zwanger vrijbrief om te zeggen hoe dik je bent?

24-04-2013 18:42 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Ik ben vandaag precies 28 weken zwanger en ben verbaasd over sommige opmerkingen. Nee, ze doen me zelfs pijn. Ik ben nu 7 kilo aangekomen maar blijkbaar oog ik toch voller/dikker dan ik dacht....

Vandaag komt n oudere collega op t werk die ik al even niet gezien heb en het eerste wat ik hoor: zo, jij hebt n dikke toet gekregen (als in hoofd dus). Ik heb t weggelachen maar ik merkte dat het me toch wel wat deed. Kom ik zojuist in de winkel n bekende tegen en die zegt precies hetzelfde. En dan er achteraan dat dat na de zwangerschap wel weer goed komt. Misschien ligt het aan mij maar zon opmerkingen doen me echt pijn. Door de hormonen ben ik in de auto spontaan in huilen uitgebarsten. Stel ik me nu aan of heeft men bij zwangeren een vrijbrief om ten overstaan van iedereen te zeggen hoe dik je bent....



Ow ja, ik ervaarde t voor deze opmerkingen eigenlijk helemaal niet zo en voelde me juist erg goed en boven alles: ik ben supertrots op mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 19:43:

[...]



Het is daarin natuurlijk wel de toon die de muziek maakt. En die toon kun je meestal wel aanvoelen.Zelfs al is het kwetsend bedoeld, het is onvolwassen om de ander ook maar te willen kwetsen. Iets met niveau en je verlagen.
Bolle toet is niet zo erg toch?

Bij mij vroegen ze vaak of de baby aan de achterkant zat. En so what, je kon me ook zo opzadelen
Een soort Kim Kardashian, Star?
Aan mij hebben ze eens gevraagd waar mijn brommer was. De helm had ik wel bij me.. *snif*
quote:Lebowski schreef op 24 april 2013 @ 19:48:

Een soort Kim Kardashian, Star? Ja. Ze aapt me na
Ik vond het ook vreselijk die opmerkingen. En ja ik was ook wel erg aangekomen (25 kilo in totaal ), maar ik werd er wel onzeker van en de hormonen hielpen niet mee



Er is al vaker een soortgelijk topic geopend en er zijn altijd reacties in richting van "je bent toch ook aangekomen!?" En "trek het je niet aan, of stel je niet aan", maar dat is voor de een makkelijker dan voor de ander.

Je kunt toch ook iets aardigs zeggen? Waarom is het wel oké om tegen een zwangere te zeggen dat ze een bolle toet of dikke kop heeft gekregen? Dat zeg je toch ook niet tegen iemand die niet zwanger is? Ik in ieder geval niet..
quote:Lebowski schreef op 24 april 2013 @ 19:49:

Aan mij hebben ze eens gevraagd waar mijn brommer was. De helm had ik wel bij me.. *snif*









Wat náár voor je!
Bolle toet gebruik ik ook wel eens voor peutertjes. Lekkere bolle hapsnoet.

En nee een peuter is inderdaad geen volwassene, maar ik vind de woordkeuze niet onvriendelijk.
Een soort Annie de Rooij, voelde ik me gelijk



Eerlijk, ik zit ook niet zo te wachten op dat soort opmerkingen, helemaal niet van wildvreemden. Maar ik ga me ook niet verstoppen, en ik laat het gewoon van me afglijden. Ik laat echt niet mijn zwangerschap erdoor verpesten.
Wildvreemden niet, maar die kennen je niet en zullen dus ook niet zo snel kunnen zeggen dat je een bolle toet hebt gekregen.
quote:Star schreef op 24 april 2013 @ 19:53:

Bolle toet gebruik ik ook wel eens voor peutertjes. Lekkere bolle hapsnoet.

En nee een peuter is inderdaad geen volwassene, maar ik vind de woordkeuze niet onvriendelijk.



Ja dat doe ik ook, bij baby's en peuters.

Tegen een zwangere zou ik het dan weer niet zo snel zeggen, of ik zou moeten weten dat zij erom zou kunnen lachen.

Bij een collega of kennis zou ik het niet snel zeggen.
Nou, de bakker ofzo, niet echt wildvreemd, maar wel zo iemand die vindt dat zij er iets van moet vinden.
quote:Star schreef op 24 april 2013 @ 19:56:

Wildvreemden niet, maar die kennen je niet en zullen dus ook niet zo snel kunnen zeggen dat je een bolle toet hebt gekregen.Crosspost
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat elke zwangere vrouw wel reacties krijgt op hoe je eruit ziet.

De ene zegt juist zoooo... jij heb een beste buik!! en de ander vind juist weer dat je een bescheiden buikje hebt.

Bij mij gingen bepaalde opmerkingen het ene oor in en de ander weer uit.

Ik heb het zelf gehad dat ik ruim 20 weken zwanger was. Ik werk zelf in een winkel en er was een klant die zei; Jezus!! jij bent ook heel wat aangekomen!! En wat heb je een dik gezicht gekregen!!

Ik zei gelijk nou ik ben ruim 20 weken zwanger!!!Ik dacht bij mezelf al was ik nou wel dikker geworden dat zeg je toch niet!!



Een vriendin van mij heeft het zelfs gehad dat iemand tegen haar zei: Nou je krijgt vast een meisje...die halen de schoonheid uit je gezicht!! ( en bedankt!!)

Er lopen nou eenmaal mensen rond die blijkbaar denken dat je alles kan zeggen.



Maar nogmaals; ene oor in en het ander weer eruit. Je bent zwanger.. en ja dat zal te zien zijn aan je hele lichaam. Het hoort er allemaal bij maar... het is evengoed geweldig om zwanger te zijn. En je zal ook nog vaak genoeg horen dat je er mooi uit ziet. Neem die complimenten dan ook goed aan
Een collega/vriendin (die ik nog niet lang kende) zei op mijn verjaardag toen ik 16 weken zwanger was "wat heb je een lekkere dikke kont gekregen" en sloeg me zo pets op mijn billen.



Zou ik nu misschien om kunnen lachen, maar toen voelde ik me al zo dik en hormonaal dat het stiekem hard aan kwam.
Alle reacties Link kopieren
@Broedkippetje, maar zeg je die dingen dan ook als iemand niet mooi zwanger is??



Als ik niet zou stralen en wel een ontplofte kop had zou ik nog minder zitten wachten op het neppe "oooh wat ben je mooi zwanger" dan op opmerkingen over dat ik voller ben geworden in mijn gezicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 20:02:

@Broedkippetje, maar zeg je die dingen dan ook als iemand niet mooi zwanger is??



Als ik niet zou stralen en wel een ontplofte kop had zou ik nog minder zitten wachten op het neppe "oooh wat ben je mooi zwanger" dan op opmerkingen over dat ik voller ben geworden in mijn gezicht.



Over het algemeen kan ik meestal wel wat goeds/moois bedenken (en ook echt zien, het moet inderdaad niet 'nep' zijn), maar als dat echt niet zo is, zeg ik gewoon wat anders.

Of ik vraag wat.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest op den duur ook wel even slikken toen steeds meer mensen zeiden: "Nou, je ziet er goed/gezond uit!" In mijn omgeving wordt dat namelijk altijd gezegd als mensen eigenlijk bedoelen dat je flink bent aangekomen...

Inmiddels ben ik 34 weken zwanger, 14 kilo aangekomen en ik hou sinds een week of 2 vocht vast, dus tja, ik kom er niet meer onderuit nu. Ik BEN ook gewoon 'opgezwollen'. Ik ga er maar vanuit dat het allemaal weer goedkomt en dat het extra gewicht gewoon tijdelijk is. *hoopt*



Dus als mensen nu vragen hoe ik me voel, of iets in de trant van "Hoe is het?" is mijn standaard antwoord: Rond en gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb soms echt het idee dat wat je ook zegt tegen een zwangere vrouw...het waarschijnlijk toch niet goed is. (niet van TO, meer in het algemeen)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat mensen inderdaad alle vormen van commentaar leveren, zeker op uiterlijk en gewicht. Maar ik heb ook gemerkt dat het ook is om gewoon maar wat te zeggen. Als zwangere spreek je toch een beete tot de verbeelding en dat vinden mensen leuk en mooi. Ze willen gewoon wat zeggen en dan gaat het snel over hoe je eruit ziet. Ze bedoelen het goed. Dat ik me twee keer echt een olifant voelde, hielp niet mee, maar ach.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst een boze vriendin. We hadden het over zwangere buiken, en ik merkte op dat haar 27-weken-buik vrij bescheiden was. Gewoon, een opmerking. Constatering. Niets meer, niets minder. Dacht dat ze het fijn zou vinden, ze kleeft namelijk aan haar favoriete spijkerbroek vast en schepte op dat ze 'm nog aankon. Ze werd boos. Het was namelijk een Grote Buik! Nee, haar billen waren gewoon slank, ik had daar een opmerking over moeten maken!



Andersom heb ik een andere vriendin wel eens onbedoeld gekwetst door te zeggen dat ze wat ronder in haar gezicht geworden was ( wederom nadat ze er zelf over begonnen was). Ik vond het een compliment, vond dat ronde haar heel goed staan!



Toegegeven, van jan en alleman zou ik het wellicht zelf ook niet trekken. Maar ik vind dat het in gesprekken tussen goede vriendinnen niet zo'n issue zou moeten zijn.



En toch. Ik geloof dat ik het nooit goed kan doen. Dus behandel ik zwangere vriendinnen maar met fluwelen handschoenen. Maar om eerlijk te zijn? Pffff... wat een gedoe allemaal!
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het verschil er in zit dat je normaal gesproken dikker wordt door eigen "schuld". Je hebt het er aan gegeten, en dikker hoort niet. Dan is het dus naar om zoiets te zeggen. Maar als je zwanger bent is dikker worden zo goed als vanzelfsprekend, de bedoeling zelfs. Dus is het geen nare opmerking meer. Ik heb ook voller in mijn gezicht geworden nu, Het woord plofkop is nog net niet op zijn plaats maar ik hou echt wel vocht (en ws ook vet) vast in mijn gezicht. dikker zijn geworden als zwangere is geen tekortkoming, en daarom denk ik dat mensen vinden dat ze er iets van mogen zeggen.



En ik ben trots op de kilo's die er bij zijn, ik ben tenslotte zwanger, er moet wat aankomen toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 20:07:

Ik heb soms echt het idee dat wat je ook zegt tegen een zwangere vrouw...het waarschijnlijk toch niet goed is. (niet van TO, meer in het algemeen)

Daar zit ook wat in ja... De opmerkingen die duiden op een duidelijk aanwezige buik, vallen meestal niet best. Terwijl, zoals iemand anders al postte, als er gezegd wordt dat iemand een 'bescheiden buikje' heeft, dat ook in het verkeerde keelgat schiet.

Apart spul, die zwangere vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
er zit trouwens echt niemand zomaar aan mijn buik. Ja, de kindertjes van het kdv van mijn dochter. Maar die mogen dat wel van mij. De rest van de wereld heeft het blijkbaar nog niet aangedurft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven