Mensen verplicht uitnodigen voor huwelijk

02-05-2012 21:32 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan trouwen. We hebben 32 daggasten, hiermee gaan we bruidstaart eten, diner en in de avond hebben we een feest met in totaal 100 personen.



Onder de daggasten bevinden zich onze naaste familie waaronder een tante van mijn aanstaande die we hebben uitgenodigd omdat we een kleine familie hebben en zij de enige tante was die we niet als daggasten hadden uitgenodigd en bang waren om hierover gezeik in de familie te krijgen.



Deze tante heeft sinds een half jaar een vriend en haar vriend heeft 4 kinderen. Nu vroeg ze of de kinderen ook welkom waren deze dag omdat die dat weekend bij hun vader verblijven.



Wij hebben gezegd van niet, ten eerste kennen we deze kinderen niet, ten tweede heb ik liever zo min mogelijk kinderen op mijn bruiloft, en ten derde een daggast kost ons 75 euro p.p. Dat keer 4 voor kinderen die ik niet ken en wellicht mijn dag verpesten.....



Plus dat het zelf een stel krenten zijn, als wij 20 euro van ze krijgen mogen we gelukkig zijn maar dat terzijde.



En toen begon de ellende, mijn vriend zijn oma, moeder van die tante is kwaad op ons en als de kinderen niet welkom zijn dan komt zij ook niet.



Hup daarna hing schoonmoeder aan de lijn, als haar zus niet welkom is, uuuuh die is welkom en als haar moeder niet komt dan komt zij ook niet.



Tja dat scheelt in ons budget als ze allemaal wegblijven was mijn eerste gedachte maargoed dit kan zo niet. Toch ben ik niet bereid om die tante tegemoet te komen.



Heel misschien overdag dan maar maar in de avond zijn kinderen niet welkom! Van niemand niet! Tegen vriendinnen ook gezegd en die begrijpen het volkomen en komt niet eens in ze op om de kinderen mee te nemen.
Ik vind niet dat je je aanstelt hoor. Jij belist uiteindelijk wie er komt, en niet de rest van de familie. Als ik ga trouwen, nodig ik ook maar een heel select groepje uit. Ik heb dit eens met mijn moeder besproken en zij vond het "schandalig", dat ik familie, die ik nooit zie, niet zou uitnodigen. Ja, sorry. Maar als ik vind dat die mensen niets toevoegen aan mijn dag, dan komen ze gewoon niet. Dus als ik jou was, zou ik voet bij stuk houden. En als je schoonmoeder niet komt, dan maar niet. Heb je al geprobeerd om ze uit te leggen dat het je die 4x 75 euro kost? Dat je dat liever niet betaalt voor 4 kinderen die je niet eens kent?
quote:Ik heb dit eens met mijn moeder besproken en zij vond het "schandalig", dat ik familie, die ik nooit zie, niet zou uitnodigen.

Raar is dat dat dit best wel vaak voor komt. Waarom vinden mensen het zo belangrijk dat al die vage familieleden erbij zijn? Heb zoiets ook wel 'ns in mijn familie meegemaakt. Een nicht ging trouwen en zij nodigde alleen de nichten uit waar ze wat mee had. Haar moeder kwaad op haar, want dat kon ze niet maken?? Ik was haar juist hartstikke dankbaar dat ik niet op haar lijstje voorkwam, hoefde ik tenminste geen smoes te verzinnen om er onderuit te komen, waardoor mijn moeder weer zou zeggen dat ik dat toch niet kan maken

Denk dat het vooral om gezichtsverlies gaat. Als je daar bang voor bent bij je eigen familieleden, denk ik dat het al niet helemaal goed zit. Je zou toch juist begrijpen dat niet iedereen even goed met elkaar opschiet of gewoon nauwelijks contact heeft en dan is het toch van de zotte dat je ze op 'n bruiloft zou moeten laten komen?
Mijn ouders waren rond kerst 50 jaar getrouwd. Mijn moeder heeft haar eigen zus géén uitnodiging gestuurd. Ze wilde haar er niet bij hebben. Groot gelijk. Hun feest, hun gasten. En nu hebben we het helemaal geweldig gehad zonder die psycho er bij.
elninjoo, ik ben het met je eens! Ik denk dat veel mensen dat gevoel toch hebben, dat ze mensen uit "moeten" nodigen, omdat het zo hoort. Dat gaat mij niet overkomen. Ik heb wel geleerd dat het toegestaan is om soms lekker egoistisch te zijn en onze bruiloft wordt dus zo'n aangelegenheid waarbij vriend en ik lekker aan onszelf gaan denken!
Het is jouw dag, jij bepaalt. Toen ik trouwde had ik een heel goed contact met de jongste broer van mij moeder. Mijn moeder had met haar eigen kant vreselijke ruzie. Ik heb haar jongste broer uitgenodigd en mijn vader was zoooooo boos. Je verloochent je moeder. Mijn antwoord was, ik sta buiten die ruzie en het is mijn dag. Tot op de dag van vandaag is hij boos , vreemde aan het verhaal is, hij heeft de familie van mijn moeder allemaal op zijn face book gezet, lekker krom, dus doe wat jouw hart zegt. Willen ze niet komen omdat jij mensen overslaat in hun ogen, dan komen ze maar niet. Laat je zeker niet dwingen. Geniet van je dag.
Alle reacties Link kopieren
Snap niet dat mensen kinderen meesjouwen naar een bruiloft......Vreselijk..........

Gewoon iedereen die zeikt niet meer toelaten op je bruiloft.......

Wat een gezeik..........een vriend en zijn kinderen willen meenemen.

Ze komt maar alleen of helemaal niet!!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het zo moet gaan maar maar ik zou niet toegeven hoor!
Oh, altijd fijn, dit soort gedoe.



Het is natuurlijk extreem onbeleefd om om extra uitnodigingen te bedelen. Alleen daarmee al laat deze tante zich nogal kennen.



Ik zou er niet aan toegeven maar dat wel heel onderkoeld en feitelijk brengen. 'Het is niets persoonlijks, maar ons bruiloftsfeest is niet voor kinderen bedoeld'.
21 Jaar geleden hadden wij de meest leuke bruiloft ooit. Met all onze vrienden, familie en kinderen. Wij hebben nooit moeilijk gedaan over een tante zus en een kindje zo. En een paar honderd gulden (in die tijd) maar op zo'n bedrag ook niet meer uit. Het was een heerlijke, ontspannen en geweldige dag om op terug te kijken. En... iedereen die is geweest zien we nog steeds.



Als ik hier alles lees ben ik blij dat we zo ontspannen en meegaand zijn geweest. Geen gezeik vooraf, geen gedoe op de dag zelf.



En Elninjoo, jouw mening over kinderen kun je toch ook niet meer serieus nemen zo bitter en eenzaam als je klinkt. Heb jij überhaupt nog wel een beetje lol in je leven met je medemensen?
Alle reacties Link kopieren
[quote]esmeetje23 schreef op 02 mei 2012 @ 21:32:



Onder de daggasten bevinden zich onze naaste familie waaronder een tante van mijn aanstaande die we hebben uitgenodigd omdat we een kleine familie hebben en zij de enige tante was die we niet als daggasten hadden uitgenodigd en bang waren om hierover gezeik in de familie te krijgen.



Plus dat het zelf een stel krenten zijn, als wij 20 euro van ze krijgen mogen we gelukkig zijn maar dat terzijde.



Tja dat scheelt in ons budget als ze allemaal wegblijven was mijn eerste gedachte.



/quote]



En jij vindt het raar dat iedereen zo raar reageert t.o.v. jou????? Ik vind het niet eerder dan normaal.



Wat heb jij een rare en bekrompen instelling :puke:



Zou je bijna een horrorbruiloft wensen.........tssssssssssssss
Alle reacties Link kopieren
Als jullie iemand niet op je bruiloft willen dan nodigen jullie die persoon toch niet uit.Jullie hebben de uitnodigingen nog niet verstuurd dus ik zou tante geen uitnodiging sturen.Als jullie daar nu al gezeik over hebben zou ik het wel weten....niet uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Het komt er dus op neer dat jullie maar rekening moeten houden met schoonouders, met de tante's en oom's, met de kinderen, met de oma die hier misschien wel wat aan over kan houden.

Wat een gemanipuleerde familie zeg..



Ja het is best vreemd dat je de hele familie maar moet uitnodigen omdat het zo hoort..

Familiebanden schijnen ergens toch nog wel belangrijk zijn.

Toen wij vertelden dat wij oom en tante zus wel uitnodigden en de anderen niet vonden mjjn ouders dat best vervelend.

Want zij hadden het idee dat zij zich moesten verantwoorden waarom de rest niet was uitgenodigd.

Dat snap ik ergens wel..wij hebben het uitgelegd, ook naar de familie toe.

En daar konden ze het mee doen..



Elninjoo is sowieso al antikind, dus snap ik haar instelling wel, vanuit haar oogpunt dan he.



Schilderspalet..

Dat is ook niet aardig zeg..

Ik denk dat TO dit uit boosheid en frustratie's zegt, kan ik mij best voorstellen..



TO

Nogmaals..

Laat je niet ompraten door je manipulatieve familie.

Ik begrijp dat je voor de goede orde die tante wilde uitnodigen, je geeft ze een vinger en ze pakken de hele hand.

Blijf bij je standpunt.

Ze draaien wel bij, en anders maar niet.

Laat het los, en ga genieten van deze weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik nog een laatste poging doen middels een kaartje naar de betreffende tante. Daarin nogmaals uitleggen dat een ‘ kindloze’ bruiloft een bewuste keuze is en dat dit naar geen enkel nichtje of neefje toe, persoonlijk bedoeld is. En dat jullie het erg jammer vinden dat een deel van de familie het echter wel als iets persoonlijks heeft opgevat. Daarnaast zou ik zeggen dat jullie hopen dat er voor jullie keuze alsnog begrip kan worden opgebracht en dat ze toch zullen besluiten om te komen.



Over de kosten zou ik het niet hebben want dat is van eerder genoemde redenen het minst relevant. Jullie hadden een idee over hoe jullie perfecte trouwdag eruit zou moeten zien. Onderdeel hiervan was de afwezigheid van kinderen, welke bloedband en welke leeftijd ook. Veel mensen zouden een andere keuze maken, maar feit is: dit is jullie keuze, jullie dag en dat zou evenzo gerespecteerd moeten worden.



Ik denk dat het pijnpunt van tante zit in het stukje erkenning van vriendlief en zijn kinderen, terwijl dat voor jullie keuze een non-issue is.



Soms duurt het gewoon even voordat zoiets is doorgedrongen… Familie is en blijft familie en ik zou zeker nog een poging wagen om tante te doen inzien dat jullie beslissing niets met haar (stief)kinderen te maken heeft.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
een kind die je dag verpest?



Lekker volwassen boel daar....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Esmee! Ik zou even gaan praten met degenen die dreigen "niet te komen als zij niet komen" en de sitautie voorleggen. Mensen hebben vaak geen idee dat jullie bruiloft een vermogen kost en dat je daar dus maar een bepaald aantal mensen op wilt hebben.



Ik snap trouwens heel goed dat je 4 vreemde kinderen (uberhaupt kinderen) er niet bij wilt hebben. Bij ons zijn ook alleen de kinderen van broers/zussen welkom, de rest blijft maar lekker thuis. Zelf vond ik als kind meegezeult worden naar een bruiloft ook helemaal neit relaxed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 04 mei 2012 @ 11:30:

een kind die je dag verpest?



Lekker volwassen boel daar....



Oja vorig jaar nog bij vrienden meegemaakt, kind van 5 jaar die de hele ceremonie zag te zeuren. Kan je een kind niet kwalijk nemen en de een gedraagt zich beter als de andere. Maar je hebt er draken bij.



Inderdaad een volwassen boel hier, kinderen zijn niet welkom.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden tdt 28 kinderen en vond het heerlijk, die hadden de dag/avond van hun leven
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren er 4 kleine kinderen en 8 grotere.. die van familie en beste vrienden waren welkom.

Want ik vond het niet kunnen maken om de kinderen van mijn broer en zus te weigeren..die horen er gewoon bij.

Evenals de kinderen van onze getuige..



Onze ceremonie meesters hebben op ons verzoek voordat de ceremonie begon, de gasten verzocht evt met hun kind eruit te lopen mocht deze de ceremonie verstoren.



Ik vind het niet meer dan gepast dit te doen.

Een ceremonie met gehuil en gekrijs is niet gewenst, en aan de ouders er even uit te lopen, dat was wel onze voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou als mantra herhalen dat kinderen niet welkom zijn op de bruiloft, dat ze extra geld kosten zou ik even achterwege laten.



Ik was ooit als partner van man niet welkom op bruiloft van zwager en schoonzus want dit koste te veel. ( we waren 1,5 jaar samen) andere zwager had 1 jaar een relatie met schoonzus en mocht ook niet komen. Man en schoonzus hebben toen aangegeven dat zij dan ook niet zou komen. Uiteindelijk mocht ik en zwager dan wel mee om de lieve vrede. Kortom mensen niet toestaan omdat het geld kost is absoluut niet handig om steeds aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
Deels herkenbaar dit probleem.



Wij wilden ook een kind vrije bruiloft want we hebben zelf geen kinderen en veel van onze gasten hadden dat wel... als iedereen zijn kinderen mee zou nemen hadden we bij 75 daggasten ook nog 40 kinderen extra gehad! Dat zou niet alleen een stuk duurder worden maar we hadden ook geen zin in een kinderfestijn.



Op de uitnodigingen dus: aan de heer en/of mevrouw XYZ. Verder bij vragen gezegd nee we hebben liever geen kinderen en benadrukt dat de plek waar de bruiloft zou plaatsvinden ook geen faciliteiten had voor/ niet berekend was op kinderen.



Uiteindelijk zijn er toch nog 4 gekomen omdat het volgens de ouders echt niet anders kon (borstvoeding, geen oppas, nog nooit een heel weekend alleen). Die hebben we maar voor lief genomen en uiteindelijk totaal geen last van gehad. De ouders moesten het wel zelf maar uitzoeken met het eten en slapen (was in het buitenland dus een nacht overnachten was noodzakelijk). Heb er nooit iets over gehoord dus ik neem aan dat het goed gekomen is.



In jouw geval lijkt het me voor die kinderen helemaal niet leuk om naar een bruiloft van een vage kennis te gaan. Bovendien hebben ze school en kunnen ze ook makkelijk een weekend omwisselen en bij hun moeder blijven lijkt mij. Ik vind het dus behoorlijk onbegrijpelijk waarom jouw schoonfamilie er zo aan trekt...



Maar goed in die situatie zit je nu. Ik zou proberen die 3 punten en het feit "geen kinderen = geen kinderen" nog eens over het voetlicht te brengen. Misschien krabbelen ze toch nog wel terug.



Anders om de lieve vrede toch maar tot een compromis komen bijvoorbeeld dat de schoonfamilie de kosten opzich neemt (ze zullen toch wel begrijpen dat jullie budget niet oneindig is en je dit niet ingecalculeerd had). Misschien is het ook mogelijk dat de kids een kindermenu krijgen wat de kosten verder kan drukken?



Sterkte ermee!!
quote:Flinterke schreef op 04 mei 2012 @ 15:32:

ik zou als mantra herhalen dat kinderen niet welkom zijn op de bruiloft, dat ze extra geld kosten zou ik even achterwege laten.



Ik was ooit als partner van man niet welkom op bruiloft van zwager en schoonzus want dit koste te veel. ( we waren 1,5 jaar samen) andere zwager had 1 jaar een relatie met schoonzus en mocht ook niet komen. Man en schoonzus hebben toen aangegeven dat zij dan ook niet zou komen. Uiteindelijk mocht ik en zwager dan wel mee om de lieve vrede. Kortom mensen niet toestaan omdat het geld kost is absoluut niet handig om steeds aan te geven.



Mee eens! Je kunt beter gewoon vasthouden aan het algemene principe 'geen kinderen'.



Overigens is het wel degelijk vreemd en ongemanierd om in familieverband 'partners van' niet uit te nodigen.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens met ondernemer. Het zou niet echt correct zijn om de partner van je tante niet uit te nodigen maar zijn kinderen uit een andere relatie als je een "kinderloze bruiloft" wil vind ik een ander verhaal. Voor september kunnen ze nog makkelijk een weekend wisselen met de moeder van de kinderen of een oppas regelen.
Alle reacties Link kopieren
Verder geen reakties gelezen, dus het zal al wel gezegd zijn, maar ik vind het wel brutaal van die mensen zeg, om om uitnodigingen voor die kids te bedelen.

En laat iedereen die die dag weg wil blijven lekker weg blijven!
Alle reacties Link kopieren
Op mijn bruiloft waren een heleboel kindjes, stuk of 23. Verder een bescheiden gastenlijst. Maar veel mensen dus met kinderen. Het was hartstikke gezellig. Geen kindjes die het huwelijk 'verpest' hebben, integendeel.

We hebben ook alle ooms en tantes en neven en nichten uitgenodigd. Omdat we een goede band hebben.



Echter is de tante van mijn man ook samen met een nieuwe partner met kinderen. Die kinderen hebben we niet uitgenodigd. Dat vonden wij heel logisch. Iedereen vond dat logisch.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:ShamRock schreef op 04 mei 2012 @ 16:29:

Op mijn bruiloft waren een heleboel kindjes, stuk of 23. Verder een bescheiden gastenlijst. Maar veel mensen dus met kinderen. Het was hartstikke gezellig. Geen kindjes die het huwelijk 'verpest' hebben, integendeel.



Ik denk dat het in de praktijk ook wel meevalt met de overlast van kinderen. Het zijn vooral de ouders zelf die het zichzelf moeilijk maken door kinderen mee te sjouwen naar evenementen waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn.



Maar als je van te voren hebt afgesproken geen kinderen te willen op de bruiloft, moet je natuurlijk geen uitzondering gaan maken voor degene die het hardste zeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven