zwanger vrijbrief om te zeggen hoe dik je bent?

24-04-2013 18:42 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Ik ben vandaag precies 28 weken zwanger en ben verbaasd over sommige opmerkingen. Nee, ze doen me zelfs pijn. Ik ben nu 7 kilo aangekomen maar blijkbaar oog ik toch voller/dikker dan ik dacht....

Vandaag komt n oudere collega op t werk die ik al even niet gezien heb en het eerste wat ik hoor: zo, jij hebt n dikke toet gekregen (als in hoofd dus). Ik heb t weggelachen maar ik merkte dat het me toch wel wat deed. Kom ik zojuist in de winkel n bekende tegen en die zegt precies hetzelfde. En dan er achteraan dat dat na de zwangerschap wel weer goed komt. Misschien ligt het aan mij maar zon opmerkingen doen me echt pijn. Door de hormonen ben ik in de auto spontaan in huilen uitgebarsten. Stel ik me nu aan of heeft men bij zwangeren een vrijbrief om ten overstaan van iedereen te zeggen hoe dik je bent....



Ow ja, ik ervaarde t voor deze opmerkingen eigenlijk helemaal niet zo en voelde me juist erg goed en boven alles: ik ben supertrots op mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Opmerking die ik kreeg: 'Het valt me nóg mee. Ik vind het echt geen gezicht, zo'n klein meisje met zo'n dikke buik.'



Ik was er niet door gekwetst, maar ik vond het wel raar dat iemand zoiets zegt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
@myathra. Dank je wel voor je post. Mooi gezegd.



@clubmedfan. Jij pakt t echt verkeerd op. Ik ben supertrots op mn groeiende buik. Trots dat ik zwanger ben en trots op wat ik voel. Onzin? Dat mag jij vinden. Ik noem t brutaal hoe sommige mensen dingen kunnen roepen en daat doelde ik op in dit topic. Ik hoop uiteraard wel dat alles goed is gekomen na je bevalling met je kindje.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 24 april 2013 @ 19:21:

Waar je je druk om kan maken.. Als je nou NIET zwanger was is het misschien een boude opmerking, maareh.. Je bènt toch ook dikker geworden?Dus is jouw antwoord op mijn Topictitel; Ja
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 24 april 2013 @ 19:13:

[...]





Kom op, 'bolle toet' is toch vriendelijk bedoeld. Als ze nou dikke plofkop zeggen, ja dan heb je een punt.





Mwahh.

Het zal vast niet onvriendelijk bedoeld zijn, maar ik kan 'bolle toet' toch met de beste wil van de wereld niet vriendelijk noemen.

Als je iets vriendelijks wil zeggen, dat zeg je dat iemand er goed uitziet, straalt, mooi zwanger is, etc.

Ik denk dat mensen dergelijke opmerkingen maken zonder er bij na te denken. Een soort flap-uit-reactie na een constatering.

Maar ik denk niet dat ze het bewust zeggen om iets vriendelijks te zeggen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 24 april 2013 @ 19:21:

Ik ben ook zwanger, en als ik in de spiegel kijk zie ik een ontploft hoofd. Als iemand tegen mij zegt dat ik een bolle toet heb gekregen zou ik dat als compliment opvatten Hahaha. Die neem ik mee. Maar nogmaals. Ik zie die bolle toet zelf niet echt. Of ik wil m niet zien, dat kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch ook aangekomen ivm je zwangerschap? Bekijk het positief, mensen zullen het leuk vinden voor je, soms weet men niet wat te zeggen en komen ze misschien onbedoeld met in jouw ogen lullige opmerkingen. of men is jaloers of wat dan ook. Geniet van je zwangerschap en laat de opmerkingen voor wat ze zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:clubmedfan schreef op 24 april 2013 @ 19:22:

ik vind bolle toet eigenlijk ook lief klinken. Een vriendin van mijn moeder zei dat vroeger vaak tegen mij. Ik heb namelijk ook zonder zwangerschap een bolle toet. Ik kan ook écht scheldwoorden bedenken hoor, ik ben namelijk gepest op de basisschool vanwege die plofkop, hondenkop en wat nog meer.De eerste zei bolle toet. De tweede dikke kop.... en dat op 1 dag :-D. Het was ff genoeg denk ik
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je een beetje aan. Je BENT natuurlijk ook gewoon aangekomen. En dat valt mensen op ja. Waarschijnlijk bedoelen ze het lang niet zo negatief als jij het nu oppikt. Hormonen waarschijnlijk.



Ik ben in het afgelopen jaar ook een kilo of 8 aangekomen en ik ben nieteens zwanger. En ja daar heb ik ook al een paar opmerkingen over gekregen. Niet leuk nee, maar wel de waarheid en zeker geen reden voor een huilbui.



Maar dat zijn je hormonen dus. Ik zou er gewoon op reageren met dat die persoon er een jaar geleden ook een stuk beter uitzag en verder proberen je er niet te veel van aan te trekken.



Maar snap dat het vervelend is dus daarom een
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de snelle reacties tot nu toe. Ik moest ff ontnuchteren denk ik en helaas niet van een koud rosé biertje op t terras.
quote:vichy02 schreef op 24 april 2013 @ 19:27:

@clubmedfan. Jij pakt t echt verkeerd op. Ik ben supertrots op mn groeiende buik. Trots dat ik zwanger ben en trots op wat ik voel. Onzin? Dat mag jij vinden. Ik noem t brutaal hoe sommige mensen dingen kunnen roepen en daat doelde ik op in dit topic. Ik hoop uiteraard wel dat alles goed is gekomen na je bevalling met je kindje.

Ja hoor, alles oke met kind! Dank je.

Je hebt dus geen bolle toet? Dan slaat het nergens op. Als je het wel hebt, zou ik er gewoon niets kwetsends in zien. Hoort bij de zwangerschap.

Wat ik dan bijv. wel kwetsend zou vinden is iemand vragen of ze zwanger is terwijl dit niet zo is. En daarmee dus suggereren dat ze wellicht een tikje aan de dikke kant is.
Alle reacties Link kopieren
quote:vichy02 schreef op 24 april 2013 @ 19:33:

Dank jullie wel voor de snelle reacties tot nu toe. Ik moest ff ontnuchteren denk ik en helaas niet van een koud rosé biertje op t terras.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je normaal gesproken al een rond gezicht of juist niet? Ik heb zelf nogal een mager gezicht en toen ik zwanger was kreeg ik ook overal te horen dat ik een 'bolle toet' had. In dat geval was het dus echt een compliment Dus wie weet is het echt niet bot bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Thanks @orzoo.
Alle reacties Link kopieren
De redenatie 'je bent toch ook aangekomen' -> 'dus mogen mensen het zeggen' vind ik niet helemaal opgaan.

En dat is ook precies TO's vraag.



Voor zover ik weet is het in het dagelijks leven bij niet-zwangere mensen die flink zijn aangekomen ook niet echt normaal/geaccepteerd om als bekende in en hé-hallo-jij-ook-hier-situatie te verkondigen dat de ander een bolle toet (of dikke kop) heeft gekregen.

Waarom is dat in een zwangerschap dan wel normaal en mag TO er niet mee zitten (want ze ís immers ook aangekomen)?

Of het nou wel of niet wáár is dat ze een bollere toet heeft gekregen doet niets af aan het feit dat onprettig kan zijn om dat van anderen te horen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
@soundofsunshine. Nee ik heb normaal best n smal gezicht dus ik moet ook niet zo zeuren en de opmerkingen vergeten. Maar ik blijf t raar vinden dat deze dingen zo gezegd worden maar dat is eerder mijn probleem. Volgende keer ben ik erop voorbereid :-D
Alle reacties Link kopieren
Tja, vervelend hè. Mensen zouden wat beter na moeten denken voor ze iets zeggen over iemands uiterlijk en het alleen moeten zeggen als het puur een compliment is.



Ik vraag me ook altijd af waarom mensen nooit mogen zeggen dat iemand dik is, maar wel dunne mensen mogen lastig vallen met de mededeling dat ze "te dun" zijn. Dat is net zo onprettig.

En als het gaat om zwangeren, is het net zoiets: het zou prettig zijn als mensen geen commentaar leveren op dat je een voller gezicht krijgt en ook netjes van je af blijven als je niet om aanrakingen vraagt. Maar helaas... op de een of andere manier denken mensen dat je van zwangeren wel van alles mag zeggen of ze zelfs mag aanraken. Net zoals van dunne mensen alles gezegd mag worden. Probeer er maar niet op in te gaan. Misschien ontmoedig je dit soort commentaar dan een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Mwah, ik heb veel zwangere vrouwen in mijn omgeving (misschien zit er iets in het water hier ) en het zou toch echt niet in mij opkomen om de woorden "bolle toet" uit te spreken. Wat is daar het nut van? Waarschijnlijk weten ze zelf ook wel dat ze zijn aangekomen, daar hoef ik ze echt niet aan te herinneren. Om eerlijk te zijn vind ik het nogal onbeschoft. Je kunt toch ook gewoon zeggen dat iemand er goed uitziet, of vragen hoe lang het nog duurt, als je per se iets te zeggen wil hebben.



Maar goed, uit je vel springen heeft ook weinig zin, dus ik zou het maar van me af laten glijden als ik jou was. En genieten van je zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 24 april 2013 @ 19:37:

De redenatie 'je bent toch ook aangekomen' -> 'dus mogen mensen het zeggen' vind ik niet helemaal opgaan.

En dat is ook precies TO's vraag.



Voor zover ik weet is het in het dagelijks leven bij niet-zwangere mensen die flink zijn aangekomen ook niet echt normaal/geaccepteerd om als bekende in en hé-hallo-jij-ook-hier-situatie te verkondigen dat de ander een bolle toet (of dikke kop) heeft gekregen.

Waarom is dat in een zwangerschap dan wel normaal en mag TO er niet mee zitten (want ze ís immers ook aangekomen)?

Of het nou wel of niet wáár is dat ze een bollere toet heeft gekregen doet niets af aan het feit dat onprettig kan zijn om dat van anderen te horen.Dit bedoelde ik idd precies met mijn OP
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 24 april 2013 @ 19:37:

De redenatie 'je bent toch ook aangekomen' -> 'dus mogen mensen het zeggen' vind ik niet helemaal opgaan.

En dat is ook precies TO's vraag.



Voor zover ik weet is het in het dagelijks leven bij niet-zwangere mensen die flink zijn aangekomen ook niet echt normaal/geaccepteerd om als bekende in en hé-hallo-jij-ook-hier-situatie te verkondigen dat de ander een bolle toet (of dikke kop) heeft gekregen.

Waarom is dat in een zwangerschap dan wel normaal en mag TO er niet mee zitten (want ze ís immers ook aangekomen)?

Of het nou wel of niet wáár is dat ze een bollere toet heeft gekregen doet niets af aan het feit dat onprettig kan zijn om dat van anderen te horen.

Zo ongebruikelijk is het dus niet. Ik ben niet opeens 30kg zwaarder en draag gewoon dezelfde kleding als een jaar terug maar het is mensen dus wel opgevallen dat ik aangekomen ben en dat is ook tegen me gezegd.



Leuk? Neuh. Maar wel de waarheid.



Daarbij: als iemand afgevallen is mag het wel opgemerkt worden maar niet als iemand aangekomen is? Dikke kop is wat onhandig ja, maar bolle toet is volgens mij echt niet beledigend bedoeld. Als ze nou hadden gezegd jeuzus je lijkt wel een opgeblazen koe....ok. Maar normale opmerkingen over gewichtstoename als je dat al niet meer mag zeggen tegen iemand...
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 19:32:

Ik zou er gewoon op reageren met dat die persoon er een jaar geleden ook een stuk beter uitzagLekker volwassen. Bij voorbaat besluiten modder terug te gooien terwijl de ander heel waarschijnlijk niet de intentie had vervelend te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liquorice schreef op 24 april 2013 @ 19:39:

Mwah, ik heb veel zwangere vrouwen in mijn omgeving (misschien zit er iets in het water hier ) en het zou toch echt niet in mij opkomen om de woorden "bolle toet" uit te spreken. Wat is daar het nut van? Waarschijnlijk weten ze zelf ook wel dat ze zijn aangekomen, daar hoef ik ze echt niet aan te herinneren. Om eerlijk te zijn vind ik het nogal onbeschoft. Je kunt toch ook gewoon zeggen dat iemand er goed uitziet, of vragen hoe lang het nog duurt, als je per se iets te zeggen wil hebben.



Maar goed, uit je vel springen heeft ook weinig zin, dus ik zou het maar van me af laten glijden als ik jou was. En genieten van je zwangerschap.Dank je. Zo voel ik het ook. Ik zou zoiets zelf ook noooooit zeggen. Ook niet tegen n zwangere.
Alle reacties Link kopieren
quote:vichy02 schreef op 24 april 2013 @ 19:38:

@soundofsunshine. Nee ik heb normaal best n smal gezicht dus ik moet ook niet zo zeuren en de opmerkingen vergeten. Maar ik blijf t raar vinden dat deze dingen zo gezegd worden maar dat is eerder mijn probleem. Volgende keer ben ik erop voorbereid :-DWaarschijnlijk heb je dus helemaal geen ballonnenhoofd maar valt je vollere gezicht wel op juist omdat je normaalgesproken best een smal gezicht hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:myathra schreef op 24 april 2013 @ 19:40:

[...]



Lekker volwassen. Bij voorbaat besluiten modder terug te gooien terwijl de ander heel waarschijnlijk niet de intentie had vervelend te zijn.Het is daarin natuurlijk wel de toon die de muziek maakt. En die toon kun je meestal wel aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 19:40:

[...]



Zo ongebruikelijk is het dus niet. Ik ben niet opeens 30kg zwaarder en draag gewoon dezelfde kleding als een jaar terug maar het is mensen dus wel opgevallen dat ik aangekomen ben en dat is ook tegen me gezegd.



Leuk? Neuh. Maar wel de waarheid.





Dat het de waarheid is maakt nog niet dan het dan ook maar gezegd moet worden. Of dat het niet onbeschoft, onbeleefd of onprettig kan overkomen om zoiets te zeggen.

Als we allemaal constant heel eerlijk aan elkaar zouden zeggen wat voor veranderingen we in elkaar uiterlijk opmerken (hé, ik zie wéér een nieuwe rimpel! Je krijgt wel steeds meer acné, hè?), dan werd het een gezellige toestand.



quote:Daarbij: als iemand afgevallen is mag het wel opgemerkt worden maar niet als iemand aangekomen is? Dikke kop is wat onhandig ja, maar bolle toet is volgens mij echt niet beledigend bedoeld. Als ze nou hadden gezegd jeuzus je lijkt wel een opgeblazen koe....ok. Maar normale opmerkingen over gewichtstoename als je dat al niet meer mag zeggen tegen iemand...



Nee, ik vind het niet normaal om iets te zeggen over iemand gewichtstoename. Tenzij in een steunende, vriendelijke ik-ben-je-beste-vriendin-en-maak-me-zorgen-setting of zo.

En ook bij zwangeren kijk ik erbij uit.

Ik zeg dan dat iemand mooi zwanger is, een prachtige buik heeft, wat zie je er stralend zwanger uit. Eventueel nog een positief geformuleerd 'je kunt het al echt zien'.

Je hebt een bolle toet of 'jee, wat heb jij een dikke buik' zou ik niet zo snel zeggen, nee.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik erover nadenk: er worden regelmatig topics geopend door vrouwen wiens man vindt dat ze te dik zijn. De reacties zijn bijna altijd iets in de trant van: "Hoe durft ie!" Dus blijkbaar is het als je niet zwanger bent not done om mensen daarop aan te spreken. En als je wel zwanger bent en je eraan stoort als mensen dat doen ben je opeens een aansteller. Tja. Maar volgens mij doen veel mensen sowieso raar tegen zwangere vrouwen. Een collega vertelde me dat ik een van de weinige mensen ben die niet ongevraagd aan haar buik zit. Ehm...waarom zou ik? Maar misschien ben ik daar heel raar in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven