Gezond koken, waar doe je goedkoop boodschappen?

02-10-2008 13:01 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het laatste jaar ben ik een stuk gezonder (en lekkerder en beter, al zeg ik het zelf) gaan koken. Véél minder zakjes en pakjes en véél meer variatie en verse groenten en dergelijke.



Maar ik vind het alleen zo dúúr. Heb laatsts eens uitgerekend wat ik per week kwijt was aan boodschappen voor 4 personen, en daar ben ik wel van geschrokken. We hebben het een tijdje met veel minder inkomen moeten doen, en om daarvan te herstellen zal ik even flink moeten bezuinigen waar het kan.



Dus ik ben afgelopen weekend maar weer eens naar de Lidl getogen ipv naar de Appie en natuurvoedingswinkel.

En dan kom ik dus weer thuis met een kar vol met ongezond eten. Groente die nét niet lekker is (tas met sinaasappels die al beschimmeld bleek te zijn bij de kassa, enzovoorts) En veel voorgefabriceerd eten met véél suiker, vet en zout.



Ik vind het lastig om goedkoop en gezond te koken. Heb ik onbeperkt budget dan is het geen probleem, ik red me wel.



Waar doen jullie goedkoop boodschappen en wat koken jullie met een beperkt budget?
Alle reacties Link kopieren
Laat ik even aanvullend melden dat de markt hier voornamelijk op tijdstippen is dat ik werk, anders was dat wel een optie geweest.
Alle reacties Link kopieren
Turkse groentenzaken, daar is het fruit en groente veel goedkoper.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oh, even off topic ;-) Mylene, weet jij een lekker recept met sperciebonen en speklappen? Die moeten vandaag op ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja weet ik MV, maar die zitten hier niet in de buurt (idioot, want zit in een multiculturele wijk).
Speklapjes kruiden met zout, peper en veel herbes de provence. Goed knapperig bakken. Dan in stukjes snijden. In het spekvet (of een beetje ervan) een uitje en knof fruiten, sperziebonen erbij, en even roerbakken.Beetje bouillon erbij en iets van bindmiddel, zodat het een beetje een smeuig sausje wordt. In de tssentijd heb je pasta gekookt. Kieper de pasta bij de groente, en doe dan de stukjes speklap erbij.
Alle reacties Link kopieren
Oeh! Dat klinkt lekker!
Oh yumm speklapjes! Sorry heb niets toe te voegen aan het topic, maar zag Tilalia's post en nu wil ik ook!
Alle reacties Link kopieren
:rofl: Ze inspireren elkaar die andijvietopics!

Mijn ervaring met turkse winkels is trouwens dat het fruit en de groente al rijper is. Als je het niet die dag of de volgende opeet is het niet meer lekker.





off topic niet mylene; speklapjes in stukjes snijden, uitbakken, uitje en sperciebonen erbij, even roerbakken, met een boemboe (ik vind AH excellent rendang erg lekker) en wat water laten sudderen totdat de boontjes gaar zijn. Serveren met rijst.
Ik denk dat je er zelf bij bent als je bij de lidl boodschappen doet. Ze hebben ook veel spullen die niet of nauwelijks voorbewerkt zijn. je moet inderdaad goed kijken bij de groenten, maar heel eerlijk: dat moet je bij veel meer supermarkten.



Dingen als sap, brood, groenten, aardappels, rijst, pasta, vlees en vis, melk kaas en noten zijn gewoon onbewerkt. Je kan ook heel veel frisdrank, zoete broodjes, k&k, diepvries, gemarineerd, vispannetje, yoki-achtig en chips halen, maar daar ben je toch zelf bij?



Mijn tips: maak een boodschappenlijstje aan de hand van een weekplanning eten (duik op donderdagavond bijv. je kookboeken in en schrijf opp wat je elke dag gaat eten, kijk inje voorraadkasten enmaak dan pas je boodschappenlijstje. Leg de kookboeken met een bookmark in je keuken, zodat je het ook daadwerkelijk gaat maken), eet vlak voor je naar de winkel gaat, en ga zo snel mogelijk de winkel door. Dan word je ook niet verleid om vet en zout in je kar te gooien.
Toevallig had ik het in een ander topic vanmorgen ook al gevraagd (maar werd genegeerd, grbml), kun je je wekelijkse boodschappen bij Aldi of Lidl doen - eerlijk zeggen? Ik moet écht gaan budgeteren, ben blutter dan blut, we geven per week gewoon teveel uit aan boodschappen. Maar we kopen echt geen onnodige dingen, er wordt zelden wat weggegooid. Ik ben alleen zo ontzettend gewend aan mijn tesco en de paar keer dat ik in A of L ben geweest zag het er zo "beperkt" uit.
Alle reacties Link kopieren
Grmble%$%# hoe vaak gebeurt het bij het nieuwe Viva nou nog dat je je bericht kwijt bent. Heb me een ongeluk getikt!



Komt i.i.g. neer op het berichtje van Titalia van 13:14...
Alle reacties Link kopieren
Ainne schreef op 02 oktober 2008 @ 13:17:

Toevallig had ik het in een ander topic vanmorgen ook al gevraagd (maar werd genegeerd, grbml), kun je je wekelijkse boodschappen bij Aldi of Lidl doen - eerlijk zeggen? Ik moet écht gaan budgeteren, ben blutter dan blut, we geven per week gewoon teveel uit aan boodschappen. Maar we kopen echt geen onnodige dingen, er wordt zelden wat weggegooid. Ik ben alleen zo ontzettend gewend aan mijn tesco en de paar keer dat ik in A of L ben geweest zag het er zo "beperkt" uit.




Hee, we gebruiken dezelfde 'Grmbl', hahaha 8-P



Grotendeels haal ik alle boodschappen bij de LIDL (ik vind het assortiment vers van de ALDI minder in de zin van minder producten). Soms zijn er enkele dingen die ze niet hebben en niet eens elke week. Zo had ik nu jeneverbessen nodig, hadden ze niet X-D Oh ja, zuurkool kon ik ook niet vinden.



En brood koop ik bij de supermarkt omdat ik die van de LIDL niet lekker vind (en bij de bakker te duur overigens!)
Alle reacties Link kopieren
ik haal echt bijna alles bij de lidl en aldi en paar dingen bij de jumbo.maar mn eieren en fruit (appel/stoofpeertjes) en aardappelen bij de boer en groenten op de markt.

dat scheeld echt bakken met geld.



nog een bespaar tip;maak dan wel een boodschappen lijstje met wat je nodig hebt,schrijf op wat ut kost en dan weet je dat voor de volgende x waar je het kan halen.zo kan je straks tijd besparen omdat je precies weet, wat je waar haalt.
En naar een boer/boerderijwinkel? Heb je die in de buurt?
En idd geen pakjes en zakjes. Maar puur natuur, niet gesneden, bewerkt, verwerkt.
Ainne schreef op 02 oktober 2008 @ 13:17:

Toevallig had ik het in een ander topic vanmorgen ook al gevraagd (maar werd genegeerd, grbml), kun je je wekelijkse boodschappen bij Aldi of Lidl doen - eerlijk zeggen? Ik moet écht gaan budgeteren, ben blutter dan blut, we geven per week gewoon teveel uit aan boodschappen. Maar we kopen echt geen onnodige dingen, er wordt zelden wat weggegooid. Ik ben alleen zo ontzettend gewend aan mijn tesco en de paar keer dat ik in A of L ben geweest zag het er zo "beperkt" uit.






Ik haal de wekelijkse boodschappen bij de lidl en vul aan met wat dingen van Plus of C1000 Ze hebben inderdaad weinig soorten kruiden en specerijen, en omdat mijn zoon een koemelkallergie heeft kan ik niet alle standaardspullen kopen. (chips, margarine, koekjes e.d zit bij lidl allemaal koemelk in). Ik eet zelf geen suiker en kan dus ook niet alles bij de lidl scoren.



Inc alles (dus sigaretten en drank ook van lidl) is het per week ± 120 -140 euro lidl en 40 euro plus/c1000. Dat is veel, maar daar zitten ook sigaretten in voor 2 personen, en we hebben elke week wel 1 of 2 keer eters. En dan valt het dus reuze mee, vind ik. En we eten dus echt lekker en gezond.
Oooh, wacht even. Lidl inhet buitenland heeft vaak een iets minder assortiment: in Belgie vond ik de versafdeling van de lidl erg tegenvallen. Misschien is dat in Engeland (want tesco, toch) ook wel zo.
Great minds, HaagsLoesje...



Ik doe normaal echt maar 1 keer per week boodschappen (werken allebei fulltime en 2 babies thuis dus niet bepaald tijd over), dus markten en allerlei supermarkten af is gewoon niet haalbaar. Maar we geven nu zo'n ¤180 per week uit en dat moet gewoon gaan minderen. Er zit een Lidl vlakbij ons, denk dat ik het toch gewoon eens ga doen dit weekend. Maar ja, groenten en goed vlees zijn wel belangrijk voor ons, net zoals pampers. Pff.



Tjee dit doet me denken aan FV's weblog een paar jaar geleden, als iemand zich dat nog kan herinneren. Weet eigenlijk niet hoe dat afliep
Ierland maar maakt niet uit. Ben in NL nog nooit in een Lidl geweest, dus geen idee of daar verschil in zit tov hier
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik maak dus idd een lijst met dingen die ik nodig heb, en een lijstje met wat we gaan eten, ik kook namelijk vaak de dag van tevoren al, of bereid het voor, ivm werk.



Maar als ik dan naar de Lidl ga moet ik eigenlijk tóch nog de helft bij de appie/andere winkel halen, want ze hebben gewoon veel dingen niet. Risottorijst bijvoorbeeld, kon ik bij de Lidl niet vinden. Pasta hebben ze alleen in macaroni en spirelli vorm en kruiden hebben ze vrijwel niet, zo zijn er nog een berg dingen.



Boer hebben we niet echt in de buurt, vind ik een groot gemis. In mijn vorige woonplaats aten we vaak aardappels en groente rechtstreeks van de boer. Nu zit ik midden in een stad.



Overigens had ik met de Turk die hier eerst wél zat niet zulke goede ervaringen. Goedkoop, maar als ik boodschappen haal voor een hele week is het te snel overrijp en niet meer te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ik echt wel wat creatiever kan zijn nog hoor, maar ik moet nog veel leren en het aanbod van gezonde producten is volgens mij groter bij andere supermarkten.



(Tila, nog bedankt voor je tip over lasagnesaus laatst, heb zelf een bechamelsaus staan knutselen voor het eerst in mijn leven, en het wat ontzéttend lekker!)
Eowynn, ik woon ook in de stad, maar ga dan in het weekend even naar de boer voor spullen.
Alle reacties Link kopieren
die bandnoedelen bij de lidl vindt ik zalig.de gemengde,droge groene saladekruiden heb ik daar altijd.maar bijzondere kruiden idd niet,die haal ik ff ergens anders en hou ze op voorraard zodat ik niet mis pak.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik geef je gelijk, gezond eten ís duurder. Er is niet voor niks een bewezen statistische correlatie tussen armoede en ongezonde voeding/overgewicht. Kipfilet, ham, mager rundvlees, vegoproducten en vis zijn stukken duurder dan speklappen, braadworsten, halfomgehakt en karbonades.



Afhankelijk van je persoonlijke situatie, waar je woont en wanneer je boodschappen doet moet je kijken wat voor jou werkt, waar de koopjes zijn.



Ik ontwijk de Aldi meestal ook omdat ze relatief veel ongezond voedsel verkopen. Maar de cherrytomaten zijn erg lekker, ik at ze gister met verse basilicum (50 cent voor een plantje). Je kunt er prima de melk en wat lightproducten, de diepvriesvis ed kopen maar je volledige weekboodschappen lukt waarschijnlijk niet.



Maar óf AH óf Aldi is wel een beetje zwart wit. Er zijn zat supermarkten in het grijze middengedeelte die goedkoper zijn dan de Appie. Ik ga slechts bij hoge uitzondering die winkel in omdat ik altijd met veel te dure (ook al zijn ze o zo verantwoord) producten thuis kom.



Toch zal je qua boodschappen meer geld kwijt zijn dan voordat je op de gezonde toer ging.



Het is wel zo dat als je gezonder eet je minder geld kwijt bent aan liflafjes, afhaalmaalijden en uit eten gaan. Gewoon omdat je die behoefte veel minder hebt doordat je de goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Minder cravings. Lekker genieten aan je eigen keukentafel.



Waarschijnlijk ziet je huid er ook beter uit, en gaat je stoelgang beter. Is brandend maagzuur iets van het verleden en zijn stemmingswisselingen en suikerdips minder aanwezig of zelfs verdwenen.



Die ongemakken kosten anders ook geld. En dat bespaar je door voldoende en goed te eten.



Ik bespaar op boodschappen door pas inkopen te doen als ik door mijn voorraad heen ben. Zo eet ik de dagen voor ik naar de winkel ga vaak diepvriesgroenten, pasta en visconserven.



Goed topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven