Entertainment alle pijlers

Zembla-Sharleyne

17-02-2016 21:23 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt er ook?
Hoogeveen - ‘Het is zo overduidelijk dat hier volstrekt onvoldoende en onzorgvuldig onderzoek is gedaan, dat ik mij niet kan voorstellen dat het Gerechtshof ons niet in het gelijk stelt.'



Advocaat Liesbeth Poortman blikte vanmiddag terug op de zitting een dag eerder in Leeuwarden. Het draaide daar om het verzoek dat zij deed namens de vader van de 8-jarige Sharleyne, die vorig jaar overleed bij een val van flatgebouw De Arend, om het onderzoek te heropenen. ‘De rechter was goed ingelezen en ik kreeg alle ruimte voor mijn verhaal. Het is nu afwachten wat het hof gaat doen.’



Over acht weken, óf eerder aldus Poortman, volgt de uitspraak.’ Het wordt een zogenaamde tussen- of eindbeschikking. ‘Ik hoop uiteraard op een tussenbeschikking want dat betekent de opdracht aan het Openbaar Ministerie tot heropening van het onderzoek. De vader en andere betrokkenen hebben het recht om te weten wat er gebeurd is.’



Wurgsporen aangetroffen





Op de dag van de zitting kwam ’s morgensvroeg het nieuws naar buiten dat de dood van Sharleyne toch een misdrijf zou zijn omdat in de hals van het meisje wurgsporen zijn aangetroffen. Een conclusie die na een nadere analyse is getrokken door oud-rechercheur Dick Gosewehr en criminoloog Harrie Timmerman.



In een interview woensdag, voorafgaand aan de zitting, zei Poortman al: ‘Het net spant zich steeds nauwer, waardoor ik mij niet kan voorstellen dat het hof niet besluit tot heropening van het onderzoek. Maar je weet het uiteindelijk nooit. Dat maakt het spannend. Het is nu, strafrechtelijk gezien, alles of niets. We zijn volledig afhankelijk van de uitspraak van het Gerechtshof. Alleen het hof kan het Openbaar Ministerie bevelen om het onderzoek te heropenen.’



Tip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Hoogeveensche Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dit meisje dan niet bij haar vader gaan wonen? waarom worden vaders zo weinig betrokken bij scheidingen en krijgen ze alleen maar een omgangsregeling? Ik heb het programma niet gezien, en het kan dat ik nu iets zeg wat achterhaald is, maar bij haar vader was het mischien niet zo afgelopen met haar. Triest.
Muurbloempje, vader wilde wel dat t kindje uit huis werd geplaatst alleen de betrokken instanties deden daar niets mee.

Vader had dochter niet erkend ( en later bleek dat het ook niet zijn biologische dochter was.)

En wanneer vader dochter mee had genomen uit huis bij moeder was het ontvoering geweest en was hij veel verder van zijn dochter verwijderd. En kon hij een omgangsregeling wel op zijn buik schrijven. Hij zat dus gevangen in een netwerk van instanties..
En het klopt dat het een behoorlijke trieste constatering is dat dochter nu nog had geleefd wanneer het bij vader had gewoond.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 26 mei 2016 @ 16:58:

Muurbloempje, vader wilde wel dat t kindje uit huis werd geplaatst alleen de betrokken instanties deden daar niets mee.

Vader had dochter niet erkend ( en later bleek dat het ook niet zijn biologische dochter was.)

En wanneer vader dochter mee had genomen uit huis bij moeder was het ontvoering geweest en was hij veel verder van zijn dochter verwijderd. En kon hij een omgangsregeling wel op zijn buik schrijven. Hij zat dus gevangen in een netwerk van instanties..Helemaal correct......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 26 mei 2016 @ 16:59:

En het klopt dat het een behoorlijke trieste constatering is dat dochter nu nog had geleefd wanneer het bij vader had gewoond.100%........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
OHHH wat hoop ik oprecht dat de zaak heropent wordt, zou zo een gerechtigheid zijn voor het arme meisje
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Jolande van der Graaf (bron telegraaf)





HOOGEVEEN - In de dramatische zaak rond het vermoedelijk vermoorde meisje Sharleyne (8) uit Hoogeveen hebben jeugdhulpverleners fout op fout gemaakt. De betrokken instanties hebben zich jarenlang niet om het kind bekommerd. Dat terwijl reeksen alarmerende meldingen over ernstige verwaarlozing, huiselijk geweld en drankmisbruik door Sharleyne’s moeder bij jeugdhulpverleners en politie binnenkwamen.



Niemand greep echter in en haalde het in levensgevaar verkerende kind weg bij haar moeder, alcoholiste Heleen J. Wel werd alles uit de kast gehaald om in te zetten op de ‘communicatie’ tussen Sharleyne’s gescheiden ouders.



Blunders



De opeenstapeling van blunders is vastgelegd in een naar ZEMBLA uitgelekt rapport van de inspecties Jeugdzorg, Gezondheidszorg en Veiligheid en Justitie. Ondanks de stroom aan meldingen stond volgens de onderzoekers ‘het belang van het meisje niet voorop, zijn de veiligheidsrisico’s rond het kind onvoldoende in beeld gebracht en werd informatie onvoldoende gedeeld.’



De inspecties tillen zwaar aan het feit dat het meisje al die tijd niet werd bezocht door deskundigen. ‘Inspecties verwachten dat hulpverleners problemen van ouders en kinderen laten onderzoeken en duiden door professionals’, staat in het rapport.



Sharleyne werd vorig jaar juni dood aangetroffen onderaan de flat waar zij met haar moeder woonde. Sporen en letsel wijzen volgens onafhankelijke experts uit dat J. haar kind vermoedelijk verstikte en naar beneden gooide.



Justitie vervolgt de vrouw niet en meent dat het meisje ook kan zijn gestorven door een ongeval of zelfmoord. Sharleyne’s vader Victor Remouchamps en zijn advocaat Liesbeth Poortman hebben het gerechtshof in Leeuwarden gevraagd OM en politie alsnog op te dragen om de zaak te heropenen.



Hel



Sharleyne ging jarenlang door een hel. Zo liet J. haar vaak dagen alleen of werd zij door haar moeder naar een drugspand gebracht. Omwonenden hoorden het meisje daar schreeuwen en meldden herhaaldelijk vermoedelijk kindermisbruik bij de instanties.



Volgens advocaat Poortman is het kind vrijwel zeker stelselmatig misbruikt. Blaasontstekingen en gynaecologische aandoeningen wezen daarop, maar werden ook door de ingeschakelde instanties niet serieus genomen.



Criminoloog Harrie Timmerman die de zaak op verzoek van de vader onder de loep nam, zei eerder in De Telegraaf ‘dat de menselijkheid in dit gruwelijke dossier ver te zoeken is.’



De zaak doet sterk denken aan het drama rond Savanna (3) in Alphen aan den Rijn, in 2004. Deze peuter stond onder toezicht van Jeugdzorg, maar werd desondanks gruwelijk door haar moeder mishandeld en uiteindelijk vermoord. Ook toen ontdekte de inspectie enorme fouten van de betrokken instanties en zou alles in het werk worden gesteld om de jeugdhulpverlening in ons land te verbeteren.
Ah, nu is het 'vermoedelijk vermoord'.

Dus toch.
22.30 meer in hart van Nederland
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 25 mei 2016 @ 16:06:

[...]





Bjz bestaat niet meer. Er zijn allemaal losse organisaties gekomen die ingehuurd worden door gemeenten. En gemeenten kunnen zelf kiezen of ze alleen inhuren voor casuïstiek waarbij dit is opgelegd door de rechter of ook bij andere zaken.



BJZ bestaat nog wel en heet bjz gi. Zij doen oa de otsen en jeugdreclassering en gemeentes kunnen niet kiezen,.omdat het dwangzaken betreft. Ook doen ze SEZ.

Ik vraag me echt af hoe jij aan je informatie komt. Je verwart vrijwillige hulpverlening met opgelegde maatregelen.
Hoogeveen - Vanavond heeft RTL in de nieuwsuitzending van 19.30 uur een reportage uitgezonden naar aanleiding van het rapport Casusonderzoek Drenthe. Dit rapport is opgesteld door de Inspectie Jeugdzorg, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie naar aanleiding van de dood van Sharleyne. Het meisje kwam vorig jaar juni door een val van de flat waarin ze woonde op dramatische wijze om het leven. Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd. RTL heeft de gemeente gevraagd te reageren op het rapport. De gemeente heeft, omdat het rapport nog niet officieel openbaar gemaakt is, besloten hierop met een schriftelijke verklaring te reageren.



De tekst van deze verklaring luidt als volgt:



Burgemeester Karel Loohuis: ‘Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor jeugdhulp. Vanuit die verantwoordelijkheid hebben we als gemeente, samen met andere instellingen, hulp geboden in dit gezin. We voelen ons daar zeer verantwoordelijk voor en hebben daarom ook zonder terughoudendheid meegewerkt aan het onderzoek dat door de drie inspecties is ingesteld. De inspecties hebben een duidelijk en genuanceerd rapport opgeleverd. De conclusie raakt ons. Dat wat we deden, was op zich goed en met de beste intenties, maar het was niet genoeg. De professionaliteit van de betrokken medewerkers wordt niet in twijfel getrokken, maar de inspecties zien verbeterpunten en dragen ons op die door te voeren, in samenwerking met onze partnerinstellingen. Die opdracht pakken we op en voeren we binnen de gestelde termijnen uit.’



Loohuis: 'Wij willen ons houden aan het embargo dat ligt op de publicatie van het rapport. Op het moment dat de inspecties het rapport openbaar maken, zullen wij ook het rapport, onze reactie en bijbehorende stukken openbaar maken.'
'We voelen ons verantwoordelijk'. 'Beste intenties'. 'Professionaliteit wordt niet in twijfel getrokken'.



Ooit een ambtenaar een fout zien toegeven?
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 26 mei 2016 @ 22:19:

[...]





BJZ bestaat nog wel en heet bjz gi. Zij doen oa de otsen en jeugdreclassering en gemeentes kunnen niet kiezen,.omdat het dwangzaken betreft. Ook doen ze SEZ.

Ik vraag me echt af hoe jij aan je informatie komt. Je verwart vrijwillige hulpverlening met opgelegde maatregelen.



Leuke welles-nietes discussie zeg. Voorheen had je BJZ Flevoland, BJZ Noord Holland, BJZ Utrecht enz enz. Werden gefinancierd door de provincies. Deze organisaties hebben een doorstart gemaakt naar nieuwe instanties. Ik weet even niet de precieze namen, maar Google is je vriend. Zo heb je geloof ik de Jeugdbeschermers, JBRA, Samen Veilig Midden Nederland enz. Zij offreren allen bij gemeenten willen zij de opdrachten binnen krijgen. Sommige GI's doen alleen dwang, anderen dwang en drang. Ligt aan wat zij overeenkomen met betreffende gemeenten. Sommige gemeenten leggen drang zaken bij wijkteams (die ook weer per gemeente van naam en rol verschillen, ook dat vult elke gemeente naar eigen idee in).



Edit: en wat SEZ is, geen idee.
quote:Amand schreef op 26 mei 2016 @ 23:03:

'We voelen ons verantwoordelijk'. 'Beste intenties'. 'Professionaliteit wordt niet in twijfel getrokken'.



Ooit een ambtenaar een fout zien toegeven?Nee nog nooit. Dat doen ze ook niet. De fout ligt altijd bij een ander en nooit bij hun zelf
Ik heb er vandaag over gelezen. Ook dat een onafhankelijke instantie/onderzoeker? heeft vastgesteld dat het meisje door wurging om het leven is gekomen en van de flat gegooid is maar het om toch niet tot vervolging van de moeder overgaat.



Weet iemand of het uitkomst nieuw is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 26 mei 2016 @ 23:03:

[...]





Leuke welles-nietes discussie zeg. Voorheen had je BJZ Flevoland, BJZ Noord Holland, BJZ Utrecht enz enz. Werden gefinancierd door de provincies. Deze organisaties hebben een doorstart gemaakt naar nieuwe instanties. Ik weet even niet de precieze namen, maar Google is je vriend. Zo heb je geloof ik de Jeugdbeschermers, JBRA, Samen Veilig Midden Nederland enz. Zij offreren allen bij gemeenten willen zij de opdrachten binnen krijgen. Sommige GI's doen alleen dwang, anderen dwang en drang. Ligt aan wat zij overeenkomen met betreffende gemeenten. Sommige gemeenten leggen drang zaken bij wijkteams (die ook weer per gemeente van naam en rol verschillen, ook dat vult elke gemeente naar eigen idee in).



Edit: en wat SEZ is, geen idee.



Ik zit met deze mensen aan tafel. ..En dat is toch echt bjz GI. Of ze houden iedereen voor de gek. Kan ook natuurlijk.



SEZ is spoedeisende zorg. 24/7 bereikbaar. Echt veel weet je dus niet als je dat niet weet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sommar schreef op 26 mei 2016 @ 23:04:

[...]





Nee nog nooit. Dat doen ze ook niet. De fout ligt altijd bij een ander en nooit bij hun zelfWat dacht je van communicatie die verbeterd moet worden. Of samenwerking tussen partijen die 'gestroomlijnd' dient te worden. Always the same. Je kunt zo'n rapport vantevoren eigenlijk al uittekenen. Triest. Dieptriest.
quote:Sophiever schreef op 26 mei 2016 @ 23:08:

Ik heb er vandaag over gelezen. Ook dat een onafhankelijke instantie/onderzoeker? heeft vastgesteld dat het meisje door wurging om het leven is gekomen en van de flat gegooid is maar het om toch niet tot vervolging van de moeder overgaat.



Weet iemand of het uitkomst nieuw is?Binnen 8 weken wordt bekend gemaakt of de zaak heropend wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 26 mei 2016 @ 23:15:

[...]





Ik zit met deze mensen aan tafel. ..En dat is toch echt bjz GI. Of ze houden iedereen voor de gek. Kan ook natuurlijk.



SEZ is spoedeisende zorg. 24/7 bereikbaar. Echt veel weet je dus niet als je dat niet weet.



En BJZ GI heeft ook een website? Zo heet de instantie? En waar werken die dan? Heel zeker niet in heel Nederland namelijk.



Hoe de crisisteams heten was voor de transitie al in elke provincie verschillend. Inmiddels hebben de meeste organisaties dit ondergebracht bij VT.
quote:SuperWijf schreef op 26 mei 2016 @ 23:17:

[...]





Binnen 8 weken wordt bekend gemaakt of de zaak heropend wordt.Met het gegeven dat ze slachtoffer is geworden van sexueel misbruik en ook gewurgd is dan trek ik geen andere conclusie dat het een doofpot is waarbij de moeder er goed mee wegkomt als de zaak niet heropent wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zo zo zooo verdrietig door dit topic. Echt ik heb er gewoon geen woorden voor.

Ik heb ook niks nuttigs te melden maar wat is dit toch triest ???? Ik wil letterlijk in een hoekje wegkruipen en eens flink gaan huilen.

Wat een zwaar leven moet dit meisje hebben gehad. Wat moet ze zich alleen hebben gevoeld. Echt mijn hart huilt voor dit meisje. En met alle nieuwe feiten die nu tevoorschijn komen, verschrikkelijk gewoon.



Mooi lief meisje, ik hoop dat je nu je rust hebt gevonden..
Alle reacties Link kopieren
Niks nieuws onder de zon, Helaas.



Maar wel volop in de aandacht! Goed Zo !





http://www.telegraaf.nl/b ... _in_zaak_Sharleyne__.html
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetjevivaa schreef op 27 mei 2016 @ 00:21:

Ik word zo zo zooo verdrietig door dit topic. Echt ik heb er gewoon geen woorden voor.

Ik heb ook niks nuttigs te melden maar wat is dit toch triest ???? Ik wil letterlijk in een hoekje wegkruipen en eens flink gaan huilen.

Wat een zwaar leven moet dit meisje hebben gehad. Wat moet ze zich alleen hebben gevoeld. Echt mijn hart huilt voor dit meisje. En met alle nieuwe feiten die nu tevoorschijn komen, verschrikkelijk gewoon.



Mooi lief meisje, ik hoop dat je nu je rust hebt gevonden..



Ik denk er precies hetzelfde over, wat een deernis heb ik met dit meisje.

Laat alsjeblieft de onderste steen boven komen, en degene die dit meisje dit aangedaan hebben gestraft worden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:tvandattum schreef op 26 mei 2016 @ 22:19:

[...]

BJZ bestaat nog wel en heet bjz gi. Zij doen oa de otsen en jeugdreclassering en gemeentes kunnen niet kiezen,.omdat het dwangzaken betreft. Ook doen ze SEZ.

Ik vraag me echt af hoe jij aan je informatie komt. Je verwart vrijwillige hulpverlening met opgelegde maatregelen.



Waar ik woon bestaat bureau jeugdzorg zeker weten niet meer.

De toegang is opgegaan in de wijkteams en de jeudbescherming en jeugdreclassering heet gewoon jeugdbescherming. Ik ben niet bekend met BJZ gi (wat betekent gi?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven