Gezondheid alle pijlers

Rare smaak door spalkjes achter tanden?

28-10-2012 11:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 maanden heb ik last van een chemische smaak in mijn mond. De ene keer achter in mijn keel, de andere keer op mijn tong, het verschuift nogal. Ik heb in het afgelopen jaar 2 miskramen gehad, dus ik wijtte het aanvankelijk aan de schommelende hormoonhuishouding. De huisarts heeft gecheckt of ik geen schimmel heb maar die kon niets vinden.

Ik kwam bij de tandarts die concludeerde dat ik 3 gaatjes had en wat ontstoken tandvlees. De gaatjes zijn gevuld, ik ben bij de mondhygieniste geweest voor reiniging en poetinstructie en 2 weken geleden ben ik op controle bij haar geweest: het tandvlees bloedde niet meer en alles was goed.



Fijn allemaal, maar de smaak blijft..Ik eet of drink niet anders sinds het begonnen is, ik heb geen nieuwe medicatie, ik ben niet ziek geweest, ik ben niet op dieet, ik heb geen ontstoken amandelen. Ik begin ten einde raad te raken.



Nu bedacht ik me opeens dat ik zowel boven als onder achter de voortanden van die spalkjes heb, die erin gezet zijn door de orthodontist nadat mijn beugel eruit gehaald is. Dit is inmiddels bijna 14 jaar geleden. Zou het hieraan kunnen liggen? De smaak is erger aanwezig na het poetsen, wellicht omdat ik er dan overheen ga? De tandarts geeft aan dat het hoogst onwaarschijnlijk is. Iemand hier toevallig ervaring mee? Ik wordt er zo langzamerhand wanhopig van...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook van die spalkjes, nog niet zo lang als jij, maar nergens last van. Misschien een keer naar de Ortho toegaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien een ander broodsoort gekocht? Ik krijg van brood met minder zout een ontzettend nare chemische smaak in mijn mond. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze er kaliumzout in doen ipv natriumzout. Kan dus ook komen van het "gezondere" zout van de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben orthodontie-assistente, en heb dit nog nooit gehoord. Naar mijn idee zou je het dan ook al die tijd al moeten hebben, en niet nu opeens.



Maargoed, als je echt wilt weten of het aan die spalkjes ligt, moet je ze eruit laten halen en kijken of het scheelt. Je kunt in plaats van de spalkjes nachtbeugels laten maken (transparante bitjes, zoiets ). Daarmee blijven je tanden ook recht (weet ik uit eigen ervaring).
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Het is niet het bekende pijnboompitten probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook spalkjes, maar geen rare smaak. Ik denk dat je nog even door moet zoeken.
quote:borderwalk schreef op 28 oktober 2012 @ 11:48:

Het is niet het bekende pijnboompitten probleem?Daar dacht ik ook aan...
Alle reacties Link kopieren
Nee, al maanden geen pijnboompitten gegeten en ook geen ander brood...Ik weet gewon niet meer waar ik moet zoeken, het laatste wat ik kan doen is naar een KNO-arts stappen maar de huisarts heeft al aangegeven dat daar praktisch nooit iets uitkomt.

Zou bloedprikken enige zin hebben?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een zware griep gehad, vlak voordat je die smaak kreeg?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:RoAn1981 schreef op 28 oktober 2012 @ 11:54:

Nee, al maanden geen pijnboompitten gegeten..Echt al maanden niet meer? Zeker weten? Bij mij in de omgeving ontkom je bijna niet aan de pesto. Op hapjes, broodjes, in dressings etc.
Alle reacties Link kopieren
Geen griep gehad, en volgens mij echt al tijden geen pijnboompitten of producten waar ze in zitten gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg dat van die griep, omdat de moeder van een vriendin van me na een zeer zware verkoudheid ook last heeft van een veranderde smaak.
You don't have to fit into the format
Koop meridol halitose, zowel de spoeling en de tandpasta. Poets en gorgel er een paar dagen mee. Koop een tongschraper en gebruik deze 2x per dag.



info over halitose



De praktijk voor parodontologie in amsterdam heeft een speciaal halitose spreekuur.
Ik heb die spalkjes ook, nu 22 jaar. Als ik er met mijn tong langsga, dan proef ik inderdaad wel een beetje ijzer, maar niet zo sterk als jij het omschrijft.



Ik denk eerder dat het toch die hormoonschommelingen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven