Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Ben het met je eens kadanz, natuurlijk is voor een individu een kind krijgen wonderlijk, maar een wonder is het allerminst, we zijn er op gemaakt om ons voort te planten
quote:Vinyl schreef op 07 april 2013 @ 13:55:

Toch vind ik het, los van de abortusdiscussie een wonder. Elke seconde dat er een kind wordt gemaakt.



Hoe wonderlijk is het dan een klompje cellen deelt en deelt, en dat er bepaalde cellen zijn die ineens gaan kloppen. En dat er daaruit leven ontstaat. En daaruit een mens, met niet alleen een kloppend hart en hersenen die de boel besturen, maar ook een ziel, een karakter, een uniek iemand.

Ik vind dat een wonder, al die miljarden mensen.Eens vooral omdat het niet allen maar een spermacel en een eicel bij gemoeid zijn. Ook al wordt op het juiste moment gesekst, er is nog steeds maar 50% of was het nou 25%?? kans dat er daadwerkelijk bevrucht wordt. Het kan nog voorkomen dat sperma zomaar de verkeerde eileider neemt. Zit je daar dan met je supervruchtbare ei, wordt er een verkeerde route genomen! Naast bovengenoemde kan er nog zoveel misgaan, maar ook is zo ontzettend veel goed op elkaar afgestemd!! Ik vind het supermooi hoe de natuur werkt. Ook al zou je zelf niet weten wat te doen met een zwangerschap, elke cel in je lichaam weet dat wel. Dat is toch bizar mooi?
Ik vind het ook bizar mooi hoor! Maar dat vind ik eigenlijk ook van die eikenboom, die eerder werd genoemd. Het is gewoon wonderlijk mooi geregeld allemaal. Noem mij maar zweverig, maar dat vind ik
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een abortus gedaan. Ik heb er geen spijt van. Helemaal niet zelfs, maar er gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk.
Duss....
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 20:14:

[...]

De man maakt geen kind he. De vrouw besluit of ze 'n ongelukje een kind wil laten wórden. Daar ligt haar verantwoording/besluit, want ze moet 't niet houden. Als zij er bewust voor kiest het te laten volgroeien, ondanks dat de medeverwekker het niet wil, dan moet ze ook zelf de financiele zorg op zich nemen.De denkfout hier is dat mensen er de draai aan geven dat het een keuze is. Zwanger is zwanger, dat heb je samen verwekt. Daarna is het niet alleen maar pakkie an van de vrouw, omdat er nou eenmaal zoiets als een abortus bestaat. Komt mooi uit als beide partijen achter zoiets staan, maar dat is het op zijn best. Het is niet ineens alleen maar de keuze van de vrouw, omdat die abortus geen optie voor haar is. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van twee mensen, en die verdwijnt niet, omdat er een medische ingreep mogelijk is. Die medische ingreep zet vrouwen alleen maar in een klote positie, omdat het dan ineens allemaal hun verantwoordelijkheid is en hun keuze. Het is nooit een keuze, een zwangerschap, maar het gevolg van een actie van TWEE mensen.
Alle reacties Link kopieren
En nu ben ik weer weg. Ik vond het Viola Holt topic lolliger.
Duss....
quote:mamajobsa schreef op 07 april 2013 @ 21:01:

[...]

Hoe noem je het beeindigen van een leven van iemand die daar niet voor kiest dan?Dan ga je uit van een zelfstandig persoon, die keuzes kan maken. Een ontwikkelende foetus maakt geen keuzes, je kunt niet vragen of het geboren wil worden ja of nee.
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 20:14:

[...]

De man maakt geen kind he.Hij verwekt het kind, dus daarom zijn twee mensen verantwoordelijk voor dat kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 21:28:

[...]



Hij verwekt het kind, dus daarom zijn twee mensen verantwoordelijk voor dat kind.Tuurlijk.
Duss....
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 21:28:

[...]



Hij verwekt het kind, dus daarom zijn twee mensen verantwoordelijk voor dat kind.Zolang er niet bewust wordt gesekst om voort te planten, kan er wel verwekt worden, maar is het niet de bedoeling het uit te broeden. Het is dan aan de vrouw om tot plan B over te gaan als plan A (anticonceptie) heeft gefaald. Als ze dat weigert te doen, vind ik dat alle kosten en verantwoordelijkheid daarna bij haar komen te liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 21:31:

[...]



Zolang er niet bewust wordt gesekst om voort te planten, kan er wel verwekt worden, maar is het niet de bedoeling het uit te broeden. Het is dan aan de vrouw om tot plan B over te gaan als plan A (anticonceptie) heeft gefaald. Als ze dat weigert te doen, vind ik dat alle kosten en verantwoordelijkheid daarna bij haar komen te liggen.Tuurlijk.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
het is een gevolg van een actie van twee.. maar de uiteindelijke beslissing ligt toch echt bij de vrouw.. als zij niet wil, kan de man hoog of laag springen.. dan gebeurt het niet. en omgekeerd ook..
Met betrekking tot trauma. Ik kan niet voor anderen spreken, enkel voor mijzelf. Ik had heel veel schuldgevoel. Ik had vooral spijt dat ik niet sterker in mijn schoenen stond en eigenlijk niet opgekomen was voor iets/iemand (afhankelijk of de lezer het als een mensje of een klompje cellen ziet) dat van mij afhankelijk was. Pas na een paar jaar (en hulp van een peut) kon ik pas vrede hebben met mijn beslissing. Op dat moment zou ik het kindje niet kunnen bieden wat ik nu wel kan omdat ik juist door die ervaring en verwerking ervan geestelijk ben gegroeid.



6 Jaar later was ik weer zwanger en ondanks dat ik de abortus 'een plekje' heb kunnen geven, was ik toch nog een beetje angstig dat ik misschien weer schuldgevoelens zou krijgen of dat ik misschien een ontzettend moeilijk kind zou krijgen als een soort van karma. Maar wat blijkt, deze zwangerschap was ook echt alleen maar de zwangerschap van mijn zoo. Ik zat giga op een roze wolk en was geen negatieve zweem erover. Daarnaast heb ik mij toch een ontzettend leuk, lief, mooi, makkelijk, slim kind gekregen! Wel is hij 6 weken et vroeg geboren. Schijnt dat als je abortus hebt gedaan dat je bij een volgende zwangerschap een vrij grote kans hebt op een prematuur kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik pleit idd ook voor een regeling waarin je aangeeft dat je als vader afziet van je plichten en daarmee ook direct al je rechten afstaat.. Als een vrouw tegen de zin van de man het kindje wil houden.. Dan is het toch klaar ?



Ik vind het niet meer dan logisch als de vrouw kiest om het kind te houden tegen de wil in van de vader dat dan de moeder er verder voor opdraait.. Dát is de consequentie van je beslissing.. én de consequentie van onzorgvuldig gebruik van anticonceptie..
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar pompidoe. En ik heb ook geen schuldgevoel en ook geen trauma. Denk ik.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 21:31:

[...]



Zolang er niet bewust wordt gesekst om voort te planten, kan er wel verwekt worden, maar is het niet de bedoeling het uit te broeden. Het is dan aan de vrouw om tot plan B over te gaan als plan A (anticonceptie) heeft gefaald. Als ze dat weigert te doen, vind ik dat alle kosten en verantwoordelijkheid daarna bij haar komen te liggen.



Ooow, dus een man is wel verantwoordelijk voor een plasje urine dat in een portiekje illegaal wordt gedumpt (wildplassen) maar niet voor zijn kwakje?

Niemand verplicht een man (uitzonderingen daargelaten) tot seks met een vrouw in de vruchtbare leeftijd. Misschien eens een aantal gesprekken alvorens de koffer in te duiken. Vertrouw je het pilgebruik niet: rubbertje. Vind je het nog steeds eng, dan nog wat zaaddodende pasta erbij. Nog te eng? Steriliseren. Te radicaal/onromantisch? Dan ook niet miepen achteraf.



Wat een geneuzel. Ooit eraan gedacht dat in een aantal gevallen volgens jouw voorstel de maatschappij er financieel voor opdraait? Met dat oogpunt is die wet namelijk ingesteld.



Qua OP vragen:

Trauma: Dat ligt denk ik aan de persoon in kwestie. Voor de geboorte van mijn kind zou ik daar nuchter naar kunnen kijken, nu niet meer. Maar dat is puur vanuit mijzelf bekeken. Ik ben echter nog nooit een vrouw tegen gekomen die abortus sec als een backup plan had. Daar gingen toch behoorlijke intensieve soulsearching dagen aan vooraf.



Wonder: globaal gezien niet nee. Voor mij persoonlijk was het wel een wonder. Na zes jaar was ik bereid om op mijn blote knieën naar welk bedevaartsoord dan ook te kruipen als dat zou hebben geholpen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 07 april 2013 @ 21:49:

[...]





Ooow, dus een man is wel verantwoordelijk voor een plasje urine dat in een portiekje illegaal wordt gedumpt (wildplassen) maar niet voor zijn kwakje?

Niemand verplicht een man (uitzonderingen daargelaten) tot seks met een vrouw in de vruchtbare leeftijd. Misschien eens een aantal gesprekken alvorens de koffer in te duiken. Vertrouw je het pilgebruik niet: rubbertje. Vind je het nog steeds eng, dan nog wat zaaddodende pasta erbij. Nog te eng? Steriliseren. Te radicaal/onromantisch? Dan ook niet miepen achteraf.



Wat een geneuzel. Ooit eraan gedacht dat in een aantal gevallen volgens jouw voorstel de maatschappij er financieel voor opdraait? Met dat oogpunt is die wet namelijk ingesteld.

De maatschappij zou uberhaupt niet op moeten draaien voor de kinderhobby van mensen. Als je 't niet kan bekostigen, dan neem je gewoon geen kind.



Verder zouden wetten gemaakt mogen worden waarbij mensen niet zomaar mogen voortplanten. Ze zouden minstens dezelfde strenge richtlijnen moeten hanteren die ook voor adoptie gelden.
quote:Ik ben echter nog nooit een vrouw tegen gekomen die abortus sec als een backup plan had. Daar gingen toch behoorlijke intensieve soulsearching dagen aan vooraf.Ik ben sinds m'n jeugd al zeker dat ik geen kind wil. Als ik tegen 'n ongelukje was aangelopen had ik er geen dagen soulsearching voor nodig gehad om het weg te laten halen. Geen kind willen is voor mij geen kind willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 21:55:

[...]



De maatschappij zou uberhaupt niet op moeten draaien voor de kinderhobby van mensen. Als je 't niet kan bekostigen, dan neem je gewoon geen kind.



Verder zouden wetten gemaakt mogen worden waarbij mensen niet zomaar mogen voortplanten. Ze zouden minstens dezelfde strenge richtlijnen moeten hanteren die ook voor adoptie gelden.



Nou, en wat stel je dan voor? Alle pubers chemisch steriliseren totdat zij een bekwaamheidsproef en inkomenstoets doorstaan? Dat gaat niet gebeuren. En dan vind ik het prima dat Jan met de korte achternaam zelf verantwoordelijk wordt gesteld. Dat seks een menselijke behoefte is, staat wel redelijk vast. Dat daar haken en ogen aan (kunnen) zitten...



Mbt abortus: ik vind het prima hoe jij er tegen aan kijkt. Echt, geen sarcasme. Mijn mening is namelijk dat een kind gewenst moet zijn op een zeker niveau. Los van het feit of je een kind kunt opvoeden en onderhouden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 21:31:

[...]

Zolang er niet bewust wordt gesekst om voort te planten, kan er wel verwekt worden, maar is het niet de bedoeling het uit te broeden. Het is dan aan de vrouw om tot plan B over te gaan als plan A (anticonceptie) heeft gefaald. Als ze dat weigert te doen, vind ik dat alle kosten en verantwoordelijkheid daarna bij haar komen te liggen.Het spijt me, maar ik vind dit echt de meest kromme redenering: niet bewust sexen om voort te platen. Sex en voortplanting gaan hand in hand met elkaar! Dan kun je als mens niet die intentie hebben, maar daar houdt de natuur geen rekening mee. Je onderneemt iets waar kinderen van kunnen komen, dan kun je het niet willen, maar je doet het toch! Ik rijd door rood licht, niet met de intentie om iemand aan te rijden, maar dan had ik maar moeten stoppen als ik dat echt niet wilde. Om maar iets te noemen. Sex en voortplanting gaan samen, ik vind die opmerking van FV dan ook heel treffend over dat lichtzinnige rondneuken. Je kunt voorzorgsmaatregelen nemen, je kunt de riemen omdoen, stoppen voor rood licht, maar aangereden worden kan nog steeds gebeuren. Dat hoort erbij en daarvoor kun je niet weglopen 'omdat je die intentie nou eenmaal niet had'. Je wilt expliciet geen kind verwekken en gaat juist datgene doen waar kinderen van komen!
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 22:06:

[...]



Het spijt me, maar ik vind dit echt de meest kromme redenering: niet bewust sexen om voort te platen. Sex en voortplanting gaan hand in hand met elkaar! Dan kun je als mens niet die intentie hebben, maar daar houdt de natuur geen rekening mee. Je onderneemt iets waar kinderen van kunnen komen, dan kun je het niet willen, maar je doet het toch! Ik rijd door rood licht, niet met de intentie om iemand aan te rijden, maar dan had ik maar moeten stoppen als ik dat echt niet wilde. Om maar iets te noemen. Sex en voortplanting gaan samen, ik vind die opmerking van FV dan ook heel treffend over dat lichtzinnige rondneuken. Je kunt voorzorgsmaatregelen nemen, je kunt de riemen omdoen, stoppen voor rood licht, maar aangereden worden kan nog steeds gebeuren. Dat hoort erbij en daarvoor kun je niet weglopen 'omdat je die intentie nou eenmaal niet had'. Je wilt expliciet geen kind verwekken en gaat juist datgene doen waar kinderen van komen!

Als ik jouw voorbeeld aanhaal, dan rij je door rood (per ongeluk) maar dan blijf je toch geen gas geven als je merkt dat 't fout gaat? Dan rem je toch om de schade zoveel mogelijk te beperken?



Waarom zou je dan bij 'n ongelukje wél gas blijven geven? Er is gelukkig nog 'n uitweg mogelijk, die mogelijkheid niet willen pakken, is voor mij onbegrijpelijk. Je neukte niet voor niets met anticonceptie tenslotte, dus je had geen plan om 'n kind op de wereld te zetten. Waarom dan 'n fout afgelopen sekspartij de hele verdere rest van je leven laten verpesten?



Iedereen kan fouten maken, dus idd ook bij het toepassen van anticonceptie, maar het is zo ontzettend onnodig om jezelf zo'n zware boetedoening op te leggen voor 'n onzorgvuldigheidje. Waarom doen mensen zichzelf dat aan?
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 22:12:

[...]

Als ik jouw voorbeeld aanhaal, dan rij je door rood (per ongeluk) maar dan blijf je toch geen gas geven als je merkt dat 't fout gaat? Dan rem je toch om de schade zoveel mogelijk te beperken? Dan is het al te laat.quote:Waarom zou je dan bij 'n ongelukje wél gas blijven geven?Te laat, het is al gebeurd. Bevruchting heeft plaats gevonden.quote:Er is gelukkig nog 'n uitweg mogelijk, die mogelijkheid niet willen pakken, is voor mij onbegrijpelijk.Het is prettig voor velen dat die medische ingreep bestaat. Maar het is geen gegeven dat alles ineens terug draait en ongedaan maakt. De bevruchting heeft plaats gevonden, en een abortus is gewoon niet altijd vanzelfsprekend de oplossing voor al uw problemen. Het is geen wondermiddel, een truucje, een toverstafje.quote:Je neukte niet voor niets met anticonceptie tenslotte, dus je had geen plan om 'n kind op de wereld te zetten. Waarom dan 'n fout afgelopen sekspartij de hele verdere rest van je leven laten verpesten?Omdat je zwanger bent geworden, en dat is geen broodje kaas dat je even wegpleurt zonder om te kijken.quote:Iedereen kan fouten maken, dus idd ook bij het toepassen van anticonceptie, maar het is zo ontzettend onnodig om jezelf zo'n zware boetedoening op te leggen voor 'n onzorgvuldigheidje. Waarom doen mensen zichzelf dat aan?Dat doe je jezelf niet aan, dat is het leven, het gebeurt. Maar ik denk dat jij je dit nooit zal kunnen voorstellen.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 22:25:

[...]



Dan is het al te laat.



[...]



Te laat, het is al gebeurd. Bevruchting heeft plaats gevonden.



[...]



Het is prettig voor velen dat die medische ingreep bestaat. Maar het is geen gegeven dat alles ineens terug draait en ongedaan maakt. De bevruchting heeft plaats gevonden, en een abortus is gewoon niet altijd vanzelfsprekend de oplossing voor al uw problemen. Het is geen wondermiddel, een truucje, een toverstafje.



[...]



Omdat je zwanger bent geworden, en dat is geen broodje kaas dat je even wegpleurt zonder om te kijken.



[...]



Dat doe je jezelf niet aan, dat is het leven, het gebeurt. Maar ik denk dat jij je dit nooit zal kunnen voorstellen.

Je doet 't jezelf aan, om wat voor reden dan ook, als je een ongelukje je leven laat beinvloeden/verpesten. Het IS namelijk gewoon terug te draaien als je er binnen 4 maanden bij bent. Dat sommige mensen 'n heel drama maken, dat zie ik toch echt als hun probleem. Voor mij zou het gewoon ongewenste celgroei zijn waar ik al helemaal niet op zit te wachten daar jaren aan vast te komen zitten en mezelf voor op te offeren.



Komt 't bij jou voort uit religieuze indoctrinatie dat je zo gelaten je lot zou ondergaan zonder de middelen die er zijn aan te grijpen?
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 22:32:

[...]

Je doet 't jezelf aan, om wat voor reden dan ook, als je een ongelukje je leven laat beinvloeden/verpesten. Niemand doet iemand iets aan, je hebt sex met elkaar en verwerkt daarmee een kind. Iets wat dus kan gebeuren door sex, dat weet iedereen.quote:Het IS namelijk gewoon terug te draaien als je er binnen 4 maanden bij bent.Er valt niets meer terug te draaien. Er is hooguit de mogelijkheid, medisch gezien, om iets af te breken. Maar terug draaien kan niet meer.quote:Dat sommige mensen 'n heel drama maken, dat zie ik toch echt als hun probleem.

Daar is je denkfout, denken in termen van een probleem en die over en weer schuiven en het liefste afschuiven, op de vrouw natuurlijk. Arme mannen toch....

Het is geen broodje kaas, nogmaals, het is heel ingrijpend om ongepland zwanger te worden. Kun je heel stoer gaan doen en vinden dat iedereen maar heel droogjes eronder moet blijven, en vooral geen drama. Maar iets hoef je niet direct drama te noemen, je kunt erkennen dat het een ingrijpend en groots gegeven is die zwangerschap.

quote:Voor mij zou het gewoon ongewenste celgroei zijn waar ik al helemaal niet op zit te wachten daar jaren aan vast te komen zitten en mezelf voor op te offeren.Jouw keuze, en die keuze staat je vrij.quote:Komt 't bij jou voort uit religieuze indoctrinatie dat je zo gelaten je lot zou ondergaan zonder de middelen die er zijn aan te grijpen?Nee.
Humm Elninjoo ik denk dat je onderschat wat zo'n situatie met je doet als je er daadwerkelijk in zit en dat heeft minder met geloof te maken dan je denkt. Hoe je wendt of keert, voortplanten (gekozen of niet) is een primair iets. Zoals eerder gezegd ook al weet je zelf niets te doen met een zwangerschap, elke cel in je lichaam weet dat wel en je hormonen werken daarin ook mee.



Ik had eerst ook een stellig idee wat te doen als ik ongepland zwanger zou raken en desondanks was het een verdraaide moeilijke beslissing. Net zo goed dat iemand zegt nooit voor een abortus te kiezen en op het moment supreme het wel doet. Je weet niet hoe je erin staat als je daadwerkelijk met de situatie wordt geconfronteerd en alleen daarom is het niet van te voren te bedenken.



Ik denk ook dat juist bij een ongewenste zwangerschap de meeste vrouwen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) goed nadenken over wel of geen abortus. Ongeacht wat hun keuze is, het is doordacht. Dus die vrouwen betichten dat ze hun leven opofferen door toch voor het kind te kiezen, vind ik, persoonlijk, nogal aanmatigend. Het is hetzelfde als je zou zeggen dat iemand die voor abortus heeft gekozen voor de rest van haar leven zal boeten vanwege de eventuele schuldgevoelens die kunnen ontstaan. Te ridicuul voor woorden. Er zijn vrouwen die schuldgevoelens hebben na een abortus en daar niet mee om kunnen gaan, net zo goed er vrouwen zijn die achteraf niet zo blij zijn met de geplande keuze om een kind op de wereld te brengen. Dat zijn voorbeelden op zich en niet algemeen geldend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven