Recepten met versie groene pepers gezocht

01-09-2008 21:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb diverse planten staan met groene pepers die bijna rijp zijn om te oogsten. Het probleem is: ik ken eigenlijk geen recepten of gerechten waar ik ze in kan gebruiken. Ik wil er een aantal drogen maar ook gewoon gebruiken. Hebben julie tips of ideeen?
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje29 schreef op 01 september 2008 @ 21:08:

Hoi allemaal, ik heb diverse planten staan met groene pepers die bijna rijp zijn om te oogsten. Het probleem is: ik ken eigenlijk geen recepten of gerechten waar ik ze in kan gebruiken. Ik wil er een aantal drogen maar ook gewoon gebruiken. Hebben julie tips of ideeen?
PS: sorry voor de typefout in de kop...kan het helaas niet meer veranderen :no:
Alle reacties Link kopieren
Gebakken kip met groene pepers



500 gram stukjes kip (kippenvleugels)

1 theelepel zout

1 ons groene pepers, grof gemalen of gestampt

5 fijngesneden sjalotjes

2 fijngesneden teentjes knoflook

2 limoenblaadjes (wat scheuren)

het sap van een limoen of citroen





De stukjes kip goed inwrijven met het zoutdaarna de kip goudbruin bakken en goed laten uitlekken.

In de resterende olie de knoflook lichtbruin bakken en vervolgens de sjalotjes even tot glazig meefruiten. Daarna de limoenblaadjes, het citrussap erdoorheen roeren. Nu gaan de grofgestampte groene pepers erbij en deze door regelmatig om te scheppen laten garen. Als laatste gaan de gebakken stukjes kip erbij en wordt het geheel goed omgeschept. Het gerecht is klaar als de kip warm is en de gefruite kruiden goed met de stukjes kip zijn gemengd. Eventueel nog wat op smaak brengen met zout.

Alle reacties Link kopieren
Rode linzensoep met groene spaanse peper



Ingrediënten



1 kleine ui

1 teentje knoflook

1 groene peper

50 gram chorizo

2 eetlepels olijfolie

150 gram rode linzen

7 dl vleesbouillon

1 flinke ui

1 eetlepel olijfolie

1 rode Spaanse peper

3 gedroogde tomaten op olie

2 eetlepels gehakte peterselie





Schil en snipper de ui en het teentje knoflook. Maak de groene peper schoon en snij deze in de lengte doormidden. Verwijder zorgvuldig de pitjes en snipper het vruchvlees. Snij de chorizo in kleine stukjes en bak dit alles enkele minuten in de hete olie.

Maak de bouillon voeg de chorizio - uimassa en de gewassen linzen toe. Laat de soep 20 minuten zachtjes koken.

Schil de ui en snij m in ringen. Bak de ui in de olie bruin en bak de gesnipperde rode peper (zonder pitjes) en de tomaten even mee. Bestrooi hiermee de soep en bestrooi de soep op het laatst met de gehakte peterselie.



Serveertips

Lekker met Turks brood.
Alle reacties Link kopieren
chili met varkensvlees



4 personen:



3 el maïsolie

4 el kippenbouillon

2 teentjes knoflook

3 gedroogde chilipepers

2 groene pepers

1 blik pomodori tomaten (of eventueel vers)

4 groene tomaten

1 grote ui

1 groene paprika

400 g kidneybonen

400 g hamlappen





Bereidingswijze

Spoel de paprika af en snijd deze in blokjes. Pel de ui en snipper deze. Week ondertussen de gedroogde chilipepers in wat water.



Snijd de pomodori en groene tomaten heel fijn. Snijd de groene pepers in de lengte door en verwijder de zaadjes. Snijd de pepers in kleine stukjes. Pas hierbij goed op: gebruik bijvoorbeeld handschoentjes of was je handen goed na het snijden van pepers en zit in elk geval niet met je handen aan je gezicht.



Spoel de kidneybonen af. Snijd de hamlappen in blokjes. Pel de knoflook en snipper deze. Bak nu eerst het vlees in een pan (in de olie). Neem een ruime (hoge) pan. Haal het vlees uit de pan en houd het apart. Fruit nu de ui en paprika ca. 5 minuten in dezelfde pan. Neem ook dit uit de pan. Doe wat vocht van de tomaten bij het vet en maak de aanbaksels los. Doe het vlees, de ui en paprika terug in de pan. Voeg hier de bouillon en de fijngehakte tomaten aan toe en breng het geheel aan de kook.



Laat de geweekte chilipepers goed uitlekken. Pureer de chili's met de fijngehakte groene pepers. Voeg dit samen met de gesnipperde knoflook toe aan het mengsel in de pan. Stoof nu alles in 1 uur tijd gaar. Doe op het eind de bonen erdoor en warm ze kort mee. Zout naar eigen smaak toevoegen.



Serveer deze chili met aardappelen of brood.
Alle reacties Link kopieren
Ingredienten

½ kopje verkruimelde Feta

1 eetlepel olijf olie

1 eetlepel fijn gehakte knoflook

1 eetlepel oregano

¼ theelepel verse zwarte peper

6 olijven

16 groene pepers

zout naar smaak



Bereiding

Rooster de pepers kort en pel ze.



Meng de ingredienten heel goed met een vork in een kom todat er een papje ontstaan is. In de koelkast totdat de pepers klaar zijn.

Snij met een scherp mes de peper open in de lengte, steel laten zitten.

Klap de peper open en verwijder de zaadjes en de ribben en doe er zout op naar smaak.



Met een theelepel de vulling in iedere peper stoppen en de peper weer netjes dicht vouwen.



Dit voorgerecht kan een dag van te voren klaar gemaakt worden en gekoeld bewaard worden.



Variatie tip: maak een beslag van panneermeel en ei en haal de pepers er door heen. Dompel ze vervolgens heel kort in een hete frituurpan.
Zijn ze flink pittig of valt het wel mee en zijn ze meer paprika-achtig van smaak?

Vers zijn ze minder pittig dan gedroogd.



Je kan ze eigenlijk overal doorheen gooien, in plaats van gewone peper. Bijvoorbeeld in kleine stukjes gesneden door een soepje, door de nasi of bami of een ander rijstprutje, of met gebakken aardappels, in de saus voor taco's, door een ovenschotel, etc. Haal de pitjes eruit als je het minder pittig wilt, want die zijn het pittigst.



Wat ze in veel Zuid-Amerikaanse landen doen is er een pittig sausje mee maken: een tomaat schillen en met een groen pepertje malen in de blender of met de staafmixer (allebei rauw). Dat sausje gebruiken ze bijvoorbeeld als een soort sambal, om het eten wat pittiger te maken.
Alle reacties Link kopieren
Pesto ervan maken?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een lekkere salsa bijvoorbeeld.



Salsa mexicana



Ingrediënten:

200-250 g mini-pomodori

1/2 rode ui

3 eetlepels versgeperst limoensap

1 groene peper

zout

versgemalen zwarte peper

1/2 bos koriander



Halveer ongeveer 3/4 van de tomaten en doe de overgebleven tomaten in de blender en voeg daar de ui, chili peper (zonder pitjes), limoensap en zout en peper aan toe. Maal dit tot een egaal mengel, en voeg vervolgens de koriander toe. Pulseer alleen kort om slechts de koriander te mengen. Giet het mengsel bij de tomaten in de kom en meng het geheel.

Alle reacties Link kopieren
50 gr. verse korianderblaadjes

2 teentjes knoflook

50 gr. cashewnoten (gezouten)

1 groene peper

125 ml. olijf olie

50 gr. geraspte Parmezaanse kaas

peper

zout



peper (ontpit en fijn gesneden), koriander (gewassen), cashewnoten, knoflook, peper, zout en olijfolie in de keukenmachine te mengen totdat deze bijna glad en romig is (voeg evt. wat extra olijfolie toe, een klein beetje room kan ook). Voeg op het laatste moment de kaas toe.

Alle reacties Link kopieren
Gehaktballetjes met pepers (voor 4 personen):

pond rundergehakt

sap van 1 limoen

fijngehakte groene pepers naar smaak

ongeveer 1 el fijngeraspte (verse) gemberwortel

2 lente-uitjes ook fijngehakt

ongeveer 1 el fijngehakte knoflook

*oké, ik spijbel bij de knoflook en gemberwortel: die komen bij mij uit potjes.



Alle ingrediënten mixen. Ongeveer een uur in de koelkast de smaken in laten trekken. Daarna balletjes vormen (ter grootte van een walnoot) en pakken in arachideolie.

Lekker met tomatensaus of met sla.
Alle reacties Link kopieren
even laten hangen totdat ze rood zijn en sambal maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
www.smulweb.nl

kun je zo je ingredienten opgeven!

succes!
Alle reacties Link kopieren
Jam van maken ?
Alle reacties Link kopieren
pfffffffffffff hoor mij een ik bedoel sambal
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ze zo in de diepvries gooien en dan als je er een nodig hebt, bevroren gebruiken, doe ik ook altijd met de rode.

(kan ook met gember/laos/sereh ed., tip van de toko-man)
Alle reacties Link kopieren
Ik zet rode en groene pepers in olijfolie. Als de pepers op zijn heb je heerlijke pittige olie om bijv. mee te wokken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen recept van, maar eet bij mn favoriete indiaase restaurant vaak chili naan, dat is een naabrood gevuld met groene pepers. Best pittig maar o zo lekker!



Pepers kun je ook aan de bovenkant opensnijden, de zaadjes eruit halen en vullen met roomkaas/cheddar/feta en ze dan in de oven grillen of paneren en frituren, jammie!
Wat ik trouwens ook doe als ik er veel heb (Ik woon in Bolivia en ze geven hier vaak op de markt een zakje als extraatje):



in stukjes snijden (of makkelijker knippen) en in een potje met azijn bewaren, en als ik dan aan het koken ben, haal ik eruit wat ik nodig heb. En die azijn wordt dan pittig en is weer lekker bij andere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven