Ouderwetsche schoonmaakmiddelen

26-06-2008 12:08 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie gebruikt er nog Sunlight Zeep tegenwoordig? Of van die zachte groene zeep? Gewone Vim (schuurpoeder)?



En dan niet om met je zwerende vinger in te weken, of je splinter mee los te trekken, maar puur voor het schoonmaken van je huis?



Of zweren jullie bij het ultra moderne, anti-kalk, speciale flessen voor de keuken, de badkamer, de vloer, Cillit Bang en voor de was Oxy5?



Laat maar eens horen! Ik ben benieuwd.
Hi Pepper,



Hm...heb hier een Lidl in de buurt....ga vanmiddag even een fles kopen...dank voor je tip!



Lukt het niet, dan maar het steverige werk.. ZOUTZUUR!
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips hoe ik mijn laminaat streeploos/vlekloos schoon krijg? Heb ik net gedweild zie ik nog steeds allemaal watervlekker zitten.
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 26 juni 2008 @ 12:18:

[...]





Nou fame, bij ons niet hoor.... heb vaak genoeg schoonmaakazijn tegen de douchewanden aangekwakt, maar de kalk is nog steeds niet weg! (welk schoonmaakmiddeltje ik ook probeer....grrr!)



Zelfs de ultieme cocktail chloor, water en soda helpt niet!!!



Wie heeft het juiste middeltje wat écht helpt voor het verwijderen van kalk? (hoe hardnekkig ook...)
Kalkreiniger van albert heyn. Een kleiner blauw flesje. Werkt als een tierelier. Je doet het erop en je ziet het gewoon losborrelen.
Alle reacties Link kopieren
josephine69 schreef op 02 juli 2008 @ 15:05:

Iemand nog tips hoe ik mijn laminaat streeploos/vlekloos schoon krijg? Heb ik net gedweild zie ik nog steeds allemaal watervlekker zitten.
microfiberdoekjes en niet te nat.
Alle reacties Link kopieren
summer73 schreef op 26 juni 2008 @ 12:23:

[...]



bij ons hier in het midden vh land is het water zo kalkrijk dat ik naar chemische middelen moet grijpen.

Ik gebruik spul van HG, stinkt ontzettend, maar werkt als een trein.




Ja dat spul van HG werkt echt. Hier oa te koop bij Etos.

Ik doe jaren met zo'n flesje, gewoon een oude tandenborstel er in dopen en dan over de kraan gaan, even laten inwerken en het blinkt weer.

En voor een hele wand een beetje op een spons doen en ook laten inwerken en naspoelen.

Werkt idd als een trein.



Voor de rest ben ik een sodafreak. Werkt perfect.

Groene zeep gebruik ik ook.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
@josephine: na het dweilen met een sopje (nooit teveel reiniger erin doen trouwens dan krijg je vlekken en gaat je vloer "plakken") nadweilen met water waarin je een flinke scheut schoonmaakazijn gedaan hebt.

Ook eens in de zoveel tijd eens dweilen met water met scheutje ammonia helpt prima.



(wat betreft mijn zoutzuur tip, misschien overdreven toevoeging maar voor de volledigheid maar even: dit middel nooit gebruiken om waterkokers of koffiezetapparaat te ontkalken!! )

Ik wil uiteraard geen schadeclaim aan mijn broek hebben omdat iemand een kopje zoutzuurthee heeft gedronken :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een douchecabine met een aanslag van hier tot Tokio! Heb allerlei dure en minder dure moderne en minder moderne prijzige en minder prijzige hardnekkige en minder hardnekkige schoonmaakmiddelen voor mijn gevoel al geprobeerd maar hij blijft lelijk. Ik geef toe, ik heb ook wel heel erg lang gewacht om 'm weer een keer schoon te maken maar het stoort nu toch echt wel! Wie heeft dé ultieme oplossing??
Alle reacties Link kopieren
Jullie kennen toch wel de site www.omaweetraad.com? dat is echt mijn bijbel als huishoudmuts :-)

daar staat voor douchecabine:



Reinig de douchecabine aan de binnenkant met glansspoelmiddel voor de vaatwasser, goed afspoelen daarna!! Hierna ziet het glas er weer uit als nieuw.



Wil je je dochecabine weer stralend schiin hebben? Pak een lege spuitfles vul die half met azijn en half water en doe er een snufje zout bij Opspuiten even in laten werken daarna spoelen met water en drogen met een zachte doek.. Uw douchkabine is weer als nieuw!!!!!!



Als uw douchecabine wanden van kunststof heeft en deze zijn erg vlekkerig, dan zijn deze soms niet meer helder te krijgen met zure middelen zoals azijn en HG kalkverwijderaar. Helaas, u heeft te lang gewacht met schoonmaken en het kalk gaat een chemische reactie aan met het kunststof. Dit is alleen maar te verwijderen door te polijsten. Met de hand (of een polijstmachine) door commandant cleaner nr 5 te gebruiken. (Autoshop) Het is even zweten, maar u heeft weer een stralend heldere cabine. Daarna na elke douchebeurt de wanden met een trekkertje afnemen en met een (hand)doek droogwrijven, anders gaat het probleem zich opnieuw voordoen.



Ik hoorde dat AH nu ook een forum heeft met huishoudtips.



Ik heb zelf een 3-flesjesset voor 50 euri (zit nog heel veel in) gekocht bij de sanidump, heb het glas gereinigd en daarna behandeld, nu springt t water in kleine druppeltjes ervan af. Ideaal en schijnt langer dan een jaar te houden :-)
Alle reacties Link kopieren
josephine69 schreef op 02 juli 2008 @ 15:05:

Iemand nog tips hoe ik mijn laminaat streeploos/vlekloos schoon krijg? Heb ik net gedweild zie ik nog steeds allemaal watervlekker zitten.
Scheutje ammonia in het dweilwater, niet te nat en eventueel met een theedoek nadrogen.
Ik gebruik vaak Citronella schoonmaakmiddel. Zit in zo'n witte fles, is goedkoop en het is de allesreiniger met de lekkerste geur. Er zit Javaanse olie in, wat dat dan ook maar mag zijn. Ruikt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
mamalelie schreef op 04 juli 2008 @ 06:13:

[...]





Scheutje ammonia in het dweilwater, niet te nat en eventueel met een theedoek nadrogen.
of nadrigen met microvezeldoekje: werkt beter dan gewone theedoek
Ik hou sowieso van ouderwetse schoonmaakmiddelen. Ik zou nooit cillitbang kopen of iets van HG ofzo ( ook al vinden sommigen het goed spul). Daar zit toch altijd iets van allesreiniger/ontvetter/schoonmaakazijn o.i.d. in. Kun je net zo goed de originele schoonmaakspullen gebruiken. Ik gebruik vaan schoonmaakazijn, schuurmiddel,bleek, afwasmiddel en allesreiniger. Ik hou alles bij dus echt smerig wordt het hiet nooit. Ik red me er prima mee.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik maak bij particulieren schoon... en daar wordt voor alles Dusty (de krachtige ontvetter ;) ) gebruikt. Best leuk spul, maar niet geweldig. Voor de ramen gebruik ik wat afwasmiddel in het water, of wat glansmiddel (wat normaal in de afwasmachine gaat).. of inderdaad een scheutje spiritus.



Verder ben ik gek op sponsjes om mee schoon te maken ipv een vaatdoek.
Alle reacties Link kopieren
Wat van de moderne spullen dan wel weer goed is, zijn de vaatwasmachinetabletten (leuk scrabble woord). Als je witte t shirts hebt met van die gele vlekken onder de armen, doe je een tablet in een halve emmer water, shirt erbij, nachtje laten weken, shirt in de wasmachine. Vlekken weg.



Cillit bang heb ik toevallig laatst gekocht, en ik moet zeggen, voor de ovenrekken werkt het super.



Maar de ouderwetse middelen werken toch vaak het beste.
Alle reacties Link kopieren
Wel ik heb een vraag over groene zeep in zo'n pot van driehoek.

Nu heb ik wel eens de vloeibare variant in fles gekocht en dat gebruikte ik dan als allesreiniger dat staat er ook op dat dat kan, Kun je met originele in een pot ook gewoon het hele huis schoonmaken ? want daar staat op krachtige ontvetter en voor je handen enz...maar dus niet echt als allessreiniger en ik wil dus puur een klodder in emmer met warm water doen en dat gebruiken als een gewone allesreiniger, maar dan wel beter voor het mileu en voor eigen gezondheid ! maar kan dat dan gerust ? of kan ik toch beter voor die vloeibare driehoek gaan ? Ik gebruik nu ecover als allesreiniger, maar dat is zo duur en ik vind het persoonlijk niet zo heel goed schoonmaken, het afwasmiddel vind ik wel heel prettig. Dus hoe zit dat met groene zeep in een pot ? alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan dat prima, hoor! Als je de groene zeep goed oplost in het water, is het daarna toch niet anders dan een nieuwerwetse allesreiniger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven