Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
Een gezinsuitkering bedraagt: ¤ 1.336.42 daarbovenop krijg je een gemeentelijke toeslag van ruim 200 euro, tel er zorgtoeslag voor allemaal en huurtoeslag bij op. Kinderbijslag, kindgebonden budget, etc. Misschien nog langdurigheidstoeslag. Bijzondere bijstand.



Een gezin beurt dus rustig 1800 tot 2000 netto per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 18 april 2012 @ 18:39:

Een gezinsuitkering bedraagt: ¤ 1.336.42 daarbovenop krijg je een gemeentelijke toeslag van ruim 200 euro, tel er zorgtoeslag voor allemaal en huurtoeslag bij op. Kinderbijslag, kindgebonden budget, etc. Misschien nog langdurigheidstoeslag. Bijzondere bijstand.



Een gezin beurt dus rustig 1800 tot 2000 netto per maand.Het gezin ontvangt geen gemeentelijke toeslag voor woonkosten. Die gelden alleen voor alleenstaande (ouders). ¤ 1.336.42 is inclusief vakantiegeld, ze ontvangen maandelijks wat minder. Daarnaast moet elk gezinslid aan de voorwaarde voor de langdurigheidstoeslag voldoen, waardoor veel mensen die eerder wel in aanmerking voor langdurigheidstoeslag, nu niet meer in aanmerking komen.
quote:isabon schreef op 18 april 2012 @ 18:39:

Een gezinsuitkering bedraagt: ¤ 1.336.42 daarbovenop krijg je een gemeentelijke toeslag van ruim 200 euro, tel er zorgtoeslag voor allemaal en huurtoeslag bij op. Kinderbijslag, kindgebonden budget, etc. Misschien nog langdurigheidstoeslag. Bijzondere bijstand.



Een gezin beurt dus rustig 1800 tot 2000 netto per maand.Da's toch absurd?! Er zijn mensen die minder binnen halen met 40-urige werkweek! Werken loont dus idd niet!
Alle reacties Link kopieren
Het is geen kwestie van kiezen Elninjoo, als je kan werken dan moet je werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 22 helemaal geen gekke leeftijd om uit huis te gaan. Zoals anderen ook al zeiden het is geen recht om thuis te kunnen blijven wonen om nog ff lekker te sparen, dat is een luxe!

Ik vind het eigenlijk ook te gek als zij lekker zou kunnen sparen, doordat de grootste lasten door de bijstand worden betaald!

Toch vind ik alles inhouden van zo'n jonge volwassene echt teveel, ik zou bijv. de helft al veel eerlijker vinden. Dan betaalt ze in ieder geval een substantieel deel van huur, gas/water/licht en boodschappen. Moeder krijgt dan nog een aanvullende bijstand.



Vanaf een bepaalde leeftijd, zeg 28 (die leeftijd hou ik even aan, omdat je dan niet meer onder de vroegere WIJ valt) vind ik echter dat je er wel geheel verantwoordelijk voor mag worden gehouden, als je dan nog thuis woont natuurlijk.

Tenzij ouder niet meer zelfstandig kan wonen (en je dus ook een soort mantelzorger bent).
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 16:56:

Ik vind het ook heel raar en ik denk ook dat dit fraude in de hand gaat werken. Kinderen gaan zich inschrijven op andere adressen bijvoorbeeld. Ik ken iemand die daar al mee bezig is.



Mijn buurmeisje heeft zich bij mij ingeschreven, zelfde verhaal als TO.

Schandalig.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 18 april 2012 @ 18:39:

Een gezinsuitkering bedraagt: ¤ 1.336.42 daarbovenop krijg je een gemeentelijke toeslag van ruim 200 euro, tel er zorgtoeslag voor allemaal en huurtoeslag bij op. Kinderbijslag, kindgebonden budget, etc. Misschien nog langdurigheidstoeslag. Bijzondere bijstand.



Een gezin beurt dus rustig 1800 tot 2000 netto per maand.

TO heeft het over een alleenstaande vrouw.

Is wel wat anders hè ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Euh ik vind de regeling mss wat te ver gaan maar ik vind het ook wat als er wordt gezegd nu kan dochter niet eens sparen...euh ja sorry ze hoeft niet te sparen op kosten van de staat.



En wat dat betreft vind ik 22 echt wel een leeftijd dat wanneer je volledig werkt je ook wel je op kamers of een flatje kunt huren.



Dat de wachttijd lang is oke maar goed de regeling gaat ook niet per direct in toch? En dit is toch al lange tijd bekend?



Voor mensen die om medische reden in de bijstand zitten is het natuurlijk wel wat zuurder want mensen die gewoon in de bijstand zitten kunnen ook gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 18 april 2012 @ 18:53:

[...]





Mijn buurmeisje heeft zich bij mij ingeschreven, zelfde verhaal als TO.

Schandalig.Woont ze dan ook bij jou? Want anders ben je de boel aan het belazeren en mag ik hopen dat het ontdekt wordt (ze zijn hier gelukkig ook mee bezig om dit zoveel mogelijk te onderzoeken)
Op de site van gem. Nijmegen staan voorbeelden uit de praktijk



Voorbeeld: Alleenstaande moeder met een uitkering en een inwonende meerderjarige dochter

Inkomen dochter 1100 eu na 1 juli : 1100 eu

uitkering moeder 761,76 na 1 juli : 169,60



totaal: 1861,76 na 1 jul : 1269,60



Vanaf 1 juli is er recht op één gezinsuitkering. Het inkomen van de dochter wordt in mindering gebracht op de uitkering. Per 1 juli moet deze moeder samen met haar dochter een bijstandsuitkering aanvragen..



De gezinsnorm is 1269,60 euro dus het loon van het kind wordt aangevuld tot dat bedrag.



Als het kind meer dan die norm verdient krijgt de ouder geen uitkering meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ schreef op 18 april 2012 @ 18:43:

[...]





Het gezin ontvangt geen gemeentelijke toeslag voor woonkosten. Die gelden alleen voor alleenstaande (ouders). ¤ 1.336.42 is inclusief vakantiegeld, ze ontvangen maandelijks wat minder. Daarnaast moet elk gezinslid aan de voorwaarde voor de langdurigheidstoeslag voldoen, waardoor veel mensen die eerder wel in aanmerking voor langdurigheidstoeslag, nu niet meer in aanmerking komen.



Het is de afgelopen 2 jaar wel een stuk strenger geworden en versoberd. Maar ik heb het een jaar of 2 geleden wel eens berekend samen met een klantmanager wat de mogelijkheden in onze gemeente waren (dat schijnt ook nogal te verschillen) en toen kwamen we wel op een dergelijk bedrag.

Hadden we een gem. bedrag genomen voor bijzondere bijstand, je kon toen ook nog een bijdrage krijgen voor een sportclub en gratis de krant (dat is nu allemaal niet meer). Dit bedrag was dan ook incl. zorg en huurtoeslag (ook gebasseerd op gem. met gemiddelde huur etc.)

Het was in ieder geval meer dan wat ik toen samen met mijn man verdiende (hij was werkloos en mijn loon te hoog voor huurtoeslag, zorgtoeslag kwam ik nog wel voor in aanmerking, maar het totaal was minder.) Overigens konden we prima rondkomen hoor, dus niet om zielig te doen en kort daarna vond hij een baan en toen gingen we met sprongen vooruit, dus in die zin loont het werken absoluut wel.



En, de bijstand als alleenstaande is echt een stuk kariger!
Alle reacties Link kopieren
quote:priempje schreef op 18 april 2012 @ 18:56:

[...]





Woont ze dan ook bij jou? Want anders ben je de boel aan het belazeren en mag ik hopen dat het ontdekt wordt (ze zijn hier gelukkig ook mee bezig om dit zoveel mogelijk te onderzoeken)Dat vind ik heel fijn, ze komen maar, de situatie is hier waterdicht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 18 april 2012 @ 18:53:

[...]





Mijn buurmeisje heeft zich bij mij ingeschreven, zelfde verhaal als TO.

Schandalig.Maar dat valt toch ontzettend op als iemand is verhuisd van de jan huppeldepup straat nr3 naar de jan huppeldepup straat nr 5???
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 18 april 2012 @ 18:54:

[...]



TO heeft het over een alleenstaande vrouw.

Is wel wat anders hè ?Alleenstaande vrouw met 2 inwonende kinderen = gezin
Alle reacties Link kopieren
quote:designed schreef op 18 april 2012 @ 17:01:

De regeling is fantastisch voor de uitwassen die ermee geraakt worden, maar is schandalig als je je bedenkt wat het voor invloed heeft op bijvoorbeeld het gezin uit de OP.

Vind het niet kunnen dat een 22-jarige geen toekomst op kan bouwen (sparen) omdat ze haar moeder moet onderhouden... best triest



Ik woonde al op mezelf toen ik 18 jaar was, met studiebeurs en bijbaantje. Ik begrijp niet waarom zo'n 22-jarige nu gewoon thuis moet wonen.



Zij een inkomen van 1200 en moeders misschien 1000? Kweet niet. Dat is dus 2200 euro als gezin totaal + nog alle andere aanvullende uitkeringen voor weet-ik-wat en tel op je winst.



Ik vind het een prima idee om inwonende kinderen te laten 'opdraaien' voor het totale huisinkomen. Dan maar gewoon op jezelf en werken.

Ik vind zo'n stimulans prima!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 18 april 2012 @ 19:01:

[...]





Alleenstaande vrouw met 2 inwonende kinderen = gezin

Mijn nicht heeft ook 2 kinderen en kreeg 965 euro per mnd.

Zijn wel onder de 4 jaar.
quote:Missprincesa schreef op 18 april 2012 @ 18:58:

[...]





En, de bijstand als alleenstaande is echt een stuk kariger!Dus als je als alleenstaande in de bijstand komt is het lonend om 'n pakweg 18jarige student zich bij je in te laten schrijven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 18 april 2012 @ 19:01:

[...]





Maar dat valt toch ontzettend op als iemand is verhuisd van de jan huppeldepup straat nr3 naar de jan huppeldepup straat nr 5???



De faude recherche is al plannen aan het maken voor fraudeonderzoek naar dit soort misstanden! En terecht.

Aanpakken en zwaar straffen.............echt te belachelijk voor woorden.



Die kinderen hebben nog geen idee wat hen boven het hoofd gaat hangen als ze gepakt worden. En terecht.

Lekker begin voor ze op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schilderspalet schreef op 18 april 2012 @ 19:04:

[...]





Ik woonde al op mezelf toen ik 18 jaar was, met studiebeurs en bijbaantje. Ik begrijp niet waarom zo'n 22-jarige nu gewoon thuis moet wonen.



Zij een inkomen van 1200 en moeders misschien 1000? Kweet niet. Dat is dus 2200 euro als gezin totaal + nog alle andere aanvullende uitkeringen voor weet-ik-wat en tel op je winst.



Ik vind het een prima idee om inwonende kinderen te laten 'opdraaien' voor het totale huisinkomen. Dan maar gewoon op jezelf en werken.

Ik vind zo'n stimulans prima!Leuk bedacht, maar jouw leven is niet de norm. Waar gaat de overheid al die huizen vandaan toveren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 18 april 2012 @ 18:35:

[...]





De moeder betaalt niet voor haar kind, omdat ze bij haar woont!Thuiswonen om te sparen lijkt mij niet dat je dan in je eigen levensonderhoud voorziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Booyahh schreef op 18 april 2012 @ 19:05:

eindeloos je buurmeisje inschrijven op je adres is niet zo handig als je straks zelf een beroep moet doen op een uitkering of toeslag....en je werkt mee aan fraude dus jij verdient een boete als je het mij vraagtt.A een bijstandsuitkering per maand dat je de boel flest pauper!Ik geniet geen uitkering, dus................
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Booyahh schreef op 18 april 2012 @ 19:05:

eindeloos je buurmeisje inschrijven op je adres is niet zo handig als je straks zelf een beroep moet doen op een uitkering of toeslag....en je werkt mee aan fraude dus jij verdient een boete als je het mij vraagtt.A een bijstandsuitkering per maand dat je de boel flest pauper!Volgens mij werkt eindeloos gewoon anders kan ze nooit haar buurmeisje op die manier helpen. En dan dat venijnige pauper er achteraan Sorry werkt enorm op m'n lachspieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ook ooit uitgeschreven toen ons werd medegedeeld dat mijn studiefinanciering als inkomen werd gezien.

Blij toe want anders had ik niet kunnen studeren.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:schijfvan5 schreef op 18 april 2012 @ 19:31:

[...]





Volgens mij werkt eindeloos gewoon anders kan ze nooit haar buurmeisje op die manier helpen. En dan dat venijnige pauper er achteraan Sorry werkt enorm op m'n lachspieren.Inderdaad, ik ben gewoon aan het werk, geen toeslagen niks.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven