auto op naam zetten

17-03-2008 15:06 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een vraagje namens een vriend van mij.

Hij wil graag een auto kopen, en deze op zijn eigen naam zetten.

Nu lezen we op internet, dat je dan een geldig rijbewijs of een paspoort mee moet nemen naar het postkantoor.

En daar zit nu het probleem voor hem.

Hij is op dit moment zwervend in Nederland, maar heeft wel een vast inkomen.

En hij heeft dus ook een geldig rijbewijs, Nederlands.

Wie kan vertellen wat het postkantoor doet, als hij zich met zijn rijbewijs gaat melden en die auto op zijn naam wil gaan zetten ?

Ik kom er niet uit.

Ik heb het hem trouwens ook afgeraden. Maar hij heeft hem voor zijn werk nodig.

Ik zou het ook wel kunnen doen, maar ik ben alleen en weet niet of je meerdere auto's op je naam mag zetten.

Wie helpt ons / hem ?

Groet,

Anoes
Alle reacties Link kopieren
Je mag meerdere auto's op je naam zetten.

Maar ze hebben toch een adres nodig lijkt me. Voor bijvoorbeeld de post van de Belastingdienst over de wegenbelasting. En voor de verzekering ook, die is afhankelijk waar je woont.



Bedenk wel dat als je hem op jouw naam zet, boetes, verzekeringen en belastingen ook op jouw naam komen.
Ik snap het probleem niet. Wat zou er mis kunnen gaan?
Ja, je mag meerdere auto's op je naam hebben, maar dat is niet slim. Als er iets met zo'n auto gebeurt, dan ben jij namelijk aansprakelijk!!! Bovendien is de eigenaar ook verplicht om de wegenbelasting en verzekering te betalen en gaan eventuele schades dus van jouw no-claim af. Zeker niet doen dus, is mijn advies!



Ik weet niet of het verplicht is om een adres op te geven bij het op naam zetten van een auto. Maar het lijkt mij van wel omdat ook de wegenbelasting ergens geint moet worden. Misschien kan het ook met een postadres, maar ik ben bang van niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar als hij een geldig rijbewijs heeft is er toch niks aan de hand? En ja je mag meerdere auto's op een naam registreren. Er zijn meer mensen die meerdere auto's hebben. Eentje voor de boodschappen en een voor het weekend....
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie Vinyl.

We hadden inderdaad niet aan de wegenbelasting gedacht. Verzekering lijkt me niet zo'n probleem, want hij zegt ook gewoon verzekerd te zijn voor ongevallen enzo.

En Etosha, wat bedoel je met wat zou er mis kunnen gaan ?

Ik doelde namelijk op de vraag, als ze bij het postkantoor gaan kijken of het rijbewijs ook ergens 'woont' om het zo maar te zeggen. Of nemen ze gewoon het rijbewijs nummer over en doen ze verder niets ?
Als hij een vast inkomen heeft, heeft hij toch neem ik aan ook een bankrekening? Op welk adres staat die dan?
Alle reacties Link kopieren
kan hij zich niet bij jou laten inschrijven als medebewoner? Dan ben je van alle problemen af.
Anoes, wat ik bedoel is dat je het hem afgeraden hebt. Maar waarom is dat dan? Waar ben je bang voor dat ze op het postkantoor gaan doen? Staat hij nergens ingeschreven? Hoe krijgt hij zijn post dan?



Zijn rijbewijs is gekoppeld aan hem als persoon, en hij moet ergens geregistreerd staan, lijkt me. Je moet namelijk inderdaad een adres hebben voor de wegenbelasting en ook voor een verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Euh, en betaald hij nu geen belasting dan? Hij moet toch ergens ingeschreven staan, dat hij daar dan niet altijd is, dat is punt 2. Hij staat toch ook wel ergens in het GBA ingeschreven? Of zit hij helemaal zonder vaste woon- en verblijf plaats?
@ Anous

Een autoverzekering is altijd gekoppeld aan de auto en dus ook aan diens eigenaar!



@Isolde

Als je een medebewoner hebt, dan gaan een aantal vaste lasten omhoog (denk bijv. aan zaken als de gemeentelijke belastingen die vaak afhankelijk zijn van het aantal bewoners), als je een eigen huis hebt dan is het fiscaal ongunstig en bij een huurwoning kan de medebewoner dan ook aanspraak maken op de woning. Dat lijkt mij dus geen eenvoudige oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik zie het probleem ook niet zo..

Ik neem aan dat hij toch ergens een postadres heeft om zijn overige post te ontvangen...
Isolde, dat is wel zo'n beetje het slechtste advies dat je kunt geven, met alle respect! Als iemand bij jou ingeschreven staat ben je werkelijk overal verantwoordelijk voor. Wanneer deze persoon schulden heeft (waarom is hij zwervend?) komen ze bij jou het geld halen. Bovendien betaal je dan meer geld aan allerlei gemeentelijke heffingen.



Ik zou hem dus zeker mijn adres niet aanbieden, maar ook de auto niet op mijn naam laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook jarenlang mijn auto op naam van iemand anders gehad maar de verzekering op mijn eigen naam..

Als de verzekering en wegenbelasting netjes betaald worden is er niets aan de hand...
Alle reacties Link kopieren
isolde55 schreef op 17 maart 2008 @ 15:17:

En ja je mag meerdere auto's op een naam registreren. Er zijn meer mensen die meerdere auto's hebben. Eentje voor de boodschappen en een voor het weekend....




Eentje voor bij mn zwarte schoenen, en eentje voor bij mn rode....



Het zou i.i.g. onverstandig zijn om zijn auto op jouw naam te zetten. Om bovengenoemde redenen, maar ook omdat hij dan een auto aan jou schenkt! Want hij koopt, en betaalt maar op papier is hij van jou. Schenken mag je maar tot een bepaald bedrag belastingvrij.



Maar iets in mij zegt dat jullie daar wel onder blijven.....
superstar_2 schreef op 17 maart 2008 @ 15:27:

Ik heb ook jarenlang mijn auto op naam van iemand anders gehad maar de verzekering op mijn eigen naam..

Als de verzekering en wegenbelasting netjes betaald worden is er niets aan de hand...
Woonde je toevallig met die persoon samen op hetzelfde adres? Dan kan het namelijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Zo zo, dat gaat wel snel hier, dank jullie wel allemaal.

Ja, hij staat nergens ingeschreven. Ik weet dat hij wel een adres heeft, bij een kennis, waar hij zijn bankafschriften ontvangt. Ook daar krijgt hij zijn loonstrookje, maar staat daar niet ingeschreven.

Wat ik hem heb afgeraden, is om die auto te kopen eigenlijk. Ik ben bang voor hem, dat ze dus op het postkantoor er achter komen, dat hij nergens staat ingeschreven. En dus hem zo weer vinden.

Ik ben er zelf niet bang voor, maar bang voor hem snap je.

Mij gebeurt niets ;-)

Ik weet dat hij in het verleden schulden heeft gemaakt en daar nog bang voor is.

En wat ik zo al meer lees, ik ga dus maar niet die auto op mijn naam zetten. Dan zit ik straks inderdaad met de eventuele schade ofzo. Daar heb ik natuurlijk helemaal geen zin in.

Pffft, hij moet maar eens hulp gaan zoeken ipv een auto ;-)
playmobil schreef op 17 maart 2008 @ 15:27:

[...]





Maar iets in mij zegt dat jullie daar wel onder blijven.....
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel schreef op 17 maart 2008 @ 15:28:

[...]





Woonde je toevallig met die persoon samen op hetzelfde adres? Dan kan het namelijk wel.
Nee ik woonde zelfs niet in dezelfde stad...
anoes schreef op 17 maart 2008 @ 15:28:

Ik weet dat hij in het verleden schulden heeft gemaakt





Dat is dus al reden genoeg om niet met hem in zee te gaan! Wat als hij deze rekeningen ook niet zou betalen?



En hoezo bang dat ze hem vinden? Hij zou het postadres dat hij heeft kunnen gebruiken. Maar als hij niet gevonden wil worden, dan adviseer ik hem om eerst zijn openstaande rekeningen te betalen voor hij een auto koopt!
superstar_2 schreef op 17 maart 2008 @ 15:29:

[...]





Nee ik woonde zelfs niet in dezelfde stad...
Goh, wat raar dan dat het toch kon! Mijn verzekeringsagent zou daar in elk geval nooit aan meewerken.
Hmm, Anoes, klinkt alsof hij expres niet gevonden wil worden vanwege schulden? Maar wel een vast inkomen? Ik zou dit misschien niet moeten zeggen, want ten eerste weet ik niet of mijn interpretatie klopt en ten tweede gaat daar je vraag niet over, maar ik krijg hier echt de haren van overeind.



Ik heb zelf mijn huis verhuurd aan iemand met schulden (wist ik niet, via een bureau gegaan die dat niet genoeg gechecked hebben). Hij is mij nu nog heel veel geld schuldig, is officieel zelfs failliet verklaard, maar heeft zichzelf kwijt gemaakt. Zelfs zijn bewindvoerder weet niet waar hij verblijft. Officieel komt er dus ook geen geld binnen, maar je maakt mij niet wijs dat hij van de wind leeft. En ik kan naar mijn 5000 euro fluiten. Heel erg frustrerend!



Terug naar jouw verhaal: ik weet natuurlijk niet in welke situatie die vriend van jou zich bevindt, maar ik krijg wel altijd alarmbellen als iemand bang is dat ze achter zijn adres komen. Ik zou oppassen als ik jou was!
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel schreef op 17 maart 2008 @ 15:32:

[...]





Goh, wat raar dan dat het toch kon! Mijn verzekeringsagent zou daar in elk geval nooit aan meewerken.
Nou ja de wegenbelasting en verzekeringen werden keurig op tijd betaald dus ik zie het probleem niet..
Alle reacties Link kopieren
@Boarn : nee, hij staat nergens ingeschreven. Verblijft dan een tijdje hier en dan weer daar.

En @nummerzoveel : hij heeft gewoon een salaris, dus ik zou er van uit kunnen gaan, dat hij gewoon die rekeningen kan betalen.

Het wordt steeds duidelijker, ik doe het niet. Ik ga hem alleen advies geven.

En wij hebben niets samen hoor. Is gewoon een goede vriend, die ik graag wil helpen.
superstar_2 schreef op 17 maart 2008 @ 15:27:

Ik heb ook jarenlang mijn auto op naam van iemand anders gehad maar de verzekering op mijn eigen naam..

Als de verzekering en wegenbelasting netjes betaald worden is er niets aan de hand...
Maar als het niet netjes wordt betaald, dan ben je zwaar de sjaak!! Dus met dat vertrouwen zou ik zeer voorzichtig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven