driejarige bang in het donker voor zwarte piet

24-03-2012 20:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is vanaf de december tijd bang in het donker. Wij hebben een nachtlampje gekocht en als ze gaat slapen het licht aan op de overloop.



Ze gaat altijd meteen slapen maar is midden in de nacht een paar keer wakker en staat naast ons bed helemaal in paniek dat zwarte piet in haar kamer zit.



We stellen haar gerust en leggen haar terug in bed maar ze blijft gedurende de hele nacht onrustig.



Ze wil het liefste bij ons in bed maar dat vind ik niks: ze hoort in haar eigen bed.



Ik ga nooit mee in haar verhaal: ik lees weleens over dat je spoken moet wegjagen. Misschien doe ik dat wel verkeerd?



Wel neem ik haar angst serieus hoor maar hoe krijg ik die zwarte piet mijn huis uit?
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig voor haar. Misschien (niet voor het slapen)wat vrolijke 5 december voorleesboekjes, waar piet eenvoudig, lief en vriendelijk wordt afgebeeld aanschaffen? Om zwarte piet wat luchtiger te maken.
-
Alle reacties Link kopieren
Wel neem ik haar angst serieus hoor maar hoe krijg ik die zwarte piet mijn huis uit?



Een plattegrond wegleggen en een "treinkaartje"naar Spanje. Piet is vast erg verdrietig dat sinterklaas hem vergeten is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 24 maart 2012 @ 20:18:

Wel neem ik haar angst serieus hoor maar hoe krijg ik die zwarte piet mijn huis uit?



Een plattegrond wegleggen en een "treinkaartje"naar Spanje. Piet is vast erg verdrietig dat sinterklaas hem vergeten isFantastisch idee. Dit in combinatie met hoe ontzettend lief een pietje is.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen zwarte piet maar heksen, spoken en schaduwen. Rond Sinterklaas wad ze wel bang voor zwarte piet die het huis inkwam. Gelukkig is ie nu weer vertrokken naar Spanje dus dat scheelt.

Tot nu toe benadruk ik overdag dat ze niet bestaan/ er niet zijn. Soms zeg ik dat ik ze verteld heb dat ze hier niet mogen komen Maar 's nachts we ze met z'n tweeen weg met een toverstafje. Samen met een goed nachtlampje gaatjes iets beter maar heb al vaak op het punt gestaan om een topic te openen omdat ik het echt niet meer weet.



Ik heb geen gouden tip voor je maar het enige wat ik tegen je kan zeggen is blijf haar gerust stellen. Het is zo naar om zo bang te zijn ( was ik vroeger ook) Het drijft je soms tot waanzin dus wissel af met je partner. Dat zorgt er voor dat ik me niet op haar afreageer tijdens zo'n slapeloze nacht.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik was vroeger ook zo ontzettend bang dus ik weet hoe het is. Vind het ook zo sneu! Maar kan haar moeilijk nu al vertellen dat zwarte piet niet bestaat.



Heb haar al 100 keer verteld dat zwarte piet in spanje zit en hier nooit kan komen. Ook gezegd dat hij niet eens binnen kan hier dat we alle ramen en deuren dicht hebben. Ook 100 keer gezegd dat zwarte piet harstikke aardig is.



Ik zal het eens proberen met een plattegrondje; zou ik dan niet mijn geloofwaardigheid verliezen omdat ik heb gezegd dat hij in Spanje zit?



Boekjes waar zwarte piet instaat durft ze niet eens open te slaan dan vertoond de hysterisch gedrag en als ik op haar kamer kom en vraag waar ze zwarte piet dan ziet dan wordt ze echt hysterisch en begint te roepen hou op hou op!



Haar kamer is netjes opgeruimd dus ze kan ook geen stapels kleding voor zwarte piet aanzien.



Het gekke is dat ze zwarte piet in dec een hand heeft gegeven wilde ze zelf; ze liep er zo naartoe.



Maar ze is echt heel angstig en het is geen aandachttrekkerij.



Bij grote broer op de kamer is lastig; is een grote keetpartij. En hij is haar snel zat;-(



Ook wil onze dochter niet meer bij opa en oma slapen; wij hebben zo af en toe een feestjes of iets derg en ze slaapt altijd graag bij opa en oma. Volgende week gaat ze daar logeren en dat ving ze vandaag op toen ik bij mijn moeder was.



Ze raakte helemaal in paniek; ze wil daar niet slapen omdat zwarte piet daar ook is en ze wil bij ons blijven. Ik had zoiets van jaa daaag dan kunnen we nooit meer weg maar ze is er de hele dag mee bezig geweest en echt zo angstig.



Mijn moeder heeft zoiets van we proberen het gewoon maar als ze tegen 22 uur nog niet slaapt omdat ze zo bang is dan ga ik er niet de hele nacht mee zitten.



Beetje in dubio van de ene kant denk ik van stel je niet aan en ga logeren want dat is harstikke leuk voor je en ook in eigen belang dat we een avondje samen hebben maar van de andere kant als ik haar echt moet dwingen......



Maarja ze is 3 jaar; ze heeft niks te willen. Ze moet gewoon doen wat wij zeggen. Maar als ik haar dan zie en ze smeekt me om niet te hoeven logeren omdat ze zooo bang is dan denk ik dat wil ik haar niet aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kadootje in haar schoen doen (heb je nog sinterklaaspapier?). Met een briefje erbij dat piet het èindelijk terug heeft gevonden en nu hij het gegeven heeft met een gerust hart naar Spanje is vertrokken om zich weer bij Sinterklaas te voegen.



Als de onzekerheid blijft kan je na een paar dagen ook nog een kaart thuis krijgen met 'groeten uit spanje'.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger, heel klassiek, bang dat er een monster onder mijn bed lag. Daar ben ik volgens mijn ouders toch vrij snel overheen gegroeid. Misschien moet je rustig volharden met zeggen dat er geen zwarte piet in huis is, en hopelijk waait het over - al snap ik best dat het nu niet leuk is, noch voor jou noch voor je dochter.
Alles is liefde
Alle reacties Link kopieren
Hier is zwarte piet een boze heks. Ik heb boven haar bedje (peuterbed) zon klamboe ding opgehangen die we dan savonds voor het slapen dichtdoen (met haarklemmetjes haha). Ze voelt zich daardoor wat beschermder denk ik in haar "prinsessen" tent bed. Heb ook gezegd dat als hij dicht is niemand, maar dan ook niemand bij mag komen.



De boze heks (of ook wel eens het spook) mag pertinent niet haar tent bed in en verder heb ik verteld dat mama echt heeeeeel boos wordt als de heks binnen komt. En anders moet de heks in de hoek en heel snel naar een ander huis (ja laatste is niet echt aardig haha)



Het helpt blijkbaar wel, want ze is niet vaak heel bang meer.



En dan natuurlijk een lichtje aan snachts. Qua logeren slaapt ze bij de ene oma altijd samen met grote zus in één bed of bij oma in het grote bed. Gaat tot nu toe goed. Ik zou haar trouwens niet laten logeren als ze zoooo bang is. Dadelijk koppelt ze oma aan angst en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Kate: hier is logeren ook niet meer zo populair als dat het was. Maar ik vertel het een paar dagen van te voren, nachtlampje gaat mee. En als mijn ouders dan ook het licht laten branden tot zij ook gaan slapen gaat het uiteindelijk wel goed. Ik ga de situaties niet uit de weg maar neem haar angst wel serieus. Met kaartjes en cadeautjes van zwarte piet zou ik niet aan de gang gaan omdat het misschien haar weer aanwakkert. Eerder benadrukken dat ie weg is en hier echt niet mag komen. Pfff piet is wel lastiger dan een heks vind ik. Ik kan tenminste nog zeggen dat die niet bestaan. Maar probeer het logeren wel uit, ook voor je eigen nachtrust.



Scuba: heks in de hoek, geweldig!! Hier moet ze terug naar sprookjes wonderland, waar ze tenslotte vandaan komt....
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwemaan11 schreef op 24 maart 2012 @ 20:39:

Ik zou een kadootje in haar schoen doen (heb je nog sinterklaaspapier?). Met een briefje erbij dat piet het èindelijk terug heeft gevonden en nu hij het gegeven heeft met een gerust hart naar Spanje is vertrokken om zich weer bij Sinterklaas te voegen.



Als de onzekerheid blijft kan je na een paar dagen ook nog een kaart thuis krijgen met 'groeten uit spanje'.Zoiets zou ik proberen, hartstikke lief idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst ook een lief verhaal van iemand met een kind dat bang was voor krokodillen onder het bed. De oplossing kwam door een knuffelkorkodil te kopen die tegen de krokodillen kon zeggen dat xx een heel lief kindje was en dat ze hem niet mochten opeten.
Alle reacties Link kopieren
Ahhhhhhh wat zielig! Geen tips, maar wel sneu dat ze al sinds december zo bang is.
Alle reacties Link kopieren
Ach gosh, wat sneu!

ik zou haar eerlijk gezegd gewoon lekker bij me in bed nemen.

Ze is klein, ze is echt erg bang, ze is jullie kindje.. heel natuurlijk om haar dan veilg te laten voelen dicht bij jullie, toch?

En het gaat heus wel weer eens over, slaapt ze dan weer in haar eigen bed. Die paar weken op een (kinder)leven..

Misschien vind jij het niet ideaal, maar jij bent ook niet degene die zo bang is.. die moet geholpen worden en het zou voor haar fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waakbeer naast het bed ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:rococo schreef op 25 maart 2012 @ 00:00:

Ach gosh, wat sneu!

ik zou haar eerlijk gezegd gewoon lekker bij me in bed nemen.

Ze is klein, ze is echt erg bang, ze is jullie kindje.. heel natuurlijk om haar dan veilg te laten voelen dicht bij jullie, toch?

En het gaat heus wel weer eens over, slaapt ze dan weer in haar eigen bed. Die paar weken op een (kinder)leven..

Misschien vind jij het niet ideaal, maar jij bent ook niet degene die zo bang is.. die moet geholpen worden en het zou voor haar fijn zijn.Tja dit zou ik dan weer niet doen. Dat toch maar in bed nemen. Zo begint het... Dat leer je bijna niet meer af. Ik doe het ook niet, alleen als hij ziek is en dan nog breng ik hem even later al slapend weer naar zijn eigen bed. Voor je het weet slaapt je kind continu tussen jullie in. Brrr. Ook killing voor je sexleven lijkt me.
Mijn kinderen slapen met behoorlijk veel licht op hun kamer, een leeslamp, geen nachtlampje. En die lamp staat de hele nacht aan. Ze slapen er heerlijk bij. Mijn oudste van 6 is nu zover dat ze de lamp voor ze gaat slapen meestal zelf uitzet. Dat hielp hier dus goed. Echt veel licht, zodat ze 's nachts ook alles kunnen zien.
Waarom vind je dat je haar niet nu al kan vertellen dat zwarte piet niet bestaat? Ik zou het wel weten hoor. Als ze al zo lang zo bang is, zou ik echt niet weten waarom ik dat sinterklaasverhaal nog in stand zou houden. Ze beleeft er zelf in ieder geval geen lol aan en daar is Sinterklaas wel voor bedoeld, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven