Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 28 juni 2016 @ 13:16:

[...]





Oei die restschuld! Schuldsanering is zo slecht nog niet hoor. Gelukkig heb je geen kleine kinderen.

En voor je het weet is het voorbij.

Wel goed dat je huwelijkse voorwaarden hebt.Je overige vaste lasten zullen dan wel naar beneden moeten.
quote:BAMmetjebamie schreef op 28 juni 2016 @ 12:21:

[...]





Dochter wordt augustus 18, ook derde jaar mbo en krijgt behoorlijk veel studiefinanciering.

Ik heb het drie keer opnieuw ingevuld omdat ik niet geloofde dat het klopte Nou dat is niet gratis hoor dat is een lening die ze straks terug moet betalen. Ga er maar niet vanuit dat het gratis geld is. En daarbij heb je niet voor je kind gespaard zodat je haar studie kan betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 juni 2016 @ 13:25:

[...]





Nou dat is niet gratis hoor dat is een lening die ze straks terug moet betalen. Ga er maar niet vanuit dat het gratis geld is. En daarbij heb je niet voor je kind gespaard zodat je haar studie kan betalen?



Als ze slaagt is het een gift, geen lening.

Mijn kinderen hebben wel wat spaargeld ja, niet zo veel meer ivm de combinatie vermogen en toeslagen maar als de Duo vindt dat zij dit bedrag mag hebben dan mag zij dat toch aannemen op geacht ze spaargeld heeft of niet? Er moet ook een huis of kamer ingericht worden of een auto aangeschaft dus dat spaargeld is zomaar op.



Voor drie kinderen complete studies bij elkaar sparen is me niet gelukt nee, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Maar hier is een nieuw topic voor geopend.

Kunnen ze hier weer verder met de lijstjes
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 28 juni 2016 @ 13:17:

[...]



Je overige vaste lasten zullen dan wel naar beneden moeten.



We hebben wel 1 dochtertje maar die is gelukkig nog jong.



We zijn bezig alvast met een lijstje en hebben het vtlb alvast op 2 manieren berekend als we beide een baan hebben en als ik geen baan kan vinden voor die tijd. Zijn alle onnodige zaken al vast aan het schrappen. Verzekeringen die ook bijv maar even stop gezet moeten worden enz. Abonnementen opzeggen ed. Zodat als het zover is dat alles echt weg is voor die tijd. vanaf december valt mijn studie weg. scheelt al gauw 200 euro per maand.



Ben in ieder geval blij dat er in nederland zoiets is als schuldsanering. Al verdiend niet iedereen dit in mijn ogen, maar dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Celau2013 schreef op 28 juni 2016 @ 13:56:

[...]





We hebben wel 1 dochtertje maar die is gelukkig nog jong.



We zijn bezig alvast met een lijstje en hebben het vtlb alvast op 2 manieren berekend als we beide een baan hebben en als ik geen baan kan vinden voor die tijd. Zijn alle onnodige zaken al vast aan het schrappen. Verzekeringen die ook bijv maar even stop gezet moeten worden enz. Abonnementen opzeggen ed. Zodat als het zover is dat alles echt weg is voor die tijd. vanaf december valt mijn studie weg. scheelt al gauw 200 euro per maand.



Ben in ieder geval blij dat er in nederland zoiets is als schuldsanering. Al verdiend niet iedereen dit in mijn ogen, maar dat is een andere discussie.Het is wel zuinig leven, maar niet onmogelijk. Sterkte alvast, hoop dat je er snel inzit.
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 28 juni 2016 @ 13:40:

Maar hier is een nieuw topic voor geopend.

Kunnen ze hier weer verder met de lijstjes Dank je
@Celau2013, waarom laat je de schuld van je man verder oplopen door in loondienst te blijven?

Is het een BV?
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders en beste vriendin hebben een keuken van 6000. Ik heb nu twee tekeningen van twee bedrijven die ook rond die prijs zitten. Nee je krijgt geen cooker, ijsblokjesmachine, koffieapparaat, 6 pits gasstel of een granietenblad. Je krijgt gewoon een net keukentje zonder poespas. En daar ben ik tevreden mee.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €3150 netto + leaesauto (ex. vakantiegeld)

Kinderen: Nee

Hypotheek: €900,- bruto

Boodschappen: €250 euro per maand

Overige vaste lasten: €550 (verzekeringen, etc.)

Saldo spaarrekening: 25000

Schulden: Nee

Extra kosten: Nee



Ik ben 30 jaar en woon op mijzelf. Mijn vriendin woont ook nog op zichzelf en heeft ook een goede baan, dus financieel ziet de toekomst er in ieder geval rooskleurig uit. Enige dat er mogelijk nog aan zit te komen is een behoorlijke hypotheekboete aangezien ik het leningdeel van mijn ex nog moet oversluiten, maar dat moet ik wel weten op te vangen.

Verder kan ik eigenlijk wel doen en laten wat ik graag wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 28 juni 2016 @ 15:35:

@Celau2013, waarom laat je de schuld van je man verder oplopen door in loondienst te blijven?

Is het een BV?





Voornamelijk omdat we graag nog een dak boven ons hoofd willen hebben oh en eten op bord.

Nee alle gekkigheid ik ben niet in de gelegenheid om alvast ontslag te nemen, mijn salaris hebben we hard nodig. De schuld gaat pas echt komen als het bedrijf verkocht is en dan maakt 2/ 3 maanden salaris daar niet heel veel op uit. Maar voor ons privé maakt dat wel het verschil tussen over een paar maanden nog een dak boven ons hoofd of niet.



Ben wel alvast aan het solliciteren en zodra dat ik een andere baan heb neem ik wel ontslag. Maar neem ik nu ontslag heb ik zelf geen recht op ww en manlief heeft nog geen ontslagvergunning totdat het schip verkocht is.
Alle reacties Link kopieren
quote:jongen85 schreef op 30 juni 2016 @ 15:43:

Inkomen: €3150 netto + leaesauto (ex. vakantiegeld)

Kinderen: Nee

Hypotheek: €900,- bruto

Boodschappen: €250 euro per maand

Overige vaste lasten: €550 (verzekeringen, etc.)

Saldo spaarrekening: 25000

Schulden: Nee

Extra kosten: Nee



Ik ben 30 jaar en woon op mijzelf. Mijn vriendin woont ook nog op zichzelf en heeft ook een goede baan, dus financieel ziet de toekomst er in ieder geval rooskleurig uit. Enige dat er mogelijk nog aan zit te komen is een behoorlijke hypotheekboete aangezien ik het leningdeel van mijn ex nog moet oversluiten, maar dat moet ik wel weten op te vangen.

Verder kan ik eigenlijk wel doen en laten wat ik graag wil.Oversluiten is niet nodig om je ex van de hypotheek af te krijgen? Het kostte mij 150 euro administratiekosten voor ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Beide halverwege de twintig

Inkomen van mij: 1500 (parttime werken en volg nog een opleiding hierbij)

Inkomen partner: +/- 2200

Huur: 650

Boodschappen: 350/400 per maand

Overige vaste lasten: zo'n 500 euro (verzekeringen, abonnementen, gemeentelijke belastingen, gas en licht e.d)

Benzine kosten: partner 120?? Ik zelf ongeveer 60 p/m

Spaargeld: samen zo'n 13.000

Probeer 200 euro te sparen en partner spaart zo'n 500 euro p/m
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €1600 uit loon, 80€ reisvergoeding, 20€ zorgtoeslag, 100€ Teruggaaf hypoaftrek

Totaal: 1800 €

Relatie: Nee

Kinderen: Nee

Hypotheek: €650

Boodschappen: Zo'n €40- 50 per week

Overige vaste lasten: €840 (verzekeringen, ov, zorg, lening Duo, VVE etc.)

Saldo spaarrekening: 650 euro

Schulden: Hypotheek en DUO



Ik werk de ene week 4 dagen, de andere 5 dagen. Gemiddeld 36 uur per week.

Mijn overige vaste lasten vind ik vrij hoog, mede door het terugbetalen van DUO. Dat is 150 euro per maand.



Mijn boodschappen kunnen goedkoper maar het is al een tijdje een regelrechte heksenketel op het werk dat ik geen energie meer heb om te koken, noch de puf om er iets mee te doen. Ik kies daarom voor voorgesneden groente, afhaal etc momenteel. Over een week of twee moet het weer werkbaar zijn en hoop ik weer meer energie te hebben om weer echt te gaan koken.



Ik geef niet zo veel om spullen, meubilair of een nieuwe keuken. Mijn geld gaat vooral op naar reizen en culturele dingen doen, concert, theater etc... Daar kan ik echt van genieten en leef ik voor.
Alle reacties Link kopieren
Leuke topic. Hier de mijne;



Baan: mbo Student (19) met 2 bijbanen

Netto salaris: 1100-1500€

Relatie: Nee

Baan van je partner: nvt

Netto salaris partner: nvt

Kinderen: 0

Hypotheek/huur: Nog bij ouders, 0

Boodschappen: 0 (Ouders)

Overige vaste lasten: €50-100€

Saldo spaarrekening: 15k

Schulden: 0)

Extra kosten: 0



Woon nog bij ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem282016 schreef op 28 juni 2016 @ 13:25:

[...]





Nou dat is niet gratis hoor dat is een lening die ze straks terug moet betalen. Ga er maar niet vanuit dat het gratis geld is. En daarbij heb je niet voor je kind gespaard zodat je haar studie kan betalen?Nee. MBO-ers hoeven geen cent terug te betalen (basis+aanvl.) Indien hij/zij de opleiding in 10jaar afrondt. Ben ook student
Alle reacties Link kopieren
Baan: Beleidsmedewerker

Netto Inkomen: €2330 (ex vakantiegeld en 13e maand)

Netto inkomen partner: €2235 (incl vakantiegeld en geld voor pensioenopbouw)

Kinderen: Nee

Hypotheek: €835 bruto

Boodschappen: €60 a 70 euro per week

Overige vaste lasten: €560 (verzekeringen, GWL, etc.)

Saldo persoonlijke spaarrekening: €19.000

Saldo gezamelijke spaarrekening: €11.000

Schulden: 10000 studieschuld vriend



Toelichting

Verder geven we per maand gemiddeld 225 euro uit aan uitstapjes, vakanties, etentjes etc.

En 250 euro aan overige uitgaven, kleding, cadeaus, parkeerkosten, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 28 juni 2016 @ 11:45:

[...]



Ik snap het, ben sinds kort weer alleen, maar schaam mij soms dat ik per maand net zoveel overhoudt voor leuke dingen/sparen als waar een vriendin maandelijks van rond moet komen.same here, altijd gewend om 2000€ gezamenlijk te sparen per maand. wij gaan in de toekomst minder werken ivm kids, we houden dan per maand "maar" 1000€ of iets minder over om te sparen. ik had daar heel veel moeite, ik dacht ook altijd dat onze inkomsten en spaargeld altijd meer en meer wordt in de toekomst. maar heb mij er inmiddels overheen gezet. En natuurlijk besef ik dat het een luxe probleem.
Broodtrommel, 150 er week naar DUO? Dat is fors zeg! Hoelang moet je nog?
quote:_______ schreef op 08 augustus 2016 @ 21:18:

Leuke topic. Hier de mijne;



Baan: mbo Student (19) met 2 bijbanen

Netto salaris: 1100-1500€

Relatie: Nee

Baan van je partner: nvt

Netto salaris partner: nvt

Kinderen: 0

Hypotheek/huur: Nog bij ouders, 0

Boodschappen: 0 (Ouders)

Overige vaste lasten: €50-100€

Saldo spaarrekening: 15k

Schulden: 0)

Extra kosten: 0



Woon nog bij ouders.Waarom woon je nog thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik elders soortgelijk topic al had ingevuld. Maar omdat ik het zelf altijd interessant vindt wat anderen verdienen en uitgeven, doe ik toch weer mee - het werkt tenslotte twee kanten op .



Netto Inkomen: €5000 (ex vakantiegeld en 13e maand)

Netto inkomen partner: €3800 (is een schatting, ik weet het niet eens precies...)

Kinderen: Nee

Huur: € 1500

Boodschappen: €60 a 70 euro per week

Overige vaste lasten: €400 (verzekeringen, GWL, etc.)

Auto: € 100

Saldo spaarrekeningen en beleggingsrekeningen van mijzelf en partner opgeteld: € 100.000

Schulden: 15.000 studieschuld man



In de overzichten in dit topic zijn alleen de vaste lasten en inkomsten opgenomen. Dat zegt dus nog weinig over hoe je echt met je geld omgaat. Als ik ons overzicht bekijk, hebben we het ruim en hebben we veel geld over. Dat betekent echter niet dat we enorme spenders zijn. Ik denk dat we gezamenlijk aan kleding €200 per maand uitgeven. Aan uiteten en reizen geven we wel aardig wat geld uit (ik vooral ). Verder spaar ik altijd erg veel. We werken nu allebei ca 50 a 60 uur per week, maar als er ooit kinderen komen zou ik dat graag willen halveren en dat heeft natuurlijk gevolgen voor ons salaris.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 13 augustus 2016 @ 09:23:

Broodtrommel, 150 er week naar DUO? Dat is fors zeg! Hoelang moet je nog?



Nee, sorry Marana. Dat was een automatische correctie. Het is 150 euro per maand natuurlijk.

Nog steeds wel flink in vergelijking van salaris, maar een schuld die is gemaakt en afbetaald moet worden. Jammer, maar het is niet anders. Heb het zelf gedaan als student. Ik moet nog 10 jaar.



De verzamelkosten zijn overigens als volgt opgebouwd:



Vve is 80 euro, zorgverzekering met max risico 82, telefoon 45, tv en inet moet via kabel dus Ziggo. En dat is ook al weer 55 euro. Ov abbo 81 pmaand voor het werk, dan komt daar meestal nog 20/ 25 bij voor de rest. DUO 150, overige verzekeringen 43, ketelcontract 29, gas en elektra 78, waternet 25, gemeentelijke belastingen 68, goede doelen 8, levensverzekering ivm NHG 6, medicijnen 8, pathe abbo 19.



Netflix 9 maar deze opgezegd dus vanaf volgende maand is dit over.

Van Oxxio krijg ik meestal terug maar liever 100 euro terug dan bijbetalen.

Telefoon wil ik Sim only hebben in de toekomst maar ik zit hier nog een klein jaartje aan vast.

Ik baal van Zigo maar heb geen ander alternatief, want geen zichtbare inetaansluiting.

Verder doe ik eigenlijk geen rare dingen volgens mij.



Dus kleding kopen en op vakantie gaan, doe ik van vakantiegeld/ 13e maand. Mocht ik eens een grotere onverwachte rekening krijgen of bijv een jaarlijkse terugkerende post zoals NS 40% kortingskaart a 60 pjaar dan doe ik dat hier ook van. Meestal krijg ik nog 600 euro terug per jaar naast de maandelijkse hypotheerenteaftrek. Indien ik een grotere uitgave moet doen voor (in) het huis doe ik dat weer hier van.



Geen vetpot maar ik heb het absoluut ook niet slecht. Kan er van rondkomen en nog steeds leuke dingen doen. Geen achterstanden en grotere uitgaven zijn op te vangen zonder in de problemen te komen.



Als student 15 jaar geleden kon ik nooit met geld omgaan
Interessant topic en leuk om inzicht te krijgen, al besef ik wel dat ik erg luxe leef, maar ben dan ook ZZP'er en dat brengt ook onzekerheid met zich mee.



Inkomsten netto: € 7000 per maand

Partner: geen partner

Kinderen: geen

Hypotheek: € 825 bruto per maand (€90.000 ingelost op hypotheek inmiddels)

Uitgaven boodschappen: ongeveer €60 per week

Vaste lasten incl verzekeringen: ongeveer € 800 per maand (geschat, incl AOV en overige zakelijke verzekeringen)

Schulden: restant hypotheek € 150.000 welke ik aan het eind vd looptijd bij elkaar spaar (nog 15 jaar te gaan in de vorm van spaarhypotheek)

Auto: geen idee wat deze mij per maand kost

Saldo spaarrekening: bijna €200.000



Afhankelijk van mijn opdrachten kan ik zo'n €3000-€4000 per maand sparen. Klinkt luxe en dat is het natuurlijk ook, maar dit is meteen ook een buffer voor als ik een poos geen opdracht kan bemachtigen.
Broodtrommel, heb je al gecheckt of je maandbedrag naar beneden kan?
quote:broodtrommel schreef op 13 augustus 2016 @ 14:01:

[...]





Nee, sorry Marana. Dat was een automatische correctie. Het is 150 euro per maand natuurlijk.

Nog steeds wel flink in vergelijking van salaris, maar een schuld die is gemaakt en afbetaald moet worden. Jammer, maar het is niet anders. Heb het zelf gedaan als student. Ik moet nog 10 jaar.



De verzamelkosten zijn overigens als volgt opgebouwd:



Vve is 80 euro, zorgverzekering met max risico 82, telefoon 45, tv en inet moet via kabel dus Ziggo. En dat is ook al weer 55 euro. Ov abbo 81 pmaand voor het werk, dan komt daar meestal nog 20/ 25 bij voor de rest. DUO 150, overige verzekeringen 43, ketelcontract 29, gas en elektra 78, waternet 25, gemeentelijke belastingen 68, goede doelen 8, levensverzekering ivm NHG 6, medicijnen 8, pathe abbo 19.



Netflix 9 maar deze opgezegd dus vanaf volgende maand is dit over.

Van Oxxio krijg ik meestal terug maar liever 100 euro terug dan bijbetalen.

Telefoon wil ik Sim only hebben in de toekomst maar ik zit hier nog een klein jaartje aan vast.

Ik baal van Zigo maar heb geen ander alternatief, want geen zichtbare inetaansluiting.

Verder doe ik eigenlijk geen rare dingen volgens mij.



Dus kleding kopen en op vakantie gaan, doe ik van vakantiegeld/ 13e maand. Mocht ik eens een grotere onverwachte rekening krijgen of bijv een jaarlijkse terugkerende post zoals NS 40% kortingskaart a 60 pjaar dan doe ik dat hier ook van. Meestal krijg ik nog 600 euro terug per jaar naast de maandelijkse hypotheerenteaftrek. Indien ik een grotere uitgave moet doen voor (in) het huis doe ik dat weer hier van.



Geen vetpot maar ik heb het absoluut ook niet slecht. Kan er van rondkomen en nog steeds leuke dingen doen. Geen achterstanden en grotere uitgaven zijn op te vangen zonder in de problemen te komen.



Als student 15 jaar geleden kon ik nooit met geld omgaan

Ik zie ook geen gekke dingen eigenlijk. Ik zet zelf de energielasten altijd lager, ik vind het niet erg om een paar tientjes bij te moeten betalen, ik pas liever zelf op mijn geld dan dat zij dat moeten doen, maar daarin ben ik blijkbaar een uitzondering. Een paar tips misschien nog:

- hoe oud is je ketel? Als je nu eens maandelijks zelf 30 euro opzij zet, kun je daar dan niet zelf het onderhoud van betalen (eens per 2 jaar of zo), en tegelijk sparen voor als hij evt vervangen moet worden?

- hoe vaak ga je naar Pathé? Is dat abonnement het waard?

- heeft ziggo geen goedkoper pakket voor je? Ik zou ze eens bellen. Ook al moet je via de kabel, dan zijn er nog wel andere aanbieders mogelijk toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven