Een kat in een studentenhuis? Ervaringen?

25-11-2011 13:48 52 berichten
Het lijkt mij en mijn huisgenoten leuk om een kat in huis te hebben. Maar ik maak me zorgen over een paar dingetjes.



We wonen met 5 meiden aan een weg in de binnenstad. Er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. In het weekend komt het sporadisch voor (eens in de 3 maanden?) dat er 2 dagen niemand thuis is. In de vakanties is eigenlijk ook altijd wel iemand thuis (m.u.v. bepaalde dagen zoals kerst en pasen). Het lijkt me onwijs gezellig, zo'n poezebeest. En ook handig tegen de muizen.



Maar.. Ik vind het eigenlijk zielig als zo'n beestje soms een paar dagen alleen is en daarnaast niet naar buiten kan. En ook dat eens in de zo veel jaar mensen verhuizen. Als wij allemaal weg zijn, (bijv over een jaar of 6) gaat poes dan met 1 van ons mee? Of blijft het de huiskat?



Een rustig eigen plekje creëren voor de kat is geen probleem.

Dierenarts kosten, inentingen etc. ook niet (wij hebben een buffer op de huisrekening van minimaal ¤400. Potje onvoorzien zeg maar.)



Ik ben eigenlijk opzoek naar ervaringen zodat ons huis een goede beslissing kan nemen. Áls er een kat komt, zal dat pas rond maart/april zijn. We willen er eerst écht goed over nadenken. Oh en we willen sowieso 1 uit het asiel natuurlijk .



Alvast bedankt!





ps: In ons contract staat níet vermeld dat we geen huisdieren mogen hebben. Er heeft 5 jaar geleden ook een kat in dit huis gewoond, die was specifiek van 1 huisgenote en ging dus met haar mee uit huis. De huisbaas vond dit goed (vanwege de muizen).
Alle reacties Link kopieren
quote:eleine schreef op 25 november 2011 @ 13:48:

. Als wij allemaal weg zijn, (bijv over een jaar of 6) gaat poes dan met 1 van ons mee? Of blijft het de huiskat?







Je kunt mensen niet ongevraagd opzadelen met een kat en bovendien mag je geen huisdieren houden volgens je huurcontract. De kat achterlaten als jullie verhuizen is dus geen optie.



Ik vind het sowiezo een slecht idee om de huisgenoten als groep verantwoordelijk te maken voor de kat. Voor je het weet ontrekt iedereen zich aan zijn verantwoordelijkheden.
quote:sugarmiss schreef op 25 november 2011 @ 13:56:

[...]





Je kunt mensen niet ongevraagd opzadelen met een kat en bovendien mag je geen huisdieren houden volgens je huurcontract. De kat achterlaten als jullie verhuizen is dus geen optie.



Ik vind het sowiezo een slecht idee om de huisgenoten als groep verantwoordelijk te maken voor de kat. Voor je het weet ontrekt iedereen zich aan zijn verantwoordelijkheden.Er staat níet in ons contract vermeld dat we geen huisdieren mogen. 5 jaar geleden vond de huisbaas het ook prima (vanwege de muizen).



Ben het met je eens dat als deze 5 mensen besluiten de kat te nemen, we hem/haar niet zomaar over kunnen laten aan nieuwe huisgenoten die de kat misschien ook helemaal niet willen.
Ach nee, gezellig toch gewoon!

En er staat toch juist niet in het huurcontract dat er geen huisdieren mogen komen, dus dat lijkt me geen probleem.

Gaan jullie allemaal tegelijk weg over 6 jaar? Het lijkt me dat er dan echt wel iemand is die de kat mee wil nemen, als de nieuwe bewoners hem niet over willen nemen.

Maar goed, dat zou ik ff vantevoren bespreken met elkaar.
Nee, we verschillen vrij veel in leeftijd en gaan sowieso niet tegelijk weg (7e jaars student met 2e studie en 1e jaars).
Naar mijn idee is het niet zo slecht, maar er zou in principe ééntje standaard voor eten en drinken moeten zorgen, afspraken maken over verschonen van kattenbak en ook over evt dierenarts kosten, een soort maandelijks spaarpotje.

Waarom dan één voor eten zorgen? Dan wordt ie niet overvoert, of door andere "vergeten", met dat ze denken, dat doet die of die wel.. mocht diegene die verantwoording heeft over het eten geven, een weekendje weg gaan, dan even de verantwoordelijkheid geven aan iemand die wel thuis is.

Een persoon is en blijft verantwoordelijk over het welzijn van de kat.
Ik zou het niet doen. Je krijgt toch gedonder over de kattenbak schoonmaken, het halen van het grit (is zwaar) bij wie mag de poes slapen, ik wil m nu aaien, jij hebt m al een uur op je kamer etc. Wie gaat er mee naar de dierenarts, wie geeft het eten. Hoe zit het met snoepjes geven? Voor je het weet zit je met een kat van 7 kilo.



Als je dan toch al een kat wil, neem er dan zelf een. Gewoon eentje die van jou zelf is. Niet van 5 anderen. En ik zou het nog maar eens heel goed navragen bij de verhuurder of het daadwerkelijk mag.



Persoonlijk zou ik in echt hartje binnenstad géén kat nemen.



En als je last hebt van muizen dan moet je je huisbaas inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
oh sorry verkeerd gelezen. Je mag dus wel huisdieren houden. Ik zou echt alleen voor de kat gaan als jij hem mee kan nemen als je gaat verhuizen. Je kan er echt niet zomaar vanuit gaan dat terzijnertijd er wel iemand zal zijn die de kat wil.



De asielen zitten vol en dat is niet voor niets. Veel mensen doen gemakkelijk weer afstand van hun huisdier. Ik blijf het een slecht plan vinden als je zelf niet van plan bent om zelf voor de rest van het leven van de kat je verantwoording te nemen.
Goed "systeem" redband!



We hebben nu ook een rooster voor werkzaamheden in huis. Dit zou er prima bij kunnen.
Er zitten nog genoeg oudere katten in het dierenasiel, dus als er eentje van een jaar of vijf, zes nog een nieuw huis zoekt .
@Ratteke en Sugarmiss,



Ik zie jullie punt(en).
Wel goed opletten dat er niemand allergisch is hier voor!!
Alle reacties Link kopieren
Eens met redband. 1 iemand heeft de verantwoording.

Hier ook een kat in studentenhuis gehad. Het is zo leuk, zo'n beest in huis. Een kat kan prima een weekendje alleen blijven, wel genoeg voer neerzetten uiteraard. Als je er een uit het asiel haalt neem dan geen kat die gewend is naar buiten te gaan.

Bij mij is de kat met mij mee gegaan toen ik vertrok uit het studentenhuis. Heb er nog jaren plezier van gehad, tot ie op een dag vertrokken is en nooit meer teruggekomen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van de studenten af hoor. Bedenk inderdaad dat zo'n kat langer mee gaat dan een 4 jarige studie.

En iedereen zal zich een beetje moeten aanpassen. Zijn er "slordige" studenten in je huis? Studenten die niet opletten of ze per ongeluk een kat opsluiten voordat ze een weekendje naar hun ouders gaan? Studenten die etenswaren op het aanrecht laten liggen? enz..
Hoeveel katten komen er nu wel niet in het asiel terecht omdat jonge stellen uitelkaar gaan, en plotseling er niet voor kunnen zorgen?

Hoevaak lezen wij wel niet hieer, wij gaan samen wonen en willen graag een kat?

Er zijn heel wat oudere katten van een jaar of vijf in het asiel,

die je toch nog op deze manier een goede fijne tijd kan geven.(naar mijn idee)

Mischien is het een idee om een dierenverzekering af te sluiten, op één naam, ( met zijn alle aan mee betalen) en die is en blijft meteen de verantwoordelijke van de kat.
Maak evt een soort contractje op over de verzorging van de kat met je huisgenoten.

Ook evt samen op dat contract dierenartskosten etc.

BIj het binnenkomen van een nieuw huisgenote, kan je die ook evt mee laten doen.
quote:daydream schreef op 25 november 2011 @ 14:10:

Het hangt van de studenten af hoor. Bedenk inderdaad dat zo'n kat langer mee gaat dan een 4 jarige studie.

En iedereen zal zich een beetje moeten aanpassen. Zijn er "slordige" studenten in je huis? Studenten die niet opletten of ze per ongeluk een kat opsluiten voordat ze een weekendje naar hun ouders gaan? Studenten die etenswaren op het aanrecht laten liggen? enz..Maar dat kan ook gewoon gebeuren, hoef je geen eens een studentenhuis voor te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kiezen jullie zelf de nieuwe huisgenoten? Dan zou je natuurlijk alleen nette zorgzame kattenliefhebbers kunnen kiezen en dan kan de kat wel de huiskat worden omdat hij goed verzorgd wordt.
quote:daydream schreef op 25 november 2011 @ 14:10:

Het hangt van de studenten af hoor. Bedenk inderdaad dat zo'n kat langer mee gaat dan een 4 jarige studie.

En iedereen zal zich een beetje moeten aanpassen. Zijn er "slordige" studenten in je huis? Studenten die niet opletten of ze per ongeluk een kat opsluiten voordat ze een weekendje naar hun ouders gaan? Studenten die etenswaren op het aanrecht laten liggen? enz..Nee, er zijn eigenlijk geen slordige studenten in ons huis. En het is een huisregel dat je geen dingen op het aanrecht mag laten slingeren (vanwege de muizen).
Alle reacties Link kopieren
Het zijn studenten, geen kinderen van vijf. Als iedereen het ermee eens is en af wil spreken rekening met het beestje te houden, dan zie ik geen enkel probleem.
quote:borderwalk schreef op 25 november 2011 @ 14:15:

Kiezen jullie zelf de nieuwe huisgenoten? Dan zou je natuurlijk alleen nette zorgzame kattenliefhebbers kunnen kiezen en dan kan de kat wel de huiskat worden omdat hij goed verzorgd wordt.Ja, wij kiezen ze zelf. Het is een gezelschapshuis, alsin; slechts leden van óns gezelschap mogen er wonen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er heel veel studentenhuizen waar een kat woont. Sterker nog, huizen waar een kat het langste woont van alle bewoners. Nieuwe huisgenoten hebben het maar te accepteren, regels van het huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 25 november 2011 @ 14:09:

Eens met redband. 1 iemand heeft de verantwoording.

Hier ook een kat in studentenhuis gehad. Het is zo leuk, zo'n beest in huis. Een kat kan prima een weekendje alleen blijven, wel genoeg voer neerzetten uiteraard. Als je er een uit het asiel haalt neem dan geen kat die gewend is naar buiten te gaan.

Bij mij is de kat met mij mee gegaan toen ik vertrok uit het studentenhuis. Heb er nog jaren plezier van gehad, tot ie op een dag vertrokken is en nooit meer teruggekomen.Hij mistte vast het studentenleven!
En toch zou ik ook even extra toestemming vragen aan jullie verhuurder, liefst toestemming op papier om teleurstelling achteraf te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soppie300 schreef op 25 november 2011 @ 14:17:

[...]



Hij mistte vast het studentenleven!



Haha! Dan zit ie nu ergens in Brabant aan een biertje, te kwatsen.

Fijn! Daar geloof ik dan maar in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven