Mode & Beauty alle pijlers

Modeshow organiseren

23-09-2008 09:48 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenaresse van een dameskledingzaak en nu zou ik graag (voor het voorjaar) een modeshow willen organiseren.



Ben nu alles een beetje op een rijtje aan het zetten qua benodigdheden en dergelijke. Het moet er wel een beetje proffessioneel uit gaan zien.



Wat heb ik allemaal nodig behalve:

Een geschikte ruimte

Catwalk

Stoelen

Modellen

Muziek

Licht

Visagie/Haar

Uitnodigingen

Kleding (uiteraard)



Misschien kunnen jullie helpen brainstormen zodat het een succes kan gaan worden? Zou helemaal super zijn!
Alle reacties Link kopieren
Klanten? Pers?
Alle reacties Link kopieren
Nou klanten (500 stuks alleen al in het adressenbestand) genoeg denk ik. Pers is misschien wel een goede, zet 'm op mijn lijstje!
Alle reacties Link kopieren
Schoenen. Anders moeten je modellen blootvoets :-d
Alle reacties Link kopieren
Ja die verkopen we ook dus die komen er zeker bij! :-D
Alle reacties Link kopieren
Een hapje en een drankje voor je klanten? Een ladyspeaker of presentatrice voor de avond? Heb je ook een pauze? Dan is het leuk om een optreden te laten doen.



Je kan overwegen om de klanten voor de entreekaarten te laten betalen. Het wordt een heel dure grap om een modeshow op deze manier te laten plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!



Met een optreden wordt het inderdaad wel heel duur, dus dat gaat 'm niet worden. Laten betalen voor de show lijkt me niet erg "klantvriendelijk".
Alle reacties Link kopieren
loutjelou schreef op 23 september 2008 @ 10:13:

Bedankt voor de tips!



Met een optreden wordt het inderdaad wel heel duur, dus dat gaat 'm niet worden. Laten betalen voor de show lijkt me niet erg "klantvriendelijk".
Over het algemeen doet iedereen dat als de show buiten de zaak wordt gehouden. De manier warop je het wil organiseren gaat je erg veel geld kosten hoor. Heb je al een begroting gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Om watvoor soort/stijl kleding gaat het? Zowiezo de omgeving/muziek laten matchen met de stijl van kleding die je gaat showen.

Ben zelf model dus als je mn hulp nodig hebt.. dan hoor ik het graag :)
Alle reacties Link kopieren
Zoek een kapper/visagist die dit samen met je wil doen.



Hij/zij kan dan ook meebetalen aan de promotie van deze modeshow, denk aan flyers, posters, advertenties.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nu alleen nog om de opzet Evidenza, ben me aan het orienteren. Geen begroting dus nog; eerst maar eens zien wat er allemaal bij komt kijken en dan kijken wat het gaat kosten.



@ mevrouwtje: de hoofdmerken die we verkopen zijn: Bandolera, Sandwich, Geisha en Street One. De muziek lijkt me inderdaad ook best lastig maar wel leuk om uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
JLO80 schreef op 23 september 2008 @ 10:28:

Zoek een kapper/visagist die dit samen met je wil doen.



Hij/zij kan dan ook meebetalen aan de promotie van deze modeshow, denk aan flyers, posters, advertenties.
Dat is een goede van je! Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Leuke merken! Welke regio wil je de modeshow houden?



Om kosten te besparen verbouwen veel winkels tijdelijk hun zaak, weten de klanten ook precies waar ze moeten terugkomen als ze iets willen kopen.



Ik denk dat kapsters/visagisten zelden meebetalen aan een show, je zal ze eerder moeten betalen voor hun hulp of in ieder geval de kosten die ze maken..
Alle reacties Link kopieren
Dank je mevrouwtje!

We zitten in een dorp dus de show zou ook gewoon bij ons in het dorp gehouden worden. Na de show zullen we de winkel openstellen zodat iedereen daar naartoe kan.



De winkel verbouwen is niet echt een optie maar de show kan wel aan de overkant van de straat gehouden worden.
Alle reacties Link kopieren
nou ik heb meerdere modeshows meegemaakt waar dit wel gebeurd. (was wel in een dorp)
Alle reacties Link kopieren
Heb je een tv scherm in je winkel? De show opnemen en later in je winkel draaien is ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwtje schreef op 23 september 2008 @ 10:52:

Heb je een tv scherm in je winkel? De show opnemen en later in je winkel draaien is ook leuk!
Nee helaas niet, maar kan 'm misschien wel op de website zetten!
Alle reacties Link kopieren
JLO80 schreef op 23 september 2008 @ 10:50:

nou ik heb meerdere modeshows meegemaakt waar dit wel gebeurd. (was wel in een dorp)
Hier zijn de winkeliers ook altijd erg met elkaar begaan dus niet geschoten is altijd mis!
Alle reacties Link kopieren
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn familie heeft ook een kledingzaak en hebben recentelijk 3 modeshows gegeven in de zaak. Ze hebben geflyerd, posters opgehangen, op de regionale kabelkrant en in regionale kranten geadverteerd en alle klanten uit hun bestand een uitnodiging gestuurd. Bij de show zelf hebben ze vooraf aan alle mensen die er waren een kortingsbon uitgedeeld die na de show en in de resterende dagen van die week kon worden ingewisseld bij aankoop van een artikel.

Eén van de belangrijkste dingen vwb de artikelen die je showt is dat je dingen showt waar je een ruime voorraad van hebt. Kleding die men in de show zag vloog daar de deur uit. Als je dus een bepaalde outfit gepland hebt voor de show en je maatserie daarvan is kort voor de show verre van compleet doe je er goed aan die outfit te vervangen voor een andere. Mensen vinden het vervelend iets te zien wat dan nog maar in 1 of 2 maten in de winkel hangt.

Probeer niet teveel de shows uit de media te kopiëren, blijf dicht bij je klanten/doelgroep. Als je klanten veelal "gewone" mensen zijn met een "gangbare" maat (bijv 40 of 42), gebruik dan ook modellen met bijv maat 40 en van ietwat dezelfde leeftijdsgroep. Allemaal meiden van begin 20-25 met maat 36 gebruiken als je klantenbestand/doelgroep daar niet uit bestaat is geen goed idee. Belangrijker is dat je verzorgde, aantrekkelijke (en dat hoeft niet letterlijk mooi te betekenen) dames als modellen gebruikt, vrouwen waarin je klanten zich herkennen en hen dus letterlijk even als "paspop" of visitekaartje van de kleding zien.

Denk ook aan accessoires; sjaals / kettingen / mutsjes / tassen.. dit om je kleding nog meer tot haar recht laten komen. Prijskaartjes verwijderen of uit het zicht stoppen (geloof me, dit wordt soms vergeten), broeken op de juiste lengte maken met een tijdelijke zoom (ook dit wordt vaak vergeten waardoor men met een te lange broek loopt te showen).

Informeer bij de merken die je verkoopt of zij informatie of materiaal hebben wat je kan helpen bij de show.

Mijn familie geeft al jarenlang 2 x per jaar shows in hun zaak en die zijn altijd drukbezocht en (toch zeker ook belangrijk) de omzet achteraf is enorm. Het is een stuk naamsbekendheid/reclame maar je wilt ook de verkoop omhoogstuwen natuurlijk.

Tijdens de show iemand foto's laten maken en die naar de krant sturen, met een korte beschrijving van de show levert achteraf ook klanten op ("ik zag het in de krant, heb de show gemist dus ik denk ik kom zo maar 's kijken"). Let ook op andere kledingzaken in je omgeving, of zij niet op dezelfde dag of in dezelfde week een modeshow geven.. mensen gaan niet 3x in 1 of 2 weken naar een modeshow. Plan je show aan het einde van de maand, als de salarissen net zijn gestort (dat scheelt echt wel, kijk maar 's in de stad aan het einde vd maand). Kies de juiste maand tov de nieuwe collectie: dus geen show in november als iedereen al een aantal maanden wintercollectie heeft kunnen shoppen. Je kunt een overzicht maken van de levertijden van de merken die je verkoopt en op basis daarvan je planning maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Nikki!! Daar heb ik zeker wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Als je niet weet wie je als modellen kunt gebruiken kun je vrouwen vragen die je als (vaste) klant hebt of je vriendinnen/zus/nichtje. Het belangrijkste voor je modellen is uitstraling en zelfvertrouwen (want aan een verlegen iemand met plankenkoorts heb je in dit geval nou eenmaal niks). Ze moeten een verzorgd uiterlijk hebben (dus geen uitgroei qua permanent of haarkleur, geen vaal vermoeid gezicht) en een normaal figuur. Normaal hoeft dus niet maat 38 te zijn, dat kan in alle maten maar hun figuur moet in verhouding zijn. Dat werkt het makkelijkst voor in een show.

Mijn familie heeft ook een zaak in een dorp en dus is mijn advies ook daarop gericht, sommige dingen zullen in de stad anders zijn; denk bijv aan zichtbare piercings of tatoeages.

Vrouwen die je vraagt zullen eigenlijk altijd gevleid zijn dus mocht je schroom hebben iemand als model te vragen: niet nodig. Ook is het niet raar als je een aantal dames vraagt langs te komen als een soort van "sollicitatie" en ze in een outfit uit je zaak vraagt een stukje te lopen voor je. Dat hoeft niet op een Naomi Campbell-manier, daar zit niemand op te wachten in een zaak en show als de jouwe. Gewoon hoofd omhoog, vriendelijk glimlachend, rustig, beetje draaien en zorgen dat iedereen de tijd/kans krijgt de kleding even goed te bekijken.

Mijn familie betaalt de modellen met een cadeaubon van de zaak en daar zijn ze altijd erg blij mee. Voordeel voor jezelf is dat het geld terugkomt in je zaak en ze vaak voor een groter bedrag kopen dan de waarde van de bon. Er is nog nooit iemand geweest die liever in geld werd uitbetaald. Denk ook aan vergoedingen voor de mensen die je helpen (iemand die de koffie regelt, kleedsters, etc). Een goede begroting is inderdaad belangrijk!

Mocht je nog meer willen weten, roep maar. Anders veel succes en laat even weten hoe het gegaan is uiteindelijk!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nikki,



Ik ben een stagiair bij een facilitair bedrijf en mijn stageopdracht is om een modeshow te organiseren. Je reageert erg enthousiast in dit forum en geeft erg goede adviezen. Wanneer je als student hogere hotelschool te horen krijgt dat je een modeshow moet gaan organiseren, valt dit erg tegen. Inmiddels heb ik behoorlijke analyses gemaakt en ben van plan om de kunstacademie te benaderen hiervoor. De locatie van mijn stage is ideaal voor een modeshow, omdat het er erg indrukwekkend uitziet en tevens artistiek en strak is ingericht.

De kosten voor een dergelijk evenement zijn moeilijk in te schatten. Zeker als je nog nooit een dergelijk evenement hebt georganiseerd. Ook de contacten met meewerkende bedrijven leggen is moeilijk. Graag zou ik van jou willen weten welke bedrijven jij hebt benadert voor jouw modeshows en of jij een soort van begroting hebt voor een dergelijke modeshow. Of anders, zou je mij misschien een idee kunnen geven van de totale kosten? Ongetwijfeld dat er zaken zijn waar ik niet aan gedacht heb natuurlijk.

Ik weet dat dit misschien wat veel gevraagd is, maar hopelijk kun je mij een beetje verder helpen. Je kunt mij mailen op:

rob.driessen@fiftytwodegrees.com

Graag verneem ik van je.



Met vriendelijke groet,



Rob Driessen
Alle reacties Link kopieren
Een fotograaf ? Leuk om later terug te bekijken.

Backstage foto's bijvoorbeeld :-d
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2015 14:51
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven