heel vervelend voor de ander, dat jij zijn plezier om de nieuwe auto gaat verpesten door erover te gaan zeuren en mokken. Dat zeg je zelf ook al. Doe dat dan ook niet
impala wijzigde dit bericht op 17-05-2024 10:33
6.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hier soms ook herkenbaar. Athans deels… Ik kan ook soms ontzettend lang nadenken over iets duurs gaan kopen. En dan kan het na een paar dagen de doorslag geven.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
17-05-2024 10:26
Of je accepteert dat dit nu eenmaal is hoe jij in elkaar zit. Een paar dagen chagrijnig en daarna weer blij, er zijn ergere dingen. Zo hebben we allemaal wel iets eigenaardigs toch.

Als je man je kent dan weet hij ook wel dat je wel weer bijdraait. Dan laat hij je ff in je soppie gaarkoken. No big deal.
Ik zou het wel een big deal vinden als partner. Je weet dat het gemok onterecht en heel vervelend is, je houdt je maar een beetje in.
impala wijzigde dit bericht op 17-05-2024 10:36
0.19% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Super herkenbaar. Opgegroeid met sparen, sparen voor later en nu is het al lang later en kan ik nog moeilijk geld uitgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het niet als structureel iets geloof ik (of nooit opgevallen) maar heb het toevallig nu wel. Eergisteren een bank+fauteuil gekocht (zie topic :P) en nu gestresst en bang (en heel onrustig daarvan) dat ik een verkeerde keus heb gemaakt. Moet nog 3 mnd wachten om te zien of dat daadwerkelijk zo is. Maar ik ga er maar van uit dat het gevoel zal zakken in de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner heeft er totaal geen last van, die geeft geld als water uit, als het moet :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het hem niet zit in het geld op zich, maar in het gevoel dat dit geeft. Wat representeert geld voor jou? Veiligheid? Controle? Van mijn part macht?
Want dat is wat je kwijt bent, daags na de uitgave. En dan maakt het op dat moment niet uit wat je er voor terug hebt gekregen. Het is het geld wat je kwijt bent, en hetgeen wat dit representeert.
regenboog wijzigde dit bericht op 17-05-2024 10:39
Reden: Nog duidelijker
4.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Regenboog schreef:
17-05-2024 10:38
Ik denk dat het hem niet zit in het geld op zich, maar in het gevoel dat dit geeft. Wat symboliseert geld voor jou? Veiligheid? Controle? Van mijn part macht?
Want dat is wat je kwijt bent, daags na de uitgave. En dan maakt het op dat moment niet uit wat je er voor terug hebt gekregen. Het is het geld wat je kwijt bent, en hetgeen wat dit symboliseert.
Ja ook herkenbaar. Deels komt dat ook omdat mijn moeder altijd zonder geld zat vroeger. Die angst zit er bij mij nog steeds…
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
17-05-2024 10:31
Dat ja. Heel vervelend voor de ander, dat jij zijn plezier om de nieuwe auto gaat verpesten door erover te gaan zeuren en mokken. Dat zeg je zelf ook al. Doe dat dan ook niet
Je hebt echt helemaal gelijk hoor. Dit vind ik het vervelendst eraan.

Het lastige is dat mijn man echt de nuchterheid zelve is en mij dan gaat proberen te overtuigen waarom het écht een goed aankoop is (“eindelijk een automaat! Dat wilden we toch al zolang? En het was echt een goede aanbieding!”) waardoor ik nog meer met de hakken in het zand ga. Ik weet het van mezelf en ik probeer het dus ook enorm te onderdrukken, maar hij merkt het toch wel aan me :-$
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
17-05-2024 10:37
Mijn partner heeft er totaal geen last van, die geeft geld als water uit, als het moet :P
Dat deed mijn ex ook. Zo erg dat we regelmatig flink rood stonden, wat mijn angst en stress alleen maar versterkte. Hij pinde gewoon geld van de 'vaste lasten-rekening' voor dingen voor zichzelf, waardoor rekeningen niet betaald konden worden. Moest ik weer geld van het groot onderhoud potje halen om de hypotheek te betalen. Zwaar irritant.
Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat ik nu met vrijwel dezelfde lasten maar met minder inkomen meer overhoud dan toen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er zelf trouwens ook een beetje last van, dat ik bang ben de verkeerde keuze te hebben gemaakt en daardoor niet echt blij kan zijn. Vooral met dingen die niet meer omgeruild kunnen worden. Zoals een nieuwe keuken. En nu met een duur zonnescherm dat binnenkort gemonteerd wordt.
Gelukkig denk ik zó lang na voor ik iets koop dat ik meestal toch wel tevreden ben achteraf. Maar soms ook niet (nieuwe tegels in de gang) en dat is best wel kut. Maar dan zeg ik maar tegen mezelf dat niet alles perfect hoeft te zijn en dat je gek wordt als je daarnaar streeft. Belangrijkste is dat er straks een zonnescherm hangt, als het 30 graden wordt. En dat er tegels liggen in de gang.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft dit ook met zo ongeveer alle grote nieuwe dingen. Het is nooit goed genoeg er is altijd iets mis mee volgens hem. Heel vervelend als partner, maar inmiddels is het duidelijk dat dit echt een ASS ding van hem is en hij er vanzelf weer aan went.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
17-05-2024 10:40
Je hebt echt helemaal gelijk hoor. Dit vind ik het vervelendst eraan.

Het lastige is dat mijn man echt de nuchterheid zelve is en mij dan gaat proberen te overtuigen waarom het écht een goed aankoop is (“eindelijk een automaat! Dat wilden we toch al zolang? En het was echt een goede aanbieding!”) waardoor ik nog meer met de hakken in het zand ga. Ik weet het van mezelf en ik probeer het dus ook enorm te onderdrukken, maar hij merkt het toch wel aan me :-$
Leg hem dat uit, zeg dat zijn aanpak averechts werkt
En dat als hij je even de ruimte geeft, je vanzelf bijdraait
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
17-05-2024 10:37
Mijn partner heeft er totaal geen last van, die geeft geld als water uit, als het moet :P
MIjne ook, en dat vind ik erg vervelend, dan voelt het alsof ik de enige ben, die zich verantwoordelijk voelt voor onze financiele huishouding
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
17-05-2024 10:48
Ik heb er zelf trouwens ook een beetje last van, dat ik bang ben de verkeerde keuze te hebben gemaakt en daardoor niet echt blij kan zijn.

We leven in een tijd waarin de keuzes zowat onbeperkt zijn, en iedereen het doodnormaal vindt om dagen op internet te zoeken naar de perfecte tablet, keuken, auto etc. Dus de verwachting is dan ook dat je de perfecte keuze maakt.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat mensen daar niet gelukkiger van worden. Als je iets kiest uit 5 opties ben je tevreden, als je iets kiest uit 40 opties ben je minder tevreden, want dan is de kans groter dat je denkt dat je toch niet de ultieme keuze hebt gemaakt.

Ik denk dat dat een rol speelt, naast de al eerder genoemde verhouding met geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-05-2024 10:53
MIjne ook, en dat vind ik erg vervelend, dan voelt het alsof ik de enige ben, die zich verantwoordelijk voelt voor onze financiele huishouding
Ja ook herkenbaar… we krijgen er nog wel eens een discussie over. Maar soms denk ik, je doet maar lekker ( we hebben ook aparte eigen rekeningen en gezamenlijk). Bijv een nieuwe dure tv kopen, terwijl die oude nog prima was. Ik heb dan ook geen zin om die discussie te voeren.
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven