Mama heeft de zenuwen voor de middelbare…:

20-05-2024 08:26 188 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon van 12 gaat na de vakantie naar de middelbare! Een leuke school een dorp verderop heeft ie uitgekozen. Hij moet elke dag 3 km fietsen wat op zich te doen moet zijn natuurlijk. Echter is ie nog heel klein en heeft ie dus ook echt nog een kleine fiets (24 inch)! Buiten t feit ik dat ik bang ben dat ie met z’n lengte gepest gaat worden denk ik dat die 3 km door een open winderige vlakte hem ook wel kan opbreken. Ik zie overal bomen en beren op de weg. Ik laat dit niet doorschemeren en hij zelf ziet er helemaal niet tegenop. Loslaten is nooit mn sterkte kant geweest, maar ik lig echt wakker van t feit dat hij naar de middelbare school gaat. Herkenbaar? En hoe verging het jullie (kinderen)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh 3km is toch niet zo ver…daar zou ik mij niet zo druk over maken. Komt wel goed. Ik woon in een groot dorp waar de dichtstbijzijnde middelbare school 7/8km fietsen is. Hij creëert vanzelf fiets conditie.
Alle reacties Link kopieren Quote
3km? fietst hij nu nooit dan?

Dat is toch maar 10-15 minuten afhankelijk van hoeveel stoplichten? Het is met een lekke band zelfs te lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kleuter fietst al 4 km een dorp verderop naar school! Ok niet door een winderige vlakte maar al wel sinds hij 4,5 is zonder problemen.
Dit gaat toch makkelijk?
wombat wijzigde dit bericht op 20-05-2024 09:00
43.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat fietsen kun je oefenen en dan moet een 12 jarige het prima kunnen. Mijn 7 jarige fietst een vergelijkbare afstand regelmatig.

Dat loslaten zul je ook moeten oefenen. Net als je kind zo proberen op te voeden dat het weerbaar is en dit soort dingen gewoon zelf kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe groot is hij. Past hij niet op een kleine 28 inch? Daarbij is 3 km toch helemaal niet lang. Dat fietste ik 4 x pd vanaf mijn vierde.
Alle reacties Link kopieren Quote
3km? Dat is toch maar n klein stukje? De meeste kinderen zouden er een (spreekwoordelijke) moord voor doen om zo dicht bij school te wonen. Je kunt de route ook een keer samen met hem fietsen, dat stelt je vast gerust. Verder zijn veel jongens echt klein in de brugklas, omdat hun groeispurt later is dan van meisjes. Hij zal dus niet de enige zijn. Ik weet van vrienden dat ze het vooral irritant vonden als schattig gezien te worden, en dat sommige meisjes de neiging hadden om hen op te tillen. Aan de andere kant zijn alle kinderen onzeker over hun eigen dingen als je beginnen op de middelbare school en heeft elk kind zijn eigen ding: kort, lang, dik, mager, puisten etcetc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij nu geen 3 km kan fietsen is er iets verkeerd gegaan…
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus 1,5 km en 1,5 km terug?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kleine puber moest 10 km enkele reis fietsen. Had toen wel een 26 inch fiets trouwens. Maar een normale herenfiets zat er echt niet in. En hij was net 11. Ging prima, wennen ze heel snel aan
Alle reacties Link kopieren Quote
Loslaten! Zet je angst om in trots, je zal zien dat jouw zoon dit prima kan. En ook alle andere nieuwe dingen die op zijn pad gaan komen het komende jaar kan hij prima aan. Ze worden zo snel groot en zelfstandig in dat eerste jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh, 3 km? Dat is een afstand die voor een basisschool al vaak voorkomt.

Ik was een ukkie van 11 die 15 km op mn kleine fietsje moest naar de brugklas. Is ook helemaal goed gekomen.
Ik hoop dat je deze angst niet aan je kind laat doorschemeren? Lijkt me erg heftig als kind als je moeder hier zo mee zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zal toch wel meevallen met die winderige vlakte, of wonen jullie op de toendra? En anders gaat ie lopen.

Ik ben echt niet van die kerk die onmiddellijk begint te jeremiëren dat wij Vroeger dertig kilometer tegen de sneeuwstorm in moesten op een fiets met vierkante wielen, maar al die zorgen om drie f***ing kilometer vind ik ernstig overdreven.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 20-05-2024 09:16
53.88% gewijzigd
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt vast een keer oefenen met fietsen. 3 km moet toch makkelijk kunnen voor een 12 jarige?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het allemaal niet trekt dan koop je je kind een 26 inch elektrische fiets. Dan redt hij die 3(!l kilometer heus wel...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden als tussenfiets een 16 inch fiets gekocht, tweedehands.

En 3 km? Serieus? Mijn kind fietste al op zijn vierde zelfstandig. Heb je nooit geoefend met hem?

En ik had een lief en verlegen ventje, na de eerste maand op de middelbaar kreeg ik een puber retour. Dus bereid je er maar op voor....
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind moest hier 15 km heen en ook weer terug. Heeft ie allemaal overleefd.

Qua klein zijn, hij is niet de enige. We hebben hier verschillende niet erg lange leerlingen rondlopen en die worden niet meer of minder gepest dan langere leerlingen.

Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste moest 12 km heen ( en dus ook 12 km weer terug) door poldergebied heen, of deel polder en bos, maar dat vond ze zelf niet zo fijn, altijd gezeik met engerds daar. Dus ging ze liever open en bloot door de polder.

Zonder elektrische fiets, op hele nare dagen qua weer kon ze met de bus.
Ik was 1.38m toen ik naar de middelbare ging, 6 km heen en 6 terug op een betrekkelijk kleine fiets. Overleefd. En nee ik hoefde niet blootsvoets door de sneeuw te ploeteren, maar gewoon fietsen met kleine benen op kleine fiets.

Als je je echt zorgen maakt, ga vanaf nu elke paar dagen de route fietsen. En beetje kijken of er nog anders gefiets kan worden en dat oefenen.

3km lukt prima, ook door de polder of een drukke stad.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 20-05-2024 09:19
18.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tanteslankie20 schreef:
20-05-2024 09:15
Wij hadden als tussenfiets een 16 inch fiets gekocht, tweedehands.

En 3 km? Serieus? Mijn kind fietste al op zijn vierde zelfstandig. Heb je nooit geoefend met hem?

En ik had een lief en verlegen ventje, na de eerste maand op de middelbaar kreeg ik een puber retour. Dus bereid je er maar op voor....
Dat is wel heel hard trappen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
3km is toch helemaal niks? Mijn zeven-jarige fietst ook op een 24 inch fiets. Wij fietsen regelmatig een km of 6 enkele reis ergens heen. Laatst hebben we een lange fietstocht gefietst, toen heeft hij 50km op een dag gefietst. Oke, toen was hij echt wel moe, maar een 12 jarige moet 3lm toch echt met gemak kunnen (tenzij er sprake is van ernstig fysieke beperkingen natuurlijk).
En kan hij niet over naar een 26 inch fiets? Met een 24 inch fiets maar de middelbare school lijkt me voor hemzelf niet heel leuk.
bloempje* wijzigde dit bericht op 20-05-2024 09:19
0.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in ieder geval een grotere fiets kopen. Een 26" of 28" kan ook prima voor een klein kind. Het gaat om het frame. Grotere wielen fietsen fijner voor hemzelf en hij gaat ook minder opvallen. De afstand lijkt mij geen probleem, hij kan dat zelfs lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 km is niks, dat fietste mijn jongste als driejarige al. Maar ik neem aan dat de afstand symbool staat voor je angst of je zoon het wel zal redden op de grote boze middelbare. Het komt vast allemaal goed! Die brugklassers krijgen vaak uitgebreide introductie en begeleiding, ze ontmoeten allemaal nieuwe mensen die ze misschien wel veel beter passen dan de vrienden van de basisschool. Je zult versteld staan van de nieuw verworven zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je zoon. Miljoenen zijn hem voorgegaan, het zal hem ook wel
lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
20-05-2024 09:18
Dat is wel heel hard trappen.
Ja daar heeft hij nu nog profijt van...

Hahaha moet 26 inch zijn |-)
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
20-05-2024 09:18
Dat is wel heel hard trappen.
Zelfs mijn 1.40m kind heeft een 24 inch fiets. Kan bijna naar de 26 inch.
Ik heb met 1.60m een 28 inch wielen fiets en frame maat 47.
Alle reacties Link kopieren Quote
3km is loopafstand, dat heb je op de fiets echt in 10-15 minuten gedaan. Heel veel kinderen fietsen 10-15km naar school, ook de kleintjes.

Is de fietsafstand niet gewoon iets wat je nu als ‘excuus’ hebt bedacht om gestresst over te zijn? Maar dat het eigenlijk gewoon gaat over je kind loslaten als hij ouder wordt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven