Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Alle reacties Link kopieren
9ens bedoel ik:)
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie de uitslag nu al Poldervrouw?

uit je OP denk ik te lezen van niet maar later weer wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 15:51:

[...]



Maar daar houdt dit kind toch op VO altijd last van?



(enne.... noem mij iemand met een 'gemiddeld kind')Dit "soort" kinderen zijn ingewikkeld.. dat gaat te ver om hier uit te leggen.. maar laten we zeggen.. We zijn er van overtuigd dat hij het kan.. anders was het geen optie..
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 05 maart 2013 @ 15:52:

[...]





Als mijn zoon straks in groep 8 vmbo-punten scoort op de cito, bij wijze van spreken, gaat de school toch echt niet vwo adviseren. Ook al zou hij dat wel kunnen. Daarnaast zou de beoogde middelbare school hem ook niet aannemen met die punten, hoe hard de school ook zou roepen dat hij echt veel beter kan.



Mijn oudste heeft die cito vorig jaar gehad. Hij had zo'n hoge score dat er geen enkel probleem was, maar verschillende klasgenoten werden door de beoogde middelbare school afgewezen op grond van de score, ook met bemiddeling van de basisschool.Hier in de regio is schooladvies leidend.. cito niet..goddank..
Alle reacties Link kopieren
quote:AmyWinehouse schreef op 05 maart 2013 @ 15:56:

Hebben jullie de uitslag nu al Poldervrouw?

uit je OP denk ik te lezen van niet maar later weer wel...ja.. 535
Alle reacties Link kopieren
Cito is maar een momentopname de prestatie van een leerling door het hele jaar is veel belangrijker. Ik ken ook een voorbeeld van een jongen die heel ziek was tijdens de Cito. Hij scoorde mavo advies terwijl hij normaal een van de betere leerlingen was. Hij had ook verdiepingsstof en zou zich gewoon vervelen op de mavo. De school heeft hem

Toen gewoon vwo advies gegeven en na bemiddeling en uitleg is hij daar ook op gezet. Hij is nu aan het promoveren. Dus ik vind dat je het gewoon per geval moet bekijken en niet alles moet laten afhangen van 200 vragen.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste zit op het gymnasium, de jongste gaat na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs.

Ze komen niet op de zelfde school, op beide scholen is aan ons verteld dat de score van de eindtoets cito niet doorslaggevend is om een kind wel of niet aan te nemen.

Er wordt vooral gekeken naar de resultaten van de afgelopen jaren en naar het advies van de leerkracht.

dit juist omdat de cito eindtoets een momentopname is.
Alle reacties Link kopieren
En een havo/vwo-klas? De eerste 3 jaar is dan 'gemengd', daarna kies je havo of vwo. Heb ik ook gedaan, prima bevallen. :-) (overigens wel score van 548). Op mijn middelbare school waren er niet eens alleen-havo-klassen...
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 15:59:

[...]





Hier in de regio is schooladvies leidend.. cito niet..goddank..Dat is inderdaad fijn. Hier dus niet.
quote:vogelbekdiertje schreef op 05 maart 2013 @ 16:00:

Dus ik vind dat je het gewoon per geval moet bekijken en niet alles moet laten afhangen van 200 vragen.Vind ik ook, maar als de school waar het kind naar toe wil de score wél als leidend ziet.. dan ben je de pineut! Succes ermee Poldervrouw! Misschien is havo/vwo klas een optie voor jullie zoon. Dan kan er na een jaar altijd nog gekeken worden wat het beste bij hem past.
Bij ons in de omgeving zijn er wel scholen waar de cito score wel bepalend is. Ben ik het totaal niet mee eens want het is inderdaad een momentopname. Er zijn ook scholen waar, als er teveel aanmeldingen zijn, wordt gekeken naar de cito score.



Mijn zoon heeft overigens ook vandaag zijn cito score gekregen !
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelbekdiertje schreef op 05 maart 2013 @ 16:00:

Cito is maar een momentopname de prestatie van een leerling door het hele jaar is veel belangrijker. Ik ken ook een voorbeeld van een jongen die heel ziek was tijdens de Cito. Daarom worden kinderen nu gedurende hun hele schoolloopbaan gevolgd met CITO-toetsen. Dan is direct duidelijk dat een kind plots heel laag scoort op 1 van de toetsen, bijvoorbeeld door ziekte
quote:live94 schreef op 05 maart 2013 @ 16:07:



Mijn zoon heeft overigens ook vandaag zijn cito score gekregen !En, hij & jullie blij?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al zoveel achter de rug met hem dat dit er ook nog wel bij kan.. Ik ga hier niet uitleggen hoe dit kind in elkaar zit.. ik ga me niet verdedigen dat we hem met een 535 naar het VWO willen hebben.. Er is al zoveel fout gegaan .. op school.. met begeleiding.. we lopen al zo lang te leuren.. (dan baal ik dat ik woon waar ik woon.. geen mogelijkheden voor dit "soort"kinderen en niet de mogelijkheid hebben om elders naar school te gaan).. dit is al zo lang aan de gang.. al zoveel strijd.. dan kan deze strijd er ook wel bij..
Alle reacties Link kopieren
quote:linnes92 schreef op 05 maart 2013 @ 16:05:

En een havo/vwo-klas? De eerste 3 jaar is dan 'gemengd', daarna kies je havo of vwo. Heb ik ook gedaan, prima bevallen. :-) (overigens wel score van 548). Op mijn middelbare school waren er niet eens alleen-havo-klassen...Is er niet op school van keuze..Andere school laat hem sowieso niet toe op havo/vwo dakpan.. Die kreeg al een hartverzakking toen we het woord asperger lieten vallen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 05 maart 2013 @ 16:07:

[...]





Vind ik ook, maar als de school waar het kind naar toe wil de score wél als leidend ziet.. dan ben je de pineut! Succes ermee Poldervrouw! Misschien is havo/vwo klas een optie voor jullie zoon. Dan kan er na een jaar altijd nog gekeken worden wat het beste bij hem past.School van keuze heeft dat niet, wel andere contstructie.. Administratief inschrijven op havo maar in VWO klas plaatsen.. ook nog een optie.. Kan hij laten zien wat hij kan..
Alle reacties Link kopieren
Overigens voor de helderheid.. wij zijn dus niet van die ouders die een kind op een onmogelijk niveau willen hebben.. wij kijken wel degelijk naar kind..



middelste zoals gezegd.. havo (dik) op cito.. havo/vwo LVS , maar het kind is écht super op zijn plek op de kleine VMBO-TL school waar hij nu zit.. Het is écht geen havo kind , laat staan een VWO kind.. Oudste had bagger score, LVS gaf aan HAVO/VWO.. ze zit priima op de havo.. kortom.. we kennen onze kinderen dus..
quote:Supersoulfighter schreef op 05 maart 2013 @ 16:13:

[...]





En, hij & jullie blij?Ja zeker! Hij heeft 549 gescoord. Hij is hoogbegaafd en heeft ADHD, dus het was even spannend maar we kunnen zeer tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:live94 schreef op 05 maart 2013 @ 16:19:

[...]





Ja zeker! Hij heeft 549 gescoord. Hij is hoogbegaafd en heeft ADHD, dus het was even spannend maar we kunnen zeer tevreden zijn.mooi !
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 16:14:

[...]





Is er niet op school van keuze..Andere school laat hem sowieso niet toe op havo/vwo dakpan.. Die kreeg al een hartverzakking toen we het woord asperger lieten vallen..Ah, dat is jammer idd. Ik hoop dat jullie een passende optie zullen vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 16:08:

[...]



Daarom worden kinderen nu gedurende hun hele schoolloopbaan gevolgd met CITO-toetsen. Dan is direct duidelijk dat een kind plots heel laag scoort op 1 van de toetsen, bijvoorbeeld door ziekteje zal maar toetsvrees hebben.. of onderpresteren.. dat hele cito zegt niets.. er is meer dan cito..
Alle reacties Link kopieren
quote:linnes92 schreef op 05 maart 2013 @ 16:23:

[...]





Ah, dat is jammer idd. Ik hoop dat jullie een passende optie zullen vinden. vast wel.. al zal het een strijd worden..
Alle reacties Link kopieren
Elke, zichzelf respecterende school, geeft het advies voordat de Cito-uitslagen binnen zijn.

Laat de school dit afhangen van die uitslag zijn ze niet erg overtuigd van hun eigen expertise.
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 16:13:

Wij hebben al zoveel achter de rug met hem dat dit er ook nog wel bij kan.. Ik ga hier niet uitleggen hoe dit kind in elkaar zit.. ik ga me niet verdedigen dat we hem met een 535 naar het VWO willen hebben.. Er is al zoveel fout gegaan .. op school.. met begeleiding.. we lopen al zo lang te leuren.. (dan baal ik dat ik woon waar ik woon.. geen mogelijkheden voor dit "soort"kinderen en niet de mogelijkheid hebben om elders naar school te gaan).. dit is al zo lang aan de gang.. al zoveel strijd.. dan kan deze strijd er ook wel bij..Wij hebben ook zo'n kind. Niet het slecht-op-de-citoscorende-kind, dat is geen vwo-kind, al zou hij het wel kunnen, maar een autist die nergens beter op zijn plek zou zitten als op het vwo. En het is nog maar afwachten of ze hem willen hebben op de enige school hier in de omgeving waar hij heen zou kunnen. Tot nog toe zijn zijn cito's keurig, hij heeft ook een klas overgeslagen, maar het blijft een feit dat lang niet elke school zit te wachten op een kind met een etiketje. En als je dan inderdaad maar 1 keus hebt...
Alle reacties Link kopieren
Lughnasadh.. die van ons is een asperger.. School 1 kreeg dus een hartverzakking.. en ging vooral in onmogelijkheden praten.. daar waren we al snel klaar mee..



bij school 2 waren we al geweest en die gaven dus aan.. nou.. als basisschool mee wil in advies dan willen we hem wel de kans geven.. plaatsen op hoger niveau, inschrijven op lager niveau.. dan kan hij zich bewijzen.. gaat het goed dan stroomt hij administratief ook op in klas 2 anders stroomt hij af naar havo en verandert er in de archieven niets.. Tja. het is een constructie.. maar als dat de weg is.. so be it..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven