Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 april 2013 @ 22:32:

[...]



Voor mij zou het gewoon ongewenste celgroei zijn waar ik al helemaal niet op zit te wachten daar jaren aan vast te komen zitten en mezelf voor op te offeren. Dus voor jou is een kind-in-wording hetzelfde als kanker?
Alle reacties Link kopieren
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 14:12:

Er is geen kindje, en dat was er ook niet toen ik het weg liet halen.Dat was er wel, alleen jij ontkent het hardnekkig. Dat zijn 2 verschillende dingen.
quote:viola31 schreef op 07 april 2013 @ 23:17:

[...]



Dat was er wel, alleen jij ontkent het hardnekkig. Dat zijn 2 verschillende dingen.Kind in ontwikkeling zou ik dan zeggen, want ben het er wel mee eens dat er niet een volgroeid kant-en-klaar kind zat.
Alle reacties Link kopieren
Dat 'kind' van 11 weken wat ik dus geen kind vind, kan niet overleven zodra het uit mijn lichaam verdwijnt. Zolang het nog niet zelfstandig kan overleven vind ik het geen kind.



Jij kan er anders over denken, maar leg mij geen woorden in de mond. Ik zie het zoals ik het zie, ik probeer jou toch ook niet te overtuigen?
Alle reacties Link kopieren
Of je het nu ziet als en kind of een klompje cellen: het kan niet zelfstandig leven. Daarom is de keus aan de moeder of ze wel of niet de zwangerschap en het moederschap wil aangaan. Ik zie geen reden voor trauma's en geen taboe.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel eens af of vrouwen het 'een klompje cellen' noemen om het psychisch dragelijk te maken. Is dat makkelijker dan te bedenken dat dat kleine lijfje uit je baarmoeder wordt gezogen en versnipperd?
Alle reacties Link kopieren
Nee al noem je het kind of baby, of laten we alvast een echte naam verzinnen, mij maakt het niet uit. Ik heb er geen spijt van.

Ik wilde toen geen kind en nu nog niet, misschien zelfs wel nooit niet.
quote:viola31 schreef op 07 april 2013 @ 23:30:

Ik vraag ma wel eens af of vrouwen het 'een klompje cellen' noemen om het psychisch dragelijk te maken. Is dat makkelijker dan te bedenken dat dat kleine lijfje uit je baarmoeder wordt gezogen en versnipperd?Misschien zullen er vrouwen zijn, die het prettiger vinden om het zo afstandelijk te houden. Maar woorden als kleine lijfje en versnipperen is niet erg reëel. De meeste abortussen vinden plaats in een stadium waarin de foetus niet eens met het blote oog waarneembaar is. Je kunt het gewoon nog geen volgroeid mens noemen, dat is niet omdat het makkelijker is, maar omdat het zo is.
Alle reacties Link kopieren
Oké, bedankt voor je eerlijke antwoord.



Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen, maar jij voelt het zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 23:34:

[...]



De meeste abortussen vinden plaats in een stadium waarin de foetus niet eens met het blote oog waarneembaar is.Is dat zo? (serieuze vraag!) Waar baseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij begint het leven bij een bevruchting. Daarom ben ik geen voorstander van abortus. (of MA pil, of koperspiraal)

Zelf zou ik het nooit doen. Maar ik snap wel dat er noodgevallen zijn waarin het beter is dat de mogelijkheid er is.
Alle reacties Link kopieren
quote:mars.74 schreef op 07 april 2013 @ 23:35:

Maar ik snap wel dat er noodgevallen zijn waarin het beter is dat de mogelijkheid er is.Ik ook, maar noodgevallen wordt in NL erg breed geïnterpreteerd.
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 23:32:

Nee al noem je het kind of baby, of laten we alvast een echte naam verzinnen, mij maakt het niet uit. Ik heb er geen spijt van.

Ik wilde toen geen kind en nu nog niet, misschien zelfs wel nooit niet.Ik heb een miskraam gehad, weliswaar in een vroeg stadium, maar ook niet toen ik net pas een week over tijd was. In een stadium waarin andere vrouwen kiezen voor een abortus. Ik heb niet het idee/gevoel gehad dat ik een kind/baby was verloren. Er was bloed, kramp, maar ik heb toch echt geen baby in mijn ondergoed gevonden. Ik begrijp jouw gevoel hierbij volledig, het is gewoon nog niet zover in dat stadium. Je kunt er van alles bij fantaseren, tot idd namen aan toe, maar feitelijk is het nog pril en nog niet zover. Het is iets in ontwikkeling, en dat is bijzonder, maar je moet er op dat moment ook niet meer van maken dan het feitelijk is. En wat het feitelijk is, dat loopt gevoelsmatig weer voor velen uiteen.
Alle reacties Link kopieren
Precies Juniper, en ik respecteer echt dat er mensen zijn die er anders over denken. Maar ik kan er niets anders van maken dan dat ik er geen spijt van heb.
quote:viola31 schreef op 07 april 2013 @ 23:35:

[...]

Is dat zo? (serieuze vraag!) Waar baseer je dat op?

Kun je opzoeken, centra en afdelingen die deze ingreep uitvoeren houden gegevens bij en daarover wordt gerapporteerd.



In Nederland vonden in 2010 in totaal ca. 32.000 abortussen plaats. (Dit aantal is voor 2010 een schatting vanwege het faillissement van een abortuskliniek in dat jaar). Dit aantal is al een aantal jaren licht dalend. Nederland hoort bij de landen met de laagste abortuscijfers.



- Het overgrote deel (92,4%) van de abortusbehandelingen vindt plaats in een abortuskliniek. Het aandeel behandelingen dat plaatsvindt in een ziekenhuis neemt echter licht toe.

- Meer dan de helft (ca 56%) van de abortussen vindt plaats in de eerste zeven weken van de zwangerschap.

- Circa 17% betrof een tweede trimesterabortus (>13 weken zwangerschap). Meer dan de helft van deze vrouwen zijn woonachtig in het buitenland en komen voor deze behandeling naar Nederland.

- De gemiddelde leeftijd van alle abortuscliënten is 28. De grootste groep vrouwen is tussen de 20 en 25 jaar.

- Meer dan de helft van alle behandelingen vinden plaats bij vrouwen die woonachtig zijn in Noord- of Zuid-Holland.



Deze cijfers blijken uit de Jaarrapportage 2010 van de Wet afbreking zwangerschap van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Alle reacties Link kopieren
quote:viola31 schreef op 07 april 2013 @ 23:37:

[...]





Ik ook, maar noodgevallen wordt in NL erg breed geïnterpreteerd.



Ja inderdaad. Gewoon een abortus willen is noodgeval genoeg.



Helaas. Abortus wordt veel te vaak als verlate anti conceptie gebruikt.



Maar goed, wat moet je daaraan doen, voor straf de baby moeten krijgen is ook geen oplossing natuurlijk.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 21:23:

[...]



De denkfout hier is dat mensen er de draai aan geven dat het een keuze is. Zwanger is zwanger, dat heb je samen verwekt. Daarna is het niet alleen maar pakkie an van de vrouw, omdat er nou eenmaal zoiets als een abortus bestaat. Komt mooi uit als beide partijen achter zoiets staan, maar dat is het op zijn best. Het is niet ineens alleen maar de keuze van de vrouw, omdat die abortus geen optie voor haar is. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van twee mensen, en die verdwijnt niet, omdat er een medische ingreep mogelijk is. Die medische ingreep zet vrouwen alleen maar in een klote positie, omdat het dan ineens allemaal hun verantwoordelijkheid is en hun keuze. Het is nooit een keuze, een zwangerschap, maar het gevolg van een actie van TWEE mensen.

Maar in die positie zit ze tóch al. Zij moet hoe dan ook kiezen tussen abortus of kindje houden. Dus wat is het probleem? Zoals de wet nu is kan alleen de vrouw iets veranderen aan die klote situatie en moet de man haar keuze volgen, hoe wijs of onwijs die keuze ook is.

Hoe rechtvaardig je dat in een discussie op viva?



-Is het omdat abortus lichamelijk ingrijpend is? Die logica ontgaat me, maar het wordt toch herhaaldelijk gezegd: de vrouw moet een akelige ingreep ondergaan. Dus omdat een vrouw geen abortuspil wil slikken of geen medische ingreep wil ondergaan besluit ze wél om negen maanden een kind te dragen, op te blazen als een ballon, en een uren durende bevalling te ondergaan, te worden ingeknipt, uitgescheurd en wat nog meer? Niet logisch.



-Is het omdat een kind wegnemen psychisch veel zwaarder weegt voor een vrouw? Als ik de replies hier lees dan constateer ik eigenlijk alleen maar dat vrouwen achter hun weloverwogen keuze kunnen staan, of het nou abortus is of niet. Ik geloof best dat dit een hele moeilijke keuze kan zijn voor sommigen, maar ook zij hebben gekozen voor de seks. Waarom is de man dan nog steeds gebonden aan haar (op dat moment wellicht minder rationele) keuze om het kind te houden? Dus omdat het voor haar zo'n zware keuze is moet hij alles maar accepteren? Ook niet echt logisch.





Kortom,

waarom zijn sommige vrouwen als de dood dat een man zijn mening wettelijk kenbaar mag maken om zodoende niet verantwoordelijk te worden gehouden voor de keuze van de vrouw als ze toch besluit het kind te houden?



Is het omdat abortus dan toch nog een taboe is?
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 23:39:

[...]





In Nederland vonden in 2010 in totaal ca. 32.000 abortussen plaats.

En dat is dan nog laag vergeleken met andere landen?



(Dit aantal is voor 2010 een schatting vanwege het faillissement van een abortuskliniek in dat jaar). Dit aantal is al een aantal jaren licht dalend. Nederland hoort bij de landen met de laagste abortuscijfers.





- De gemiddelde leeftijd van alle abortuscliënten is 28. De grootste groep vrouwen is tussen de 20 en 25 jaar.



De leeftijd verbaast me ook. ik zou denken dat het overgrote deel meisjes van 16 zijn die onveilige seks hebben gehad.

Alle reacties Link kopieren
quote:mars.74 schreef op 07 april 2013 @ 23:42:

[...]





Ja inderdaad. Gewoon een abortus willen is noodgeval genoeg.



Helaas. Abortus wordt veel te vaak als verlate anti conceptie gebruikt.



Maar goed, wat moet je daaraan doen, voor straf de baby moeten krijgen is ook geen oplossing natuurlijk.Als ik de topics hier voorbij zie komen met 'zwanger???' en 'pil vergeten, wat nu???' denk ik dat er toch nog steeds heel veel meisjes en vrouwen zijn die geen of de verkeerde AC gebruiken. Of ze gebruiken het wel, maar niet op de goede manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral pro anti conceptie voor mannen, zo verklein je het risico en verdeel je de verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dan het gebruik van condooms? Daar kun je toch ook niet alleen vanuit gaan? Of bedoel je dan condooms + AC voor de vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Nee echt anticonceptie voor mannen. Als vrouw slik je de pil (of een spiraal, implanon etc.), maar er bestaat inmiddels ook een 'mannenpil'. Als beide partijen ac slikken is het niet meer alleen de verantwoording van de vrouw.
quote:viola31 schreef op 07 april 2013 @ 23:30:

Ik vraag me wel eens af of vrouwen het 'een klompje cellen' noemen om het psychisch dragelijk te maken. Is dat makkelijker dan te bedenken dat dat kleine lijfje uit je baarmoeder wordt gezogen en versnipperd?

Ik benoem dingen graag zoals ze zijn, niet omdat ik last heb van emoties. Ooit was ik mordicus tegen abortus, maar nu vraag ik me oprecht af of we er niet een te groot drama van maken. Overigens heb ik ook vreselijke abortusvideo's gezien en nee, daar werd ik ook niet blij van. Eerlijk gezegd zou ik de tijdspanne voor een legale abortus best wel willen verkleinen. 24 weken is mij net iets te veel van het goede.



Maar een abortus in de eerste twee maanden, als er niet veel meer is dan een vruchtje, een kiem, een belofte van een mens, is toch heel wat anders dan dat kleine lijfje wat je beschrijft?
Alle reacties Link kopieren
Zeg maar Triple Dutch



Ac vrouw

Ac man

Condoom
Alle reacties Link kopieren
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 23:56:

Nee echt anticonceptie voor mannen. Als vrouw slik je de pil (of een spiraal, implanon etc.), maar er bestaat inmiddels ook een 'mannenpil'. Als beide partijen ac slikken is het niet meer alleen de verantwoording van de vrouw.Oh echt, is die al op de markt. Ik denk dat veel vrouwen voor stemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven